Hur ska ni göra med julen?

Vi kommer förmodligen vara vår lilla familj, och två släktingar i 60-årsåldern. Dom lever väldigt isolerat och bor i princip ihop. Och vi lever också rätt isolerat egentligen. Plus att vi då haft Covid.
Kanske dyker min bror upp också. Men vi får se. Det är inte omöjligt att det bara blir vi tre i hushållet också. Det beror på hur det utvecklar sig.
God mat skall ätas oavsett!
 
Jag fattar inte riktigt det här folk (och då menar jag verkligen inte bara i den här tråden). säger att ”vi ska fira med mina *insätt valfria personer” för de umgås vi ofta med ändå”.

Vadå umgås ofta ändå? Vi har också folk vi umgås ofta med i vanliga fall. Har inte ”umgåtts” med en människa utanför hushållet annat än på avstånd utomhus sen restriktionerna kom. Allmänna råden är ju meningslösa om alla hittar på sina speciella ursäkter att bryta mot dem.

Och jag vet att ensamhushåll ”får umgås med ett par personer från annat hushåll. Men det är verkligen inte bara ensamhushåll jag hört sånt här från.

Det är väl för att råden säger att man inte ska umgås med andra än de man vanligen umgås med? Dvs träffar man farmor två gånger per år är det inte läge att göra det nu, trots jul.
 
Det är väl för att råden säger att man inte ska umgås med andra än de man vanligen umgås med? Dvs träffar man farmor två gånger per år är det inte läge att göra det nu, trots jul.

Detta allmänna råd gäller i samtliga regioner:

7. Undvik att ha fysisk kontakt med andra personer än de som du bor tillsammans med
Rådet innebär en inskärpning av kravet på att hålla avstånd till andra människor än de man bor tillsammans med. Med fysisk kontakt menar vi de människor du träffar och som befinner sig på 1–1,5 meters avstånd, och där själva mötet (kontakten) varar mer än 15 minuter. Den typen av fysiska kontakter bör helt undvikas.

Man bör också undvika vissa typer av aktiviteter om de inte går att genomföra utan fysiskt avstånd till andra. Det kan handla om vissa idrottsaktiviteter t.ex. kontaktsporter som brottning, ishockey och basket; privata tillställningar, t.ex. fester, bröllop, kalas, middagar och afterwork; hälso- och skönhetsvård som inte är medicinskt motiverat, t.ex. massage, fotvård, frisör eller skönhetsvård.
 
Detta allmänna råd gäller i samtliga regioner:

7. Undvik att ha fysisk kontakt med andra personer än de som du bor tillsammans med
Rådet innebär en inskärpning av kravet på att hålla avstånd till andra människor än de man bor tillsammans med. Med fysisk kontakt menar vi de människor du träffar och som befinner sig på 1–1,5 meters avstånd, och där själva mötet (kontakten) varar mer än 15 minuter. Den typen av fysiska kontakter bör helt undvikas.

Man bör också undvika vissa typer av aktiviteter om de inte går att genomföra utan fysiskt avstånd till andra. Det kan handla om vissa idrottsaktiviteter t.ex. kontaktsporter som brottning, ishockey och basket; privata tillställningar, t.ex. fester, bröllop, kalas, middagar och afterwork; hälso- och skönhetsvård som inte är medicinskt motiverat, t.ex. massage, fotvård, frisör eller skönhetsvård.

Jag tänkte på de råd som dyker upp här och var nu inför julfirandet specifikt. Då pratar man om mindre grupper och endast personer man träffar ofta/bor med. Det säger åtminstone de flesta artiklar jag läst.
 
Jag tänkte på de råd som dyker upp här och var nu inför julfirandet specifikt. Då pratar man om mindre grupper och endast personer man träffar ofta/bor med. Det säger åtminstone de flesta artiklar jag läst.

Fast det blir ju väldigt märkligt om folk struntar i att följa folkhälsomyndighetens allmänna råd och istället följer sånt "som dyker upp lite här och var". Folkhälsomyndigheten ska ju för övrigt komma med egna nationella råd inför helgerna (därför alla nuvarande går ut 13 december). De kanske kommer säga att det är ok att fira med de man normalt umgås med. Men har man följt råden som gäller nu så är ju inte de några förutom de man bor med.
 
Fast det blir ju väldigt märkligt om folk struntar i att följa folkhälsomyndighetens allmänna råd och istället följer sånt "som dyker upp lite här och var". Folkhälsomyndigheten ska ju för övrigt komma med egna nationella råd inför helgerna (därför alla nuvarande går ut 13 december).

Ja precis, råd som ska återspegla ett säkert firande, t ex resande. De ställer alltså in sig på att man ändå kommer ses i mindre grupper och verkar rikta in sig på att ge råd för att själva firandet ska bli så riskfritt som möjligt.
 
Ja precis, råd som ska återspegla ett säkert firande, t ex resande. De ställer alltså in sig på att man ändå kommer ses i mindre grupper och verkar rikta in sig på att ge råd för att själva firandet ska bli så riskfritt som möjligt.

Det kanske absolut kommer andra allmänna råd som möjliggör små firanden med folk utanför sitt eget hushåll. Men det jag reagerade på som jag skrev om från början är just folk som hänvisar till personer som de "ändå umgås ofta med", när de gällande allmänna råden säger att du inte ska umgås med någon.

Om det kommer nya råd som möjliggör dessa små firanden är ju också ursäkterna om att "vi träffas ändå så ofta" helt irrelevanta.
 
Det kanske absolut kommer andra allmänna råd som möjliggör små firanden med folk utanför sitt eget hushåll. Men det jag reagerade på som jag skrev om från början är just folk som hänvisar till personer som de "ändå umgås ofta med", när de gällande allmänna råden säger att du inte ska umgås med någon.

Om det kommer nya råd som möjliggör dessa små firanden är ju också ursäkterna om att "vi träffas ändå så ofta" helt irrelevanta.
Kan ju bara svara för mig själv, umgås inte med fler en min pappa (pga av att vi delar hästar & stall) och min sambo. Springer inte i affärer, alla studier ligger på distans osv. Därför kommer jag i jul ( självklart att restriktionerna måste tillåta de ) träffa min mamma & min lillebror. Vi alla barn kommer dela upp oss så alla får en varsin dag för att hålla ned antalet människor.
 
Jag fattar inte riktigt det här folk (och då menar jag verkligen inte bara i den här tråden). säger att ”vi ska fira med mina *insätt valfria personer” för de umgås vi ofta med ändå”.

Vadå umgås ofta ändå? Vi har också folk vi umgås ofta med i vanliga fall. Har inte ”umgåtts” med en människa utanför hushållet annat än på avstånd utomhus sen restriktionerna kom. Allmänna råden är ju meningslösa om alla hittar på sina speciella ursäkter att bryta mot dem.

Och jag vet att ensamhushåll ”får umgås med ett par personer från annat hushåll. Men det är verkligen inte bara ensamhushåll jag hört sånt här från.

Det kanske absolut kommer andra allmänna råd som möjliggör små firanden med folk utanför sitt eget hushåll. Men det jag reagerade på som jag skrev om från början är just folk som hänvisar till personer som de "ändå umgås ofta med", när de gällande allmänna råden säger att du inte ska umgås med någon.

Om det kommer nya råd som möjliggör dessa små firanden är ju också ursäkterna om att "vi träffas ändå så ofta" helt irrelevanta.

Fast jag tycker ursäkten "vi träffas ju ändå" är helt rimlig, det gör väl ingen skillnad om det råkar vara på julafton eller ej.

Sen kanske många har lite för många "de ändå träffar" men ursäkten i sig ser jag inget konstigt med, visst umgänge av någon anledning har ju många.

(Vi åt tex middag tillsammans, jag och alla kollegorna, en kväll häromveckan fast jag i sak håller med om att AWs ska undvikas. Vi ordnade den under samma former som vi träffas och jobbar ihop varje dag, på samma plats. Hade inte gått iväg och ätit middag med åtta pers under några andra förutsättningar liksom, men det hade jag inga betänkligheter kring)
 
Fast jag tycker ursäkten "vi träffas ju ändå" är helt rimlig, det gör väl ingen skillnad om det råkar vara på julafton eller ej.

Sen kanske många har lite för många "de ändå träffar" men ursäkten i sig ser jag inget konstigt med, visst umgänge av någon anledning har ju många.

(Vi åt tex middag tillsammans, jag och alla kollegorna, en kväll häromveckan fast jag i sak håller med om att AWs ska undvikas. Vi ordnade den under samma former som vi träffas och jobbar ihop varje dag, på samma plats. Hade inte gått iväg och ätit middag med åtta pers under några andra förutsättningar liksom, men det hade jag inga betänkligheter kring)

Jämförelsen med kollegor är väl inte relevant eftersom de faller in under de som de man enligt de allmänna råden kan ha fysisk kontakt med om de är omöjligt att undvika. I alla fall om man har en arbetsplats som inte kan leva upp till de allmänna råden i övrigt. Och såna finns det ju.
 
Det kanske absolut kommer andra allmänna råd som möjliggör små firanden med folk utanför sitt eget hushåll. Men det jag reagerade på som jag skrev om från början är just folk som hänvisar till personer som de "ändå umgås ofta med", när de gällande allmänna råden säger att du inte ska umgås med någon.

Om det kommer nya råd som möjliggör dessa små firanden är ju också ursäkterna om att "vi träffas ändå så ofta" helt irrelevanta.

De gällande råden är bara till 13 december (som det ser ut nu). Jag förutsätter att det kommer andra råd till julafton som tillåter att jag träffar de jag planerar att träffa. Förstår inte varför du tar ut saker i förskott?
Ingen här i tråden har väl skrivit att planer absolut inte kan ändras, de flesta anpassar sig efter råden om de ändras? Inget är hugget i sten, särskilt inte detta året.
Jag är fullt beredd på att ändra planerna till jul om råden skärps.
 
De gällande råden är bara till 13 december (som det ser ut nu). Jag förutsätter att det kommer andra råd till julafton som tillåter att jag träffar de jag planerar att träffa. Förstår inte varför du tar ut saker i förskott?
Ingen här i tråden har väl skrivit att planer absolut inte kan ändras, de flesta anpassar sig efter råden om de ändras? Inget är hugget i sten, särskilt inte detta året.
Jag är fullt beredd på att ändra planerna till jul om råden skärps.

Jag tar inte ut något i förskott. Mitt inlägg handlade inte heller egentligen om julfirandet specifikt. Jag ifrågasatte hur så många kunde ha personer utanför sitt hushåll de ”ändå umgås med ofta” när de allmänna råden just nu är att inte umgås med någon alls på det sättet.
 
Hoppas på fint väder så det kan bli mycket häst och hundtid ute.

Jobbar tom 22 december och vågar inte riskera att smitta någon.
 
Jag tar inte ut något i förskott. Mitt inlägg handlade inte heller egentligen om julfirandet specifikt. Jag ifrågasatte hur så många kunde ha personer utanför sitt hushåll de ”ändå umgås med ofta” när de allmänna råden just nu är att inte umgås med någon alls på det sättet.
De senare veckorna (sedan de hårdare råden infördes) har jag inte umgåtts alls med de jag ska fira jul med, men innan det har vi umgåtts till och från under hela coronapandemin. Det ena utesluter väl inte det andra?
 
De senare veckorna (sedan de hårdare råden infördes) har jag inte umgåtts alls med de jag ska fira jul med, men innan det har vi umgåtts till och från under hela coronapandemin. Det ena utesluter väl inte det andra?
Fast det är ju två olika saker?

Det har ju ingen som helst påverkan på risksituationen om du firar jul med din mamma som du brukade träffa flera gånger i veckan fram till oktober men inte sett sen dess, eller med mig som du aldrig träffat förut. Om du väljer att fira jul med din mamma så är det ju knappast anledningen att ni förut brukade umgås som gör det ”okej”.

Och det är just det som var min poäng, att folks umgänge ”nu ändå” borde inte ha någon påverkan på vilka utanför hushållet de tänker fira jul med. Förutsatt att de följer gällande råd då.

Sen kan det finnas ett helt gäng anledningar till att det är rimligt för dig och ditt sällskap att fira jul tillsammans, det var inte det mitt inlägg handlade om.
 
I mitt hushåll finns jag själv och min hund. Sedan har jag särbo. Så om jag ska följa nuvarande restriktioner stenhårt får jag fira jul ensam.
Men jag kommer att fira jul hemma hos mina föräldrar. Jag jobbar hemifrån och handlar mat och julklappar på nätet. Maten får jag levererad till bilen.
 
I mitt hushåll finns jag själv och min hund. Sedan har jag särbo. Så om jag ska följa nuvarande restriktioner stenhårt får jag fira jul ensam.
Men jag kommer att fira jul hemma hos mina föräldrar. Jag jobbar hemifrån och handlar mat och julklappar på nätet. Maten får jag levererad till bilen.

Nja, ensamhushåll har ju "fått lov" att välja ut ett fåtal personer att umgås med. Så om du umgås med din särbo kan ni således också fira jul tillsammans.
 
Är det bara jag som är såå jäkla glad över att äntligen ha en "giltig" anledning att slippa åka och fira jul med tjocka släkten??

Senaste åren har jag fått leva med dåligt samvete att jag som singel och ensamstående ska fira jul ensam istället för med mina syskon, det har inte spelat någon roll om vad jag velat utan de vill inte att jag ska vara ensam :crazy:. Att jag är ensam å trivs med mig själv övriga 360+ dagar per år spelar ingen roll, inte heller att ingen av dem någonsin kommer hit utan att det är alltid jag som förväntas att åka till dem och hälsa på regelbundet.

I år har jag en full legitim anledning att inte åka upp och jag kommer njuta av varje sekund att jag kan välja när jag kliver upp, vad jag ska titta på på tvn och vilken mat jag ska äta......
 
Skulle jag följa råden strikt skulle jag alltså aldrig kunna umgås med nån annan än min hund. Jag bor ensam, jobbar skift med ensamarbete i huvudsak, har 100 mil till släkt och närmare vänner. I min vardag ser jag ibland nån i stallet, där kommer vi heller inte speciellt nära varann, om vi ens är där samtidigt. Litet stall med 6 olika ägare som oftast är där på olika tider.
Vissa veckor har jag kollegor på jobbet som jag vistas i samma rum med nån stund emellanåt, vissa veckor träffar jag enbart en person vid skiftbyten. Jag väljer aktivt bort fikaraster osv gemensamt för att begränsa kontakt öht, jag går då även miste om information (men det ser jag som chefens uppgift att lösa och inte min).

Jag handlar på tider när det är så få i butiken som möjligt, samma om jag måste hämta paket, göra ärende på stan eller liknande. Jag tycker jag tar ett rätt så stort ansvar som samhällsmedborgare. Men jag träffar en kille ibland + ev hans barn vissa veckor. Det är inte ens på veckobasis pga hur vi jobbar, det varierar. Och utöver det umgås jag med en familj på 3 pers runt ett gemensamt hundintresse. Samma är det där, pga mitt jobb ses vi inte på veckobasis utan ibland var 3-4e vecka.

Dessa är alltså de enda jag väljer att träffa, jag har valt bort många bekanta som jag inte alls träffar just nu. Det finns ingen jag träffar på daglig basis, och är det kravet för säkert umgänge så skulle jag få välja bort alla... Inte ens jag som är en självständig och ensamhetssökande person skulle stå ut med det. Så jag skiter lite i att jag inte uppfyller alla önskemål om umgänge. Jag gör ändå mer än de flesta skulle jag vilja påstå. Så finns det nån som helst möjlighet att träffa en levande själ av ovanstående utvalda, under jul- och nyårshelgerna så kommer jag göra det även om vi inte kunnat ses på 2v innan...
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 777
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp