hur ska vi få hem dem?

Barnardo

Trådstartare
våra två unghingstar [åringar] har varit på hingstbete hela sommaren och det är snart dags att ta hem dem.
men det är lite problem. den ena utav hingstarna som förut alltid kom fram till en, men inte tyckte om att bli klappad så mkt, har nu blivit näst intill helt vild! han tar gärna en morot från oss när vi ger det, men han vill inte bli klappad, kommer inte fram om inte vi har någon morot.... :crazy:

nu är frågan hur vi ska få hem honom!!! hur vi ska få tag på honom och så... han är väldigt snabb och man får aldrig tag i honom ens när man försöker. tror ni att man kommer att måsta locka in honom i transporten, om det ens går!?

någon som har några tips? :confused:
 
Det beror ju på hur lång tid du har. Har du tid kan du ju påminna honom om att han är tam. Gå/åk dit flera ggr per dag, och ge morot men inget mer. Sitt mycket i hagen. Försök INTE fånga och klappa. Tillslut kommer det gradvis gå att klappa, lägga grimskaft om halsen, trå på grimma etc.

Ska de hem nu så brukar det vara ganska odramatiskt att fösa på dem. Kan båda åka i samma släp samtidigt? Isf, lasta den "tama", var flera personer och gå mer linor och föshonom som med en fålla mot transporten. han går troligen in när kompisen står där. Annars får man göra samma sak men ta in honom själv. Ha krubba eller liknande med något gott i transporten.

Har ett par gånger föst in unghästar från betet så, och det brukar gå ganska odramatiskt om de bara har respekt för linor (ena gången tog vi breda, vita elband).

Och sådant här är fö anledningen till att jag inte vill släppa unghästar på betet utan att handskas med dem, inte ens hingstar. Skadar de sig eller något vill jag kunna få tag i hästen direkt.
 
vi tänkte åka till betet nu och fjäska för honom med en massa morötter och så, så att han förknippar vårt kommande med något gott. då kanske vi får tag på honom

tänkte också att han kanske går in om den andra hingsten går in... hoppas bara han går in! :crazy: :rofl:
 
jag har ett så jeffla bra tips. jag skojar inte. Men då är förutsättningarna att hästen står still om han får ett grimskaft om halsen?

Ta på dig långärmad tröja.
Göm grimman under tröjan på magen. Pula ner ett långt grimskaft i ena ärmen på tröjan.
Gå fram till hästen, de den en morot, prata med den, lirka med den.
OM du får armarna kring hästens hals, alltså att du "kramar" den så tar du bara med andra handen ut grimskaftet ur ärmen.
Vips så är hästen fångad.

Men om din häst nu inte gillar att bli klappad så kanske det blir svårt. men det är värt ett försök.
Någon kanske kan hålla en skål havre framför medan den andra klappar/kramar?

Lycka till
 
nej du, klappa och krama på honom får man inte göra längre. han har aldrig varit så närgången, men nuy är han VILD! :crazy:

om man kanske sätter grimskaftet i tröjärmen, som du sa, och håller skaftet i fingertopparna så kanske man får fast honom ganska så lätt om han får en morot och inte ser grimskaftet! :idea: mycket bra idé, det skulle nog kunna funka! grimma har han ju på sig iaf [tack gode gus för det :eek:], så bara vi får fast honom i grimskaftet så är det ju bra. bara han går framåt också! :rofl:
 
Hej
Jag sköter 2 hingsbete, bl a ett med 10 1 åringar. För två veckor sedan skulle vi verka och avmaska allihopa. 2 åringarna på det andra betet var inga problem, men ett åringarna var ett rent h-lvete. I vilket fall som helst, så finns det hägn på betet, så vad vi fick göra var att sätta grimma och grimskaft på ett par av de "snälla" och tama pållarna, sen ledde vi in dem i hägnet och lockade med mat m m. efter ca 1 timme hade vi alla i hägnet. Sen släppte vi ut de "snälla" pållarna efterhand som vi hade verkat och avmaskat dem. tillslut hade vi ett par tokstollar kvar, som vägrade låta sig klappas eller röras vid. Då fick vi använda grimskaft och sakta lirka med mat för att kunna få grimskaftet över halsen. När vi väl hade de så långt, så gjorde vi en grimma av grimskaftet, tills de lungat ner sig och vi kunde ta på dem grimma Puh! När de väl hade grimma och grimskaft var det inga större problem, även om det inte var helt problemfritt.

Vad är min poäng då?? (undrar själv ibland) Använd hägn om det finns på betet och om du kan, se till att hästen har grimma på sig innan ni åker för att hämta, annars kan ni få en verkligt lång väntan. Först ska ni bråka om grimman och sen eventuellt om transporten, påfrestande för både dig och hästen :)
 
jasså han har grimman på sig. det hade jag inte räknat med. Vad händer om ni tar tag i grimman med handen då? kastar han sig bakåt?

Jag har fångat min häst genom att slänga mig i grimman och hålla fast.
Han kastade sig bakåt två steg men sedan stod han still. Min arm mådde kanske inte helt bra efteråt men min häst slapp stå ute ensam i världens dunderoväder.
 
Är det jättehöga hästar vi pratar om?
Om det inte är några bjässar och de har respekt för eltråd och människor kan ni ju göra en tratt.

Ställ släpet i hagen (om det går) precis vid utgången. Sätt linor från släpet och gör så att det blir en tratt. Smalt vid släpet och bredare i hagen. Sedan kan man försiktigt driva in hästarna i tratten. Låt de lugna sig och sedan driva dem vidare i i släpet.

Åsa
 
man hinner inte ta tag i grimman, han kastar sig rakt bakåt. vi har haft lite svårt innan också att ta tag i grimman etc. när hästarna skulle in på kvällarna i vintras fick vi bara ta fram grimskaftet och försöka knäppa fast det tan att röra för mkt i grimman. så känslig var han. planen var att vi ska börja hantera honom mer nu till hösten, bara vi får hem honom! ;)
 
nix, inte speciellt höga. en ganska liten haflinger och en travare. 1 åringar.
nja, respekten för eltråd är väl sådär, samma gällande människor respekten för människor kommer säkert att ligga vid 0 när de kommer hem, men det ska vi ju självklart jobba på!

det här med tratten låter ju som en ganska så bra idé. Den "snälla" hingsten vet vi kommer följa med. han är så snäll och om han skulle tveka behövs det bara en morot för att han ska bestämma sig. förhoppningsvis följer den andra med när han ser sin kompis gå...
 
Jag håller också med Alexandra men eftersom det inte är fallet så får man lösa det ändå...Men jag gillar lösdrifter, det får hästarna att bli hästar!
Lasta den första, den andra vill följa med sin vän... Linor gör det lättare. Kör så fort som möjligt sen då den har svårare att hitta på "bus" när det vinglar... Låter hemskt va?
Ta väck mellanväggar och bommar så det inte finns ngt att skada sig på så löser dom det bra själva.

Jag hade inte gett mig på att försöka fånga eller leda den så det oftast ger mer skada än nytta, både på dig och hästen. Låt den vänja sig för hemmiljön så kommer det ganska fort! Försöker man för mkt nu kan den få en väldig klastrofobikänsla och inte vilja åka trailer mer...
Försöka aldrig lasta en häst som inte själv tänker framåt, det blir bara fel. När hästen går taktmässigt fram i grimma och grimskaft och låter dig bestämma vägen, då kan man lasta! ;)
 
man hinner alltså inte trä igenom ett grimskaft genom grimman, tex en longerningslina och baraträ igenom det så det inte knäpps fast?
 
En jag vet fick ett tips från en gubbe:
(hon hade 2 hästar sm hatade varann som hade vart bästisar) att hon skulle ta in dom e en transport och göra galet så dom blev rädda där inne. sagt o gjort!
efter det så är dom itne dumma mot varann
 
Ursäkta, men det där är IDIOTISKT!

Ta in hästarna i en transport och SKRÄM dem? För att få dem att tvingas hålla sams?

Ett) Varför tinga hästar som hatar varandra att vara på samma, trånga utrymme? Vad skulle DU tycka om vi knölade in dig och någon som du hatade dig och du hatade, och så låser vi in er i en liten låda?

Sen, SKRÄMMA dem inne i transporten kan ju göra att det enda man vinner är två livrädda hästar som skadar varandra i sina försök att fly, och som sen är anti transporter. Jmf med du & ditt hatobjekt i lådan, och så skrämmer vi er. Visst ni kanske inte skulle puckla på varandra, men hur bra skulle ni må?

Nä, det där var ärligt talat ett av de mest idiotiska tips jag hört. Måhända att det fungerade i det fallet, men det kunde gått riktigt illa och gett hästarna men för livet/förstöra dem för livet.
 
men Jag vet väl inte.
jag sa bara att nån hade fått det tipset och gjort så.

jag själv skulle antagligen inte göra så :crazy:
 
Hej hej!

Jag håller med om att Alexandras metod är det bästa och vettigaste. Att försöka fånga hästen i grimma och grimskaft kan få otrevliga följder för både dig och din häst.

Jag har själv min åring på bete nu och åker för att hmta honom imorgon. Tack och lov så har jag inte några problem att fånga honom... Jag, hönsmamma som jag är, har varit ute vid betet minst 4 gånger i veckan med äpplen och morötter och myggmedel. Detta inte bara för att jag vill se att han mår bra utan också för att han inte ska glömma att han är en tamhäst!!! Jag måste säga att det är en fröjd när man kommer till betet och blir mött av en glad gnäggande bäbis :love:
 
idag var vi och skulle ta hem våra pållar... men tyvärr var det bara tre hästar kvar på betet, så vi ville inte lämna ett föl alldeles ensam. så de fick vara kvar lite till.
vi ska ringa unghingstens ägare och höra med honom så att vi kan få hem pållarna snart!
 
Vi har en häst som har börjat vägra komma in från sommarbetet, om man tar tag i grimman så slänger hon sig bara iväg och det finns ingen chans i värden att hålla kvar henne.

Så vi går ut med havre hink :o och låter henne äta tills hon har slappnat av att man kan sätta fast grimskafthaken i hennes grimma och då slänger hon sig inte.

grejen är att man får hålla grimmskaftet med öppen hake på den sidan av hinken som hästen grimma är och INTe försöka fånga utan att vara helt säker på att lyckas.

vet inte om det är någon bra metod på en VILD häst, men den har funkat bra på vårt otrolig envisa nervknippe..

om du prövar så skulle jag rekomendera att du hade hanskar och ett LÅNGT rep..
 
Gör en liten hage i hagen vid öppningen till hagen. Ta in den häst som går att hantera där, då följer han säkert med, om resten av hagen är hästtom. Ta sedan in den andra hästen i transporten först. Så kanske han springer in av bara farten. Speciellt om ni det inte finns andra hästar i närheten. Så töm hagen på andra hästar först. En idé av många du kanske måste komma upp med.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 962
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
804
Senast: escodobe
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 022
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp