Hur ska vi hantera det här?

Sv: Hur ska vi hantera det här?

Se där. Nu vet du att man inte ska döma varken häst eller människa i förväg.
 
Sv: Hur ska vi hantera det här?

Hur kan ni veta att hon inte kommer kunna klara av hästen genom att titta på henne? Bara för att det är en travare hon fått så innebär det inte automatiskt att hon inte kan nånting. Snacka om fördomar.
 
Sv: Hur ska vi hantera det här?

Jag tycker att det är viktigt att tänka på att dagens hästar temperamentsmässigt inte har mycket gemensamt med de hästar jag som ung stiftade bekantskap med. Numera är det övervägande sporthästar med mycket blod, inte alls lämpliga som förstahästar.

Travare t ex är ju inte helt sällan tävlingsindivider och kan avskräcka även mer erfarna ryttare genom sin hårda tävlingsmentalitet. Till en början kan de mycket väl visa sin välhanterade sida (min personliga erfarenhet är att majoriteten av travare har en mycket god uppfostran när de kommer från tränare), men efterhand som de får ta över en hos en oerfaren handler kan de bli både odrägliga och faktiskt farliga.

Samma sak med ponnies, många är tävlingshästar som inte alls lämpar sig för oerfarna ryttare. Jag tycker man ska vara rädd om barn och ungdomar och ta tillvara deras intresse och vårda kunskap, den kunskap en erfaren, ridbar häst kan ge.
Nja, de travare som säljs som ridhästar är ju ofta de som inte gjorde sig på banan, dvs inte hade vinnarskalle, och är de tävlingsindivider så brukar det sällan bli problem om de får gå där de trivs att gå, kanske först i ledet, kanske någonstans i mitten.

Hur som helst tycker jag nog att ts agerar jättebra genom att svara när tjejen eller mamman frågar, och annars håller lite distans. Många saker som man "gör fel" som nybörjare skadar ju faktiskt inte hästen. Dessutom kan ju den här lilla tjejen ha talang för ridning och hästskötsel, det vet vi ju inte än. jag känner till ett helt gäng erfarna hästägare som trots deras erfarenhet av hästar ändå saknar känslan för hästhantering!
 
Sv: Hur ska vi hantera det här?

Min första (och enda) häst var en travare. Den var iof aldrig tränad för trav utan hade bara ridits. Mina föräldrar kunde väldigt lite om hästar och överraskade mig en dag med att jag skulle få en häst, jag var då 14 år om jag inte minns fel. Nu hade ju som sagt den här hästen blivit riden i iaf 10 år så det kanske inte riktigt går att jämföra med travaren ni fått i stallet. Eller det kanske det gör, who knows?

Första morgonen var hästen superstressad i boxen och jag vågade inte ta ut hästen själv utan det fick min kompis göra. Min kompis var också den första att galoppera hästen för det vågade inte jag göra. Ett dåligt köp kan tyckas...

Jag visste att många hade fördomar mot travare och framförallt när en liten tjej ska ta hand om dem och FRAMFÖRALLT när föräldrarna till den där lilla tjejen inte kan ett smack om hästar. Jag tyckte det var jättejobbigt att berätta för folk att jag hade en travare, jag var alltid jättesnabb med att säga att hon minsann aldrig hade blivit tränad för trav. Det kan jag känna nu med, beroende på vem jag pratar med. Skitjobbigt att det ska behöva vara så...

MEN!

Den hästen, den där underbara hästen lärde mig så otroligt mycket :love: Mamma och pappa var med mig i stallet och delade alla bra och dåliga stunder med mig och pållan. Mamma, men framförallt pappa var med mig ut och red flera gånger och min bästa kompis och jag gjorde allt man kan tänkas göra med sina hästar och som sagt, jag lärde mig otroligt mycket. Ångrar inte en sekund att vi köpte henne, hon var världens bästa häst :love:

Gud vad jag svamlar :D Det jag nog vill komma fram till är att sålänge ni inte har sett hästen och tjejen tillsammans så tycker jag inte att ni ska döma dem. Självklart kan det gå åt helvete men det kan också bli bra, när hästen har lugnat ner sig lite efter flytten. Har de precis köpt hästen eller har de bara flyttat den från ett stall till ett annat? Om de precis har köpt den kan man ju förstå att alla, inklusive hästen, är lite stressade och kanske nervösa över vad de gett sig in på. Döm dem inte förrän ni har sett dem in action.

Underbar historia:D Jag har också en travare på "äldre" dar som har lärt mig massor av hur en häst fungerar. Jag har tagit det lugnt med omskolning och tränat mycket ledarskapsövningar. Har fått en häst som är otroligt lyhörd, lugn och ger allt! Ok, han är jättepigg, men har lärt sig att lyssna på mig.

Jättefint ni ger stöd till flickan med travaren, fungerar hästen sen från marken så är det dags att rida och då på en ridbana, där stannar man till man känner det är dags att ge sig ut!:bump:
 
Sv: Hur ska vi hantera det här?

De har sålt hästen, de insåg att den var alldeles för svår för dem. Nu är de fodervärdar på en äldre häst i stallet istället :) Så det har gått bra. De är väldigt gulliga, men det var väldigt bra att de valde bort travaren för det hade nog tyvärr inte funkat på många år. Deras okunskap är rätt stor, men de har hjärtat på rätta stället och det är skönt.
 
Sv: Hur ska vi hantera det här?

Så skönt att allt löste sig på bästa sätt för alla parter! Utan att det hände någon större olycka (hoppas jag).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
849
Senast: Oknytt
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 312
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp