Hur skulle du gjort? Busringande granne.

Malibu_Stacy

Trådstartare
Den senaste tiden är det någon eller några som busringt på vår lägenhetsdörr. Denna helg har det hänt en gång per dag (igår så sent som kl 22 och så nu precis vid kl17.30) men det har hänt flera gånger tidigare de senaste veckorna. Varje gång är det ingen som står utanför eller syns till i trapphuset. Hundarna reagerar på ringklockan och börjar tokskälla vilket såklart är störande inte bara för oss men även våra grannar.
Jag misstänker att det är några killar i ca tioårsåldern då övriga barn i huset är spädbarn och dessa killar verkar tycka att det är kul att reta hundarna genom att "låtsasskälla" om vi råkar mötas i trapphuset. Min ena hund är osäker på barn och börjar då skälla vilket de verkar tycka är lite kul. Jag vet tyvärr inte exakt i vilken lägenhet dom bor i bara att de bor på våning 4. Jag försökte gå upp dit idag efter att det busringt igen men kunde inte lyckas komma underfund med var dom bor.
Hur skulle ni göra? Jag upplever beteendet med busringningen som störigt och trakasserande och vill inte heller få problem med övriga grannar för att våra hundar skäller.
Hänga upp en lapp i hissen? I porten? Lämna lapp i brevlådan? Ringa på på alla lägenheter? Annat?
Jag vet som sagt inte exakt vilka som är barnens föräldrar eller var dom bor och vi träffar faktiskt sällan på våra vuxna grannar. Eftersom jag aldrig sett den som ringer på så vet jag ju inte heller med säkerhet vem eller vilka det är.
 
Vad säger hyresvärden alternativt (va de nu heter när det är bostadsrätt)?
Vi bor i bostadsrätt så då är det väl styrelsen. Har inte pratat med dom, tänkte att det kanske går att lösa "internt" i trappuppgången på något sätt då jag inte tror det är någon utifrån (man kommer endast in med blipp eller genom att någon boende släpper in via porttelefonen, ej portkod eller så).
 
Vi bor i bostadsrätt så då är det väl styrelsen. Har inte pratat med dom, tänkte att det kanske går att lösa "internt" i trappuppgången på något sätt då jag inte tror det är någon utifrån (man kommer endast in med blipp eller genom att någon boende släpper in via porttelefonen, ej portkod eller så).
Kolla om det går att lösa internt först, funkar inte det hör med styrelsen vad du/de kan göra för att få ett stopp på det hela.
 
Om du inte kan lokalisera personerna så hade jag satt upp en vänlig lapp på lämpligt ställe. Kanske bara på det våningsplan där du tror att busringarna bor till en början.

Jag hade blivit vansinnigt irriterad!

Sambon monterade bort ringklockan nu samt att vi lämnat dörren olåst för att se om vi lyckas ta dom på bar gärning. Hittills har vi varit alldeles för långsamma för att hinna med då ingen av oss gillar att öppna dörren för okända. Steg två blir nog en lapp i hissen riktad till alla föräldrar om något annat förslag inte är mer passande.
 
Sambon monterade bort ringklockan nu samt att vi lämnat dörren olåst för att se om vi lyckas ta dom på bar gärning. Hittills har vi varit alldeles för långsamma för att hinna med då ingen av oss gillar att öppna dörren för okända. Steg två blir nog en lapp i hissen riktad till alla föräldrar om något annat förslag inte är mer passande.

Smart tänkt! Hoppas att de ger sig!
 
Den senaste tiden är det någon eller några som busringt på vår lägenhetsdörr. Denna helg har det hänt en gång per dag (igår så sent som kl 22 och så nu precis vid kl17.30) men det har hänt flera gånger tidigare de senaste veckorna. Varje gång är det ingen som står utanför eller syns till i trapphuset. Hundarna reagerar på ringklockan och börjar tokskälla vilket såklart är störande inte bara för oss men även våra grannar.
Jag misstänker att det är några killar i ca tioårsåldern då övriga barn i huset är spädbarn och dessa killar verkar tycka att det är kul att reta hundarna genom att "låtsasskälla" om vi råkar mötas i trapphuset. Min ena hund är osäker på barn och börjar då skälla vilket de verkar tycka är lite kul. Jag vet tyvärr inte exakt i vilken lägenhet dom bor i bara att de bor på våning 4. Jag försökte gå upp dit idag efter att det busringt igen men kunde inte lyckas komma underfund med var dom bor.
Hur skulle ni göra? Jag upplever beteendet med busringningen som störigt och trakasserande och vill inte heller få problem med övriga grannar för att våra hundar skäller.
Hänga upp en lapp i hissen? I porten? Lämna lapp i brevlådan? Ringa på på alla lägenheter? Annat?
Jag vet som sagt inte exakt vilka som är barnens föräldrar eller var dom bor och vi träffar faktiskt sällan på våra vuxna grannar. Eftersom jag aldrig sett den som ringer på så vet jag ju inte heller med säkerhet vem eller vilka det är.
Jag skulle nog kontakta ngn i styrelsen och fråga var barnen bor. För det har ju de koll på. Och sedan skulle jag kontaktat föräldrarna och upplyst om att ni drabbats av problemet och att ni misstänker barnen. För om de är de enda ungarna i den åldern så är det ju inte särskilt troligt att det inte är dem.
 
Jag hade satt upp lapp eller skrivit brev till samtliga i trappuppgången. Beskrivit probemet samt vad det får för konsekvenser för hundarna och er samt att det stör övriga grannar pga hundarnas reaktioner. Det gör förhoppningsvis 1. att någon tar åt sig och talar allvar med sina barn 2. att övriga grannar upplyses om att hundarnas oljud har en orsak som är utom er kontroll
 
Jag hade satt upp lapp eller skrivit brev till samtliga i trappuppgången. Beskrivit probemet samt vad det får för konsekvenser för hundarna och er samt att det stör övriga grannar pga hundarnas reaktioner. Det gör förhoppningsvis 1. att någon tar åt sig och talar allvar med sina barn 2. att övriga grannar upplyses om att hundarnas oljud har en orsak som är utom er kontroll
Ja men lite så jag tänkte formulera mig också. Vill ju inte att någon ska störa sig på våra hundar heller. Nu har det varit lugnt sedan de
busringde tidigare så vi avvaktar lite till.
 
Jag tänker att de säkert gör det i förbifarten, när de går in eller ut, hör ni om någon dörr smäller eller att porten går igen? Om ni har fönster mot entrén kanske ni kan se dem?
 
Jag hade nog ringt på hos grannarna och försökt hitta föräldrarna. Kan ju vara så att flera grannar råkat ut för detta och vet vem det rör sig om.
 
Jag tänker att de säkert gör det i förbifarten, när de går in eller ut, hör ni om någon dörr smäller eller att porten går igen? Om ni har fönster mot entrén kanske ni kan se dem?
Jag tror också det. Vi hör dock inte ens när någon går ur hissen eller går i trappen, det är sjukt bra isolerat! Så det är väldigt svårt att lurpassa på dom. Idag har det varit lugnt under kvällen så vi avvaktar lite till, händer det igen blir det nog en lapp.
 
Jag tror också det. Vi hör dock inte ens när någon går ur hissen eller går i trappen, det är sjukt bra isolerat! Så det är väldigt svårt att lurpassa på dom. Idag har det varit lugnt under kvällen så vi avvaktar lite till, händer det igen blir det nog en lapp.
Jag hade nog slängt upp dörren och släppt ut Ammo om det hänt här så hade de nog bara gjort det en gång :angel:
 
Det där är det värsta jag vet, jag var själv drabbad av det när jag var nyinflyttad men det blev avhjälpt när jag tog dom på bar gärning och skällde ut dom efter noter (dessa var kanske runt 15-16 eller så), här är det dock lyhört så jag kunde höra när de var på G och vi bodde bredvid varandra med. Hoppas att ni lyckas ta dom på bar gärning eller lyckas lokalisera vart de bor och kan ta det med föräldrarna.
 
Jag hade i detta läge avvaktat ifall det hände igen, om det gjorde det hade jag hört med styrelsen om var de bor och sen hade jag kontaktat föräldrarna.

Men, hade jag mött dem igen och de triggade min hund, hade jag lackat ut ordentligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag får inte besök som är oväntade och skulle nog sonika kopplat ur ringklockan. Eventuellt satt upp en lapp om att inte använda den eftersom det stör hundarna och bytt ut den till någon skämtvariant. Antar att de som ger stötar inte finns längre men en vattensprutande går att få tag i. Antagligen går det att blanda i någon färg som inte är så lätt att tvätta bort också. Väljer folk att inte vara läskunniga så får dom skylla sig själva :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 585
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 513
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 770
Senast: jemeni
·
Hemmet Vi bor i ett så kallat landshövdingehus från typ trettiotalet med i princip obefintlig isolering. Detta innebär att man i vissa rum hör...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp