Hur skulle ni göra?

M

Magdalena

En av hästarna jag har hand om några dar har ett stort sår på ena benet. Ett V är uppskuret på baksidan av carpus (framknät) och skinnet har liksom åkt upp en bit. Det verkar inte ha blött så farligt mycket, och ser rent och fint ut, förrutom att det är rätt stort då.

Hur skulle DU göra med ett sånt sår?
 
Om det var torrt och fint så skulle jag nog låta det vara som det är. Kanske tvätta lite med koksalt eller liknande.

mvh Jessica
 
jag skulle göra som de andra sagt; hållit koll på temp och sett till att det verkligen ÄR rent och fint - spolat rejält med koksalt, men jag skulle lagt ett luftigt bandage oxå som skydd mot smuts.
Och det är egentligen det här jag vill berätta: Att en kompis´ häst har ett gräsligt sår på hasen och inget bandage satt kvar förutom en BLÖJA! :idea: Hett tips! Det kan du ju prova, resår uppe och nere, inget som stasar, inga bakterier in och läkande luftigt!!
(Och kompisens häst går i hagen och stilar sig och visar upp sitt fina ben med ett vitt paket på!)
/P
 
Bra tips!! Jag har ju blöjbarn hemma dessutom, så det blir inget extrainköp!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Fazeem
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 171
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 187
Senast: geting
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1
  • Ulvlek
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp