Hur skulle ni fodra?

Krati

Trådstartare
Jag har märkt att det finns många kunniga inom foderstater här på buke.
Så jag undrar hur ni skulle fodra med detta hö och eventuella fodertillskott?
Den ena hästen är en 10 årig islandshäst som rids 4-5 ggr/veckan, inga hårda pass utan hobbyridning. Vissa veckor blir det bara 3 ggr men försöker hålla det till 4-5.
Han är tjock, har gått ner en del sen i somras men enligt veterinären behövs det ner mer :angel:

Den andra hästen är en 25 årig islandshäst som just nu står i sjukhage. Han är ganska rejäl men inte tjock. Har cushing.
Båda hästarna ligger på 144-145 cm och väger runt 400 kg(uppskattningsvis).

Höanalysen:
TS 63%
Smrp 33 g/kg
5.4 MJ/kg
Kalcium 3,6
Fosfor 2,1
Magnesium 1,6
 
Jag har märkt att det finns många kunniga inom foderstater här på buke.
Så jag undrar hur ni skulle fodra med detta hö och eventuella fodertillskott?
Den ena hästen är en 10 årig islandshäst som rids 4-5 ggr/veckan, inga hårda pass utan hobbyridning. Vissa veckor blir det bara 3 ggr men försöker hålla det till 4-5.
Han är tjock, har gått ner en del sen i somras men enligt veterinären behövs det ner mer :angel:

Den andra hästen är en 25 årig islandshäst som just nu står i sjukhage. Han är ganska rejäl men inte tjock. Har cushing.
Båda hästarna ligger på 144-145 cm och väger runt 400 kg(uppskattningsvis).

Höanalysen:
TS 63%
Smrp 33 g/kg
5.4 MJ/kg
Kalcium 3,6
Fosfor 2,1
Magnesium 1,6

Inget svar på din fråga, men de där värdena skulle jag vilja ha på foder till min tjockis! :up:
 
Den yngre överviktiga hästen skulle jag ge 8kg och extra tillskott av något mineralfoder så du får med ffa selen. Vill du han ska gå ner fortare i vikt kan du ge 7kg och något kg halm istället. Men eg bättre öka på motionen ist.
Den äldre skulle jag ge 11kg och även där mineralfoder.
 
Den yngre överviktiga hästen skulle jag ge 8kg och extra tillskott av något mineralfoder så du får med ffa selen. Vill du han ska gå ner fortare i vikt kan du ge 7kg och något kg halm istället. Men eg bättre öka på motionen ist.
Den äldre skulle jag ge 11kg och även där mineralfoder.

Då har jag inte tänkt helt fel! Tack så mycket :)

@Miljon Ja, visst är det suveränt! Skönt att även tjockisarna kan få äta mycket ;)
 
Trevligt grovfoder !
Du behöver ju bara som ngn redan skrev komplettera med mineral som passar och ffa selen .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 534
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 165
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 062
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp