Hur ska ni dela upp. . .

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

H0N3Y

. . att vara hemma med barnet när de kommer ?

Nyfiken på hur ni har planerat...
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Vår son föddes i mars, jag kommer att vara hemma helt fram till nyår, sedan kommer vi vara hemma halva tiden var fram tills augusti nästa år.
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

om vi skaffar ett till, kommer jag vara mammaledig 3 månader, sen sambon efter det.

Eventuellt kommer jag att vara mamma ledig 20% under den tiden och han 80%
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Sambon vill ta ut full pappaledighet och kommer väl i möjligaste mån att försöka underlätta för mig så att jag kan fortsätta plugga så mycket det bara går. :)
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

jag kommer vara ledig dec- aug sen pappan aug till feb/mars någon gång, beroende på hur vi spär ut dagarna..... detta för jag hoppas kunna helamma första 6 månaderna och sen börja studera.... och pappan har sagt att han vill vara ledig han med även om han tjurar för att det blir på kalla halvåret hahahaha *skratt*
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Vårt första barn föddes i april. Jag var hemma fram till maj året därpå. Sen var pappan hemma halva maj, juni, juni samt augusti. Det var han jättenöjd med. Året därpå fick vi barn i juni. Jag började jobba 1 maj i år. Nu är pappan hemma maj, juni, juli samt augusti.

Han tyckte att det räcker att vara hemma ett par månader.

Sommaren är ju den skönaste tiden att vara hemma, tycker jag. Men vi har ju löst det så här;

Sommaren 2002: Jag var hemma med sonen 1
Sommaren 2003: Pappan var hemma med sonen 1
Sommaren 2004: Jag var hemma med båda barnen
Sommaren 2005: Pappan är hemma med båda barnen

Men nu är det slut. Nästa sommar bli det vanlig semester ;)
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Med första var jag hemma 11 mån, sen delade jag och pappan (halva veckor) i 5 mån. Nu gör vi nästan likadant, skillnaden bara att jag var hemma 12½ månad först och sambon är hemma 6 mån deltid.
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Vår son är ett år.
Min man tog semester 4 dgr/vecka första tre månaderna. Han har haft ca 1 månad likadant nu i april. Han kommer att vara semesterledig juli och augusti. Troligtvis kommer han att ta "sina" två månader bara men dryga ut lite så att det täcker ht-06 då jag går tillbaka till skolan.
Själv har jag varit hemma 1 år utan att ta ersättning men tar nu 5 dgr/vecka till augusti nästa år. Sonen blir då drygt 2,5 år när han får börja hos dagmamma. Men vi kommer att försöka pussla till det så mkt som går.
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Sambo en månad och redan bebisfabrik på gång? :D


För att svara på frågan så var både jag och pappan hemma på heltid (och hjälptes åt med att ta hand om mitt hästföretag vilket kanske kan ses som ett 25%-jobb) de första fyra månaderna med nya bebin. Skönt när man hade en vild storebror hemma också.

Kan verkligen rekommendera att ha pappan hemma på heltid så länge man kan direkt efter förlossningen så man bygger upp två lika nära relationer med bebisen :love: Och får sova :love: Och hinner ha sex :angel:

Vi finansierade det genom att skaffa billigt boende, sälja hästar, köra gammal robust bil och minimera utgifterna överlag.

Nu jobbar jag en del och han ska studera/jobba extra så vi pusslar ihop det kring barnen dag för dag. Vi bor på gångavstånd från mitt jobb och fyra-åringens dagis :love: vilket underlättar betydligt :) Ofta kan jag ha med bebin på jobbet till och från, jag helammar fortfarande och bebin vill inte ta flaska så han kan inte vara helt hemma med pappa. (nu ligger bebin och sussar bredvid mig medan jag väntar på ett jourfall, sambon är hemma med 4-åringen)
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Halva tiden var, jag är hemma den första halvan. Sambon kommer i så fall vara den första på sitt företag som är pappaledig ö h t, så det kommer bli lite intressant att höra reaktionerna.
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Än så länge inte gravid, men vi har ju pratat om det en hel del... :D Äter minipiller, men om de skulle fallera så behåller jag...

Och jag kommer att föda naturligt OCH amma. :)
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Hur vet du att du kommer att föda "naturligt" och vad är det? Hemma i sängen med en doula till hjälp utgår jag från...
Hur vet du att du kommer att kunna amma?
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

H0N3Y skrev:
. . att vara hemma med barnet när de kommer ?

Nyfiken på hur ni har planerat...

Vi har inga nya bebisar planerade, men senaste föräldraledigheten avnjöts av pappan. Jag har pluggat heltid sedan en vecka efter förlossningen.
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

slice skrev:
Än så länge inte gravid, men vi har ju pratat om det en hel del... :D Äter minipiller, men om de skulle fallera så behåller jag...

Och jag kommer att föda naturligt OCH amma. :)

ojdå. Det var mycket nytt på en gång. jag trodde du tillhörde hard-core -it's every-woman's-right-to look- good-kejsarsnitt-gänget?

I övrigt så instämmer jag med I_U - du verkar vara väldigt kär. Härligt! :love:
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

prinsessfeminist skrev:
Vi har inga nya bebisar planerade, men senaste föräldraledigheten avnjöts av pappan. Jag har pluggat heltid sedan en vecka efter förlossningen.

Hur var det att plugga heltid så kort efter? Var det jobbigt? Tänkte på att det väl ändå är ett trauma för kroppen att föda, men jag har inte varit där själv. Känns ovanligt att mamman jobbar så snart efter är därför nyfiken, har inte stött på någon annan vad jag vet. Då ammade du inte alls eller hur löste ni det?

Hoppas mina frågor är OK!
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

oz_joj skrev:
Hur var det att plugga heltid så kort efter? Var det jobbigt? Tänkte på att det väl ändå är ett trauma för kroppen att föda, men jag har inte varit där själv. Känns ovanligt att mamman jobbar så snart efter är därför nyfiken, har inte stött på någon annan vad jag vet. Då ammade du inte alls eller hur löste ni det?

Hoppas mina frågor är OK!

Frågorna är helt ok! :) Det fungerade så att jag både ammade och flaskmatade. Jag skickar lite mer detaljer i ett PM. :)
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Daydream skrev:
Hur vet du att du kommer att föda "naturligt" och vad är det? Hemma i sängen med en doula till hjälp utgår jag från...
Hur vet du att du kommer att kunna amma?

Man måste väl få utgå från det man hoppas på? Jag sa oxå att jag skulle föda vaginalt och skulle amma minst sex månader... Nu blev det akutsnitt och delammning men lika glad är jag för det... Det hade ju inte blivit bättre om jag hade gått och funderat en massa innan... Den här gången har jag oxå plannerat att föda vaginalt och hel amma men som det ser ut just nu så ligger bebis i säte och ammningen vet jag inget om...
 
Sv: Hur ska ni dela upp. . .

Daydream skrev:
Hur vet du att du kommer att föda "naturligt" och vad är det? Hemma i sängen med en doula till hjälp utgår jag från...
Hur vet du att du kommer att kunna amma?

Men vad är det för j-vla svar?! Har man följt tidigare trådar så vet man att det varit andra diskussioner uppe. Självklart vet man inte hur det kommer bli, men att ha INSTÄLLNINGEN från början att man vill föda vaginalt (som jag antar Slice menar med naturligt) och amma är ju en fördel. Det finns de som prompt SKA ha snitt och absolut inte tänker amma och vet detta innan de ens är gravida. Då finns det ju liksom inget att spela på precis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 256
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Senast: Manji
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 518
Senast: Amha
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp