Hur skulle ni gjort?

P

panthera

Jag har en häst som är otroligt svårskodd..jag har haft honom snart i 10 år o han accepterar en hovslagare som skott honom under alla år jag haft honom, då går allt bra, inga problem..nu har min hovis skadat sig så illa att han antagligen inte kan sko alls längre. Fick tag på en annan som tog sig an mitt bustroll.. Ingenting funkar trots lugnande, brems osv Har även haft ut en ytterligare hovis( utbildad med erfarenhet gesällprov osv..) Han gav upp efter ca 4 timmar o massor av konflikter..
Det känns som jag inte har så mycket val..än att eventuellt ta bort min vän, han måste ju verkas men vill INTE.. Innan jag bestämmer mig skulle jag ändå vilja kolla honom så att det inte visar sig att han har ont någonstans men vad ska jag kolla?? Röntgen men vart då? Han visar absolut inga tecken på att något är fel, ska jag röntga vartända ben i kroppen på honom? Täcker försäkringar detta?
Hans ord. hovis o jag är dem enda som får lyfta och dona med hans ben INGEN annan, då blir han totalt förbytt, kastar sig osv Annars är han en otroligt trvlig kille utan andra olater.. måste detta bli slutet på våran tid tillsammans? Finns det nån annan som haft samma problem som gått att lösa? Snälla, alla råd är välkomna..
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag har en häst som är otroligt svårskodd..jag har haft honom snart i 10 år o han accepterar en hovslagare som skott honom under alla år jag haft honom, då går allt bra, inga problem..nu har min hovis skadat sig så illa att han antagligen inte kan sko alls längre. Fick tag på en annan som tog sig an mitt bustroll.. Ingenting funkar trots lugnande, brems osv Har även haft ut en ytterligare hovis( utbildad med erfarenhet gesällprov osv..) Han gav upp efter ca 4 timmar o massor av konflikter..
Det känns som jag inte har så mycket val..än att eventuellt ta bort min vän, han måste ju verkas men vill INTE.. Innan jag bestämmer mig skulle jag ändå vilja kolla honom så att det inte visar sig att han har ont någonstans men vad ska jag kolla?? Röntgen men vart då? Han visar absolut inga tecken på att något är fel, ska jag röntga vartända ben i kroppen på honom? Täcker försäkringar detta?
Hans ord. hovis o jag är dem enda som får lyfta och dona med hans ben INGEN annan, då blir han totalt förbytt, kastar sig osv Annars är han en otroligt trvlig kille utan andra olater.. måste detta bli slutet på våran tid tillsammans? Finns det nån annan som haft samma problem som gått att lösa? Snälla, alla råd är välkomna..
Om hästen funkar bra med kända personer men blir tokig med nya människor så kan man ju gissa att hästen nån gång råkat ut för ngt obehagligt och därför inte vågar lita på nya människor.
Om det funkat bra i 10 år med skoningen med gamla hovis så borde det ju inte va nåt fysiskt som spökar utan psykiskt.
Jag tycker det är synd att du skall behöva avliva en häst pga detta.

Vilken typ av lugnande medel fick hästen ?
Det finns ju lite olika sorter och du kanske kan rådfråga din veterinär om ev andra alternativ.:confused:

Är det "bara" psykiskt så kan det ju gå att träna bort.
Jag skickar dig ett pm om tips på en seriös person som kanske kan hjälpa dig.;)
Lycka till.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 725
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp