Hur skulle ni göra?

T

TolvaLi

Nu behöver jag goda råd.

Vi hyr in våra hästar i ett stall ganska nära oss. Boxarna är rejält stora och det skulle hagarna också vara, trodde vi. Det visade sig att stallägaren hade travhästar inackorderade tidigare och eftersom dessa bara hade pyttesmå rasthagar anser han att det ska duga gott åt våra hästar också.

Nu när det är hög tid för sommarbete får vi plötsligt veta att sommarhagen INTE får användas. Gräset där ska minsann bli hö. Alltså står våra hästar på en gräsfri liten plätt och måste fodras med hö trots att det är så grönt ute. Vi betar dem för hand men det är ju inte tillräckligt! Först i slutet av sommaren får vi tillträde till sommarhagen. I höst blir det ordentligt tilltagen vinterhage, men det är då det.

I kontraktet står att ägaren står för hagar men det är inte preciserat hur dessa hagar ska se ut. Vi har gått på en nit, med andra ord.

Nu till mitt dilemma! Vi har en liten lada på vår tomt som skulle kunna rymma två boxar om vi byggde om. Tomten räcker också till en vinterhage i minsta laget, men vi skulle bli tvungna att hyra in oss på sommarbete någonstans och det betyder att det kan bli långt till hästarna. Den lilla vinterhage vi har plats för skulle bli nertrampad ganska snabbt och det är inte kul att inte veta var de hamnar på bete. Å andra sidan är det jobbigt att vara beroende av en stallägare som helst skulle slippa erbjuda hagar över huvudtaget.

Vad gör man - fortsätter hyra stallplats för att få stor vinterhage och i bästa fall bete i slutet av sommaren eller bygger eget med pyttevinterhage och hyr in sig på sommarbete gud vet var? Hur skulle ni göra?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag hade nog valt att ha dem i min egen lada... Men markbrist är ju ett dilemma. Har ni kollat vem som äger markerna runtomkring ert hus? Om det är kommunen så kan du ju alltid ta kontakt med typ "Miljö & Bygg" och fråga om du får arrendera marken. Jag frågade om det angående en gård jag tittade på förut, och kommunen sa att jag kanske till och med kunde få bidrag för att jag höll deras mark "öppen" så den inte skulle växa igen! :) Men av andra anledningar tvingades jag glömma den gården...

Och är det någon annan i grannskapet som äger marken så kanske de är villiga att hyra ut?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Eller letar upp ett bra sommarbete nu och återgår till stallet ni hyr in er i till hösten?
Ni har inte möjlighet att arrendera lite mark nära ert hus så ni kan få en större vinterhage? Ibland kan även kommunen hjälpa till med mark om man har tur. Hur stor är denna "lilla vinterhage"? Kanske går att dränera el. sanda/grusa så den håller bättre?

Försök hitta den kombination som passar er bäst. Det är jättemysigt att ha hästarna hemma, men ganska skönt att ha hjälp om man är ordentligt sjuk eller måste fara bort med kort varsel. Ytterligare en sak att tänka på kan ju vara om det finns ridsällskap hemma resp. i inhyrningsstallet. Men, har ni två hästar kanske ni brukar rida ut tillsammans ändå...

Ursäkta vimsigt inlägg :o men det är mycket att ta hänsyn till när man ska bestämma sig...
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Tusen tack för ditt svar! Snygg avatar, by the way ;)

De närmaste markerna omkring oss ägs dels av stallägaren som vägrar hyra ut trots många förfrågningar från hästägare på orten, dels av två bönder varav den ene också av oklar anledning är ovillig att hyra ut, och den andre som redan hyr ut sina marker. För mig är det helt obegripligt att så många markägare låter ägorna ligga i träda år ut och år in när trycket är så hårt från folk som är villiga att betala för bete!

Det var en bra idé att fråga kommunen om de äger mark här! Det ska vi se till att göra redan i morgon.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

buschiq skrev:
Eller letar upp ett bra sommarbete nu och återgår till stallet ni hyr in er i till hösten?
Ni har inte möjlighet att arrendera lite mark nära ert hus så ni kan få en större vinterhage? Ibland kan även kommunen hjälpa till med mark om man har tur. Hur stor är denna "lilla vinterhage"? Kanske går att dränera el. sanda/grusa så den håller bättre?

Ja, vi har också haft idén att hyra in oss på sommarbete nu, men det känns ganska surt att behöva betala stallhyra där sommarbete borde ingå OCH hyra för bete. Dessutom hamnar hästarna en bra bit från oss och det är nog det värsta. Vi har barn och därför blir det lätt lite krångligt om man måste åka till hästarna. Ordnar det sig inte måste det bli hyrt sommarbete, dock.

Vi är liksom "inbäddade" bland gott om mark som skulle fungera perfekt som hagmark, men ägarna vill inte hyra ut. Jag antar att den inställningen är en del av mentaliteten här... :crazy:

Den lilla plätt som vi skulle kunna ha till vinterhage är nog inte mer än 800 m2. Som en Stockholmstomt, med andra ord.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Någon mer som har goda råd? *puttar lite*
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Angående träda vet jag att bönderna förr fick EU-bidrag för att ha marken i träda, men jag tror det har blivit restriktivare nu. Förr var det också HEL träda som gällde om jag kommer ihåg rätt, men jag tror att det också har luckrats upp och att man nu får ha betesdjur på trädan och det fortfarande anses som träda (hänger du med?). Så anledningen till att markägarna inte vill låna ut till dig är kanske att de får EU-bidrag för att ha marken i träda och tror att de blir av med det om de har dina hästar på bete där? Kolla upp vad som gäller, jag är innerstadsbo som egentligen inte har koll på det där, men jag har för mig att det stog om det där i tidningarna för något år sedan.

Lycka till!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Whirlie skrev:
Angående träda vet jag att bönderna förr fick EU-bidrag för att ha marken i träda, men jag tror det har blivit restriktivare nu. Förr var det också HEL träda som gällde om jag kommer ihåg rätt, men jag tror att det också har luckrats upp och att man nu får ha betesdjur på trädan och det fortfarande anses som träda (hänger du med?). Så anledningen till att markägarna inte vill låna ut till dig är kanske att de får EU-bidrag för att ha marken i träda och tror att de blir av med det om de har dina hästar på bete där? Kolla upp vad som gäller, jag är innerstadsbo som egentligen inte har koll på det där, men jag har för mig att det stog om det där i tidningarna för något år sedan.

Lycka till!

Det ska jag kolla upp, stort tack för ditt svar!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Japp, här hos oss iallafall får man bidrag för att ha markerna i träda. Här är också så att man måste ha viss andel i träda. Man kan få bidrag för hö- och betesmark med men det är ett mindre bidrag. Så det är av ekonomiska orsker bönderna väljer att ha sin mark i träda själva.

Ni får ju bra plats för sommarbete vid stallet om några veckor när höet slagits, det växer snabbt upp igen och ni får släppa era hästar på nyuppvuxet härligt gräs, dessutom parasitfritt. Vinterhagen blir ju också bra skrev du. Jag skulle inte överväga att ta hem dem till ladan, det gäller ju en par veckor bara så har ni hagar och nära till hästarna har ni nu.

Sommarn kan vara jobbig med mycket insekter och stekande sol så det är skönt med stall att ta in dem i.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Hur stor är skilnaden? Är det så att man kan betala mellanskillnaden själv som hästägare eller blir det oekonomiskt?
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det kanske löser sig ändå! Strax intill finns en sommarhage som kommer att stå tom i några veckor i väntan på andra hästar. Kanske kan våra hästar gå där i väntan på att "vår" hage kan stängslas in efter midsommar.

Det är frustrerande med en stallägare som ger besked som han sedan ändrar och som sviker sina muntliga löften, så det lockar att bygga eget stall och slippa vara beroende. Men med eget stall blir vi ändå beroende av markägare för att få tillgång till hagar. Hur man än vänder sig har man ändan bak...
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Whirlie skrev:
Hur stor är skilnaden? Är det så att man kan betala mellanskillnaden själv som hästägare eller blir det oekonomiskt?

Det är inte bara det ekonomiska för bonden, det är också en omfattande pappers-excercis som många bangar för. Dom får ju samma pengarna utan att göra ändringarna i sina bidragsansökningar/anmälningar så många är inte intresserade av att dessutom lägga på lite merjobb för samma pengar. Och att betala långt över bidragsskillnaden så bonden får något extra för besväret och så skall det stänglsas osv... så tja, det är billigt att köpa hö i jämförelse.

Här finns också hästar i små leriga hagar och bönder med stooora gröna böljande trädor.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Vad skönt att ni ser en lösning! Hoppas det lyckas för er!

Ja, det är behändigt med eget och egen mark så man kan planera och göra som man själv tycker är bäst. Men det blir mycket mindre tid till ridning och skötsel av hästen med eget än om man står inhyrd :)
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Jag hade stått kvar till hösten för att se vad han menade med större hagar. Kan hända att ni får använda sommrhagen nästa år?

Ha lite is i magen.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

tgd skrev:
Vad skönt att ni ser en lösning! Hoppas det lyckas för er!

Ja, det är behändigt med eget och egen mark så man kan planera och göra som man själv tycker är bäst. Men det blir mycket mindre tid till ridning och skötsel av hästen med eget än om man står inhyrd :)

Vi sköter allt själva redan nu, men förhoppningsvis kommer det fler hästar i slutet av sommaren och då kan vi dela på slitet med de andra hästägarna. Vi håller tummarna för att allt fungerar bättre då.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Spirit skrev:
Jag hade stått kvar till hösten för att se vad han menade med större hagar. Kan hända att ni får använda sommrhagen nästa år?

Ha lite is i magen.

Vi avvaktar och ser vad som händer. Det blir ju bete, men först senare i sommar. I höst finns utrymme för större vinterhagar, men det gäller ju att stallägaren håller sitt löfte och inte ändrar sig igen.

Tack för alla svar!
 
Sv: Hur skulle ni göra?

jag skulle iaf byta stall; inte stå kvar där ni är nu! hagar är viktigt tycker jag
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Lydia skrev:
jag skulle iaf byta stall; inte stå kvar där ni är nu! hagar är viktigt tycker jag

Hagar är viktigt, ja! Problemet om vi bygger om vår lilla lada till stall är att vi fortfarande står utan sommarhage. Vi har ju själva bara mark till en liten rasthage, så det är jättesvårt att fatta ett vettigt beslut. Vi har kollat upp om något annat stall i närheten har plats för två hästar, men det är fullt överallt.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

Det brukar gå att få fram betesplatser, speciellt om man har två hästar så man kan ta en egen hage, eller sätta in dem i annan flock.

Jag hade tur och hittade ett superfint bete på en gård som precis slutat med mjölkkor :love: De har hästar själva vid gården brevid.
 
Sv: Hur skulle ni göra?

TolvaLi skrev:
Hagar är viktigt, ja! Problemet om vi bygger om vår lilla lada till stall är att vi fortfarande står utan sommarhage. Vi har ju själva bara mark till en liten rasthage, så det är jättesvårt att fatta ett vettigt beslut. Vi har kollat upp om något annat stall i närheten har plats för två hästar, men det är fullt överallt.


Jag skulle gå den mjuka linjen om allt annat är bra med stall ägaren. Dvs stå ut den här perioden, få sommarhagen senare i sommar, och inför hösten och kommande år - ta upp diskussionen och möjligheten att skriftligen garanterat få en normal sommarhage till nästa sommar.

funkar allt annat mellan er så är det ju även i stallägarens intresse att behålla er som inhyrda, och då hjälpa er om han alls har möjlighet med bete.
det andra alternativet är ju att skaffa bete på annan plats även om ni står kvar i stallet, det skulle ni ju behöva i vilket fall.

trivs ni med övrigt i stallet och avtalet skulle jag stå kvar och försöka förbättra helt enkelt inför kommande år.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 692
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp