Hur ska ni göra med julen?

Jag ska jobba natt både natten till juldagen och till julafton :)
Vi firar aldrig på något större vis utan vartannat år firar jag själv och vartannat år med dottern och eventuellt mina föräldrar.

Vi överlämnade julklappar till och från mina föräldrar för två veckor sedan. Det skedde utomhus på en rastplats i södra Småland (jag, pojkvän och dotter utgår från sydvästra Skåne och mina föräldrar från nordöstra Östergötland). Där firade vi min och mammas födelsedag och fars dag. Det var den enda lösning som vi kunde komma på.
 
Får fundera ett varv till på mamma. Hon hävdar själv att vi är välkomna hem till dem, de bor stort och vi kan sitta i varsin ände av deras stora matbord. Jag är grymt tveksam.

Jag hade aldrig gått med på att umgås inomhus. Personligen tycker jag det är på tok för stor risk med tanke på de rekommendationer som finns.

Kommer beställa jultallrik (för att stötta lokala restauranger) och äta utomhus).
 
Jag bor själv och brukar försöka vara utomlands över jul, men i år blir det inte så.

Det jag vet nu är att jag ska äta julbord inomhus, dvs hemma, med en vän jag träffar ändå. Det blir bara vi två och våra hundar.

Sedan ska jag åka till en annan vän som jag också träffar ändå. Hen förbereder ett utomhusfirande och ska tända en eld på sin tomt. Maten ska vi diskutera, men jag tänker att jag ska ta med mig någonting. Det blir väl deras familj plus några till, men det är mycket gott om plats och flera olika hus som kan användas vid toabesök etc.
 
Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra, mina föräldrar bor 11 mil bort. Håller lite koll på va folkhälsomyndigheten råder om och följer delvis hur det utvecklas.
Är inställd på att jag kommer sitta helt själv på jul i år. :(
 
Jag räknar med att det blir en ensammare jul än vanligt, vi bor två kvarter från mina föräldrar men umgås i princip inte alls med dom pga restriktionerna. Igår var första gången på länge vi träffades, då en timme utomhus med två meters avstånd. Kanske blir en promenad på julafton, men som boendes i Norrbotten känns det svårt att planera för något mer utomhusfirande.
Får se om sambon stannar här eller vågar åka "hem" till sin lilla familj, jag har redan sagt att jag stannar hemma. Sticker han får hunden stanna med mig som sällskap :cautious: För min del känns det inte så farligt med eventuell ensamjul, jag har ett jobb som fortsatt innebär att träffa människor på plats och tänker mig att jag shoppar loss på god mat, godis och champagne till julafton. Tycker mer synd om våra föräldrar, speciellt sambons mamma som är ensamstående.
 
Jag orkar inte riktigt tänka på julen, men helt klart kommer det inte att bli som vanligt. Jag brukar träffa den ena sidan av den närmaste släkten och även om vi inte brukar vara så många känns det inte som om det kommer att kännas rimligt att träffas i år (även om några redan/nyligen har haft covid). Delar av oss brukar även ha julfirande på andra håll, så totalt sett brukar flera familjer vara inblandade om man tänker i termer av potentiella smittkedjor. Klart olämpligt. Någon har nämnt att vi kanske kan ha något slags digitalt julfirande istället. Vet inte hur det blir.

I annat fall kommer jag nog bara att träffa mina föräldrar och mitt syskon. De ingår redan i min ytterst lilla bubbla av personer jag träffar regelbundet just nu. Men några julklappar blir det inte i år.

Det värsta är min mormor som flyttade till äldreboende precis i början på året. Jag har inte träffat henne sedan dess, förutom ett enda tillfälle i somras då vi kunde prata en stund genom hennes fönster. Vi brukar alltid hälsa på henne och äta jullunch annars. Oavsett just jul eller inte, så det känns hemskt att hon ska behöva vara ensam.
 
Jag har redan åkt upp till mina föräldrar pga en skadad för som gör att jag inte klarar mig själv. De har antikroppar mot covid båda två.
Sedan kommer min bror på jul.
Vi har ingen släkt, så blir bara vi.
 
Vi brukar fira med mormor och farmor som båda dog den här hösten, så julen kommer att bli väldigt konstig hur vi än gör. Jag har inte riktigt kommit fram till hur jag ska göra än, men känner ganska starkt att jag behöver vara där för mina föräldrar som båda förlorade sina mammor inom loppet av 6 veckor. Därför lutar det åt att jag flyger över till dem men sitter i karantän en vecka före avresa samt en vecka efter ankomst (och fixar skjuts till och från flygplatsen för att undvika kollektivtrafik). Väl i Sverige kommer jag inte att träffa andra än mina föräldrar och min bror, och även de kommer att sitta i karantän i en vecka före jul samt inte träffa några andra.

Det känns inte riktigt okej i magen egentligen, men jag vet inte om ffa mamma skulle klara av att fira jul utan sin mamma, sin svärmor och sina barn för första gången någonsin.
 
Undrar hur många äldre människor som får fira sin sista jul i livet ensamma hemma i år pga risken att de ska bli smittade med ett virus de har ~5% risk att dö av, om de mot förmodan skulle kunna bli smittad av en person som kanske är tillräckligt smittsam även fast de inte har symtom.
 
Jag firar nog med min mamma, eventuellt med exet och hans mamma och min syster+ barnen en stund.
Det är lite oklart om min mamma ingår i riskgrupp eller ej.
 
Vi brukar fira med mormor och farmor som båda dog den här hösten, så julen kommer att bli väldigt konstig hur vi än gör. Jag har inte riktigt kommit fram till hur jag ska göra än, men känner ganska starkt att jag behöver vara där för mina föräldrar som båda förlorade sina mammor inom loppet av 6 veckor. Därför lutar det åt att jag flyger över till dem men sitter i karantän en vecka före avresa samt en vecka efter ankomst (och fixar skjuts till och från flygplatsen för att undvika kollektivtrafik). Väl i Sverige kommer jag inte att träffa andra än mina föräldrar och min bror, och även de kommer att sitta i karantän i en vecka före jul samt inte träffa några andra.

Det känns inte riktigt okej i magen egentligen, men jag vet inte om ffa mamma skulle klara av att fira jul utan sin mamma, sin svärmor och sina barn för första gången någonsin.

Usch vad tungt! Beklagar verkligen. Mental hälsa är ju också hälsa och ibland får man väga den mot den fysiska hälsan. Hoppas allt går bra!
 
Jag vet inte riktigt hur mitt schema kommer att se ut om jag förflyttas till annan avdelning.

Kommer fira jul med arbetskollega tillika vän som jag umgås med dagligen på kontoret istället för att åka till föräldrarna och syskonen vilket brukar vara det traditionella
 
Jag är inte mycket för jul, så på ett sätt är det skönt att kunna fira ensam. Det enda jag funderar på är när jag kan köpa min julmat utan att trängas. Inga julklappar utan den enda är nog Megaras träd som kommer hem till dörren.
 
Vi blir nog hemma jag och sambon. Kanske att vi åker hem till morsan men jag tror inte det. Ärligt talat tycker jag att det känns skönt att kunna ha en jul hemma utan krav från omgivningen och bara umgås med sambon, äta lagomt mycket god mat och kanske spela lite tv-spel. I normala fall skulle sambons syskon+barn komma hem till oss men det känns inte så aktuellt i år. Så jag tänker njuta i tystnad och stillhet och känna hur skönt det är att slippa springande barn, massa disk och ett hus som normalt är svalt och rymligt nästan blir för varmt och trångt. Jag har beställt hem en julklapp åt sambon så allt sånt är typ färdigt. Det är nog första gången i mitt vuxna liv som jag faktiskt ser fram emot julen. :)
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 113
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 413
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 932
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 783
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp