Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Nea_

Trådstartare
Är så himla ledsen, min älskade arab har levervärden som inte vill vara bra.

I vintras fick han stora blåsor i munnen och vi åkte till veterinären som tog blodprov på honom. Det enda man märkte då var GT och GLDH-värden som var för höga. Allt foder togs bort och han ställdes på hö och blåsorna försvann så enlsilage verkar han inte tåla.

Värdena har sakta dalat ned och provet i julas var:
GT normalt
GLDH 90 (max 50 får det vara) så det var nästan normalt (var i julas).

Nu har åter GLDH skjutit i höjden och är på (ny skala):
S-Gallsyror 6.9 (0-12)
S-GLDH 411 (8-100)
S-GT 0.7 (0,1-0.5)

Han får bara lite betfor och lucern till sitt hö eftersom han inte höll hullet på hö men nu har han bra hull (var ju en jäklig vinter) så jag ska ta bort allt onödigt foder.

Ni med leverhästar, vad ger ni dem? Hur sköter ni dem? Fungerar de bra trots sin leverskada?

Vill inte höra ledsamma berättelser om folk som fått avliva för jag är livrädd för det och behöver få prata med folk det löst sig någorlunda bra för.

Jag känner inte till att han varit förgiftad på något sätt under tiden hos mig (norrland), i så fall om han ätit något hos uppfödaren i skåne (tänkte på erlichea eller vad det heter) och haft detta under de år jag ägt honom. Man ser inte att han är sjuk för han är pigg och glad och har så varit hela tiden.

Håller nu på att diskutera med veterinären om ev biopsi, i julas då värdena börjat sjunka ville hon ingen göra så vi får se vad hon beslutar nu...:crazy:

Veterinären som tog proverna sade att han kan leva trots en dålig lever med rätt kost så jag klänger mig fast vid detta men tycker jag ger en mild kost...bara fint hö (grönt och väldigt bra kvalitee) och 3 dl betfor och 1 dl lucern morgon och kväll....inga konstigheter och han är jättefin i hullet nu.

Ska ta analys på höet men skulle proteinet vara högt så är ju hö och lucern grovfoder och ev proteinöverkott från det ska väl inte vara farligt :( ?? Det är ju heller inga mängder vi talar om så det känns som att det inte ska göra mycket skillnad om jag tar bort det lilla foder han får och enbart ger hö...

Snälla skriv och berätta...håller på att bryta ihop.

Kram till er alla
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Det måste ju vara något tycker man som han kommer i kontakt med/ får i sig iom att värdena från att nästan vara bra går upp så igen. Jag antar att du tagit vattenprov ? Bytt hagar ? Bytt strö ? Enda ner till att vara mer extrem och bytt bett (det gäller att inte förbise någonting hur osannolikt det än verkar)
Om du gjort allt sådant hade jag faktiskt för att få koll på om det är något i närmiljön som man missat faktiskt flyttat hästen till ett helt annat ställe utan att ta med sig i foderväg eller dylikt från gamla stället och sett om värdena förbättrades. Man har ju hört om fall både där det varit någon giftig färg i stallet, besprutningsmedel i halmen, hagstolp som var impregnerade med något giftigt, eller att det efter mkt sökande hittats nergrävda batteri eller gifttunnor i hagarna som ingen haft en aning om att de fanns där. Någonting måste det ju vara han snappar upp.
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Tänk på att gräset nu blir ett nytt foder - det kan ju vara det som spökar. Ta prover efterhand och se hur förändringarna blir.
Åtminstone på njursjuka djur så är proteinöverskott farligt då det kräver större ansträngning att ta hand om, kanske gäller för leversjuka djur också?
Levern fungerar ju på ungefär samma sätt för alla levande varelser vad jag vet, det kanske kan ge lite uppslag om du googlar på andra djurslag om det inte finns mycket om hästar.
Tycker en biopsi låter som ett bra nästa steg, eftersom ni inte vet vad som är fel (om jag förstod rätt?).
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Hej!

Tack för ditt svar, är så skönt avv få lite råd och tips.

Då vi bytta från ensilage till hö gick värdena ned och han hamnade nästan inom normalt så jag har bannlyst ensilage i närheten av honom. Har två till hästar som inte har några symton, samma vatten osv.

Rider bettlöst eftersom han hatar bett.

Ska nu ta bort de 2 dl lucern han får per dygn och bara ge lite morot morgon och kväll så han får "krubbskrammel". Han är pigg och glad och vet själv inte att han är sjuk vilket förundrade atg. Han förvirrar både distriktsveterinärer och atg...är massor av veterinärer inblandade i denna häst.
De funderar på om han kan ha autoimmun sjukdom, förgiftats tidigare, osv...

Jag har gråtit hejdlöst nu men ger inte upp ännu. Ska göra det lilla jag kan för att göra allt för att försöka få honom bra.

Om en lever är risig, då kanske överskott av protein från grovfoder även det kan vara dåligt? Ska göra analys på höet och se vad de hittar...

Vattnet ska vara kommunalt men ska försöka få kommunen att göra en anlys ändå.
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Han har inte ställts på bete i och med levern han har bara handbetets lite kort men inget mera och kommer inte släppas på bete i sommar.

Får se vad atg svarar, hon var inte sugen på biopsi i vintras i och med alla blodkärl som finns i levern så hon sade det inte var riskfritt men måste vi så måste vi ju men vi var alla glada då lillkillen visade sig ha bättre värden efter en hö-diet så vi slapp.
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

En av hästarna på mitt jobb blev för några veckor sedan plötsligt hängig och trött. Veterinären tog blodprov och det visade sig att levervärdena var mycket dåliga. Han behandlades med någon sorts antibiotika och är nu som vanligt igen! Det visade sig att han slickat i sig målarfärg från de nymålade boxgallerna.. Jag antar att det inte hjälper dig så mycket eftersom det var en så akut åkomma, men det är en historia med ett positivt slut iaf :) Jag håller tummarna för dig och din häst! Ett vattenprov kan du ta själv utan kommunens tillstånd. Kan det vara någon växt i gräset/höet som han inte tål?
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Har du bytt hage ? Kan ju annars vara så enkelt att han fått smak för något som inte de andra gillar. Vid jultid var det tjockt med snö ute = inte lätt att få tag på vad det nu kan vara ute, och levervärdena blev bättre. Nu är det barmark igen och han kan åter få i sig det och levervärdena stiger.
I tex fallet där de hittade ett nergrävt batteri i en hage så var det en häst av jag tror det gick 6 eller 7 i hagen som blev sjuk och som gjorde att de började luskamma hagen och hittade det, det syntes tydligt hur någon hade stått och skrapat och slickat på jorden precis bredvid och det var alltså den hästen uppenbart som hade fått smak för det ingen annan och därav blev bara den sjuk.
Just att den hade blåsor i munnen i inledningsskedet tyder ju på att det är något den har stoppat i sig. Sen är det ju alltid så att olika individer kan vara olika känsliga, du skriver dessutom själv att man inte kan märka på honom att han är sjuk. Har du tagit blodprov på de andra så att du vet säkert att inte de också har höga levervärden ?

Vattenprov tar du bara vatten från kranen och skickar in till ett analysföretag kostar någon hundring och svaret kommer på några dagar.
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Hej!

Tack för era svar, alla tips mottages tacksamt.

Denna hästen är min aboslut kräsnaste så han är den som absolut är den som inte grejar med saker. Kan som ni säger vara en ide att ta prov på någon av de andra och se...

Det jag nu gjort är:
- Tagit bort de 2 dl ensilage han får
- Han får nu eget vattenkar, har tidigare haft genemsamt med de andra två och de doppar ju sina ensilagemular i samma vatten som denne killen och denna hästen ska ju inte äta ensilage.... kunde dock inte tro att det lilla skulle göra honom sjuk men nu tar jag inga risker
- Höet ska på analys, har dessutom noga studerat höet för att se om jag ser något konstigt men inget konstigt syns...grönt och fint och inga knepiga örter
- slutar handbeta honom

Inget i stallet är målat, inget i hagen är förändrat....

Vad kostar det att analysera vatten och hur gör man? Stallet ska ha kommunalt vatten men kanske det är något rör som är gammalt eller nåt...kan ju vara värt att kolla.

Tack ni som svarar och kommer med ideer och historier om hur det gått för er.

Mer tips tack!!:)
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Hehe såg nu gylle att du skrivit om hur man kollar vatten :)
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Ja, rören där vattnet går igenom kan påverka. Därför är det viktigt att du tar provet/proven från de ställen där hästens vatten kommer ifrån, dvs hans vattenkopp och t.ex. slangen ut till hagen (?).
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Tack, det ska jag absolut göra.
Men det känns inte osm det är vattnet för i början av vintern hade han höga värden men så ställdes han på hö och bara lite betfor och morötter (istället för ensilaget han åt) och värdena sjönk till nästan normalt och han har inte haft blåsor i munnen. Sedan fick han lite lucern morgon och kväll och betforn ökades lite eftersom han behövde det och nu har värdena gått upp igen. Samma vatten och samma hage hela tiden så värdena borde inte sjunkigt om det var vattnet men absolut värt att kolla.
Nu står han åter på dieten han fick i vintras då värdena sjönk så vi får se om det hjälper... är iaf totalt vettskrämd men försöker trösta mig med att fick fick honom bättre en gång och borde lyckas igen och han är pigg och glad och totalt omedveten om att han är sjuk...alltid något.

Ska ta analys på höet jag nu hämtade så jag har exakta värden så jag håller nere proteinet på en lagom nivå.

Han har bara sån jäkla otur.
- Han måste behandlas i munnen ofta, får lätt kanter och elände
- Röntgenförändring hö bak (inget han verkar lida av)
- Hade som yngre kolik ett par svängar
- Haft lymfangit
- Fick ögoninflammation i vintras, en rejäl
- Leverpåverkan
- Blåsor i svalget (trol av ensilageallergi)
- Har problem att ha bett (trång i munnen =bettlöst)
- Kan inte ha skor (får bölder hur än hovis gör)
- Allergi mot havre och kli = kliar sig som tusan då
- Knottexem
- Bränner mulen om man inte smörjer med solkräm
- Har ett kasst sadelläge så trots utprovare och massor av egenprovat passar inget så vi är a la indian..barbacka, barfota och bettlöst....men vad gör man?

Hästen är 6 år....så han är en otursmagnet stackarn... men är livlig glad och har en stor aptit på livet och leker sig fram i tillvaron. Vi har tagit oss igenom mycket så jag hoppas detta löser sig :cry:
 
Sv: Hur sköter ni era hästar med leverproblem?

Ingen fler som har något tips att ge? :-D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 275
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 400
Senast: caradan
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp