Hur skulle ni reagera?

sture

Trådstartare
För ca ett halvår sedan blev vi inackorderingar irriterade över att stallägaren släppte ut hästarna så sent på helgerna (kunde få stå inne till 10.30). Stallägaren satte då upp en lapp i stallet där det står så här "om det är ett gemensamt önskemål från er så gör vi så i fortsättningen att vi släpper ut hästarna mellan 7-halv åtta på vardagar och vid 8-tiden på helgerna. Vid undantag meddelar vi eller skriver på tavlan". Ja, vi var nöjda och allt var frid och fröjd, tills i lördags morse.

Jag var i stallet 08.05 i lördags morse för att lägga regntäcke på min häst innan utsläpp (det regnade ganska ordentligt). Då visar det sig att hästarna blivit utsläppta 06.55, min häst utan regntäcke. Servicen med täckesbyte eller att stallägaren ska lägga på täcke ingår inte, därför var jag där vid denna tiden för att ordna med detta. Jag tar in min blöta, kalla häst och frotterar henne och gör vad jag kan för att få henne torr. Skriver på tavlan till stallägaren "v.v. säg till när ni ska släppa ut hästarna tidigare än 8 enligt överenskommelsen alt lägg på regntäcke när det regnar. Var här 08.05 för att lägga på regntäcke och hittade en blöt och kall häst i hagen". Jag tycker att eftersom stallägaren inte meddelat att hästarna skulle släppas ut tidigare så har h*n ju inte gett mig någon chans att se till att min häst har täcke på sig och borde därför varit så snäll och lagt på det på min häst (täcket hänger utanför boxen).

Svaret jag fick var att jag fick titta på väderleksrapporten som alla andra i stallet (vi är totalt 5 inackorderingar) och lägga på täcket på kvällen innan och så påstod h*n att jag skulle ha sagt att jag inte vill ha täcke på min häst :confused: :confused: (skulle aldrig släppa ut henne i hällregn utan regntäcke).

Jag svarade med att fråga varför jag skulle lägga på täcket på kvällen när jag visste att jag skulle vara i tid till utsläpp dagen efter samt om h*n någonsin sett min häst gå utan täcke när det var kallt eller regnade samt att om jag fått reda på att hästarna skulle ut tidigt på morgonen hade jag visst kunnat lägga på täcket på kvällen men att det inte var något jag kunde gissa mig till.

All konversation har skrivits på vår whiteboard i stallet och h*n skrev som svar på det sista att "vi får ha ett samtal".

Jag blir så trött på stallägaren; h*n bryter regler som h*n själv satt upp men ändå har h*n rätt och jag fel! Känns så meningslöst att försöka prata med en sådan person (vi har ännu inte pratats vid) det som är tråkigt är att min häst blir drabbad (hon var verkligen blöt och det var inte särskilt varmt i lördags morse).

Hoppas det inte blev för svamligt, vill bara höra med er om jag överreagerar och vad ni tycker jag ska säga när vi ska "ha vårt samtal" (vilket antagligen blir ikväll).

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag tycker du överreagerar.
Jag kan inte förstå hur du kan bli så hemskt upprörd över att din häst fick gå ute en timme den 21 maj utan täcke.
Det var väl bra att hästarna fick en extra ute-timme?
Däremot förstår jag att det kan vara irriterande om inte regler ni kommit överens om sköts, men en sånhär skitgrej? Skillnad om det varit -20 och en helklippt häst kommer ut utan täcke, eller ingen fodrar.
Skriv en lapp på boxen "Brunte inne om det regnar".
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Håller med tidigare skrivare . Det var väl inte så farligt . Och du var ju där 0805 och han skulle släppa ut vid 0800 , och det kan väl innebära både tidigare och senare. Så då kanske du inte hunnit i allafall.Nu släppte han ju ut väldigt tidigt , men du får väl göra upp med han att inte släppa innan 8 och inte senare än halv nio kanske . prata med han .Konstigt att det alltid ska skrivas på tavlan när det är något varför inte säga till personligt direkt.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Det är inte täcket som är grejen, det är just det att de själv satt regler som de sen inte följer och ändå har de rätt! De har själv skrivit att de meddelar vid undantag och det har de inte gjort så därför hade jag ju ingen anledning att tro något annat.

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Han kommer aldrig ut i stallet, har träffat honom en gång på 4 veckor och jag är där vid väldigt olika tider.

Som sagt, inte täcket som är grejen utan att han inte sagt ifrån att han skulle släppa ut tidigare. Hade han släpt ut strax innan 8 hade hon aldrig hunnit bli så blöt.

Är man många som ska samsas t e x i ett stall måste ju alla veta vilka rutiner och tider som gäller så man kan rätta sig efter det.

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jo visst håller jag med dig också ,att det är djävligt jobbigt . Men du frågade om du överreagerade och det tycker jag du gör .Om du inte ser han ring istället då .Men det här var första gången sen ni började för ett halvår sen ? Kan det ha hänt något att han inte han säga till er ?Prata först och red ut allt och säg vad du tycker och lyssna på han innan du vänder taggarn utåt.Hoppas ni löser det . Och man vinner mycket på att vara trevlig fast man säger vad man tycker. ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Tycer att du överreagerar på täckes problemet. Men det där att dom får stå inne till långt in på fm är bra mycket värre. Om jag vore du skulle jag inte klaga på att dom kom ut för tidigt. Som nån annan skrev; Skriv en lapp på boxen om du vill ha h*n inne vid regn.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Vi har tydliga lappar som vi sätter på boxen för sådana tillfällen. Alltså om jag ska ut och sätta på täcke nästa morgon så sätter jag upp lappen (stor orange) INNE så hästen inte går ut utan täcke. Det gör jag även om jag vet att jag kommer vara ute i god tid innan utsläppet.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Oh nej jag är jätteglad att de kommer ut tidigt nu och de får gärna komma ut kl 7 varje dag för min del men, jag vill veta det så jag kan rätta mig efter det. Vi var tokiga på dem när de inte släppte ut hästarna förrän 10.30!

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Tycker som Gadriel skrev- sätt en lapp på boxen, häst inne om det regnar.

Det är det som är jobbigt att stå i stall som man själv inte äger, ägaren kan göra egna regler hela tiden, det är bara att acceptera- bra att de skriver på Whiteboarden iallafall...
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

rent spontant så tycker jag inte att det borde ha varit sååå kallt i lördags (såg att du bor i Skåne så det är ju inte norrlandstemperatur och snö kvar vi talar om...) att din häst led någon skada av att bli blöt och gå otäckad i regnet i en timme...

Dock förstår jag dig när du vill ha klara "regler" för vad som gäller i stallet, och det behöver ni nog sätta er ner allihopa med stallägaren och diskutera fram en lösning som alla kan vara nöjda med! Det blir så lätt fel när man ska föra en diskussion skriftligen (det märker vi ju här på Buke ibland med) speciellt på en liten tavla där platsen är begränsad så man kanske inte kan få med allt man vill eller uttrycker sig luddigt så missförstånd uppstår och leder till sura miner... Skriv ner det ni kommer överens om och så får vi hoppas att det funkar i praktiken också!
Man måste även förstå att stallägaren är en människa och har ett liv också, och förmodligen fanns det en anledning till h*n släppte ut hästarna tidigare den här dagen, kanske skulle h*n åka iväg nånstans och inte skulle komma hem förrän senare på dan... Det hade väl varit värre om hästarna fått stå inne hela/större del av dagen bara för att de inte kunde släppas ut nakna i regnet !? Man måste tänka på atthästar är hästar och att de faktiskt har päls och inte fryser bara för att vi människor gör det...
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Som sagt tidigare, det handlar inte om täcket utan om att säga till om man ändrar regler man själv satt upp så att vi andra i stallet har en chans att rätta oss efter det.

Jag vill inte att min häst går utan täcke när det regnar och är kallt (det var 7-8 grader, blåst och hällregn i lördags morse). Jag är själv noga med att följa de regler som är satta och var därför i stallet i tid för att kunna lägga på täcket innan utsläpp i lördags. Han vet att hon aldrig är utan regntäcke när det regnar.

Jag har sagt till honom att låta henne stå inne tills jag kommer när hon inte har täcke på sig, visserligen i vintras men jag har inte sagt att det inte skulle gälla längre.

Om man bara haft eget stall men tyvärr vill inte min man det!

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Tycker du inte om situationen får du väl byta stall. Annars kan du ju själv åke ut varje dag, eller göra upp med någon annan i samma stall, och ta ut era h hästar efter regler ni själva sätter upp.

Jag har hyrt ut stallplatser och där hade vi ett pendlande schema där var och en fick ta morgon vardag som helg. Ingen skulle bli fast i att alltid vara den som fick gå upp väldigt tidigt varje dag eller varje helg. Ok, jag tog endast 550:-/mån så det var ingen som ifrågasatte dessa regler. (jag bodde inte på platsen).

Sen blir jag väldigt förundrad över detta täckeshysteri. Jag har haft araber, halvblod och en massa korsningar och dessa har inte haft några problem med hällregn och blåst otäckade. Sen kan skinnet bli lite ömt om hällregnandet blir tufft men då värmer jag hästen innan den ska arbeta så att den blir mjuk och oöm. Till för ett år sedan bodde jag i norra Hälsingland och där var det inte ovanligt att tempen gick ner till - 34 vintertid och inga hästar var täckade och dom mådde hur bra som helst. Hästen har en enorm förmåga att temperera sig till gällande yttertemperatur bara dom får chansen. Däremot, är hästen skadad eller sjuk lägger även jag på täcke om det är kallt...men aldrig om det är plusgrader. :cool:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Tycker inte att det verkar som att stallägaren tar sitt ansvar ordentligt om inte ens h*n kan tänka sig följa regler som ni satt upp gemensamt! :mad:

Tycker att folk hänger upp sig för mycket på själva grejen med täcket och hur varmt det var ute, för vill Sture/Helene ha täcke på sin häst i hagen och brukar det så tycker jag att det är helt OK och att stallägaren, som förhoppningsvis tillbringar så pass mycket tid i stallet att ha lagt märke till detta borde förstått att hästen faktiskt inte går utan och att h*n kunde varit snäll och lagt på det.
Du skulle ju faktiskt ha hunnit lägga på täcket om du var där vid 8 och ni hade bestämt utsläpp kl 8 på helger.
Jag håller helt med dej.

Men håller med ovanstående om tipset att sätt upp en lapp på boxen så det inte blir fler missförstånd.

Hoppas att det löser sig under samtalet med stallägaren och att reglerna följs av alla!
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Jag kanske ska berätta vad vi inackorderingar gör i stallet som från början ingick i vår hyra (1 500,-/månad exkl. kraftfoder):

Vi fixar lunchfodring varje vardag
vi fixar eftermiddagsfodring alla dagar i veckan
vi fixar intag alla dagar i veckan
vi tar hand om deras häst, katter hus etc när de är på semester
Fodrar och släpper ut på morgonen när han inte kan p g a jobb

Detta innefattar även deras häst, hur många stallägare har sådana inackorderingar? Vi har inte fått reducerad hyra p g a att vi numera fixar med allt detta. Denna hyra kanske är låg jämfört med storstäderna men här är den det inte.

Under höst/vinter kör jag in om stallet varje morgon och lägger på täcke på min häst innan uttag, eftersom detta inte ingår.

Jag bytte stall förra året men saknade de andra inackorderingarna så mycket (vi har samma syn på många saker vad gäller hästhantering och kommer väldigt bra överens) att jag flyttade tillbaka igen.

Är det verkligen för mycket att begära att stallägaren meddelar när han tänker släppa ut hästarna tidigare än överenskommet?


Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

det är klart att det är irreterande, men tyvärr är det väl sånt man får ta när man har hästen inackorderad tyvärr...
Är jätteglad att jag har hästen inackorderad på lösdrift + att det är världens bästa stall ägare som har stället :love:
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Nej det är inte för mycket begärt att han ska meddela sig .Men ta upp det med honom istället för att hetsa upp dig här .Har det hänt flera gånger?Om inte så kan vi väl alla göra misstag någon gång . Men det händer kanske ofta . Men som sagt ta upp det med honom istället.
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Det har varit fler saker som hänt under årens lopp och de har alltid någon ursäkt, aldrig något som är deras fel. För ca en och en halv månad sedan upptäckte vi att de vägde upp för lite hösilage till våra hästar, inte till sin egen (vi kontrollvägde i 3 veckors tid och det kunde slå på upp till 0,5 kg per utfordringstillfälle, alltid mindre än vad det skulle vara) och när vi väldigt vänligt frågade om det så blev vi utskällda. De vill ha hand om uppvägningen av hösilage själv.

Jag hetsar inte upp mig här, undrar bara hur andra hade reagerat i mitt ställe, detta är väl ett diskussionsforum? Jag vet att jag kan överreagera när jag känner mig överkörd, därför ville jag höra andras åsikter. Det är säkert fler än jag som är noga med att följa regler och blir upprörda när andra bryter dem lite som det passar dem.

Kan också tillägga att han inte kom ut i stallet igår heller.

Heléne
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

men en timme så här års. Då skulle inte jag lagt på täcke.

Vi har också regler om vilka tider hästarna ska ut och in men ibland så händer det saker så att det blir lite andra tider och det får man stå ut med annars orkar man ju inte ha häst där om det inte går att ändra på regler vid vissa tillfällen
 
Sv: Hur skulle ni reagera?

Har bara läst ditt första inlägg. Jag tycker INTE du överreagerar. Hade det varit i stallet där jag har häst så vet jag minst en person som hade blivit tokig :D.

Inte för att det är farligt att stå utan täcke eller så....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 638
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 799
Senast: Lingon
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 726
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp