Hur ska vi tänka vid ponnyköp?

Ett tips om du letar äldre ponny - titta längre bak i resultatlistorna och se om den ofta har blivit utesluten. Finns ju många smarta ponnyer som går klockrent med äldre barn, men som helt enkelt stannar om barnet inte är lika duktigt. Självklart bra att lära sig att få med sig sin ponny, men det känns som om det ofta är de barn som får en ponny som stannar som snabbt börjar att tycka att det är tråkigt och ger upp.
 
Jag var ett ett par år äldre en din dotter när jag fick min första egna häst. Vi köpte en välutbildad äldre herre som var tävlad i sin ungdom upp till MSV dressyr och runt 120 i hoppning. En snäll kompis helt enkelt som man kände sig trygg på. Några år senare köpte jag en haflinger ponny utbildad LA/LA och hade henne i 12 år. Nu köpte jag ännu en haflinger fast en unghäst oinriden 4 åring men för att sammanfatta de hela var de en bra ide av mina föräldrar att köpa en välutbildad häst från början för att sen fortsätta med andra hästar. Han lärde mig otroligt mycket på de åren jag hade honom innan han somnade in 32 år gammal pga av att tänderna sviktade. Så köp en ponny som passar här och nu som de flesta redan skrivit för barnets skull, de ska vara roligt att rida och det är inte säkert de är de när man köper en för svår häst och då kommer också intresset svikta.
 
Vill tillägga att en b-ponny bör övervägas trots att hon bar har 2-3 år kvar. B-ponny tiden är otroligt rolig, då får man tävla mot jämngamla också, man behöver inte tävla mot erfarna 15+ åringar! Det är lätt att man tappat suget om man bara får tävla mot äldre som är långt mer erfarna och duktigare. Man får se till att ta tillvara på b-ponnyåren, man kan aldrig gå tillbaka och tävla b-ponny senare.
 
En 14-åring som fortfarande vill satsa kommer själv fatta att satsningen är på bekostnad av att skiljas från den älskade första ponnyn som inte längre når upp till kraven.
En 14-åring som tröttnat lite på hästeriet och egentligen vill leva ut sitt tonårsliv kommer inte fatta att det är på bekostnad av att skiljas från den älskade fina tävlingsponnyn hon haft sen hon var tio.
 
Jag tänker att tävling är sekundärt. Till att börja med behöver ju ponnyn funka i vardagen och den mesta ridningen är ju inte hoppning utan troligen uteridning och vardagsdressyr. Så det viktigaste är ju att ponnyn är lätt att ha att göra med i allt möjligt. Köpa en riktigt bra tävlingshäst kan ni göra när din dotter är på den nivån. Köp en häst dom passar nu, är ruttinerad och stabil, kan sin sak, och låt dottern träna och tävla på sin nivå med den. Om dottern är duktig kan hon meritera den högre sen. Känner ni efter 2-3 år att den begränsar pga brist på kapacitet kan ni byta då. Men som du säger, ingen vet om ett barn ens är intresserad om 1 år, så köp en ponny som är rolig nu. De flesta ponnys kan prestera på den nivå som de flesta 11-12åringar är på när det kommer till tävling.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 000
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 324
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp