Hur ska vi göra för att kunna höja lönerna för lärare, vårdpersonal, m.m? (utbruten från Covid-19 Del 5)

Börja med att höja lärarnas lön med minst 10-15 tusen. Helt sanslöst hur låga löner man får efter 5 års universitetsutbildning.

Med vilka medel? Samtidigt hörs ju många krav på att höja vårdpersonalens löner (med rätta) men ingen verkar vilja höja skatterna. Eller inte underhålla vägar etc. Nu kommer dessutom kommunerna (och statens) skatteintäkter minska betydligt pga samhällskostnaderna (arbetslöshet, företag som går i konkurs), kommunerna går redan back ekonomiskt, innan covid. Så frågan är var ska pengarna för höjda löner komma från?
 
Börja med att höja lärarnas lön med minst 10-15 tusen. Helt sanslöst hur låga löner man får efter 5 års universitetsutbildning.
De liksom sjuksköterskor, sen har vi mer lågutbildade inom hemtjänsten som tjänar väldigt lite och som har ett fysiskt och psykiskt stressande jobb och så polisen... Det är många som borde ha mer betalt om man ser till arbetsinsats och utbildning....
 
Med vilka medel? Samtidigt hörs ju många krav på att höja vårdpersonalens löner (med rätta) men ingen verkar vilja höja skatterna. Eller inte underhålla vägar etc. Nu kommer dessutom kommunerna (och statens) skatteintäkter minska betydligt pga samhällskostnaderna (arbetslöshet, företag som går i konkurs), kommunerna går redan back ekonomiskt, innan covid. Så frågan är var ska pengarna för höjda löner komma från?
Från de rika :devil::angel:
 
Med vilka medel? Samtidigt hörs ju många krav på att höja vårdpersonalens löner (med rätta) men ingen verkar vilja höja skatterna. Eller inte underhålla vägar etc. Nu kommer dessutom kommunerna (och statens) skatteintäkter minska betydligt pga samhällskostnaderna (arbetslöshet, företag som går i konkurs), kommunerna går redan back ekonomiskt, innan covid. Så frågan är var ska pengarna för höjda löner komma från?

Ja, det är ett problem och lön är en viktig komponent- fast det har inte så mycket med Covid-19 att göra. Offentligt finansierade yrken behöver just förhålla sig till offentlig finansiering, som är helt beroende av en framgångsrik privat sektor. Jag är inte säker på att 30% färre lärare med 30% högre lön skulle vara bättre för svenska ungdomars kunskaper. Däremot, helt oavsett lön, kan vi alla börja respektera läraryrket som den profession det är och sluta försöka veta bäst på föräldramöten och i andra sammanhang om hur utbildning genomförs bäst (obs, ej riktat åt någon här).
 
Då räcker det till väldans få lärare eller sjuksköterskor. Tyvärr. Att någon procent är 2-5 ggr så rika som andra i snitt, blir inte så fett med stålar trots enorm beskattning. Men skattediskussionen kanske vi får ta i en annan tråd?
Det var lite av ett skämt från min sida då jag har inte någon koll på antalet rika i landet eller någon idé om någon begränsning. Därav mina emojis.

Edit: begränsning som i hur mycket pengar som räknas som rik och ska beskattas mera etc.
 

Vilka då? Tro mig, de som tjänar över en viss summa betalar väldigt mycket extra skatt. Min särbo har slagit i taket några år och landade på 50% i skatt (som anställd då).

Som egen företagare räknar jag kallt med att betala 50% av mina intäkter (ex moms givetvis) i skatt. Det är då ett normalår, dvs även när jag tjänar väldigt lite. Tjänar jag över en viss summa blir det ännu högre procentsats. Då har jag praktiskt taget ingen trygghet, dvs jag får väldigt lite för min skatt.
 
Vilka då? Tro mig, de som tjänar över en viss summa betalar väldigt mycket extra skatt. Min särbo har slagit i taket några år och landade på 50% i skatt (som anställd då).

Som egen företagare räknar jag kallt med att betala 50% av mina intäkter (ex moms givetvis) i skatt. Det är då ett normalår, dvs även när jag tjänar väldigt lite. Tjänar jag över en viss summa blir det ännu högre procentsats. Då har jag praktiskt taget ingen trygghet, dvs jag får väldigt lite för min skatt.
Se gärna mitt svar i #1598
 
Det var lite av ett skämt från min sida då jag har inte någon koll på antalet rika i landet eller någon idé om någon begränsning. Därav mina emojis.

Edit: begränsning som i hur mycket pengar som räknas som rik och ska beskattas mera etc.
Se gärna mitt svar i #1598

Jag såg det senare inlägget när jag gjort mitt... men oavsett antal emojis kan jag inte se något lustigt i det.
 
Med vilka medel? Samtidigt hörs ju många krav på att höja vårdpersonalens löner (med rätta) men ingen verkar vilja höja skatterna. Eller inte underhålla vägar etc. Nu kommer dessutom kommunerna (och statens) skatteintäkter minska betydligt pga samhällskostnaderna (arbetslöshet, företag som går i konkurs), kommunerna går redan back ekonomiskt, innan covid. Så frågan är var ska pengarna för höjda löner komma från?
Fast behöver rondeller tusentals tulpaner som ska skötas eller annan växtlighet som fördyrar genom underhåll, är det lixom dit mina skattepengar går att få fina rondeller. Bara ett exempel på vad jag tycker är onödiga utgifter för kommunen.

Är bara en av en hel del saker som jag tycker kan dras in på.
 
De liksom sjuksköterskor, sen har vi mer lågutbildade inom hemtjänsten som tjänar väldigt lite och som har ett fysiskt och psykiskt stressande jobb och så polisen... Det är många som borde ha mer betalt om man ser till arbetsinsats och utbildning....
Nja, sjuksköterskor har 3 års utbildning och tjänar mer än lärare. Visst behöver båda grupperna mer betalt, absolut! Men lärarna har sämre betalt och längre utbildning.
Med vilka medel? Samtidigt hörs ju många krav på att höja vårdpersonalens löner (med rätta) men ingen verkar vilja höja skatterna. Eller inte underhålla vägar etc. Nu kommer dessutom kommunerna (och statens) skatteintäkter minska betydligt pga samhällskostnaderna (arbetslöshet, företag som går i konkurs), kommunerna går redan back ekonomiskt, innan covid. Så frågan är var ska pengarna för höjda löner komma från?
Tack och lov så är jag inte personen som måste lösa det problemet.
 
Fast behöver rondeller tusentals tulpaner som ska skötas eller annan växtlighet som fördyrar genom underhåll, är det lixom dit mina skattepengar går att få fina rondeller. Bara ett exempel på vad jag tycker är onödiga utgifter för kommunen.

Är bara en av en hel del saker som jag tycker kan dras in på.

Som jag har förstått det, varierar från kommun till kommun! Är mycket trädgårdsskötsel främst på somrarna utförda av kommunalt anställda ungdomar som erbjuds sommarjobb. Och i den kommunala budgeten är den en fraktion av en fraktion. Den största posten är i princip alltid vårdbudgeten, följd av skolan. Jag anser - och har alltid ansett - att skolan bör vara statlig så resurserna fördelas rättvist över hela landet och att alla elever har rätt till samma kvalitet. Men offentliga sektorn jobb är helt beroende av offentliga intäkter. På sikt tror jag att man (sorry för OT) kommer att behöva slå samman mindre kommuner till en större för att få ordning på finanserna. Scale of economics och allt det där.
 
Med vilka medel? Samtidigt hörs ju många krav på att höja vårdpersonalens löner (med rätta) men ingen verkar vilja höja skatterna. Eller inte underhålla vägar etc. Nu kommer dessutom kommunerna (och statens) skatteintäkter minska betydligt pga samhällskostnaderna (arbetslöshet, företag som går i konkurs), kommunerna går redan back ekonomiskt, innan covid. Så frågan är var ska pengarna för höjda löner komma från?
Det finns dom bland oss, som med glädje skulle se höjda skatter både på företags vinster, och på de rikaste individerna i samhället. Både förmögenhetsskatt, arvskatt och skatt på kapitalinkomster.

Det kanske blir mer genomförbart nu, efter corona.
 
Fast behöver rondeller tusentals tulpaner som ska skötas eller annan växtlighet som fördyrar genom underhåll, är det lixom dit mina skattepengar går att få fina rondeller. Bara ett exempel på vad jag tycker är onödiga utgifter för kommunen.

Är bara en av en hel del saker som jag tycker kan dras in på.
Ja vad behöver vi, en del mår bra av skönhet i sin omvärld, det kan muntra upp folk och göra dem friskare, likväl som bibliotek, simhall, ishall, parker ja allt inom kultur, trädgård, parkförvaltning, jul dekorationer mm. Det är inte något vi egentligen behöver men som ger livskvalitet. En del får livskvalitet genom att titta på blommor i parken en del genom att spela hockey, fotboll eller rida.


Man kan välja att se dem som onödiga utgifter men kanske sparar de kostnader sammantaget genom folk blir friskare genom exempelvis kultur och sport. Sen vad du tycker är onödigt vurmar en annan för och tvärt om.
 
Ja vad behöver vi, en del mår bra av skönhet i sin omvärld, det kan muntra upp folk och göra dem friskare, likväl som bibliotek, simhall, ishall, parker ja allt inom kultur, trädgård, parkförvaltning, jul dekorationer mm. Det är inte något vi egentligen behöver men som ger livskvalitet. En del får livskvalitet genom att titta på blommor i parken en del genom att spela hockey, fotboll eller rida.


Man kan välja att se dem som onödiga utgifter men kanske sparar de kostnader sammantaget genom folk blir friskare genom exempelvis kultur och sport. Sen vad du tycker är onödigt vurmar en annan för och tvärt om.

Jag håller med. MEN det behöver inte innebära att allt ska hållas 110 % hela tiden. Det kan räcka med grönytor som är skötta, och en paradpark där en går all-in. Men att varje rondell, varje soffbänk ska vara en tipp-topp-oas med överdåd känns överarbetat.
 
Jag håller med. MEN det behöver inte innebära att allt ska hållas 110 % hela tiden. Det kan räcka med grönytor som är skötta, och en paradpark där en går all-in. Men att varje rondell, varje soffbänk ska vara en tipp-topp-oas med överdåd känns överarbetat.
Nu vet jag inte vilken kommun du bor i men ingen jag har besökt har allt tipp-topp-oas med överdåd men det kanske finns, men de flesta har någon eller några välskötta platser. Så här års är de välbesökta.

Om man tänker på just rondeller känns det inte som om kommuner lägger ner någon betydande del av budgeten där.
 
Det finns dom bland oss, som med glädje skulle se höjda skatter både på företags vinster, och på de rikaste individerna i samhället. Både förmögenhetsskatt, arvskatt och skatt på kapitalinkomster.

Det kanske blir mer genomförbart nu, efter corona.
Vill du ha höjda skatter eller större skatteintäkter? Höjda skatter är enkelt att genomföra, större skatteintäkter mer komplext.
 
Ja vad behöver vi, en del mår bra av skönhet i sin omvärld, det kan muntra upp folk och göra dem friskare, likväl som bibliotek, simhall, ishall, parker ja allt inom kultur, trädgård, parkförvaltning, jul dekorationer mm. Det är inte något vi egentligen behöver men som ger livskvalitet. En del får livskvalitet genom att titta på blommor i parken en del genom att spela hockey, fotboll eller rida.


Man kan välja att se dem som onödiga utgifter men kanske sparar de kostnader sammantaget genom folk blir friskare genom exempelvis kultur och sport. Sen vad du tycker är onödigt vurmar en annan för och tvärt om.
Vid en rondell tycker jag fokus ska ligga på var andra bilister är och inte titta på vackra växter eller utsmyckning i rondellen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp