Hur ska ridstövlar sitta?

leonalagerstrom

Trådstartare
Jag ska nu köpa ett par nya ridstövlar och eftersom jag ej haft några sen tidigare så är det lite svårt att veta hur dem ska sitta och hur dem kommer bli att sitta efter ett tags användning. Jag har nu hemma ett par svarta Mountain Horse Venezia i Regular/Regular storlek 38. Hur hårt ska dem liksom sitta runt vaden, foten och höjden? Är rädd att dem ska bli för stora i vaden, för korta i skaftet och för stora i foten efter jag använd dem. Dem är lite stora men inte jätte mycket i foten, tänker att man kan lägga i en tunn sula. Sen är dem bra höjd, när jag böjer benet känner jag skaftet i knävecket. Och i vaden sitter dem åt, inte så man får blodstopp. Men sen blir jag osäker när jag haft på mig dem ett tag att dem sitter bra nu och att dem blir för stora sen. Men jag kan inte ha en mindre storlek för då blir dem för korta. Vill gärna ha all hjälp ni kan erbjuda. Vill inte köp ett par för dyra heller.
 
Tycker det låter som att de sitter som de ska, såna lite mjukare stövlar brukar inte sjunka så väldigt mycket, möjligtvis om de töjer sig en aning för mycket då. Så kanske om du ska ha lite tightare men det ska inte bli blodstopp och om den smalare varianten är kortare hade jag kört på de du har hemma nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
610
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Nu till hösten skulle jag behöva en bättre regntålig ridjacka som inte är så bylsig. Min vanliga regntåliga stalljacka är en...
Svar
8
· Visningar
792
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp