Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

MrsScabtree

Trådstartare
Jag är rätt kass på det här med avel, men har ett stort intresse för genetik överlag. Något som jag förstått är rätt vanligt i renrasaveln är just linjeavel..
Men, vart går gränsen för vad som är just linjeavel och inavel?
Jag förstår ju naturligtvis att parning mellan föräldrardjur/avkomma syskon medmera är ren inavel. Men när går det över till att kallas linjeavel?
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

För mig är inavel när två närbesläktade paras utan någon vidare tanke på vad det kan bli. Linjeavel är när samma hane används upprepade gånger i samma linje för att avelsmässigt uppnå en särskild effekt.

Men jag är verkligen ingen expert, vi får avvakta på "di kunniga"
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Det måste vara samma hane i "ledet" för att kallas linjeavel? Tikar har inget "finger med i spelet" sas?
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Ibland läser jag trådar där uppfödare diskuterar i procent hur mkt kommande valpar kommer att vara inavlade. Tex "min kull kommer att ha 3,5 % linjeavel"..hur räknar man på sånt?
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Det måste vara samma hane i "ledet" för att kallas linjeavel? Tikar har inget "finger med i spelet" sas?

Jo tikarna är med i spelet. Säg att du har en kanonfinhund vars egenskaper du vill föra vidare. Hunden får två kullar, kull A och kull B med olika partner
(blir halvsyskon). Du korsar sen en avkomma A med en avkomma till en av hundarna ur kull B. Du behåller alltså en viss blodslinje i din uppfödning genom att ha lite släktskap mellan de hundar du parar - linjeavel.

Var gränsen går är svår att säga för det är ju lite "same same" beroende på hur hög inavelsgraden blir.
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Ibland läser jag trådar där uppfödare diskuterar i procent hur mkt kommande valpar kommer att vara inavlade. Tex "min kull kommer att ha 3,5 % linjeavel"..hur räknar man på sånt?

Idag finns dataprogram för sådant, Genetica. Kolla på SKK:s hemsida och under Avelsdata. Där kan man räkna på planerad kull och vad inavelsgraden skulle bli.

Ska man räkna "manuellt" kan det bli knöligare. man räknar då på antalet hundar mellan två hundar av samma ursprung. Det beskrivs här.

SKK:s Avelsboken beskriver detta mycket ingående och lättförståeligt, om du är intresserad kan du få låna min?
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Ah! Så hundarna får alltså vara så pass närbesläktade?

Nu drog jag bara till med ett exempel utan att räkna först, men gränsen går väl vid 6,25% inavel om jag inte minns fel?

(Nu önskar jag att jag hade boken framför mig...)

Två helsyskon som paras =50% inavel
Två halvsyskon som paras = 25% inavel
Kusinparning = 12,5% inavel
Halvkusinparning = 6,25%

Exemplet jag angav är alltså för närbesläktade.

(Jag är inte helt 100 på siffrorna så den som vet mer får gärna rätta mig.)
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Linjeavel är samma sak som inavel, men med låg %.

Personligen föredrar jag utavel.
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Nu "låtsasparade" jag , bara det lär man sig ju jättemycket på! Vad kul det är :)
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

helsyskon = 25% (Släktskap: 50%)
halvsyskon= 12,5% (Släktskap: 25%)
förälder/avkomma = 25% (Släktskap: 50%)
morfar/dotterdotter =12,5% (Släktskap 25%)
morbror/systerdotter = 12,5% (Släktskap 25%)
dubbelkusiner = 12,5% (Släktskap: 25%)
kusiner= 6,25% (Släktskap: 12,5%)

Graden släktskap är alltså inte samma sak som inavelsgrad.
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

helsyskon = 25% (Släktskap: 50%)
halvsyskon= 12,5% (Släktskap: 25%)
förälder/avkomma = 25% (Släktskap: 50%)
morfar/dotterdotter =12,5% (Släktskap 25%)
morbror/systerdotter = 12,5% (Släktskap 25%)
dubbelkusiner = 12,5% (Släktskap: 25%)
kusiner= 6,25% (Släktskap: 12,5%)

Graden släktskap är alltså inte samma sak som inavelsgrad.

Nu börjar det brinna i huvudet på mig..:D , kan du förklara hurdan skillnaden är?
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Släktskapsgraden talar om att att två hundar bär kopior av samma gen eftersom de har gemensam härstamning. Släktskapet mellan förälder och avkomma är exakt 50% eftersom varje föräldern bidragit med halva genuppsättningen i avkomman. Mellan syskon är släktskapet i genomsnitt 50%.

Inavel definierar andelen gener hos en individ där båda varianterna av genen är identiska genom arv. Detta innebär att en inavlad individ har kopior av samma gen på båda platserna i ett locus (Varje ställe på kromosomerna som bär på gen)

Vid en parning blir inavelsgraden hos avkomman hälften av de parade individernas släktskap. Parar men då helsyskon (exempelvis) så ger det en inavelsgrad på 25%.
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Tack så jättemycket för förklaringen :bow: , snart är jag klok som en bok!
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

...och så kommer BA farande på en av sina käpphästar.

Inavelsgraden 25% om man parar helsyskon gäller ju bara om deras föräldrar är helt obesläktade, vilket är sällsynt i små raser. Det är därför det är bra att räkna procent istället för att tala om syskon, kusiner etc
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Jo, men det baseras ju all uträkning på. Även inavelsuträkningen utgår från det :cool:

Per-Erik Sundgren skrev:
Vid beräkning av inavelsgraden måste man ha någon utgångspunkt. Var man än väljer den punkten görs antagandet att inavelsgraden vid startpunkten för beräkningarna för den aktuella hunden är lika med noll (0%).
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

helsyskon = 25% (Släktskap: 50%)
halvsyskon= 12,5% (Släktskap: 25%)
förälder/avkomma = 25% (Släktskap: 50%)
morfar/dotterdotter =12,5% (Släktskap 25%)
morbror/systerdotter = 12,5% (Släktskap 25%)
dubbelkusiner = 12,5% (Släktskap: 25%)
kusiner= 6,25% (Släktskap: 12,5%)

Graden släktskap är alltså inte samma sak som inavelsgrad.

Nu brinner det i mitt huvud också... *tänker*
 
Sv: Hur skiljer sig linjeavel och inavel?

Det är inte så knepigt egentligen.

Syskonen är till 50% släkt med varandra och de nedärver båda sina gener vidare till ev. avkomma som får 50% av vardera föräldern = inavelsgraden hos avkomman blir 25%
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 930
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 917
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 219
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp