Hur skall vi göra för att minimera våran skadliga inverkan på hästen?

@Tora önskade i sitt inlägg
http://www.bukefalos.com/threads/ar-det-okej.1304411/page-3#post-16921914 i tråden "Är det okej" att @Nappson skulle starta en tråd med frågeställningen
"Hur skall vi göra för att minimera våran skadliga inverkan på hästen". Nu är hen (@Nappson) bannad så jag gör det i hens ställe med förhoppning om seriösa inlägg som behandlar ämnet.

Enkelt: Inte rida dem eller betäcka dem alls, bara låta dem gå i stora hagar och sköta dem minutiöst. Men hur många vill ha häst under de premisserna? Hästarna får nog leda med att allt vi gör med dem inte enbart är för deras bästa, utan för att vi tycker det är kul. Givetvis ska man inte göra våld på hästen, och försöka ta hand om den, men det är svårt att använda sin häst utan att utsätta den för några som helst risker.
 
@Tora önskade i sitt inlägg
http://www.bukefalos.com/threads/ar-det-okej.1304411/page-3#post-16921914 i tråden "Är det okej" att @Nappson skulle starta en tråd med frågeställningen
"Hur skall vi göra för att minimera våran skadliga inverkan på hästen". Nu är hen (@Nappson) bannad så jag gör det i hens ställe med förhoppning om seriösa inlägg som behandlar ämnet.

I teorin är det jättelätt.

Ge dem foder av god kvalitet i lagom (varken för stor eller för liten mängd).
Ge dem friskt vatten
Se till att de går i hage av tillräcklig storlek för att kunna vandra under dagarna.
Ge dem sällskap i hagen med lämpliga individer som är stimulerande att leka lagom med.

När vi använder dem (ridning, körning, trick), vara noga med att ha passande utrustning (ambitionen torde finnas hos "alla", kunskapen är många gånger inte så enkel; även profesionella sadelutprovare går ju bet ibland).
Använd dem omväxlande för att hindra förslitningsskador eller överbelastningar.

Eller?

I praktiken finns inte alltid de förutsättningar man önskar.
kanske ute-tiden blir lite för kort, kanske är det för mycket insekter, för varmt klimat, för kallt klimat. Täcket satt bra när vi satte på det på morgonen men hag-kompisen har hjälpt till att flytta det ur position.
Sadeln verkade bra men efter ett par veckor fungerar den inte lika bra.

Vi kanske inte alltid känner när hästen går det minsta orent trots att vi försöker öka vår kunskap hela tiden.
Kanske red vi för någon instruktör som rekommenderade en övning men just vår häst klarade inte av den.

Jag tror att det viktigaste i vardagen är att försöka undvika för uttalad repetition, och att vara rädd för våra egna tävlingsambitioner.
Jag tror att hästägarens tävlingsambitioner många gånger ligger bakom för ensidig eller för intensiv träning som sedan leder till skador.

Och bristande ridkunskap i kombination med "stark" häst är nog en vanlig orsak till "för skarp" betsling.
 
@Tora önskade i sitt inlägg
http://www.bukefalos.com/threads/ar-det-okej.1304411/page-3#post-16921914 i tråden "Är det okej" att @Nappson skulle starta en tråd med frågeställningen
"Hur skall vi göra för att minimera våran skadliga inverkan på hästen". Nu är hen (@Nappson) bannad så jag gör det i hens ställe med förhoppning om seriösa inlägg som behandlar ämnet.
Bara för att klargöra så var det INGET jag önskade.

Jag påpekade bara att det vore en mer korrekt fråga att ställa.
 
Egentligen är det inga konstigheter

Mycket utevistelse i bra hagar
Bra stallmiljö
Bra ridunderlag
Bra kvalité på foder
Anpassat foder
Bra hovslagare
Omväxlande träning
Korrekt anpassad utrustning
Bra tandläkare/veterinär
Kunniga personer runtomkring

Problemet är ju oftast definitionen på saker och ting. Vad jag tycker är bra ridunderlag tycker någon annan är dåligt.

Eller när det kommer till duktiga personer. Läste i en annan tråd om en häst som hade ryggproblem. Det löste hästägarens tränare genom att rida på graman. Orkade inte ens kommentera det.
Detta skulle då vara en duktig tränare. Att träna upp en KS häst är en lång rehabhistoria och den innefattar inte att man rider på hästen med graman, och absolut inte i rehabskedet.

Många gånger fungerar en häst trots allt och inte därför att. Just den egenskapen är det som gjort att vi har haft/har sådan nytta utav hästen och kan använda dom som vi gör.
 
Egentligen är det inga konstigheter

Mycket utevistelse i bra hagar
Bra stallmiljö
Bra ridunderlag
Bra kvalité på foder
Anpassat foder
Bra hovslagare
Omväxlande träning
Korrekt anpassad utrustning
Bra tandläkare/veterinär
Kunniga personer runtomkring

Problemet är ju oftast definitionen på saker och ting. Vad jag tycker är bra ridunderlag tycker någon annan är dåligt.

Eller när det kommer till duktiga personer. Läste i en annan tråd om en häst som hade ryggproblem. Det löste hästägarens tränare genom att rida på graman. Orkade inte ens kommentera det.
Detta skulle då vara en duktig tränare. Att träna upp en KS häst är en lång rehabhistoria och den innefattar inte att man rider på hästen med graman, och absolut inte i rehabskedet.

Många gånger fungerar en häst trots allt och inte därför att. Just den egenskapen är det som gjort att vi har haft/har sådan nytta utav hästen och kan använda dom som vi gör.

Ja, då har Tora talat om för oss att "Egentligen är det inga konstigheter" och sedan kommer en lista med "sanningen".

Du kanske skulle kunna utveckla lite vad du menar med "Kunniga personer runtomkring", bra stallmiljö, bra ridunderlag osv. Vad är det de ska vara kunniga på i så fall och hur ska dom göra? Vi skriver väl här för att vi ska lära varandra och inte för att visa att vi är bäst och kan allt, och allt är självklart, eller hur? Det har jag för mig att du också tycker?

Så, du skulle gärna få förklara grundligt vad du menar med "Kunniga personer runtomkring".

"Att bara komma med svävande och intetsägande förklaringar duger nog inte riktigt på ett sådant här forum." (Dina egna ord ur en annan tråd)

:)
 
Ja, då har Tora talat om för oss att "Egentligen är det inga konstigheter" och sedan kommer en lista med "sanningen".

Du kanske skulle kunna utveckla lite vad du menar med "Kunniga personer runtomkring", bra stallmiljö, bra ridunderlag osv. Vad är det de ska vara kunniga på i så fall och hur ska dom göra? Vi skriver väl här för att vi ska lära varandra och inte för att visa att vi är bäst och kan allt, och allt är självklart, eller hur? Det har jag för mig att du också tycker?

Så, du skulle gärna få förklara grundligt vad du menar med "Kunniga personer runtomkring".

"Att bara komma med svävande och intetsägande förklaringar duger nog inte riktigt på ett sådant här forum." (Dina egna ord ur en annan tråd)

:)
Diskutera gärna på ett sakligt sätt utan att hänfalla åt fula tjuvnyp gentemot andra användare. Det är inte god netikett.

LenaH, moderator
 
Ja, då har Tora talat om för oss att "Egentligen är det inga konstigheter" och sedan kommer en lista med "sanningen".

Du kanske skulle kunna utveckla lite vad du menar med "Kunniga personer runtomkring", bra stallmiljö, bra ridunderlag osv. Vad är det de ska vara kunniga på i så fall och hur ska dom göra? Vi skriver väl här för att vi ska lära varandra och inte för att visa att vi är bäst och kan allt, och allt är självklart, eller hur? Det har jag för mig att du också tycker?

Så, du skulle gärna få förklara grundligt vad du menar med "Kunniga personer runtomkring".

"Att bara komma med svävande och intetsägande förklaringar duger nog inte riktigt på ett sådant här forum." (Dina egna ord ur en annan tråd)

:)
Jag tycker jag skrev ganska tydligt. Vet inte om det är sanning eller inte men är det något du tycker av det jag har räknat upp som inte stämmer?
(En sak är fel det skall stå "Bra varierat underlag)

Har jag glömt något mer?

Du skrev just själv problematiken med det hela.

Bra ridunderlag, vad är det? Det betyder så mycket för olika personer.
Och inte är det så enkelt att det bara är ridunderlag i tex ridhus som räknas. Om jag travar på en skogsväg och hästen snubblar och skadar sig så var det ju knappast bra ridunderlag.

Du poängterade även problemet med att definiera kunniga personer. Vad är det?

En tränare som fått fram många svårklassekipage men rider en KS-häst på graman, är denna kunnig? På vissa saker ja och på vissa saker nej.

Sen vet jag inte om jag tycker jag har varit direkt svävande. Jag har skrivit klart och tydligt vad jag tycker minimerar risken för skador hos hästarna.

En till sak glömde jag:
Hantering (dvs det man gör med hästen) på ett för hästen värdigt och respektfullt sätt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att några av dom viktigaste sakerna man bör göra för att minimera den skadliga inverkan är att skaffa sig kunskap om hästen som art (inte bara ridning) och att vara lyhörd. Vi begär ju att hästen ska vara "lydig" och svara för små hjälper men vi borde ställa samma krav på oss själva. Hur bra är vi på att uppfatta hästens signaler? Ofta är dom väldigt tydliga i sitt språk men vi människor kan verkligen vara extremt trögfattade ibland. :angel:
 
Tycker @Tora har ett mycket bra inlägg och viss saker är lätt att ta reda på som miljön i stall finns en del forskning på området.

Vad som är bra underlag är betydligt svårare att svara på för bra underlag för trav tävling är inte samma som bra underlag för dressyr och så vidare, sedan kommer oxå igångsättning efter skador och där är det skillnad vad dom är bra underlag beroende på om hästen har haft problem med kotor eller senor.
 
Lätt att hålla med om att det och det ska vara "bra" och att lyssna på dem som är "kunniga".
Men det jag tycker är "bra" och "kunniga" är inte alltid detsamma som för någon annan. Problemet är att ta reda på vad som är "bra" för hästen. Vilka är det som är "kunniga"?
Man måste lyssna/läsa jämföra olika källor och analysera för att bilda sig en egen uppfattning och låta den styra ens handlande.
 
Problemet är att ta reda på vad som är "bra" för hästen. Vilka är det som är "kunniga"?
Man måste lyssna/läsa jämföra olika källor och analysera för att bilda sig en egen uppfattning och låta den styra ens handlande.

Ja, det är ju här i hela svårigheten ligger. Man måste också kunna granska sitt eget handlande och kunskaper på ett kritiskt sätt. Även den bäste kan ha fel ibland så en gnutta ödmjukhet och framförallt prestigelöshet underlättar mycket anser jag. Och humor!
Ibland undrar jag om inte hästarna har mer humor än vad vissa människor har. ;) :D
 
När man skapat en ny tråd här på Buke så gör man troligen rätt i att inte skriva själv i den, för då kommer dom direkt, likt kråkor på småfågelägg/ hönsägg och hackar och förstör till det inte finns något kvar, mer än deras egna verklighet som de vårdar ömt. Det har Brille troligen insett, eftersom hen håller en låg profil nu, och Nappson fick erfara hur det går annars. Och så fort Jag ifrågasätter Tora så går det som det går. Här gäller det att tycka så mycket som möjligt utan att på något sätt antyda att man kan något. Det sticker för mycket i ögonen på vissa.

Trådskaparen hävdar, precis som Nappson gjorde att det är ointressant vad folk tycker, det intressanta är vad som är "bra för hästen" oavsett vad man tycker. Vad är det som är svårt att förstå i den meningen?

Eftersom Tora så totalt (med någons goda minne) sågade det som Nappson försökte förmedla och hela tiden hävdade att det var dags att prestera lite, vilket han gjorde men det förstod hon inte, så ska vi nu se vad Tora så här långt har lyckats med i den här tråden.

Första inlägget:
"Jag påpekade bara att det vore en mer korrekt fråga att ställa."
Ja, för dig kanske Tora, en högst subjektiv bedömning. Inget av värde, inte minst med tanke på vad du har presterat så här långt i denna tråden!

Andra inlägget:
Som Brille skriver, det är ointressant att gång på gång ta upp att vi tycker olika. Nöjer man sig med det så fortsätter allt som vanligt, vilket väldigt många önskar. Det är jobbigt för alla att inse att man gjort helt fel i många år.

"Problemet är ju oftast definitionen på saker och ting. Vad jag tycker är bra ridunderlag tycker någon annan är dåligt. " Det är det vanliga tugget, igen.

Vad man tycker är återigen förstås ingen ursäkt för att göra som man tycker. Lär av dem som kan istället, som t.ex. här (mitt bidrag som innehåll till en underrubrik):
Där kan man snacka om kunskap, att det tillför något!

I övrigt är inlägget bara en massa rubriker utan innehåll. Ungefär så här:
Innehållsförteckning
1. Mycket utevistelse i bra hagar
2. Bra stallmiljö
3. Bra varierat underlag
4. Bra kvalité på foder
5. Anpassat foder
6 . Bra hovslagare
7. Omväxlande träning
8. Korrekt anpassad utrustning
9. Bra tandläkare/veterinär
10. Kunniga personer runtomkring

Och det sista,
" Just den egenskapen är det som gjort att vi har haft/har sådan nytta utav hästen och kan använda dom som vi gör." Alltså, det är så låg nivå.

Tredje inlägget:
"Bra ridunderlag, vad är det? Det betyder så mycket för olika personer."
För olika personer?? Det är väl hästen som det spelar roll för? Och svaret har du fått i klippet, om du tittade och lyssnade.

Och det här med "KS-hästen" Vad fick du det ifrån? Är det någon som sagt det i denna tråden? Att det skulle vara bra? Det förstår väl alla att det inte är??
"Sen vet jag inte om jag tycker jag har varit direkt svävande." Nä hä.

Det allra sista du skriver får du en stor stjärna för även om det inte heller innehåller något, men det blir en rubrik så jag lägger till det.

Innehållsförteckning
1. Mycket utevistelse i bra hagar
1.1
Brödtext (innehåll)
1.2
Brödtext (innehåll)
2. Bra stallmiljö
osv.
3. Bra varierat underlag
1.1 Ridhusunderlag
4. Bra kvalité på foder
5. Anpassat foder
6 . Bra hovslagare
7. Omväxlande träning
8. Korrekt anpassad utrustning
9. Bra tandläkare/veterinär
10. Kunniga personer runtomkring
11. Hantering på ett för hästen värdigt och respektfullt sätt.


Så, så här långt har du bara presterat huvudrubriker, inga underrubriker och absolut och framför allt inget innehåll.
Frågan hos TS lyder "Hur skall vi göra för att minimera våran skadliga inverkan på hästen?"

Rubriker och underrubriker kan alla vara överrens om, men det är innehållet som avgör hur det går för ryttaren och hästen. Kanske är det här för svårt för Buke. Jag kanske också har missförstått nivån här. Är det bara rubriker vi ska skriva, utan innehåll(?) så att alla kan vara överrens och fortsätta göra som man vill? I så fall är detta inlägget ett bra exempel på "Hur man kan missförstå syftet med Buke".

Okunskapen skiner igenom, tyvärr.
 
När man skapat en ny tråd här på Buke så gör man troligen rätt i att inte skriva själv i den, för då kommer dom direkt, likt kråkor på småfågelägg/ hönsägg och hackar och förstör till det inte finns något kvar, mer än deras egna verklighet som de vårdar ömt. Det har Brille troligen insett, eftersom hen håller en låg profil nu, och Nappson fick erfara hur det går annars. Och så fort Jag ifrågasätter Tora så går det som det går. Här gäller det att tycka så mycket som möjligt utan att på något sätt antyda att man kan något. Det sticker för mycket i ögonen på vissa.

Trådskaparen hävdar, precis som Nappson gjorde att det är ointressant vad folk tycker, det intressanta är vad som är "bra för hästen" oavsett vad man tycker. Vad är det som är svårt att förstå i den meningen?

Eftersom Tora så totalt (med någons goda minne) sågade det som Nappson försökte förmedla och hela tiden hävdade att det var dags att prestera lite, vilket han gjorde men det förstod hon inte, så ska vi nu se vad Tora så här långt har lyckats med i den här tråden.

Första inlägget:
"Jag påpekade bara att det vore en mer korrekt fråga att ställa."
Ja, för dig kanske Tora, en högst subjektiv bedömning. Inget av värde, inte minst med tanke på vad du har presterat så här långt i denna tråden!

Andra inlägget:
Som Brille skriver, det är ointressant att gång på gång ta upp att vi tycker olika. Nöjer man sig med det så fortsätter allt som vanligt, vilket väldigt många önskar. Det är jobbigt för alla att inse att man gjort helt fel i många år.

"Problemet är ju oftast definitionen på saker och ting. Vad jag tycker är bra ridunderlag tycker någon annan är dåligt. " Det är det vanliga tugget, igen.

Vad man tycker är återigen förstås ingen ursäkt för att göra som man tycker. Lär av dem som kan istället, som t.ex. här (mitt bidrag som innehåll till en underrubrik):
Där kan man snacka om kunskap, att det tillför något!

I övrigt är inlägget bara en massa rubriker utan innehåll. Ungefär så här:
Innehållsförteckning
1. Mycket utevistelse i bra hagar
2. Bra stallmiljö
3. Bra varierat underlag
4. Bra kvalité på foder
5. Anpassat foder
6 . Bra hovslagare
7. Omväxlande träning
8. Korrekt anpassad utrustning
9. Bra tandläkare/veterinär
10. Kunniga personer runtomkring

Och det sista,
" Just den egenskapen är det som gjort att vi har haft/har sådan nytta utav hästen och kan använda dom som vi gör." Alltså, det är så låg nivå.

Tredje inlägget:
"Bra ridunderlag, vad är det? Det betyder så mycket för olika personer."
För olika personer?? Det är väl hästen som det spelar roll för? Och svaret har du fått i klippet, om du tittade och lyssnade.

Och det här med "KS-hästen" Vad fick du det ifrån? Är det någon som sagt det i denna tråden? Att det skulle vara bra? Det förstår väl alla att det inte är??
"Sen vet jag inte om jag tycker jag har varit direkt svävande." Nä hä.

Det allra sista du skriver får du en stor stjärna för även om det inte heller innehåller något, men det blir en rubrik så jag lägger till det.

Innehållsförteckning
1. Mycket utevistelse i bra hagar
1.1
Brödtext (innehåll)
1.2
Brödtext (innehåll)
2. Bra stallmiljö
osv.
3. Bra varierat underlag
1.1 Ridhusunderlag
4. Bra kvalité på foder
5. Anpassat foder
6 . Bra hovslagare
7. Omväxlande träning
8. Korrekt anpassad utrustning
9. Bra tandläkare/veterinär
10. Kunniga personer runtomkring
11. Hantering på ett för hästen värdigt och respektfullt sätt.


Så, så här långt har du bara presterat huvudrubriker, inga underrubriker och absolut och framför allt inget innehåll.
Frågan hos TS lyder "Hur skall vi göra för att minimera våran skadliga inverkan på hästen?"

Rubriker och underrubriker kan alla vara överrens om, men det är innehållet som avgör hur det går för ryttaren och hästen. Kanske är det här för svårt för Buke. Jag kanske också har missförstått nivån här. Är det bara rubriker vi ska skriva, utan innehåll(?) så att alla kan vara överrens och fortsätta göra som man vill? I så fall är detta inlägget ett bra exempel på "Hur man kan missförstå syftet med Buke".

Okunskapen skiner igenom, tyvärr.
Ha ha ha! Du är rolig du :D
 
Men varför blir du så upprörd?

Att många inte skriver en utförlig manual eller innehåll till dina rubriker handlar ju om att det är individuellt. Både för människor och hästar.

En korrekt inpassad sadel passar ju på en häst men inte på en annan. Likaså bett, en häst fungerar och trivs på tredelat och en annan på tvådelat med fasta ringar. Ser man och känner att hästen trivs och är utan skador i munnen vid vet kontroll då är troligtvis det bettet rätt för den hästen. Däremot anser jag att man bör skaffa sig kunskap kring olika bett när man ska välja bett till sin häst.

Anpassat foder för mig är när min hästs foderstat är baserad på grovfoder som är utportionerat under dagen. Till detta lägger jag till kraftfoder och mineraler efter behov. Finns mängder med forskning om ämnet. Men jag lägger även in mitt sunda förnuft och ser på min häst för att jag inte litar helt och fullt på tabeller. Kvalitén och hyggien är för mig ett damm och mögelfritt foder med bra värden. ( om den förklaringen nu känns fullgod för dig?)

Stallmiljö- jag föredrar kallstall med högt i tak för bra luft. Inga utstickande saker eller redskap som hästen riskerar att skada sig på. Jag föredrar vattenhink för att kunna se om och hur mycket min häst dricker. Annars rent och snyggt och en lugn miljö med bra rutiner. Dvs relativt fasta tider för fodringar. Finns säkert massor jag har missat.

Bra hovslagare- för mig är detta en utbildad person som är bra med hästarna ( i min värld betyder bra i detta fall en person som inte bankar skiten ur hästarna och skriker hela tiden men som tydligt kan säga till hästen om det behövs, är det med höjd röst el liknande så är det helt ok i min värld.) Sedan ska hovslagaren ha en sådan kunskap att skon och verkningen anpassas efter hästen och vinklarna blir så bra som möjligt för individen.

Nu orkar jag inte skriva mer för tillfället. Men som synes så anser jag att dessa delar är eftersträvansvärda för att minimera våran skadliga inverkan på hästarna. MEN de är även individuella och en sak som skadar en häst minskar den skadliga inverkan på en annan. Varken vi eller hästarna är stöpta i samma form och har samma behov av foder, träning, utrustning osv.
 
När man skapat en ny tråd här på Buke så gör man troligen rätt i att inte skriva själv i den, för då kommer dom direkt, likt kråkor på småfågelägg/ hönsägg och hackar och förstör till det inte finns något kvar, mer än deras egna verklighet som de vårdar ömt. Det har Brille troligen insett, eftersom hen håller en låg profil nu, och Nappson fick erfara hur det går annars. Och så fort Jag ifrågasätter Tora så går det som det går. Här gäller det att tycka så mycket som möjligt utan att på något sätt antyda att man kan något. Det sticker för mycket i ögonen på vissa.

Trådskaparen hävdar, precis som Nappson gjorde att det är ointressant vad folk tycker, det intressanta är vad som är "bra för hästen" oavsett vad man tycker. Vad är det som är svårt att förstå i den meningen?

Eftersom Tora så totalt (med någons goda minne) sågade det som Nappson försökte förmedla och hela tiden hävdade att det var dags att prestera lite, vilket han gjorde men det förstod hon inte, så ska vi nu se vad Tora så här långt har lyckats med i den här tråden.

Första inlägget:
"Jag påpekade bara att det vore en mer korrekt fråga att ställa."
Ja, för dig kanske Tora, en högst subjektiv bedömning. Inget av värde, inte minst med tanke på vad du har presterat så här långt i denna tråden!

Andra inlägget:
Som Brille skriver, det är ointressant att gång på gång ta upp att vi tycker olika. Nöjer man sig med det så fortsätter allt som vanligt, vilket väldigt många önskar. Det är jobbigt för alla att inse att man gjort helt fel i många år.

"Problemet är ju oftast definitionen på saker och ting. Vad jag tycker är bra ridunderlag tycker någon annan är dåligt. " Det är det vanliga tugget, igen.

Vad man tycker är återigen förstås ingen ursäkt för att göra som man tycker. Lär av dem som kan istället, som t.ex. här (mitt bidrag som innehåll till en underrubrik):
Där kan man snacka om kunskap, att det tillför något!

I övrigt är inlägget bara en massa rubriker utan innehåll. Ungefär så här:
Innehållsförteckning
1. Mycket utevistelse i bra hagar
2. Bra stallmiljö
3. Bra varierat underlag
4. Bra kvalité på foder
5. Anpassat foder
6 . Bra hovslagare
7. Omväxlande träning
8. Korrekt anpassad utrustning
9. Bra tandläkare/veterinär
10. Kunniga personer runtomkring

Och det sista,
" Just den egenskapen är det som gjort att vi har haft/har sådan nytta utav hästen och kan använda dom som vi gör." Alltså, det är så låg nivå.

Tredje inlägget:
"Bra ridunderlag, vad är det? Det betyder så mycket för olika personer."
För olika personer?? Det är väl hästen som det spelar roll för? Och svaret har du fått i klippet, om du tittade och lyssnade.

Och det här med "KS-hästen" Vad fick du det ifrån? Är det någon som sagt det i denna tråden? Att det skulle vara bra? Det förstår väl alla att det inte är??
"Sen vet jag inte om jag tycker jag har varit direkt svävande." Nä hä.

Det allra sista du skriver får du en stor stjärna för även om det inte heller innehåller något, men det blir en rubrik så jag lägger till det.

Innehållsförteckning
1. Mycket utevistelse i bra hagar
1.1
Brödtext (innehåll)
1.2
Brödtext (innehåll)
2. Bra stallmiljö
osv.
3. Bra varierat underlag
1.1 Ridhusunderlag
4. Bra kvalité på foder
5. Anpassat foder
6 . Bra hovslagare
7. Omväxlande träning
8. Korrekt anpassad utrustning
9. Bra tandläkare/veterinär
10. Kunniga personer runtomkring
11. Hantering på ett för hästen värdigt och respektfullt sätt.


Så, så här långt har du bara presterat huvudrubriker, inga underrubriker och absolut och framför allt inget innehåll.
Frågan hos TS lyder "Hur skall vi göra för att minimera våran skadliga inverkan på hästen?"

Rubriker och underrubriker kan alla vara överrens om, men det är innehållet som avgör hur det går för ryttaren och hästen. Kanske är det här för svårt för Buke. Jag kanske också har missförstått nivån här. Är det bara rubriker vi ska skriva, utan innehåll(?) så att alla kan vara överrens och fortsätta göra som man vill? I så fall är detta inlägget ett bra exempel på "Hur man kan missförstå syftet med Buke".

Okunskapen skiner igenom, tyvärr.

Du går alldeles för långt!!
Det börjar bli nätmobbing, vad sjutton har @Tora gjort dig förutom varit delaktig i en konstruktiv diskussion?
Tål inte du, och din vän Nappson (eller om du är en alias) att man ifrågasätter erat sätt att föra en vettig konversation?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 484
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp