Hur sko snedsliten hov?

Kookaburra

Trådstartare
Jag undrar hur ni skulle sko en häst som sliter ena bakhoven mer på yttersidan än inner. Vad är viktigast att tänka på?

För 4 veckor sen tog vi av alla skor för att se om det skulle funka. Det har gått jättebra, fram tills nu. Nu har han slitit ner yttersidan på ena hoven så att sulan närmat sig marken och han tycker att det är oskönt att gå barfota. Så nu vill jag sätta tillbaka skor.

Jag har börjat fundera lite... när han nu har slitit ner sin hov på detta sätt ser jag hur han landar annorlunda med hoven. Nu landar den plant på marken istället för som tidigare med ytterkant först. Han belastar alltså hela hoven direkt istället för som tidigare, yttersidan först. Detta är ju pga att den nu är snedsliten. Han har tidigare varit skodd så att både ytter och innersida har varit jämna, vilket har resulterat i att han snedsliter sina skor.

Han har inte fantastisk benställning bak - men jag upplever som att det ser värre ut nu än tidigare när han var skodd. Hoven är ju sned och stöttar inte upp benet så som den tidigare har gjort. Han blir lite mer utåtvriden på just det benet, och jag får för mig att han kanske inte är helt rak från hasen och ner utan lite utåt. Han har blivit lite hastrång kan man säga. Var sitter problemet då? I höger bak? Överbelastas vänster bak pågrund av något i höger bak? Höger bakhov ser mycket bättre ut, är inte alls snedsliten på samma sätt.

Det känns som att om jag behåller hoven snedsliten - han sätter ner hoven plant i backen och belastar hela hoven jämnt - så blir benställningen värre än om vi skor upp yttersidan och han belastar yttersidan lite mer - men benställningen blir bättre. Hur påverkar allt detta hans kropp? Vilket sätt at sko är mest funktionellt för hans framtida hållbarhet? Hur brukar hovslagare tänka när de ser sånt här? Jag har inte haft några problem med hans ben tidigare, han har bara satt ner hoven med yttersidan först.

Hur ska det skos för att bli så bra som möjligt utifrån förutsättningarna vi har?

Skulle vara glad om någon vill dela med sig av kunskaper :)
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

jag tror att verkning och skoning döljer problemet, för nu vet du ju att snedslitningen inte beror på skorna eller verkningen utan tänker helt i rätt banor, uppåt i benet..

när han har varit skodd och benet tvingas till korrekt ställning, är det då någon skilland i hästens balans eller rörlighet? stelare eller mjukare, mer villig eller motvillig? till vissa rörelser etc..

nu mendans problemet syns tydligt bör du kontakta en massör som kan känna igenom hästen efter spänningar, en masör påverkar inte hästens leder om något skulle vara snett, rådfråga även en hästkiropraktor om vart problemet kan sitta och om det går att rätta till.. om hästen har gått runt med en låsning någonstans kan muslerna byggas efter detta och ger en rörelsestörning även om grundproblemet är borta..

men försök lösa detta genom massage först, sedan kiropraktor..
hade hästen varit allvarligt skadad hade nog både du och hovis ansett att att ringa veterinären är nummer ett på att-göra-listan..
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

Tack för snabbt svar.
Jag ser att jag skrivit fel. Det är HÖGER BAK som är SNED.

Nu har jag inte ridit så mycket iom att han är barfota, tagit det mycket lugnt så jag kan inte svara på om hur mycket han känns annorlunda. Men jag tycker absolut att hans ben ser snedare ut nu än förr, han markerar ibland på sneda benet - men det gissar jag beror på att sulan kommit för nära marken och ska kolla om skoningen tar bort problemet där först. Jag tycker nog att hans gång har blivit sämre nu än innan (sulan jag antar först)... Jag ser att när han belastar bakbenet när han busar i hagen så blir hönsmamma nervös att den sneda hoven ska göra att han felbelastar hasen och knäcker benet på honom :eek:. Jag märker även att han tycker det gör ont när han belastar det benet, men som jag sagt så tror jag det beror på sulan. Så först ska jag sko så att sulan kommer ifrån marken och sen utreda vidare.

Jag har inte ridit så mycket med hoven så här att jag vet och kan säga om han är stelare eller mer eller mindre motvillig nu än förr. Vi har för inte så länge sedan varit och gjort böjprov runt om och tagit plåtar på hasen i det ben som inte är snett pga galla. Frisk som en nötkärna var reslultatet, ofarlig galla. Just nu vilar han helt i sin hage med mjukt underlag.

I ridnining tycker jag inte att han varit så sned att jag ansett det behövs utredning. Han är högerböjd normalt, men är inte mer motvillig än vad som är normalt. Tycker kanske att han blivit mer högerböjd med hoven sned såhär.

Menar du att en låsning, som med tidigare skoning inte synts, nu blir synlig? Att han blir mer motvillig nu, fastän hoven planar i marken, beror på en låsning någonstans? Menar du att en kiro eller massör kan "fixa till benställningen" så att han blir mindre trånghasig, mindre utåtvriden men fortfarande plana med hoven?

Frågan står kvar: Hur ska vi tänka vid skoning på fredag?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sko snedsliten hov?

Man vill ju att hästen skall landa plant på hoven med trakten först, inte på utsidan, det är då det blir ett vridmoment i lederna.

Har just själv fått problem med att min häst började landa på utsidan med kotledsinflammation som följd. Vi har nu skott min häst med kilsula på insidan för att höja upp insidan då det inte går att verka ner mer på utsidan. Han landar nu plant på hoven och hästen mår bättre än någonsin och piper och är jättepigg och glad!

Kan det inte vara så att din häst nu har för honom en korrekt benställning när han nu landar plant på hoven och att han är öm kan bero på att han går utan skor?
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

Tack för svar!

Det är ungefär så som jag tänkt... plan landning måste ju vara det ultimata. Men jag blir ju även så nervös nu när jag ser att plan landning ger en snedare och mer utåtvriden look på benet än tidigare. Jag blir så rädd att han ska vricka sig!

Fler med svar??
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

ja, plan landning är ju korrekt..
men det jag försöker komma fram till är om hästen någon gång är skadad, sned eller störd i en led någonstans i kroppen så bildas det felaktiga muskler med felaktig benställning som följd, dessa muskler kan finnas kvar och det kan finnas låsningar och broskbildningar, spänningar etc som gör att hästen fortfarande belastar snett utan att den initiala skadan/snedheten/störningen finns kvar. således har hästen inte ont men är invand på att belasta snett och fortsätter därför..

vi människor blir ofta sneda i ryggen, bäckenet tippar snett, benen känns olika långa, vi är högerhänta, mockar alltid med grepen i samma hand, hoppar alltid upp på hästen från samma sida, vi kan gott behöva massör och kiropraktor som rätar ut oss, Men! bara för att vi är sneda i leder och skelett och kanske haltar och är snedmusklade så mår vi skitfint, inga smärtor och om vi tänker på det så kan vi jogga helt taktfast med jämna steg och träna på rätt så hårt.. men något fel finns ändå i grunden även fast vi själva inte tänker på eller känner ett skvatt av det..

det är det som jag tror din häst har, att den har haft något problem och nu bara försöker skydda sin kropp omedvetet.. då din häst verkar slita ganska grovt snett så bör du vara aktsam på om hästens leder ansträngs av detta, samma när du skor om, att hovis inte rätar upp allt på en gång.. och du bör nog ta ut en kiropraktor till hästen din, den verkar ju frisk i övrigt så kör på det :)
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

Jag är helt med på ditt resonemang. Tack för ditt inlägg!

Men hur vanligt är det? Han är ganska ung och riden i bara två år, varav lite drygt ett hos mig. Har han verkligen hunnit få på sig broskbildningar och ledskador under sin första tid innan han varit hos mig menar du? Eller menar du att han skulle ha kunnat vara skadad som föl och detta skulle leda till hans sneda benställning? Kan han inte bara vara född med en lite avvikande benställning och fram tills nu blivit lite mer skönhets-skodd än som varit vettigt? Och nu barfota överslitit hoven lite väl pga att den är mjuk?

Klart att allt är möjligt... men det känns som att det är att ta i lite, just i detta skedet... Men hur som helst kan inget bli sämre av att ta ut kiro.

Precis pratat med hovis. Min hovis tror att han med sina mjuka hovar har slitit lite väl mycket och hoven har inte hunnit växa till sig emellan, och att det är därför utsidan är mer sliten än vad den skulle varit om han hade haft hårdar horn. En mer korrekt idé om hur hovens naturliga form skulle se ut är att ha tittat på hoven efter kanske 1-2 veckor. Nu har det gått lite för långt och han har "överslitit" hoven. Hon ska sko så att han får ett bra genomtramp på fredag.

KL
Tack för era tankar :bow:
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

grejen är den att det behöver inte vara en omfattande skada eller inflammation, det kan vara ett snedtramp eller en lätt vrickning, något som kan ha gett en knappt synbar hälta i 2 dagar, eller kanste en lekfull spark från en unghästkompis, kanske hästen har legat i hagen precis på en tjock grästova? allt är möjligt..

och visst kan hästen vara född sned, men det kan du ju få svar på av en kiropraktor :idea: en bra kiropraktor gör inte bara ett antal standardledknäckningar utan tittar på hästen och känner igenom lederna för att lista ut om och i så fall vart något är snett..

men din häst är ju inte halt, den är frisk och glad, så det är förmodligen inget stort problem med din häst :)
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

Jag skulle kanske vilja se lite längre än till enbart hoven, den typ av snedslitning du beskriver kan tyda på ett problem i hasen och kanske du skulle ta och kolla det först. Utifrån den information som kommer fram då, kan man verka/sko hästen efter dennes behov.
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

Mitt första råd är att ha en tät dialog med din hovslagare. Utan att vara någon expert på området kan jag i alla fall dela med mig av erfarenheten av min häst. Han sliter yttersidorna på skorna bak och har även haft problem med knäledsinflammation bak. Han är nu skodd med en sko som har en liten hake på den yttre traktarmen, jag tror detta kallas "trail" dvs traktarmen är något förlängd. Om jag har förstått det hela rätt gör detta att han "stoppar" upp i steget och därmed belastar även insidan av skon / benet. Före han skoddes så här såg man bara halva skoavtryck bak när han gick på mjukt underlag, nu ser man (nästan) hela skoavtyck! Man måste vara försiktig och göra små förändringar och också tänka på att ta det lugnt med ridningen eftersom hästen lätt kan få träningsverk på grund av nytt sätt att röra sig. Det bästa är dock återigen att ha en nära dialog med din hovlagare. Lycka till!
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

Tack för ditt svar! Jag har en tät dialog med min hovis, men jag gillar oxå att skaffa mer info från andra håll så att jag kan ställa bättre frågor och bli mer insatt. Jag är tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag ska faktiskt kolla mer noggrant hur trampavtrycken ser ut, intressant och spännande. När jag har tittat efter tidigare så tycker jag mig se hela hoven.

Han har inte någonsin slitit skorna så galet mycket som man ibland kan se, men man ser ändå att sömmen på utsidan har varit mindre än insidan när det är dags för omskoning. Jag kanske är lite fånig, jag vet inte... Men bättre att vara lite fånig än senare få besvär, tänker jag.

Ja, jag gissar att det har gått fort för honom att slita ned hoven, och han antagligen kommer ta liten stund på sig att vänja sig... Jag tar det lugnt :)

Boj:
Vi röntgade ju aldrig höger has när jag var på atg för ett tag sen, men vi böjde honom. Ska hålla lite extra koll på honom framöver och se hur det blir. Tack för ditt svar! :)
 
Sv: Hur sko snedsliten hov?

Bara en liten uppdatering:
Nu är han skodd, och mycket glad. Det var inte så illa som jag hade trott, hovis fick på skor på alla fyra, dock tog vi travskor bak för säkerhetskull. Han var mycket sliten på ytterkanten på hb, men inget som inte går att växa till. Hon verkade inte något mer än att skon gick på i princip. Nu är han glad och tycker livet leker på grusvägarna... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 163
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 344
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 855
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp