Hur ska ryggraden kännas?

C

Curtis

Hur ska ryggraden kännas när jag drar längs den med fingrarna? Är det normalt med några utbuktningar/knölar? Har hört något om att en av kotorna sticker ut lite extra. Någon kunnig som kan upplysa mig?

Monika
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Curtis skrev:
Hur ska ryggraden kännas när jag drar längs den med fingrarna? Är det normalt med några utbuktningar/knölar? Har hört något om att en av kotorna sticker ut lite extra. Någon kunnig som kan upplysa mig?

Monika

Ryggraden ligger långt inne i kroppen. Däremot så kan tornutskotten som sitter på ryggraden sticka upp. Jag tycker att de skall vara nedbäddade i de två ryggfiléer, men det är väl inte allt för vanligt. Manken är ju början på tornutskotten och de känns och syns ju defintivt.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Jo, jag känner till tornutskottens existens ;) . Så fel det kan bli när man förenklar och inte tänker efter. På min häst känns inte tornutskotten i sadelläget men vid länden blir det en knöl följt av ett "hål". Blir lite orolig eftersom han börjat välja korsgalopp när jag tömkör på volt/ aldrig när jag rider. Har precis varit hos hästtandläkaren och då får jag alltid dåligt samvete över allt annat som jag borde kolla upp. Ta ut kiropraktor tex.
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Jag vill också veta, puttar upp tråden!

"Hålet" kan vara övergången till SI-leden om det sitter ganska långt bak, men i övrigt, om det finns pålagringar på tornutskotten, min har tex där bakvalvet är på sadeln, vad betyder det??
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Curtis skrev:
Jo, jag känner till tornutskottens existens ;) . Så fel det kan bli när man förenklar och inte tänker efter. På min häst känns inte tornutskotten i sadelläget men vid länden blir det en knöl följt av ett "hål". Blir lite orolig eftersom han börjat välja korsgalopp när jag tömkör på volt/ aldrig när jag rider. Har precis varit hos hästtandläkaren och då får jag alltid dåligt samvete över allt annat som jag borde kolla upp. Ta ut kiropraktor tex.

Har en kompis som nyligen noterat samma sak på sin häst. Har inte märkt det på min.

Vad jag däremot känner igen är det ständigt dåliga samvetet att man inte tar ut nog med experter till att kolla det ena och det andra. Undrar varför man är sådan? Som förälder går jag inte runt och tycker att jag inte gör nog för mina barn. ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Lotus skrev:
Jag vill också veta, puttar upp tråden!

"Hålet" kan vara övergången till SI-leden om det sitter ganska långt bak, men i övrigt, om det finns pålagringar på tornutskotten, min har tex där bakvalvet är på sadeln, vad betyder det??

Rättelse.

Hålet kan inte, på något vis vara övergången till någons sida SI -led, däremt kan det vara övergången till korsbensleden dvs. Lumbosacralövergången.

Fö. kan man se dessa hål som "nedsjunkna tornutskott" på L-kotorna.
Har sett allt från 3:an och upp till 6:an.

Brukar vara behandlingsbart men är klart gångartsrelaterat.
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Snälla, skulle du kunna utveckla detta mera? Det bästa är väl att jag tar ut någon som får känna igenom hästen. Det är bara så svårt vem man ska lita på. Jag vill ju att personen i fråga ska vara duktig och det finns så mycket lurendrejeri i branschen.

Vilket är troligast: att hästen behöver kiropraktor eller massör? Jag vill ju så väl men känner mig skrämmande okunnig. :crazy:

Behöver tips. Bor i Linköping. Pm:a gärna.

Mvh Monika
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Hej Monika!

Det är inte lätt att vara hästägare! och man ska inte behöva kunna allt i heller, det finns folk som livnär sig på att vara proffs på sådant ;)

Ländryggsproblem är alltid på något sätt gångartsrelaterat, inte minst för att det brukar hänga ihop med bak-knä-problematik.

Alltså inte konstigt att din häst tar korsgalopp.

Angående "hålet" så är det inte helt ovanligt, i alla fall har jag sett det på flertalet hästar, och jag har sett hästar med detta behandlas med akupunktur, akupressur samt kiropraktik med goda resultat.

Det beror alltid på hur länge hästen haft det, hur det uppstått, är hästen född med det? Är det ens åtgärdbart?

Något som också är intressant är att magen brukar vara inblandad på dessa hästar, samt lynnet. Just "hål" hästarna brukar ha ett speciellt sätt att vara på. (Egna)

Precis som alla andra terapeuter (Equiterapeuter, Fysioterapeuter, Equiatriker, etc) så måste jag råda dig att konsultera veterinär det första du gör, då det kan vara väldigt fel att gå in och manipulera något som kanske behöver en helt annan behandling eller åtgärd.

Om du tar ut massör kan denne hjälpa dig i mångt och mkt men jag betvivlar att den problematik som du beskriver skulle avhjälpas, däremot får din häst en skön stund och kan slappna av bättre. Tillfälligtsvis.

Kan du berätta vilken kota det rör sig om?
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Usch, nu blir jag orolig. Min häst går rent i alla gångarter och har bra aktivitet bak med långt undertramp. Har en lite rakare frambensaktion. Han är högt bedömd på gångarterna inom halvblodskretsar. Det är bara ibland han väljer korsgalopp eller byter till korsgalopp vid longering/tömkörning. Det är oftast i lite stressiga situationer och det händer aldrig när jag rider. Jag får känslan av att det mest handlar om balans.

Övrigt om hästen: 5 år och jag har haft honom sedan han var 2 1/2 år. Han har nog haft "hålet" så länge jag haft honom. Aldrig varit halt. Har aldrig ömmat i ryggen eller någon annanstans. Kan i och för sig grina illa vid sadling och när täcket läggs på. Man får spänna sadelgjorden lite "pö an pö", men han blir inte vild eller så, men han vill inte stå helt stilla vid sadling, så jag brukar ta det lite lugnt. han reagerar ganska kraftigt på kalla sadlar dock, kan skjuta rygg då. Han har en väl utprovad sadel. Kunde vara bättre musklad över ryggen, speciellt ländryggen, där "hålet" finns. Han är mycket trevlig och sympatisk att hantera, nästan lite för slö :D när jag är på marken. Jobbar gärna i en lite för hög form i början av ett ridpass, men har inga problem att söka sig framåt efter en stund.

Jag ska kolla upp vilken kota det kan vara. kanske kan jag bifoga en bild och peka ut kotan....klurar.... Ska till stallet nu. Rapporterar senare. tack för att du tar dig tid.

Mvh Monika
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Nejdå, inte behöver du bli orolig nu! Är det inte värre gångartsmässigt än så, så varför ändra det? Att där är ett "hål" behöver inte betyda problem! och man ändrar aldrig något som fungerar bra!

Stressen behöver inte hänga samman, inte heller att han är sur mot sadeln, men det KAN göra det, så varför inte få kollat igenom honom om du har funderingar, men ingen panik!

Lycka till!
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Hm, jag är så känslig när det gäller hästen. Tack för de lugnande orden. Han fungerar ju bra i ridningen men jag blir orolig att han ska ha ont men inte visar det. Fast nu känns det bättre! "Hålet" är ca 10 cm långt och börjar i förlängningen av virvelns lodräta linje, alltså, rakt upp mot ryggen från höftvirveln sett. Sedan känner jag inga tornutskott fram till höftbenets topp (är det nog...)

Du nämnde eventuella samband med magen. Har du lust att berätta hur det kan visa sig? Menar du muskulärt eller matmässigt?

Mvh Monika
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Hm, det låter mkt lustigt, hur ser hästen ut bakifrån? Kan du ta bild?

Jag vet att det är svårt att beskriva men jag uppfattade från början endast att det var "hål" innan lumbosacralövergången, alltså precis i slutet av länden !?
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Här är en nytagen bild från sidan.

316887289BHUSqT_ph.jpg


Jag måste komma ihåg att känna på de andra hästarna i stallet i morgon. "Hål" i länden??? ..mutter, mutter...
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Vilken vacker häst!

Men... ;) han ser mest ut att vara dåligt musklad ffa över kors, rygg och manke.

Ser lite kort ut i Gluteus M. i alla fall på höger sida som man kan se, samt så ser det ut som om han är ganska hög mitt uppe på korset (Tuber Sacrale) detta kan medföra att det ser ut som om han har "hål" men betyda att han anatomiskt helt enkelt ser ut sådär och om han nu har lite muskler i det området SER det ut såhär.

Behöver alltså inte betyda ett dugg!

Däremot skulle jag fundera på hans stora Triceps i förhållande till rygg och kors, det ser ut som om han belastar fram för mkt.

Dessutom måste jag ge tummen upp för tidigare gissning som jag sågade angående SI leden, jag är nu böjd att stå brevid den gissningen men av andra skäl, ;) nämligen vad jag ser på bilden.

Märk nu väl, att det är livsfarligt att tro på spekulationerna som görs i en sådanhär tråd! Jag säger till dig att det är vilda gissningar som kan vara utan ett uns av sanning!!! Spring nu inte och få panik.

I övrigt ser ju hästen välmående och fin ut!!!

Och som jag sagt innan, sålänge hästen FUNGERAR så ändra inget!!

Tack för att du är generös med att visa honom så att vi fick en bild på vad du menade!

:p
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Haha! Förlåt ett helt oseriöst inlägg, men det är ju DU!

Jag har tänkt så länge, när i helskotta ska hon släppa det användarnamnet, min dotter vill så gärna ha det då hennes häst heter Sandino :D :D ;)

Säg att det är möjligt nu så jag slipper få skavsår i örona :bow:
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Tyvärr heter jag nog båda. Jag missade att ändra lösenord när Buke gjordes om och nu kommer jag inte in på min gamla användare. Jag kan gärna släppa det bara jag vet hur. :confused: Sandino var för övrigt en lipizzanervalack som jag red i många år.
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Tack för att du delar med dig av vad du ser. Jag får nog läsa på lite för att begripa allt dock. :smirk: Nej, jag ska inte få panik. Det är bara kul att någon tycker något om min häst.
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Hittade två gamla exteriörbilder. Den ena är från maj -03 och den andra från maj-04 (när han för övrigt fick 36 p på bedömning av exteriör, obegripligt lågt tycker jag). Kommentarer om muskling här?


Det är underbart att få kunniga kommentarer. Andra får gärna ge sig in i diskussionen. :)

316889793kWXGUx_ph.jpg


316890290PqVLOQ_ph.jpg
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Upptäckte att bilderna inte fungerar trots att de är förhandsgranskade och då var ok. Har prövat att lägga in dem som länkar men det blev problem då också.

Hinner inte fixa nu, men kan återkomma om intresse finns.

Mvh Monika
 
Sv: Hur ska ryggraden kännas?

Om jag får komma med en kommentar, så tycker jag, att din häst ser bättre musklad ut på ryggen i-04 än i dag. Jag misstänker att din sadel är för smal. En sadel med vidare bom är nog att föredra. Den passade nog bra i -04 men är för smal i dag. När bommen är för smal kan inte hästen använda sina muskler på rätt sätt och avlastar då ryggmusklaturen och får då en förstorad triceps.
Hålet mellan länden och korset ska vara där. Den sista ländkkotan har ett kortare tornutskott och därför så blir det ett hål där oavsett hur den är musklad över länden.
För övrigt så tycker jag att du har en mycket vacker häst :)
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 703
Senast: Fazeem
·
Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp