Hur skor du din häst? (omröstning)

Jaha det var ju inte så lätt att rösta här, jag fick ett felmeddelande.

Jag har ett stort förtroende för min hovslagare, som skor mina pållar helt efter eget huvud. Så länge han håller normal skoning så är jag nöjd, anser inte att jag behöver lägga mig i hans arbete. Det sköter han så bra själv, och jag behöver inte mer än 5 fingrar när det gäller tappskor på 7 år och de hästar jag haft. :banana:

Skulle han däremot börja fixa och greja med vinklar etc. och utan min vetskap, då skulle han inte vara kvar som hovslagare hos oss iallafall. :D
 
Jag lade min röst på 4:an, men egentligen är det en korsning mellan 2 och 4.

Jag vill ha våra hästar normalskodda och för det mesta sköter hovis detta helt själv. Men samtidigt vill jag ha full koll över hästarnas hovstatus och ev. problem och diskuterar gärna med hovslagaren om vad som kan vara bäst att göra.

Detta sker oftast när vi köpt ny häst och det förvånar mig mycket att så många är taskigt skodda, med ffa låga trakter/långa tår.
 
Jag valde trean eftersom min hovis har mycket bättre kunskaper om hovvinklar etc än jag. Han är dessutom tävlingsryttare på islandshäst själv och har god insikt i detta med gångarterna. Däremot så berättar jag hur hästarna går och vilka gångarter de har problem med etc så att han kan ta hänsyn till det. Jag tycker dock det är viktigast att de är väl skodda s a s. Vill inte hålla på och greja för mycket.

Vildvittra
 
Jag valde alternativ två. Inte för att jag inte har några egna åsikter, utan för att mina egna åsikter är att hästen skall skos så korrekt som möjligt med avseende på hovvinklar, verkning etc. Vill jag ha bättre gångarter får jag helt enkelt lära mig rida bättre!!!
 
Jag valde också trean. Har nyss varit tvungen att byta hovis eftersom den förste flyttade. Stor sorg!!

Den andre har inte skott så många islandshästar men har många intressanta kunskaper och erfarenheter så man kan diskutera gång etc. Vill dock inte ha extrema avarter av vinklar, men har testat flapp med gott resultat.
 
Det är egentligen ett sjukbeslag. Bild finns på:
http://go.to/hovslageri och gå på "sjukbeslagslänken" under beslag.

Pållen hade det för att hovarna skulle vidgas och samtidigt få bättre hovtillväxt. För en häst som ofta slog av sig skorna kan det också fungera bra. Efter två, något kortare, skoperioder är resultatet strålande och han är numer "normalskodd" igen.
 
En liten undran bara.
Finns det något som heter auktoriserad hovslagare.
Mig veterligen så finns det ingen auktorisation inom hovslagaryrket. Det finns dom som är utbildade på hovslagarskolan i Skara och därför automatiskt blir med i svenska hovslagarföreningen. Sen så finns ju också vi andra.
Det här med auktorisation är falsk marknadsföring.

Efter ett längre uppehåll på den här sidan

Vänliga hälsningar.

TomR :devil:
 
röstade på 4:an, men hovslagaren har MKT att säga till om, jag säger inte till hur hon ska sko, men har synpunkter och diskuterar.
 
Nej, men det är ganska bra att gå in på Svenska Hovslagareföreningen om man är osäker på om det är en utbildad hovslagare och hur utbildad han/hon är. Enligt egen erfarenhet finns det många självlärda som härjar i yrket. När det inte finns möjlighet till auktorisation är det ett vettigt alternativ och det är inte bara de som är utbildade i Skara som är med där utan de som kan visa upp att de har kompetens och utbildning är med. Vidare är de försäkrade genom föreningen också.

Rolle på Österlen
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
797
Senast: Lyan
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 567
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Hästnyheter Longines EEF Series Horse of the Year är en nyinstiftad utmärkelse som syftar till att lyfta hästar, ägare, skötare och team. Genom...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
Samhälle Kanske ett ämne för en omröstning, men jag vet inte hur man skapar en omröstning . Vilket medium har du störst förtroende för? Dagens...
Svar
9
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp