Bukefalos 28 år!

hur skaffar man tarmflora?

tanten

Trådstartare
Min vuxna avkomma har de senaste fem månaderna inte kunnat äta. Hon lever på egenkomponerad smothie och Nutriletts dito. Nu har hon gått igenom en koloskopi och inte heller där hittades någon förklaring. Inga råd gav - de bara uttryckte sin medkänsla med henne. Vår egen teori är att hon har en kass bakterieflora i tarmen efter att ha gått igenom två dunderkurer med penicillin (dropp).

Hur gör man för att återskapa tarmflora? Proviva och annat i kyldisken tror vi bägge är för klent artilleri. Jag har köpt kapslar med bakterier på apoteket och på hälsokosten och vi får väl se om det hjälper upp det hela.

Någon som har andra, bättre tips?


när hästarna råkar ut för det har det ju funnits buffrade tarmbakterier på flaska att ge - varför finns inte detsamma för människa?
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Bajstransplantation, kan kanske vara något?

Nej, det är inte ett dåligt skämt. Googla på ordet så ser du.

(Funkar även på hästar.)
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Surkål och andra syrade grönsaker kanske kan testas, innehåller också mängder med snälla bakterier. Är snällt mot magen också, inte som råa grönsaker som kan vara mer svårsmälta.
Tycker det är svagt att de inte kan ge några råd ens.
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Bajstransplantation, kan kanske vara något?

Nej, det är inte ett dåligt skämt. Googla på ordet så ser du.

(Funkar även på hästar.)

Ja, jag vet att det finns, men hade inte trott att det kunde komma på fråga. Måste man inte vara nästan döende för att de ska vilja göra något så ovanligt?

Finns det enighet runt detta eller är det fortfarande något man "bara testar". Jag hade uppfattat det som något man bara gjorde på vissa enstaka sjukhus, för att det just där finns läkare som vill prova.
 
Senast ändrad:
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Det finns en bok som heter Hej mage, som har fått god kritik. Dock har jag inte läst den själv, då jag lyckligtvis varit förskonad från magproblem.
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Min tarmflora dog en gång totalt p.g.a. upprepade tuffa antibiotika-kurer.
Det räckte med yoghurt och proviva för att den skulle hoppa igång igen.
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Ge det tid. Det kan efter en vanlig antibiotikakur ta upp till två år innan tarmfloran har hämtat sig helt. Här gäller det ju tydligen kraftiga kurer x flera vad jag förstår. Ibland måste man försöka ta det lugnt (även om vi alla helst skulle bli friska och superpresterande nununu) och låta kroppen läka sig själv. Av stress och oro blir man inte friskare heller.

Annars skulle ja anta att varierad kost är bra även om det blir i små mängder.
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

På häst och hund fungerar det oftast väldigt bra med vanlig bakjäst(färsk).

/Camilla
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Man behöver inte använda sig av någon sk dunderkur för att återställa en rubbad tarmflora. Proviva kan gott och väl räcka. Det finns studier som visar att det räcker att tillföra en enda sorts bakterie. Så om den då finns i juicer eller yoghurtar spelar ingen roll alls. Mycket fibrer är också bra att äta.
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Man behöver inte använda sig av någon sk dunderkur för att återställa en rubbad tarmflora. Proviva kan gott och väl räcka. Det finns studier som visar att det räcker att tillföra en enda sorts bakterie. Så om den då finns i juicer eller yoghurtar spelar ingen roll alls. Mycket fibrer är också bra att äta.

Hon äter redan proviva i små mängder. Det har inte gjort någon skillnad alls.

fibrer är helt uteslutet för då sitter hon på toaletten inom någon timme och får vara kvar där timmavis. Detta där med varierad kost är också svårt eftersom det är så lite hon tål. Hon är väldigt hungrig om eftermiddagar och kvällar men dövar hungern med grönt och vitt te.

Det känns lite desperat att hon inte kan äta och leva på 800-1000 kalorier per dag. Mager är hon, med en stor svullen mage. Visste jag inte bättre skulle jag tro hon var i fjärde, femte månaden.

Nåväl. När nu koloskopin inte visar på några synliga fel är bakterier vår strategi. Måtte kapslar och piller hjälpa.
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Mager är hon, med en stor svullen mage.

Tjocktarmsinflammation.
Det fick jag också efter de där kraftfulla antibiotikakurerna - det var inte penicillin om jag säger så.
Byt ut de där teerna mot typ majonäs och glass.
Tarmlugnande typ imodium och antiinflammatoriskt, samt kortison fick jag.
Men jag klarar de inte av kortisonet.
Sedan så tog det tyvärr lång tid.
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Har de tagit svamp-prov i tarmen på henne? Har en väninna som bollats fram och åter inom vården sedan i mars. Återkommande magont, o läkaren säger att det är NOG UVI, skickar hem med antibiotika ungefär varannan månad. Nu har magen kajkat ihop totalt och hon kan inte äta nånting utan att bo på skithuset inom några minuter. Lämnat massor och massor med prover, blod, avföring och urin. Inget visade nånting. Ramlade av en slump på en länk om Candidasvamp när jag satt och scannade nätet. Provtagning visar på tok för höga värden, och diagnosen ställs till Candidaöverväxt i tarm. (Även i munnen, sk Torsk, gräslig andedräkt, vit beläggning på tungan etc). Nu bråkar vi med att få behandling mot detta. En läkare säger att man inte behandlar, en annan säger att man kan behandla men vet inte med vad... och så blev hon tillsagt att skicka in ett nytt avföringsprov. Suck! Det går tydligen att äta på ett visst sätt för att motverka, men ingen vill hjälpa henne med att berätta hur. Så nu forskar vi på nätet. Där säger man jäst och socker-fri kost... och hittar även att det FINNS medicin, så vi försöker få nån slags hjälp med detta. Hon har levt på blåbärssoppa sen 6 veckor tillbaka, inget annat vill stanna nere...
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Eftersom koloskopin inte visade något lär den diagnosen vara utesluten
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

När min mage var totalkass, fick springa 3-4 ggr och skita på morgonen typ så började jag dricka aloevera-juice på dunk. Proviva hjälper mig när jag får små återfall ibland. Googla på Aloevera juice!
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

dom har ju kollat tjocktarmen via koloskopin, men tunntarmen då? Be dom göra en kapselendoskopi
 
Sv: hur skaffar man tarmflora?

Varför kan hon inte äta, vad jag förstår fast föda? Hon verkar ju kunna dricka och klara av detta? Är det smärtor? Uppblåsthet? Illamående eller vad?

Vad var motiveringen till att göra koloskopi? Finns tanke från läkarens sida att genomföra gastroskopi?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dotter har under tre-fyra månader inte kunnat äta. Hon klarar frukost och lunch men äter hon senare på dagen tillbringar hon hela natten...
2
Svar
30
· Visningar
12 151
Senast: pulkaskurk
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp