Hur skulle ni gjort? *långt*

J

jahaja77

I september köpte jag en häst. Jag visste inte vilken häst jag ville ha, var öppen för alla förslag, men jag ville iallafall ha en varmblodstravare.
Hade ingen stor summa pengar att handla för, så nån bra häst med underbar rad hade jag ju inte råd med.
Jag ville ha en häst att träna (för trav) och att pyssla med och rida. Tänkte även gå montèlicenskursen och behövde en häst helt enkelt.
Hittade en annons på en häst som var jättensnäll att rida och köra, lite het att köra på banan, underbar i all hantering, lugn m.m m.m
Jag köpte den osedd, eftersom det var långt ifrån (resan skulle kostat mer än hästen nästan :D nej...inte riktigt.......)
Det var en underbar häst som kom, jättesnäll och lugn att umgås med och han var fiiiin!
Jag var med på montèlicensutbildningen med honom, utan vidare resultat, men vi blev ju godkända iallafall.
Från det att jag köpte honom har det varit problem. Först blev han halt och behandlad. Sen hade han förmodligen rullat fast på nån sten eller nått, för helt plötsligt en dag hade han jätteont i ryggen och sår, behandling och veckor av massage och ingen träning. Har alltid varit lite stel i hela kroppen så jag har anlitat massör regelbundet och hon tycker han känns mycket bättre. Jag har verkligen satsat allt för att hästen ska bli bättre, nogrann streching, massage, lååång avskrittning efter träning, kyla ben, bandage m.m Folket i stallet säger att jag sköter honom som om han vore Gidde Palema. Han blev även förkyld i vintras. Dessutom har han tappskor jämt, än hur hovslagaren skor.
Han har startat några gånger i trav och har lyckas på pengar 4 av 6 gånger, de andra två gångerna har han galopperat men gått jättebra efter galoppen.
Han blir ju aldrig någon stjärna, det är 4 st innan mig som haft honom (han är 6 år) och ingen har ju lyckats bli mer än 5 med han.
Jag har även börjat rida dressyr och han var verkligen omöjlig från början, det var den sämsta ridtravare jag ridit, men jag har kämpat på och nu funkar allt i skritt och trav bra. Han flyttar för skänklar, böjer och ställer hur som helst, känns jättesmidig och mycket starkare.

Nu till problemet. Han är otroligt feg att rida ut på. Han är rädd för allt. Både saker, men oftast är det saker på marken såsom när grusväg övergår till asfalt, en nyasfalterad fläck på en ljusare asfalt, vattenpölar, vågar inte gå i närheten av asfaltskanten, känns det som för han stirrar ner i marken om vägrenen är av grus. När han blir feg så tvärvänder han och stegrar och blir helt tokig.
Jag hade tittat ut en ny väg jag skulle rida men kom inte längre än 5 meter från stallet för han vågar inte gå på vägen för han stirrar på vägrenen och vägen och blåser upp sig och bara tokvänder och stegrar ganska häftigt. Eftersom det kom bilar så försökte jag rida ner på gården igen men där asfalt mötte grusväg till stallet var det stopp igen, tokvänder 5 meter bakom bilen ungefär.
Fick hoppa av och leda honom.

Jag kan i stort sett inte rida någonstans för han är rädd för allt, om det blir lite fuktigt i skogen på marken så tvärvänder han, en gång rakt in i en tall.
Jag älskar denna häst men jag vet inte om jag är beredd att lägga ner ett sånt jobb att få honom bra om det ens går.
En dag blev jag så :devil: :devil: less för att han tvärvänder för en vattenpöl så jag hoppade av honom och gick genom vattenpölen många gånger tills han tillsut gick genom den med mig på. Sen gjorde vi så med alla större vattenpölar hela vägen hem. Sista vattenpölen brydda han sig inte om, han bara gick.
Nästa dag tog det tvärnit vid första vattenpölen, han hade glömt allt!!!
Det är omöjligt att göra någon när han vänder, jag har provat allt, han vänder så :devil: äckligt. Han kör ner huvudet samtidigt som han vänder på en femtioöring på en hundradels sekund. Han vänder även med vagn så jävla fort, jag fattar inte att han lyckas. Han höll även på att falla baklänges första gången jag red med westernsadel, han stegrade och började gå baklänges, det var ganska tyngre än vad han var van vid, det var så jävla äckligt att jag inte vågar göra så mycket nu så att han stegrar. Blir man arg på honom så blir han ännu värre.

Jag vill ha en travhäst att träna, men jag vill kunna som avkoppling även rida ut på den och mysa i skogen.
Jag är emot att sälja honom, det känns som man lagt ner så mycket jobb på honom, men han bara bråkar när man rider ut.
Jag är inte beredd att lägga ner tid på att träna honom att bli modig, eftersom jag rider ut så sällan, det är ju mest som omväxling ibland.
Han är helt underbar annars, världens goaste häst, och jag VILL verkligen inte sälja honom.
Till råga på allt så mådde jag otroligt dåligt för en period sedan och det var tack vare den hästen jag finns idag känns det som, jag kan inte sälja honom.
Fast stallhyran är dyr och jag känner att jag får inte ut något av att ha honom. Jag kör honom inte i lopp, eftersom jag inte har licens, tänker inte ta licens heller, montè funkar han inget hyffsat i och det finns inga sådana lopp i hans klass än, jag kan inte rida ut m.m Sen så har han haft tur som fått pengar när han startat, han kommer troligtvis inte att tjäna ihop så många kronor i sitt liv.

Allt känns så bortkastat om jag säljer honom, jag har verkligen kämpat för att hästen ska ha det bra och för att han ska bli bra.

Nu är jag sugen på att köpa en annan häst, eftersom jag vill kunna mysa i skogen oxå, men jag vill inte sälja honom....
Han springer inte in många kronor , han kommer nog inte att gå att rida ut på säkert..... varför ska jag ha honom kvar?
Vart säljer man honom? Kan ju knappast sälja honom som ridhäst, och som travhäst får jag ju knappt nån krona för honom. Dessutom han han aldrig haft så mycket poäng han har nu, det är nu jag ska sälja om jag ska lyckas få det jag köpte honom för.

Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

prova att ge honom magnesium...men de där hästarna kan vara omöjliga....en del hjälper mag på , andra inte....jag har en typ sån jag med, men det är en kapabel rackare, fast psyket hänger inte riktigt med.....än...också rädd för allt, men tvärvänder inte som din gör....
är det lika illa är du kör honom?
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

usch, låter inte bra.
kan du inte ge honom nått "lungande". det finns ju typ örter och sånnt. hade en häst i stallet som åt nått sånnt och blev en helt annan häst. lugn och harmonsik.

är han likadan när du rider ut med sällskap?
jag red ett varmblod för drygt ett år sedan och hon var verkligen jätte jobbig. men ibörjan red jag alltid med sällskap. efter ett tag kunde jag rida i täten och lite senare kunde man ge sig ut själv.

hoppas det löser sig!
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

jo, han är likadan när jag kör honom. Fast jag kör ju oftast inne på banonrådet och där går det bra, men far jag någon annanstans så är det likadant. Man får lixom inte en chans att lugna honom och låta honom titta på det farliga och fundera om han ska gå förbi, efter att han tvärvänt så står han inte still en sekund, det är omöjligt att komma förbi, han vänder innan han ens tittat på det igen.

Annars är han lugn, rider man där det för tillfället inte finns något farligt så går han jättelugnt och han är väldigt lugn annars i psyket oxå.

Han är likadan fastän han har sällskap, jag har provat. Sen har jag dåligt med ridsällskap så jag måste ofta rida själv.
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Det låter riktigt besvärligt det där...
Jag hade samma problem med min ridtravare i början - han ställde sig på bakbena och gjorde en 180graders sväng på nolltid. Detta när som helst, och helt oförberett. Min erfarenhet är att man som ryttare i den här situationen måste vara helt trygg, får inte känna någon som helst rädsla själv, för tvekar du - tvekar hästen 100 gånger mer. Vad jag gjorde (vet ju nu inte om detta var den bästa eller säkraste metoden) var att vara lika snabb som hästen. Så när han kastade sig runt (alltid åt vänster) låg jag snabbt som attans på och styrde vidare honom runt ett helt varv. Så han hamnade med nosen framåt igen. Fortsatte han då att snurra bakåt, så fortsatte jag framåt. Ibland snurrade vi flera varv. Men, vi kom tillsist alltid åt det hållet jag ville... Då måste man vara rysligt snabb med massor av beröm:) Idag har han slutat helt med att tvärvända. Det är nog två år sen sist.
Men som sagt, det viktigaste är nog att du själv inte känner någon som helst rädsla för att rida ut i naturen med din häst, är du trygg tror jag att din häst också kommer att känna sig lite tryggare så småning om.
Vet du med dig att hästen kommer vända vid något speciellt ställe. Ta då sikte på någonting bakom detta, fokusera på dit du ska, slappna av och mana på din häst (lugnt och tryggt). Börjar han småtrava så låt honom göra det, bara han kommer förbi det läskiga. Beröm om han lyckas. Det brukar kunna fungera. Övervinner han en rädsla kommer hans självförtroende säkert att växa vid fler tillfällen.

Min erfarenhet är att detta går över succesivt. Från flera vändningar under en ridtur - till någon vändning i veckan, månaden, för att slutligen försvinna helt... Men det går att få bort. Utan örter och dylikt. Men som sagt, då gäller det att ryttaren som sitter på är väldigt trygg också.

Hoppas att det löser sig för dig, och att du behåller din häst. För ju fler motgångar man lyckas övervinna tillsammans desto bättre och roligare blir det i slutändan :smirk:
Jisses vilket långt svar det blev... Men jag kännde igen mig i ditt problem, och jag hoppas det jag skrivit kan vara till någon hjälp.
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Är han likadan när du leder honom?? Annars är det kanske en idé att gå promenader med honom på nya platser, så att han blir tryggare.

Att tömköra är också bra, om man har lite koll på tömmar osv osv. För att han panikvänder så med vagn är ju precis livsfarligt!!!
Lite bättre med tömmarna bara, han kan ju inte trä benet över skackeln o liknande.
Med tömkörning får du lite samma känsla som vid ridning, dvs att hästen måste vara modig och gå före dig. I början kan det vara bra att ha någon som går ijämte honom och ger trygghet, om han är lugn när man leder honom. Denna person backar sedan långsamt bakåt, så att hon tillslut går jämte dig bakom hästen.

Det är oerhört mycket jobb med en sådan här häst, jag har haft en shettis som var likadan, fast inte lika illa. Tömkörde honom ca 6 mån, och ha blev mycket bättre, men inte så cool att jag vågade sätta för honom.... Tvärvändningar med vagn/sulky är farligt!!!!

Lycka till, och var rädd om dig!!!

Häls Embla
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Han går lugnt förbi på en gång när jag leder honom, vissa ridturer har jag fått hoppa av 4-5 gånger för att ens komma hem.
Det svåra är att efter han vänt och man vänder tillbaka honom så börjar han stegra så våldsamt. Han provat att vända tillbaka honom men då börjar han bara stegra.
Dessutom är det svårt att träna på vägen eftersom det oftast kommer bilar.
Förra gången var jag totalt oförberedd och satt helt lugn och avslappnat när han tvärvände, har försökt att vara lugn m.m men han bryr sig inte känns det som.

Tack att ni orkar svara, men det känns ganska hopplöst med honom. Även om man lyckas vänja honom vid ett ställe tar det stopp bara efter en liten bit igen...
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Det går att få bukt med, men det tar tid, tid, tid och måste ske successivt med långsam ökning. Men eftersom du skriver att du inte är beredd på att lägga ner tid på att träna detta så får du finna dig i det, hålla dig på banan eller hitta någon som VILL träna honom till en hygglig ridhäst. Är han i övrigt trevlig i psyket så är inte det omöjligt.
Har själv lyckats med en stirrig travare och det tog mig ett år och ett par månader innan vändningen kom.

Tillägg: Om du kan leda förbi honom utan problem är det självförtroende hos hästen som saknas samt tillit till att du kan hjälpa honom trots att du inte går först. Tömkörning är jättebra, promenader rekommenderar jag inte i så fall eftersom det blir att du hela tiden visar honom vägen. Visserligen blir han van vid saker ute, men han lär sig inte att våga gå fram själv. (Märkt av egen erfarenhet.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Jag kan nog tycka att du kunde sälja hästen. Visst, den är säkert snäll och trevlig att hålla på med, men det finns det många hästar som är. Och det är så mycket jobb med en häst att det måste vara kul för att det ska vara värt det, tycker jag. Tycker inte att du behöver ha dåligt samvete - tack vare dig så är han ju i bättre skick och med bättre möjligheter än när du fick honom, eller hur?

Som en liten jämförelse så har jag själv nyligen börjat rida en ny medryttarhäst, en sansad trettonåring. Det senaste året har jag ridit unghästar mest, och det är verkligen skillnad att ha en lugn och sansad häst, som inte vinglar och kastar sig när mn rider ut. Det kan vara enkelt att ha häst, man måste inte ha en bråkstake! Uteritterna blir ju ingen avkoppling om hästen är rädd för allt.

och visst, med oändligt med arbete kan hästen nog bli bättre, men tänk så mycket du skulle få ut av en annan häst med bättre förutsättningar med det jobbet!
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Det känns som om det kommer att ta tid att få till honom eftersom han får ju mycket kraftfoder eftersom han tränas och startar, sen går han ju fort varje vecka och startar ganska regelbundet nu på slutet iallafall. Det känns som om man kunde kanske få till honom om man drog ner på fodret, bara red lugnt, koncererat på att han ska vara lugn, avslappnad och säker.
Känns konstigt att blanda att lugna ner honom, sen nästa dag ska man jaga han när han ska gå fort.
Eftersom det är en travhäst jag vill ha, men även rida lugnt ute i skogen, så känns det som jag skulle haft roligare med en annan häst. Nu kan jag vara jättesugen på att rida ut och bara ta det lugnt te.x nån dag efter start. Jag kan kika ut en jättemysig väg och vara jättesugen på en avkopplande tur i skogen, och det slutar alltid med bråk, jag blir ledsen, riden en tråkig väg som jag ridit tusen gånger och går hem.
Känns bortkastat att sälja, det har varit många frågetecken kring hästen och problemlösningar, och nu har vi börjat få bukt med vissa problem. Sen är det ju nu först egentligen har börjat starta regelbundet för det bara varit krångel.
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Är han likadan när du leder honom?? Annars är det kanske en idé att gå promenader med honom på nya platser, så att han blir tryggare.

Det är alltid bra att leda dom på nya platser. Måste alltid leda min New Forest på nya platser där jag ska rida, annars kommer man inte mer än 10 meter innan det är tvärnit och han kastar sig runt. Men även om hästen verkar lugnt när du leder honom, så gå där flera gånger, en gång om dagen i 1 - 2 veckor innan du börjar rida där. Ett annat bra tips är att leda honom i en longeringslina, och gå en bit bakom honom så att han får gå först, för om det blir problem, så kan du bara korta in loneringslinan och leda honom vanligt förbi några gånger.
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Jo, men även om jag går förbi 10 gånger så är han lika rädd nästa gång igen.
De spelar ingen roll hur många gånger han ser något, det är alltid farligt.
Jag accepterar inte att jag måste kliva av hästen ca 5 gånger på en 35 minuters ridtur, därför överväger jag att sälja.
Om uteridning hade varit vår huvudsyssla så hade det kanske varit värt att börja jobba på, men nu vet jag inte alls......
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Om det låter så besvärligt som du beskriver det (vilket jag inte tvivlar på) så tycker jag att du ska sälja honom, för det är ingen ide att kämpa med honom om du inte tycker att det är roligt, då blir det bara ett stort problem som man vill slippa.
Så mitt råd är att försöka sälja honom om det inte finns någon annan lösning.
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Ska ta det där med vattenpölarna lite närmare....

Jag red på ett ställe dit de lagt all snö som de skottat bort från parkeringar m.m så det har varit skyhöga snödrivor. Nu var detta på våren så det var en ca 20 cm djup och 10 meter lång vattenpöl, eller smärre sjö om man så utrycker.....Hästen tvärvände självklart. Jag hoppade då av och gick i vattnet, men han var livrädd, gick på sidan där det knappt gick att gå m.m och vägrade sätta i ens tåkappan på skon i vattnet...Jag ledde honom fram och tillbaka genom vattnet tills han klev i . Jag gick säkert 15 gånger fram och tillbaka genom den stora pölen och tillslut gick han bakom mig genom vattnet, stannade i vattnet och sniffade lite på vattenytan och var helt lugn. Vi gick några gånger till och han var helt lugn, han var i vattnet hela tiden nästan.
Sen hoppade jag upp och då bara vände han, vägrade gå nära vattnet. Gjorde om samma procedur med att leda honom och tillslut kunde jag sitta upp och han gick genom vattnet. Jag red en pyttesväng och när jag kom till vattnet igen gick han igenom. Allt detta tog nästan en timme. På vägen hem vägrade han gå över en pöl som räckte hela vägens bredd, han tvärvände, stegrade m.m Hoppade av och ledde honom massa gånger över. Tillslut kunde jag rida genom den, men det tog säkert 15 min. Nästa dag när jag red vid jättepölen så var han som början igen. Det tog hur lång tid som helst innan han ens satte i halva hoven.
Kändes som det man gjort dagen innan var totalt bortkastat.

Sen vänder han så :devil: äckligt så man flyger nästan av, därför köpte jag en w-sadel för att kunna hålla i mig lite bättre, men nu blir jag rädd för att rida i den eftersom han stegrar så himla högt och mycket, och tänk om han halkar på asfalten, Jag vill inte ramla baklänges och få en häst över mig, allra minst en westernsadel emellan oss.
Det känns dumt att offra livet och så mycket tid som det kommer att ta, då uteridning inte är vår huvudsyssla. Jag rider ut max en gång per vecka.
En period red jag ut varje dag för att kolla om han blev bättre, men icke.....
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Förresten........Är det nån som vill köpa en häst???
Hör av er till mig he he.......
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Hm...Låter som om han inte litar lika mycket på dig när du sitter uppe på hans rygg som när du går brevid.
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

nej precis!

Han blir osäker när han måste gå först......hmm....blir svårt att kombinera alla saker han ska kunna.

Men vem vill ha en sån häst då?
möjligtvis nån som vill lägga ner mycket jobb och kanske nån NH intresserad.......
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Ja, det är inte lätt att hitta nya hem till svåra hästar.
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

och det känns så himla taskigt eftersom han redan haft 4 andra hem förutom mitt.......
 
Sv: Hur skulle ni gjort? *långt*

Låt mig börja med att klappa på axeln, för jag vet hur jobbigt det känns, jag var lite där själv med min travare ... jag rider henne iofs bara, men hon kan bli rentutsagt livsfarlig, precis på samma sätt som du beskriver.
Jag var förstörd för bara en månad sedan, men nu har hon hittat balans och börjar bli fantastisk, även om vi fortfarande inte rider ut själva. Men det kommer det också :crazy:
Jag gav henne efter rekommendationer i en hästaffär equimins serenity calming, och det gjorde underverk för oss. Jag ger henne bara en halv dos, men det lugnade ner henne tillräckligt för att vi skulle överkomma de hindren vi hade, och nu är hon van att det är okej att vara ute med matte.

Det är ingen drog, gör dem inte slöa och lata eller så, utan det toppar liksom bara av det där dumma och tar bort spökena ur buskarna. Det är okej att ha på tävling och allt så det borde gå att kombinera med travträningen. Det gör hästen mer fokuserad och mindre nervös, helt enkelt.

Prova iaf, innan du säljer hästen. Det har som sagt hjälpt oss massor, och jag ska försöka trappa ner och sluta med det till sommarens slut, för då har vi hittat vår trygghet. Men ibland behöver man lite hjälp på traven :p
Lycka till !!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp