Hur sköter man bäst hopsläpp av en ny häst?

__sofia__

Trådstartare
Jag har precis sålt en av mina hästar då hon tyvärr inte passar just mig, och håller på och ska köpa en ny häst istället (besiktas imorgon). Planen är att hon (sto, 8 år, ca 155 cm) ska gå hemma tillsammans med min andra häst (sto, 4 år, ca 85 cm).

Minishettisen är framförallt van vid att bara gå med en annan häst i hagen, och när hon gick på lösdrift några månader i en större flock hade hon svårt med de andra hästarna och gick mest bara själv i en annan del av hagen än de andra shettisarna. Dvs. jag vet inte hur bra hon är på "hästspråk". Samtidigt var det aldrig några större problem med de hästar jag haft tidigare (dels den jag säljer nu och dels en äldre nordsvensk som jag hade tidigare), de kunde utan problem äta ur samma hink etc. även om det definitivt inte var minishettisen som bestämde.

Det handlar alltså om två hästar som ska gå med bara varandra utan någon inblandning av andra hästar, där den nya hästen kommer till en ny plats, som är minishettisens hem, och där det är ganska stor storleksskillnad mellan hästarna. Den nya hästen har tidigare gått med en shettis, och utifrån det jag såg på provridningen är hon mer typen som står ut med att andra hästar bråkar och nafsar än den som gör det mot andra hästar.

Hur sköter jag hopsläppet av hästarna på bästa sätt?
 
Låt dem gå bredvid varandra någon dag så de får vänja sig vid varandras närvaro, ta en promenad med dem bägge så de får bonda lite utanför hemmet trygga vrå och släpp sen ihop dem om de inte surar mot varandra mellan staketet.
Fördela foder på flera platser i hagen så ingen av dem behöver känna att de får slåss om maten.
 
Jag har precis sålt en av mina hästar då hon tyvärr inte passar just mig, och håller på och ska köpa en ny häst istället (besiktas imorgon). Planen är att hon (sto, 8 år, ca 155 cm) ska gå hemma tillsammans med min andra häst (sto, 4 år, ca 85 cm).

Minishettisen är framförallt van vid att bara gå med en annan häst i hagen, och när hon gick på lösdrift några månader i en större flock hade hon svårt med de andra hästarna och gick mest bara själv i en annan del av hagen än de andra shettisarna. Dvs. jag vet inte hur bra hon är på "hästspråk". Samtidigt var det aldrig några större problem med de hästar jag haft tidigare (dels den jag säljer nu och dels en äldre nordsvensk som jag hade tidigare), de kunde utan problem äta ur samma hink etc. även om det definitivt inte var minishettisen som bestämde.

Det handlar alltså om två hästar som ska gå med bara varandra utan någon inblandning av andra hästar, där den nya hästen kommer till en ny plats, som är minishettisens hem, och där det är ganska stor storleksskillnad mellan hästarna. Den nya hästen har tidigare gått med en shettis, och utifrån det jag såg på provridningen är hon mer typen som står ut med att andra hästar bråkar och nafsar än den som gör det mot andra hästar.

Hur sköter jag hopsläppet av hästarna på bästa sätt?

Hästar som arbetar ihop bondar oftast. Jag brukar gärna göra det för att få tryggt ihopsläpp om man är osäker på någon individ.
Min nuvarande är bra på att känna av och är väldigt snabb. Så blir det bråk blir han aldrig skadad. Honom kan man ju för egen del vara mer care free vad gäller hopsläpp.

Men vill man safe:a tycker jag att ha dem så de kan vänja sig vid varann tex i hagarna bredvid någon sväng och sen jobba dem ihop.

På ett stall jag stod på förut fanns ca 70 privathästar. Skulle hästarna på bete fick de oftast gå ca 20-30 st ihop. De hästar jag arbetade med och mina egna bondade oftast och blev en liten undergruppering i beteshagarna.
Det har varit samma i andra stall där jag jobbat tätt med vissa hästar som sedan går med flertalet andra.
Och så kan man ju med fördel släppa ut dem efter arbete om det är så att man är orolig för att en överladdad häst reagerar oklokt för att den just blir så laddad.
 
Man ser till att vara två och leder varsin häst. :)
Spelar ingen roll om man är 2, om man går på vägen och hästarna bestämmer sig för att börja sparka emot varandra finns risk att någon hamnar emellan och blir skadad. Om den ena hästen attackerar den andra finns det ingen chans i världen att fysiskt hålla emot hästen, och om den attackerande hästen vill fly finns risk att den personen som håller i hästen blir skadad. Nej jag tycker det låter farligt för människorna, är hästarna snälla går det ju bra, om inte finns det stor risk för skador.
 
Spelar ingen roll om man är 2, om man går på vägen och hästarna bestämmer sig för att börja sparka emot varandra finns risk att någon hamnar emellan och blir skadad. Om den ena hästen attackerar den andra finns det ingen chans i världen att fysiskt hålla emot hästen, och om den attackerande hästen vill fly finns risk att den personen som håller i hästen blir skadad. Nej jag tycker det låter farligt för människorna, är hästarna snälla går det ju bra, om inte finns det stor risk för skador.

så du rider aldrig tillsammans med andra?

till TS
Jag skulle ha dom bredvid varandra några dar och sen släppa ihop. Dock inte på en helg (det blir så dyrt om nått händer på helg)
 
Spelar ingen roll om man är 2, om man går på vägen och hästarna bestämmer sig för att börja sparka emot varandra finns risk att någon hamnar emellan och blir skadad. Om den ena hästen attackerar den andra finns det ingen chans i världen att fysiskt hålla emot hästen, och om den attackerande hästen vill fly finns risk att den personen som håller i hästen blir skadad. Nej jag tycker det låter farligt för människorna, är hästarna snälla går det ju bra, om inte finns det stor risk för skador.

Är du seriös nu? Hästar som inte känner varandra leds tillsammans i oerhört många olika situationer. Ta vilken tävlingsplats som helst. Man håller helt enkelt ett normalt avstånd precis som man hade gjort om man hade ridit. Eller du rider kanske aldrig med hästar du inte känner heller?
 
så du rider aldrig tillsammans med andra?
Jo, men då sitter vi på hästen, om dem skulle sparka emot varandra är det liten chans att dem träffar ryttaren, och skulle dem försöka springa ifrån varandra skulle dem inte kunna springa över ryttaren.
Jag ser liksom inte poäng med att ta onödiga risken.
Du själv rekommenderar ju inte hand promenad innan ihop släpp?


Är du seriös nu? Hästar som inte känner varandra leds tillsammans i oerhört många olika situationer. Ta vilken tävlingsplats som helst. Man håller helt enkelt ett normalt avstånd precis som man hade gjort om man hade ridit. Eller du rider kanske aldrig med hästar du inte känner heller?
Ja dem leds på samma område, men då håller man också avstånd och har inte som syfte att hästarna ska bekanta sig.
Jag rider med okända hästar, och jag har blivit sparkad på benet av kompisens häst när vi red ihop och hennes häst sparkade emot min häst. Även om sånt är ovanligt.
Jag ser bara inte poängen att ta onödiga risker genom att låta hästarna bekanta sig genom en promenad, bättre att göra det genom boxgaller/staket och sedan släppa ihop i en hage.
 
Jo, men då sitter vi på hästen, om dem skulle sparka emot varandra är det liten chans att dem träffar ryttaren, och skulle dem försöka springa ifrån varandra skulle dem inte kunna springa över ryttaren.
Jag ser liksom inte poäng med att ta onödiga risken.
Du själv rekommenderar ju inte hand promenad innan ihop släpp?

Nej för jag ser inte behovet av att gå promenad med hästarna före ihopsläpp. Men det är helt klart ett bra alternativ om man inte kan ha dom i hagar bredvid osv

Ingen har sagt att hästarna ska gå nära varandra. Bara i varandras sällskap.
 
Ja dem leds på samma område, men då håller man också avstånd och har inte som syfte att hästarna ska bekanta sig.
Jag rider med okända hästar, och jag har blivit sparkad på benet av kompisens häst när vi red ihop och hennes häst sparkade emot min häst. Även om sånt är ovanligt.
Jag ser bara inte poängen att ta onödiga risker genom att låta hästarna bekanta sig genom en promenad, bättre att göra det genom boxgaller/staket och sedan släppa ihop i en hage.

Tanken med promenad är inte att dom ska få nosa på varandra utan bara gå tillsammans som en flock. Har man ridbara hästar så är det säkert vanligare att rida ihop. Själv tycker jag att det absolut bästa sättet är att helt enkelt släppa ihop i hage på stor yta och med ordentlig tillgång till mat på flera ställen om man inte har gräs i hagen. Då löser dom bekantandet själva. :)
 
Jag brukar sätta släppa ihop med en häst i taget och låter dem stå bredvid varandra i boxarna. Gå bredvid i varsin hage ett par dager och sen släpper jag ihop. Har alltid gått bra. Rekommenderar dock som ngn föreslog att du skapar en fristad till den lilla så den kan komma undan om det skulle vara något.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 048
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp