Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

bollen__

Trådstartare
Brukar hjälpa karln att skriva personligt brev, han tycker det är jättesvårt och det gör jag också men har lite lättare för det än honom iallafall eftersom han typ aldrig behövt skriva något tidigare.
Vi har väl inte fått ihop allt för dåliga brev tidigare heller eftersom han fått komma på några intervjuer, men nu! Nu ligger det en jobbannons ute, där det typ känns som att jobbet är skrivet efter min karl! Han skulle passa perfekt där. Vi har också fd. kollegor som jobbar där nu så han vet att det är en bra arbetsplats.
Alltså vill vi ju skriva det bästa personliga brevet ever!! Typ. ÅÅh jag hoppas så otroligt mycket att han ska få det här jobbet!

Tips? Vad ska vi skriva? Hur ska man börja? Har googlat men hittar typ bara det vi använt oss av tidigare..

Hilfe bitte!
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Jag har inget tips på hur ni ska skriva, tyvärr.
Men efter att ha anställt folk ett antal gånger på mitt jobb har jag insett att brev som sticker ut är det viktigaste för att fånga iaf. min uppmärksamhet.

Vi hade ca 100 ansökningar till en tjänst, där iaf. 85% av de sökande hade följt Arbetsförmedlingens guide till att skriva personligt brev. De blev himla tråkigt att läsa brev som var så lika varandra att alla flöt ihop.
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Tack!
Think outside the box alltså!

Bild, inte bild?
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Börja inte med "jag heter x och är y år"! Börja över huvud taget få meningar med 'jag'. Använd gärna foto. Anpassa brevet efter jobbet och försök få med det de efterfrågar i annonsen (men inte ordagrant, då blir det för genomskinligt!)
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Tack hörni, vi ska sätta oss och se vad vi kan få ihop. Och håll tummarna!!
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Använd gärna foto.
Det finns flera studier som visar att CV med foto i allt högre grad ratas än de utan foto, just eftersom en bild också förstärker fördomar och egna bilder som rekryteraren redan har.

Men visst, det är alltid bra att ha en bra bild där man ser professionell och seriös ut. Att få rekryteraren att känna att denna skulle kunna jobba jämte dig är viktigt.

Frågan är dock infekterad ifall man läser på lite.
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Tror faktiskt gubben gör sig bättre utan bild. Typ. Han avskyr att vara på bild och det skiner ju igenom eller så blir det grimarser eller så. Känns svårt att få en bild där han ser professionell ut så tror det nog är bättre att han kör utan!
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Nu har jag ju inte en susning om hur hans brev redan ser ut men...

Jag brukar råda mina elever att göra en lista över vad de vill ha sagt. Skriva några rader om varje punkt.

Sätta på sig rekryterarens glasögon och fundera på vad som är viktigt. Det bör komma först, eller i alla fall tidigt i brevet.

Ta bort alla småord som inte behövs tel - ja det framgår. Namn - ja, jag känner igen att det är ett namn etc etc.

Rakt tilltal.Inga meningar med långa och många bisatser. Undvik floskler.

sista kollen: om det är skrivet i dokumentform och inte direkt i en länk eller ett mail: Minska ner zoomen så man ser hela papperet men inte vad det står. Ser det bra ut? (alternativt skriv ut och be någon gå några meter bort och visa det)
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Ett tips är att ringa och prata med dem så att man vet lite mer vad de är ute efter. Något kan låta exakt som det man vill ha men i själva verket så har de tänkt sig något helt annat eller tycker att en viss erfarenhet är det allra viktigaste, då är det bra att veta om det så att man kan trycka på det i brevet. Sedan kan man använda några av de ord den man pratar med använde under samtalet till brevet, alltså om företaget under samtalet trycker på att man ska ha erfarenhet av exempelvis handläggning eller teamansvar, då är det de orden man ska använda i sitt brev.
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Nu vet jag ju inte vilken typ av jobb karln söker och vilka kvalifikationer han har, kontra vad som söks. MEN. När vi rekryterar (jobbar på statlig myndighet) så går man stenhårt på kvalifikationer och tidigare erfarenheter. Har du rätt utbildning? Har du jobbat med frågorna tidigare? Har du arbetat med liknande system? Långt, långt, långt därefter kommer det personliga brevet.

Har läst så otroligt många ansökningar där folk verkar tro att ett kick-ass personligt brev kan uppväga att dom helt och hållet saknar kvalifikationer och erfarenhet för tjänsten...

Ibland verkar folk tro att bara för att dom har sjukt bra självförtroende så spelar det ingen roll att dom inte kan något av det vi efterfrågar.

Sorry, det här var ju inte så uppmuntrande, men......
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Nej då jag förstår hur du menar och än så länge har han inte fått några "krav" på sig att söka jobb han typ ändå aldrig skulle få pga. utbildning el. tidigare erfarenhet. Så han söker bara sådant som liknar det han pysslat med tidigare alt. har utbildning för (gymnasie dock.)
Vi har båda fd. kollegor som jobbar på den här arbetsplatsen och utifrån annonsen + vad de då tidigare har gjort så borde han ha rätt kvalifikationer! De arbetar tex. utefter LEAN och gubben var med och startade upp LEAN på förra arbetsplatsen, på "golvnivå" då. Så jag hoppas verkligen att han ska få komma på intervju!

mino: tycker det låter bra att ringa, men om det är säg 500+ sökanden som ringer tror du inte att de bara blir irriterade på att man ringer då? Eller de kanske är beredda på det iofs..
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

jag lyckades faktiskt efter 24 år med samma arbetsgivare skriva ett brev som
kvalificerade mig mot intervju (efter att ha läst x antal brev från personer som sökt jobb hos mig, statlig tjänst)

mitt eget tips, börja med varför du söker jobbet
ex: jag söker jobbet som x därför att jag tycker att det passar
min kvalifikation y
därefter kort egen presentation avs kvalifikationer, jag tittar noga på cv, arblivserfarenhet väger tungt i mina i mina ögon, referenser tycker jag är viktiga

slutligen lite om dig som person, familj, intressen
kort och koncist är bra, liten knorr kan lyfta brevet
 
Sv: Hur skriva ett "kick-ass" personligt brev?

Vi har diskuterat, läst och jämfört personliga brev en hel del när jag pluggade till SYV. En liten detalj som jag tycker gör det lättare att minnas ett brev, är när det finns en liten överskrift. Alltså att man skriver som en liten rubrik med lite större teckenstorlek. Den ska sammanfatta de viktigaste delarna i ditt personliga brev. Man kan till exempel ta de mest utmärkande egenskaperna. "Kreativ konditor med passion för tårtor" eller nåt liknande.
Eller Lojal snickare med 20 år i möbelbranschen. (dåliga exempel på kvällskvisten, men du förstår principen hoppas jag)

I övrigt så är det viktigaste jag fått med mig att göra texten levande med exempel från ens erfarenheter från arbetslivet. I det personliga brevet är ju syftet att lyfta fram sånt som inte framkommer av meritförteckningen, framförallt ens egenskaper. Genom sina personliga egenskaper till tidigare erfarenheter så blir det mer intressant (inte bara snack). Man måste kunna styrka det man berättar, hellre kvalitet än kvantitet. Välj ut de viktigaste egenskaperna och se till att verkligen lyfta fram dem istället för att bara radda upp massa superlativ. Om man anser att en egenskap är viktig så måste man ju också kunna berätta varför och i vilka situationer man haft nytta av den egenskapen tidigare.
Finns det en annons ute så har de kanske skrivit vad de söker för egenskaper hos den de vill anställa, här finns stora möjligheter att koppla ihop på ett snyggt sätt.

Håll det kort! Och som någon tidigare skrev, var noga med hur texten är disponerad på sidan. Se till att det blir balanserat och inte jättemycket text i en klump och sen ett halvt blankt blad. Håll det luftigt och gör snygga styckesindelningar. Ett stycke ska inte spreta mellan 4 olika ämnen, utan låt första meningen vara en introduktion för resten av stycket. Det gör det lättare att snabbläsa brevet och även lättare att snabbt hitta tillbaka till guldkornen om de tar fram och läser igen. Då är det bra att det är lätt att känna igen och lätt att hitta i brevet!


Lycka till!

Glöm för allt i världen inte att renskriva!! Be gärna andra läsa, det är lätt att missa sina egna fel.

Sen tycker jag personligen aldrig att det är fel att visa sitt intresse via telefon eller via besök, så länge man håller en god ton och förvissar sig om att man inte tar upp viktig tid. Det är ju bara att snabbt presentera vad man vill och fråga om de har en minut över. Har han nu en koppling till arbetsplatsen så är det ju ännu lättare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 405
Senast: Madalitso
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 686
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 117
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp