Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Håller verkligen med.
Alkoholfria alternativ är ofta goda, men inte jämförbara.

Men utvecklingen har verkligen varit extrem de senaste 10 åren på ölsidan. Från att ha varit hänvisad till Spendrups lättöl (som inte ens är alkoholfri) och kanske Carlsberg alkoholfri, så finns det en uppsjö riktigt bra alternativ inom olika smakriktningar på ölsidan (IPA, ale, lager, veteöl, amber mfl). Sen blir det lite "plattare" och svårare att få till helheten när inte alkoholen finns med och bär och balanserar, men det finns många goda öl som är alkoholfria.
 
Men utvecklingen har verkligen varit extrem de senaste 10 åren på ölsidan. Från att ha varit hänvisad till Spendrups lättöl (som inte ens är alkoholfri) och kanske Carlsberg alkoholfri, så finns det en uppsjö riktigt bra alternativ inom olika smakriktningar på ölsidan (IPA, ale, lager, veteöl, amber mfl). Sen blir det lite "plattare" och svårare att få till helheten när inte alkoholen finns med och bär och balanserar, men det finns många goda öl som är alkoholfria.

Ja precis, det är ju det jag skrev. Att de är goda, men ändå inte jämförbara.
Har provat mig igenom en rejäl del av sortimentet sen i februari. Och ja, absolut goda!
 
Håller verkligen med.
Alkoholfria alternativ är ofta goda, men inte jämförbara.

Samt framför allt ofta söta. I slutet av sommaren skämtade jag med min mamma om att jag kände mig lite trist som drack bubbelvatten på en fest. Då svarade hon att jag kan ju unna mig en god alkoholfri drink eller en läsk och jag kände bara, ack, kära moder. Du skulle bara veta hur mycket socker jag har druckit den här sommaren. Jag kräks av bara tanken just nu, bubbelvatten är en ynnest. Det enda jag hittat är alkoholfri öl, och bubbelvatten då, som inte smakar sött. En del torr cider som är mer torr än söt, men den är ändå söt. Så det är som du säger, gott men inte jämförbart och framför allt väldigt enformigt i smak.
 
Om nu en låg konsumtion av alkohol gör att man inte behöver må dåligt och belasta vården, kan det vara en alldeles utmärkt metod. Kanske mindre riskfylld för vissa än att medicinera med diverse ångestdämpande preparat.
Det här stämmer helt enkelt inte https://www.folkhalsoguiden.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/bilaga-1.-rapport-2018.1-alkoholens-halsopaverkan.pdf .
 
Det är många, och det är ett problem, men det innebär ju också att 8/10 inte gör det och då blir det ju också märkligt om man enbart behandlar alkohol som problematiskt.
Det var ju inte det vi diskuterade utan att det finns en risk när man dricker alkohol för att komma åt en del av sig själv som man inte kommer åt annars (blir gladare och mer extrovert tex). Skillnaden är tex om jag vill vara extrovert och därför dricker alkohol för att komma åt den delen av mig eller om jag dricker alkohol och konsekvensen blir att jag blir extrovert.

Att som @sjoberga beskrev dricka alkohol som ångestdämpande är direkt problematiskt då man kan se att personer med ångest och lågtstämningsläge är överrepressenterade bland alkoholiserade och sambandet är just självmedicinering.
 
Det var ju inte det vi diskuterade utan att det finns en risk när man dricker alkohol för att komma åt en del av sig själv som man inte kommer åt annars (blir gladare och mer extrovert tex). Skillnaden är tex om jag vill vara extrovert och därför dricker alkohol för att komma åt den delen av mig eller om jag dricker alkohol och konsekvensen blir att jag blir extrovert.

Att som @sjoberga beskrev dricka alkohol som ångestdämpande är direkt problematiskt då man kan se att personer med ångest och lågtstämningsläge är överrepressenterade bland alkoholiserade och sambandet är just självmedicinering.

Det är jag med på, jag svarade mest i ett bredare perspektiv på alkoholen.
 
Det var ju inte det vi diskuterade utan att det finns en risk när man dricker alkohol för att komma åt en del av sig själv som man inte kommer åt annars (blir gladare och mer extrovert tex). Skillnaden är tex om jag vill vara extrovert och därför dricker alkohol för att komma åt den delen av mig eller om jag dricker alkohol och konsekvensen blir att jag blir extrovert.

Att som @sjoberga beskrev dricka alkohol som ångestdämpande är direkt problematiskt då man kan se att personer med ångest och lågtstämningsläge är överrepressenterade bland alkoholiserade och sambandet är just självmedicinering.

Jag uppfattade att du jämförde alkohol med ångestdämpande andra preparat och ser helt enkelt inte att det är den dominerande anledningen till att välja att dricka alkohol. Men förstår bättre hur du tänkte nu.
 
Ja precis, det är ju det jag skrev. Att de är goda, men ändå inte jämförbara.
Har provat mig igenom en rejäl del av sortimentet sen i februari. Och ja, absolut goda!

Yes! Jag ville bara slå ett extra slag för att det verkligen hänt mycket och att man kan få riktigt bra, och varierande utbud av alkoholfri öl numer på många ställen.
 
Jag instämmer i att 4/5 är större än 1/5. Men det vi pratade om var ju de personer som dricker som någon form av självhjälp, i det här fallet bli gladare och mer extroverta i kontakten med andra.
Fast vad är det som säger att det är självhjälp? Jag menar även om effekten är att jag blir gladare och trevligare så är ju det inte orsaken. Jag dricker ju för att det är kul och trevligt över lag och i viss mån för att det är gott.
 
Fast vad är det som säger att det är självhjälp? Jag menar även om effekten är att jag blir gladare och trevligare så är ju det inte orsaken. Jag dricker ju för att det är kul och trevligt över lag och i viss mån för att det är gott.
Du svarade ju på att du fick hjälp med din blyghet av alkohol eller svarade medhållande på ett inlägg som beskrev det.
 
Ca 2 av 10 i befolkningen lider av alkoholism eller 1/5 del vilket jag skulle säga är ändå ganska många.

Varifrån har du fått den siffran? Den låter extremt hög, inte minst eftersom inte ens andelen vuxna med riskbruk når upp till den nivån. 16% av befolkningen 16-84 år som konsumerar alkohol dricker så mycket att det kan räknas som riskbruk. Ca 300 000 av dem, eller 4%, beräknas vara beroende.

Så om 2 av 10 skulle lida av alkoholism skulle begreppet alkoholist innefatta en större andel än de som har ett riskbruk...
 
Varifrån har du fått den siffran? Den låter extremt hög, inte minst eftersom inte ens andelen vuxna med riskbruk når upp till den nivån. 16% av befolkningen 16-84 år som konsumerar alkohol dricker så mycket att det kan räknas som riskbruk. Ca 300 000 av dem, eller 4%, beräknas vara beroende.

Så om 2 av 10 skulle lida av alkoholism skulle begreppet alkoholist innefatta en större andel än de som har ett riskbruk...
Jag har blandad ihop siffrorna för riskbruk och alkoholism. Mea culpa.
 
Samt framför allt ofta söta. I slutet av sommaren skämtade jag med min mamma om att jag kände mig lite trist som drack bubbelvatten på en fest. Då svarade hon att jag kan ju unna mig en god alkoholfri drink eller en läsk och jag kände bara, ack, kära moder. Du skulle bara veta hur mycket socker jag har druckit den här sommaren. Jag kräks av bara tanken just nu, bubbelvatten är en ynnest. Det enda jag hittat är alkoholfri öl, och bubbelvatten då, som inte smakar sött. En del torr cider som är mer torr än söt, men den är ändå söt. Så det är som du säger, gott men inte jämförbart och framför allt väldigt enformigt i smak.

OT, men alkoholfria drinkar upplever jag är det som är lättast att ge "rätt" smak av de alkoholfria alternativen. Man får bygga med syra och beska istället för sötsliskigt (jag dricker inte söta drinkar alls, men gärna klassiska cocktails). Tex en bra tonic, en skvätt ("riktig") fruktmust och sanbitter och zest på toppen. :d
 
OT, men alkoholfria drinkar upplever jag är det som är lättast att ge "rätt" smak av de alkoholfria alternativen. Man får bygga med syra och beska istället för sötsliskigt (jag dricker inte söta drinkar alls, men gärna klassiska cocktails). Tex en bra tonic, en skvätt ("riktig") fruktmust och sanbitter och zest på toppen. :d

Bra tips, ska undersöka!
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 252
Senast: Crossline
·
Relationer Har en man som hör av sig till mig med jämna mellanrum i snart 6 år nu. Vi var kollegor och hade eventuellt någon form av kemi en kort...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 679
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 729
Senast: Nahar
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 287
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp