Hur ska ni göra med julen?

Brassneck

Trådstartare
Rent praktiskt alltså? Hur ordnar man ett säkert firande?

Jag bor många mil från mina päron men ska som av en händelse till hembygden på jobb nästa vecka.
Tänkte passa på att träffa dem då (två föräldrapar så vid två olika tillfällen) så jag undviker att åka fram och tillbaka över jul.

Men hur fasen ska det gå till? På ett säkert sätt? Kan man fika ute? Sitta på varsin sida glasdörr? Överlämning av julklappar - där kan väl smitta åka med? Hur hade ni tänkt göra?

Vi pratar inte om julbord eller långvarig samvaro men hade ju varit roligt att säga hej och ge julklappar om det kan ske på ett säkert sätt. Det blir antagligen pappas sista jul så känns väldigt sorgligt om jag inte får se honom alls. Å andra sidan väldigt mycket sorgligare om jag ger honom Corona!

Hur gör ni i jul?
 
Jag vet inte riktigt, vi har skojat lite om att fira jul över skype 😉
Paket tror jag inte är någon fara att lämna över, och att ses utomhus på avstånd är nog också säkert.
 
Fika utomhus eller promenad (eller både och om alla inblandade orkar det) är nog det säkraste (förutom att inte träffas alls såklart).
Att smittan sprids via julklappar känns mindre troligt. Dessutom kommer de väl ligga undangömda några veckor innan de öppnas ändå?

Jag ska fira jul som vanligt med dom jag brukar fira jul med dvs min sambo, min mamma, bror och hans sambo. Vi har träffats under hela pandemin ändå och bor nära varandra.
Sambon kommer åka till sin farmor på julaftonsmorgon och gå en promenad med avstånd och lämna någon julklapp. Jag skulle gärna följa med men kommer ha nyopererad fot då. Min släkt bor i Tyskland och vi brukar ändå inte träffas över jul, men tänker att det skulle vara mysigt med ett videosamtal på förmiddagen ☺️
 
Mina föräldrar är det uteslutet att träffa :cry:. De är för gamla för att vi ska våga. Däremot så ska vi försöka jula lite på facetime. Svärföräldrarna är något mindre uteslutet att träffa men jag tror att det bara blir barnen här i år. Sambon kanske åker till svärisarna en sväng om inte hans bror är där och firar. Vi får helt enkel se
 
Vi kommer inte att ses på julafton, men utomhus lite någon av de andra dagarna.
Ledsamt. Ovant. Men det blir ju fint ändå.
 
Det blir nog tyvärr som vanligt att vi träffas hos syrran. Enda anledningen egentligen till att jag följer med är att pappa är gammal och jag tänker varje år att det kan bli den sista även om han är oförskämt frisk och kry. Blev liksom mer uppenbart hur nära det kan va efter att morsan gick bort. Förra året blev det inget däremot. Om man inte vill fira jul i vanliga fall så vill man definitivt inte det när man får börja julafton med att skjuta sin häst. Då var det skönt att sitta hemma, jag och hunden.
 
Vi kommer fira inom vår familj, utomhus fika med svägerskans familj och eventuellt med vår utökade familj. Vår utökade familj umgås vi med regelbundet så det känns rätt lugnt.
Mamma stannar hemma och syrran och hennes familj stannar hos hennes mans släkt som de umgås med till vardags också.

Det blir en annorlunda jul men för oss känns det ändå helt okej, vi är fyra, eller rättare sagt fem med dotterns pojkvän som bor hos oss på halvtid och det kan nog bli en väldigt mysig jul.
 
För mig är julen inställd. Jag brukar vanligtvis jobba men är tyvärr ledig i år, så det blir extra kännbart att jag inte kan fira med familj och släkt. Igen.

Finns inget för mig som rättfärdigar en resa 100 mil till folk jag inte träffat på ett halvår. Dessutom äldre sådana eller de som på veckobasis träffar de äldre. Jag vill inte ge dom covid19 i julklapp, så min ensamhetskänsla väger lätt mot det alternativet. Jag jobbar dessutom sämst arbetstider veckan innan jul så jag kan inte ens sätta mig i nån sorts karantän innan. Får försöka bita ihop och hoppas att nån av de få jag träffar där jag bor, har tid med mig.
 
Jag har ingen släkt eller familj där jag bor så jag kommer faktiskt åka upp för att träffa de närmsta. Firande i små grupper, inga äldre/riskgrupper och delvis utomhus.
 
Jag vet inte än, men skulle förvåna mig själv om jag känner för att träffa någon alls inomhus iaf.
Utomhusfika/promenad kan det väl bli! 👍
 
Kan av uppenbara skäl inte fira med farfar som jag brukar, vilket gör min lite ledsen då han är ensam och nere nu av allt corona-skräp.
Kommer skicka julkort och julklapp via posten och köra videosamtal med honom. (Farfar är en sån där cool farfar som fortfarande hänger med!)

Jag kommer åka till pappa, honom träffar jag ändå regelbundet, och åker jag inte dit blir han ensam. Det blir han och jag och vi har bestämt oss för att köpa riktig gran (har bara hänt en gång i hela mitt liv). Vi lagar väl mat, lyssnar på jullåtar som vi gillar och tar säkert ett långpass på morgonen. Kommer säkert bli mysigt.

Mamma ska fira med sin pojkvän och pojkvännens barn, så henne går det ingen nöd på.
 
Jag ska mest försöka överleva julen utan dåligt samvete för vilka jag väljer att umgås med och vilka jag väljer bort. Vet tveklöst vad som hade varit trevligast och enklast, men det är inte att umgås med släktingar och släktingar blir då sura för att jag är "osocial och lämnar dem ensamma och övergivna"... Jag har liten släkt, några få bor utomlands (de träffar jag sällan och aldrig vid jul) men just de som faktiskt finns i samma stad...

Usch. Jag vill bara hoppa över julen och gå direkt på nyår istället.
 
Vi brukar fira tillsammans med föräldrar och min bror med familj, men i år blir det ju inget sådant tyvärr. Mamma och pappa har hittat ett ställe som erbjuder take-away-julbord, så de ska köpa och bjuda oss alla. Så det blir ju gemensam julmat, trots att vi äter på olika ställen. Jag skämtade lite om att vi kanske skulle äta samtidigt och skypa... ;)

Att smitta skulle spridas via julklappar det tror jag däremot är rätt långsökt, så vi kommer att ge julklappar som vanligt. Jag tänkte plocka ihop en korg med lite rolig dricka och en blandning av köpta och hemgjorda delikatesser till mina föräldrar. De kan ju inte ut och handla själv, så de uppskattar förhoppningsvis en ätbar julklapp :) !
 
Funderar fortfarande men troligtvis blir de med mamma de har redan haft Corona när de slog till som värst i Stockholm. Blir tråkigt för min lillebror annars då de andra syskonen ska fira med sin mamma hemma hos henne. Han bor ju fortfarande hemma vår lilla bebis 😂 ( fyller 19 år nu lagom till jul ❤️ ) Sen saknar jag mamma alldeles för mycket och firade inte jul förra året med henne.
 
Hos mig blir det firande precis som vanligt. Vi är väldigt få, och umgås redan väldigt ofta. Det blir jag, mamma, morbror och mormor och morfar. Tyvärr blir det varken midnattsmässa eller julotta, vilket jag nog kommer sakna mest :(
 
Vi kommer fira med min mamma som vanligt, skillnaden är att vi inte vet om min bror kommer vara med eller ej. Det beror på rekommendationerna som kommer.
Om han inte kommer så blir det första gången någonsin som jag inte träffar honom i jul :(.
 
Planen är att åka till föräldrarna, kommer jobba hemifrån innan jul för att förhoppningsvis inte risker att dra på min nån smitta. Men tänker samtidigt att det är osäkert och kan ändras fram till julafton.
 
Tack för kloka råd! Pappa har en stor uteplats så där känns säkert att vara. Får fundera ett varv till på mamma. Hon hävdar själv att vi är välkomna hem till dem, de bor stort och vi kan sitta i varsin ände av deras stora matbord. Jag är grymt tveksam.

Jag är iallafall SÅ glad att slippa fira en vanlig jul! Brukar alltid känna att jag gör släkten besviken om jag inte kommer så har alltid känt mig tvingad att delta. Till jul ska jag äntligen få ha min drömjul; bara jag och min partner. Ingen släkt, inga barn, ingen tomte, inget socialt alls och bara göra det jag vill göra :love: Vi brukar ha två traditionella julfiranden iom att jag har två föräldrapar så det är vanligtvis två dagar att lida igenom men inte i år. Inget ont som inte har något gott med sig!:up:
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 094
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 781
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp