Hur ska vi tänka vid ponnyköp?

whippetzilla

Trådstartare
Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny att ha tills det är dags att gå upp på storhäst (om intresset håller).
Hon siktar stort på hoppning och i nuläget vill hon satsa på att komma långt.
Hon har ridit sedan hon var 4 och varit ute på en del pay&jump och älskat det. Tanken är att börja tävla lokalt i år. Hon rider privat sedan några år tillbaka.
Det finns ju dock all möjlighet i världen att hon tvärvänder efter en tid och inser att tävling inte alls är hennes grej och att det är mer mysigt att bara "skogsmulla" och mysa. Hon är ju trots allt bara 10 år nu!
Vilken typ av ponny ska vi leta efter?
Jag fastnade för ett 15 årig sto som tävlat mycket,dock endast i lättare klasser. Hon verkade jättefin med mycket rutin och trygghet. Men jag tänker att OM dottern nu vill satsa så räcker just denna ponny kanske inte riktigt till om något år,och jag känner att det blir oerhört hjärtskärande att byta ponny..
Samtidigt vill jag inte lägga pengar på en riktigt dyr ponny med hög kapacitet om hon sen känner att hon mest helt enkelt njuter av att rida långritter i skogen.
Det är ju hur svårt som helst det här....
Hur skulle ni tänka?
 
Ska man vara lite krass så spelar det ju ingen roll om man "satsar" - de allra flesta barn som tävlar kommer inte till elitnivå.

Min uppfattning är att det är betydligt vanligare att folk köper på sig för mycket ponny än motsatsen. Grejen är väl också den att har du en snäll ponny - om än ordinär - och om det visar sig att ungen är en sjujäkla talang som vill satsa, då kan du ofta sälja första ponnyn utan problem. Svårare om du har köpt på dig för mycket ponny och barnet inte reder ut situationen.

Så jag skulle tänka så här: Viktigast är att ponnyn fungerar för barnet nu, på barnets nivå. Självklart ska den hoppa om hon vill hoppa, men lättare klasser på c-ponny går väl ändå bara upp till metern?

Att ställa in sig på att hitta en häst som passar både en elvaåring och en framtida sjuttonåring tror jag är jättesvårt. Bättre att ta nuläget - hitta en juste ponny som låter barnet själv hitta sin väg. Skulle jag köpa en åt mitt eget barn skulle jag helt klart satsat på typ stoet du beskriver. Det är ovärderligt att det är LÄTT att ta sig ut och lätt att börja tävla, även om ponnyn kanske inte räcker fram till SM!
 
En 15 åring känns spontant lite gammal om hon ska rida den tills storhäst. Skulle satsa på någon yngre, kanske 8-10 år som har normal kapacitet. Köper du en finare ponny får ni väl sälja den om intresset inte finns! :)
 
Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny att ha tills det är dags att gå upp på storhäst (om intresset håller).
Hon siktar stort på hoppning och i nuläget vill hon satsa på att komma långt.
Hon har ridit sedan hon var 4 och varit ute på en del pay&jump och älskat det. Tanken är att börja tävla lokalt i år. Hon rider privat sedan några år tillbaka.
Det finns ju dock all möjlighet i världen att hon tvärvänder efter en tid och inser att tävling inte alls är hennes grej och att det är mer mysigt att bara "skogsmulla" och mysa. Hon är ju trots allt bara 10 år nu!
Vilken typ av ponny ska vi leta efter?
Jag fastnade för ett 15 årig sto som tävlat mycket,dock endast i lättare klasser. Hon verkade jättefin med mycket rutin och trygghet. Men jag tänker att OM dottern nu vill satsa så räcker just denna ponny kanske inte riktigt till om något år,och jag känner att det blir oerhört hjärtskärande att byta ponny..
Samtidigt vill jag inte lägga pengar på en riktigt dyr ponny med hög kapacitet om hon sen känner att hon mest helt enkelt njuter av att rida långritter i skogen.
Det är ju hur svårt som helst det här....
Hur skulle ni tänka?

Hade satsat på den ponnyn du tänker på. Om dottern ska ” komma långt” lär ni behöva mer än en ponny. Kanske gå upp tillD-ponny längre fram. Alt stor häst. Dottern lär väll växa på längden.
Och det kostar mycket pengar, svett och tårar att komma långt dvs upp i klasserna.

Och en trygg första ponny är väll utmärkt. Någon stans ska man ju börja. Och har ni ” bara” varit på pay and jump hitils är det något som tar och får ta tid att ta sig upp i klasserna. Och dottern ska hinna med i utvecklingen och ha kul under tiden.

Men pressa inte utan låt henne få ha roligt även om man ”bara” blir oplacerad. En trygg första ponny är väl det ultimata att börja med.
 
Jag hade tyckt att det bästa var att köpa en som funkar nu och närmsta åren. Annars finns det risk att det blir en för stor ponny som är för svår. Dessutom kan det finnas mkt som händer dvs intresset försvinner eller byts ut till annan gren, etc.
Jag tycker att en erfaren och stabil 15-åring som funkar bra nu kan vara jättebra. Så kan ni komma igång att tävla lätta klasser och se om det är hennes grej.
 
Jag tycker Fredde Jönsson sa något väldigt klokt.
Köp den häst/ponny du behöver nu, inte den du drömmer om att ha om några år. Rider du på 110 nivå behöver du inte köpa en 150 häst även fast du ser dig själv rida 150 i dina drömmar. Var realist.

Det är mycket värre att köpa för mycket häst än för lite. Bättre att byta upp sig än att dottern får en ponny som visar sig vara alldeles för svår nu.
 
Jag tycker Fredde Jönsson sa något väldigt klokt.
Köp den häst/ponny du behöver nu, inte den du drömmer om att ha om några år. Rider du på 110 nivå behöver du inte köpa en 150 häst även fast du ser dig själv rida 150 i dina drömmar. Var realist.

Det är mycket värre att köpa för mycket häst än för lite. Bättre att byta upp sig än att dottern får en ponny som visar sig vara alldeles för svår nu.
Väldigt klokt!
 
Jag tycker Fredde Jönsson sa något väldigt klokt.
Köp den häst/ponny du behöver nu, inte den du drömmer om att ha om några år. Rider du på 110 nivå behöver du inte köpa en 150 häst även fast du ser dig själv rida 150 i dina drömmar. Var realist.

Det är mycket värre att köpa för mycket häst än för lite. Bättre att byta upp sig än att dottern får en ponny som visar sig vara alldeles för svår nu.

Jag håller med!! Väldigt klokt sagt!
 
Jag tänker att man bör skilja på vad man vill ha och behöver just nu och vad man drömmer om sedan och det oavsett vad det handlar om. Häst, hund, partner, ja oavsett vad. Det du ser är det du får, visst kan man få överraskningar, både positiva och negativa men man bör inte tänka att man ska ha något som man egentligen inte vill ha just nu. Det du behöver idag är det du ska satsa på för ingen vet hur framtiden blir eller vad du vill ha eller behöver då. Det är liksom dumt att köpa ferrari för att det ser kul ut att köra fort när man precis har tagit körkort.

Jag skulle alltså definitivt satsa på en sådan häst du beskriver. Hon kanske inte kan tävla jättehögt men en häst som kan det kanske din dotter inte reder ut i dagsläget och då blir det pannkaka av alltihop istället. Bättre med en trygg kompis som din dotter kan lära sig utav och utvecklas med.
 
...och jag känner att det blir oerhört hjärtskärande att byta ponny..
Samtidigt vill jag inte lägga pengar på en riktigt dyr ponny med hög kapacitet om hon sen känner att hon mest helt enkelt njuter av att rida långritter i skogen.

Vill hon verkligen satsa är det något om ingår i utbildningen, att få värdera om man vill ha kompisen eller skaffa en ny tävlingsmaskin.

Skaffa en dyr tävlingsmaskin som första ponny låter huvudlöst, risken är att den häst med mer kapacitet har högre temperament är trots allt stort om du inte har 100´+ att lägga. Både kapacitet och nallebjörn kostar en hel del.

15 år låter precis lagom i min bok. En häst att ha roligt med.
 
Vi har kommit så långt att vi ska börja leta ponny till dottern som blir 11 år i år. Det är första ponnyn och vi tänker oss en C ponny att ha tills det är dags att gå upp på storhäst (om intresset håller).
Hon siktar stort på hoppning och i nuläget vill hon satsa på att komma långt.
Hon har ridit sedan hon var 4 och varit ute på en del pay&jump och älskat det. Tanken är att börja tävla lokalt i år. Hon rider privat sedan några år tillbaka.
Det finns ju dock all möjlighet i världen att hon tvärvänder efter en tid och inser att tävling inte alls är hennes grej och att det är mer mysigt att bara "skogsmulla" och mysa. Hon är ju trots allt bara 10 år nu!
Vilken typ av ponny ska vi leta efter?
Jag fastnade för ett 15 årig sto som tävlat mycket,dock endast i lättare klasser. Hon verkade jättefin med mycket rutin och trygghet. Men jag tänker att OM dottern nu vill satsa så räcker just denna ponny kanske inte riktigt till om något år,och jag känner att det blir oerhört hjärtskärande att byta ponny..
Samtidigt vill jag inte lägga pengar på en riktigt dyr ponny med hög kapacitet om hon sen känner att hon mest helt enkelt njuter av att rida långritter i skogen.
Det är ju hur svårt som helst det här....
Hur skulle ni tänka?
Min dotter är lika gammal och vi köpte den snälla äldre läromästaren som går lätta klasser. Som gärna tävlar men är en trygg pålitlig kompis.
Tror om man vill hålla intresset vid liv att man inte ska behöva växa i ponnyn för mycket i kunskap och storlek. Visst är det tufft att byta om några år. Men när man slår i taket brukar det ändå kännas spännande med en ny kompis. Jag tror hästar mår bra av att vara stjärna på sin nivå. Så ponnyer i lätt klass får kanske byta hem vartannat år men de får vara bäst i världen hela tiden. Tänker man så känns det inte lika hårt.
Köpte för övrigt en B- ponny just för att planen är att byta om några år.
 
Min dotter är lika gammal och vi köpte den snälla äldre läromästaren som går lätta klasser. Som gärna tävlar men är en trygg pålitlig kompis.
Tror om man vill hålla intresset vid liv att man inte ska behöva växa i ponnyn för mycket i kunskap och storlek. Visst är det tufft att byta om några år. Men när man slår i taket brukar det ändå kännas spännande med en ny kompis. Jag tror hästar mår bra av att vara stjärna på sin nivå. Så ponnyer i lätt klass får kanske byta hem vartannat år men de får vara bäst i världen hela tiden. Tänker man så känns det inte lika hårt.
Köpte för övrigt en B- ponny just för att planen är att byta om några år.

Vilken fin tanke!
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag tänker också att oavsett tävlingsnivå/kunskapsnivå så rör den här frågan något de flesta av oss är med om. Dvs att när man växer upp som barn/tonåring så är det naturligt att man växer ifrån ponnyer. Antingen genom längd/ vikt eller att man vill ha en ponny med mer kapacitet. Och jag tror att det är något helt naturligt och något som sker för de flesta av oss.
En 11-åring som vill börja tävla behöver en annan ponny än en 16-åring som har kommit längre kunskapsmässigt och vill satsa.
Och då behöver man göra ett val och bör då satsa på den som passar där man är idag.
Och det är ju jättejobbigt att behöva sälja en ponny men det är ju samtidigt en del av livet om man vill satsa inom ridsporten.
 
Jag tycker att en rutinerad 15- åring som går LB ev LA låter perfekt. Den kan hon ha kul med i flera år, och så säljer ni den innan den är 20 till någon som vill ha en snäll familjeponny och ge den ett livslångt hem om inte ni vill ha den så länge den lever.
 
Vilka otroligt kloka och genomtänkta svar ni kommer med! Valet känns plötsligt så fullkomligt naturligt och rätt i hjärtat när jag läser vad ni skriver. Det blir förstås en lite äldre ponny vi kommer lägga fullt fokus på att hitta nu!
Vill bara tacka så mycket för all klok input jag fick av er,det betydde väldigt mycket! :heart
 
Jag vill bara tillägga att det nog är otroligt få ponnyer som kan vara både första ponny åt en 11-åring OCH tävlingsponny på hög nivå för en satsande, duktig 16-åring. Om ni skaffar en "stor tonårings-ponny" nu är risken stor att den blir för svår och barnet tröttnar. Köper ni däremot en "barnponny" nu, kan barnet utvecklas med ponnyn i några år för att sedan vara redo för den där "stor tonårings-ponnyn" som kan gå de större klasserna :)
 
Man får inte heller glömma att det är mycket mer än tävlandet som man måste lära sig - att planera träning, att känna hur ponnyn mår, att lasta och vara på tävlingsplatsen etc. Även om man är en jätteduktig ryttare behöver man något år med en rutinerad och förlåtande vän vid sidan. Detta gäller inte minst när man är liten.

(jag har stått vid sidan och sett hur det inte har funkat med ponnyer på SM-nivå till duktiga, talangfulla men orutinerade barn :( och läst all skit de dessutom fått i sociala medier)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp