Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni gjort?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tingeling

Trådstartare
Har fått en förfrågan om att rida ett fullblod. Hästen är i full kondition, musklar osv. Men rätt så liten. Bara 155 cm. Jag väger för tillfället 73kg och är slapp och otränad. Har inte ridit ordentligt på tre år, därav viktupgången.
Jag har nämnt detta för ägaren, som bara säger att det är väl ingen vikt!
Jag är jättesugen på att få komma igång med ridningen igen och hemma på gården har jag bara dotterns D-ponny och mitt dräktiga sto, som jag inte vill belasta då hon är omusklad. Så tycker ni att jag kan rida hästen med gott samvete eller är det osjysst mot hästen?
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Ren spontant så tycker jag inte att det skulle vara några problem, förutsatt att du tar det lugnt i början och verkligen kollar av hästens reaktioner på dig. Mitt sto är 154, ganska så kompakt sporthästmodell, jag väger ungefär samma som du, ganska vältränad dock.
Och jag har aldrig upplevt några problem, men som sagt, alla hästar är olika.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Hade det varit en maffig häst, så hade jag inte tvekat, men han är inte så stor på "bredden" ........
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Kan knappast vara ett problem för en vältränad häst att bära 73 kg ... Och du är ju ingen nybörjare efter vad jag förstår, även om du för tillfället är otränad. Bara kul för dig att komma igång ju!:banana:
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag väger ca 65 kg till mina 173 cm och rider en häst på ca 145 cm. I och för sig Quarter, men jag hade absolut inte tvekat att rida "ditt" fullblod.
Vad kul för dig att få komma igång igen. :)
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Tack :) vad härligt med så positiva människor!
Var rädd att jag skulle bli sågad, bara för att jag ens tänkte tanken :/
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Det första som dyker upp i mitt huvud, hur lång är du?
Vikten är halvt om halvt orelevant, man kan va lång och väga runt 70, men då är det ingen vikt, sen kan man va kort och väga lika mycket och känna sig "fet".

Jag säger att 70kg är inget att oroa sig för på hästar, det finns de som väger närmare 80 som rider på ponnyer och små hästar (som den du nämner själv) och de hästarna har inga problem att bära sina ryttare. Så du behöver inte oroa dig för vikten.

Jag har själv ridit en B-ponny med mina 62-65 kg (att jag sen är 176 är en annan femma), en häst kan bära mycket mer än du tror, vet att de kan bära någon procentsats av deras egen vikt, men kommer inte ihåg vad det var nu igen. ^^

Nåväl, rid på å ha kul.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Prova! Du märker ju genast på hästen om den tycker att du är för tung. Om den breddar bakbenen eller börjar backa när du sitter upp eller om den inte vill gå fram ordentligt så tycker den att du är för tung.
Ett tips är att inte sitta upp ifrån marken utan använda pall eller dylikt eftersom det sliter mindre på hästen.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Absolut inte illa menat - men Engelskt fullblod XX räknas också till - Häst - Equus ferus caballus ;).

Och vikt/längdfrågor faller därför in under denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1177299

Om alla ska lägga in längd/vikttrådar om just "sin" häst, skulle det snart inte finnas några andra trådar att läsa. Därav att det finns just en nålad tråd om ämnet överst i forumet.

Ha en fortsatt trevlig höst :love:

Mvh

Moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 768
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 767
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp