Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni reagerat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kullagulla

Snälla jag kokade över här i somras, händer inte så ofta och jag är i vanliga fall en väldigt lugn och sansad person, som inte alltid visar vad jag känner.

Men en dag på semestern kom min man och jag till byns allmänna badplats, väl där hade två familjer ordnat med barnkalas för sina telningar.
Det visade sig rätt snart att alla barn, utom två, var bjudna, varav mitt barn var det ena, hennes klasskamrater var bjudna och det andra barnets klasskompisar men inte han.

Båda som inte var bjudna befann sig på badstranden den dagen...
Kompisar kommer fram och frågar varför inte hon är bjuden och hon blir givetvis ledsen, här har man bjudit ungefär femton ungar, men undantagit två.

Jag blev så förbannad så jag gick fram och frågade vad f-n de höll på med, ni har ju bjudit alla utom två, det tycker jag är mobbning.
Föräldrarna som höll i kalaset höll inte med mig, de påpekade att det var fler som inte var där och visst var det så, de var bjudna men var på semester, det vet jag om eftersom mamman till dem är min bästa vän.
Det slutade med att jag bad dem dra åt :devil: och gav dem fina fingret, inte värst väluppfostrat, jag vet, men å andra sidan vet du var de har mig.
Jag hade inte brytt mig om de hållt sitt kalas hemma, saken var ju den att det blev så uppenbart för de här två barnen att det inte passade att bjuda dem.

Idag fick jag höra av en kollega på jobbet, hon höll med de andra föräldrarna, då hon hört deras sida på saken och tyckte väl bl.a. jag gett mina barn en fel bild av hur man ska bete sig :mad: .
Å, andra sidan vet de redan att jag inte är perfekt ;)

Någon mer här som "överreagerat" :confused:
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Hmm, det här blir mer komplicerat med åren.. Jag håller med dig, det känns för djävligt! och man lider med sitt barn....

I yngre år har jag tvingat sebastian bjuda hela klassen, men det gör långt ifrån alla föräldrar..

När de blir lite äldre, (sebastian är 11) så blir det svårare, han har en tjej och en kille i klassen, som han verkligen inte kommer överens med, och som aldrig bjuder honom, klart han ifrågasätter varför han ska bjuda dem? Då kan man vända på det för barnet och förklara, men så länge inte alla gör likadant så är det svårt
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Jag har ju inga barn men skulle något liknande hända min systerdotter så skulle jag nog bli lite lack...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Nu lär jag väl bli halshuggen.....
Mina barn bjuder sina kompisar..Oavsett ålder
Tycker inte det är speciellt shysst att tvinga sina barn att bjuda barn dom inte tycker om på sitt kalas.. :cool:
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

fast där är en annan sida oxå, barn kan vara djäkligt elaka och använda det som hot och bestraffning, där är det viktigt att man som förälder är "med" och ser till att det inte sker...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Idag fick jag höra av en kollega på jobbet, hon höll med de andra föräldrarna, då hon hört deras sida på saken och tyckte väl bl.a. jag gett mina barn en fel bild av hur man ska bete sig :mad: .
Å, andra sidan vet de redan att jag inte är perfekt ;)

Fast jag håller inte riktigt med de "andra föräldrarna" då jag anser att man ska lära sina barn att stå upp för sig själva och att man ska säga ifrån då man tycker något är fel. Visst, man behöver ju inte överdriva (fingret var väl lite överdrift och kasnke bör man inte höja rösten mer än nödvändigt ;) ) men att påpeka felaktigheter tycker jag inte är mer än rätt. Är det bättre att bara låtsas som ingenting? Däremot kanske det var lite pinsamt för din dotter :smirk: .
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Gnist skrev:
Nu lär jag väl bli halshuggen.....
Mina barn bjuder sina kompisar..Oavsett ålder
Tycker inte det är speciellt shysst att tvinga sina barn att bjuda barn dom inte tycker om på sitt kalas.. :cool:

Nej, nej man ska inte behöva bjuda alla men jag tycker man som förälder ska reagera om ett eller två barn inte blir bjudna.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

ankans skrev:
fast där är en annan sida oxå, barn kan vara djäkligt elaka och använda det som hot och bestraffning, där är det viktigt att man som förälder är "med" och ser till att det inte sker...

???????
typ " om inte du gör ditten för mig, så får du inte komma på mitt kalas" ??

Så är iaf Inte mina ungar...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Folk bjuder vem de vill - så är det bara - men jag tycker det är jävligt taskigt att bjuda till ett ställe där sannolikheten är stor att de objudna dyker upp.

jag som har tvillingar har varit med om att den ena varit bjuden men inte den andra - och det tycker jag bara har varit bra - som ett sorts bevis på att de faktiskt är två individer och inte ett för alltid ihoplimmat par
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Saken är ju den att så vitt jag vet, så har dessa barn inget emot min dotter...två av barnen, vars föräldrar låg bakom festen, kom fram och sa till min dotter att de hade velat bjuda henne...mer troligt att föräldrarna har något mot oss i så fall...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Ja, nog var jag pinsam, men humöret bara rann till...och ändå är jag som sagt ingen hetsporre i vanliga fall :smirk:
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

HTML:
[QUOTE=cirkus]Folk bjuder vem de vill - så är det bara - men jag tycker det är jävligt taskigt att bjuda till ett ställe där sannolikheten är stor att de objudna dyker upp.

Ja, visst bjuder man vem man vill- men det var på en offentlig badplats så allt blev så uppenbart för barn som kom dit och inte var bjudna , jag menar flera barn fattade ju inte varför just min dotter var undantagen, de kom ju fram till henne.

Jag tycker att de kunnat hållt sig hemma eller på något annat ställe som är mer privat.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Ja, det var ju exakt det jag skrev. Helt obegripligt att ha kalaset på offentlig badplats.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Ja, vi bor ju bara i en liten by...
den ena mamman försvarade sig ju med att hennes barn minsann inte varit på kalas hos våran dotter och jag svarade att vi inte haft något kalas, varpå hon sa: -Där ser du!

Till saken hör det att tre av föräldrarna som anordnat kalaset är lärare (fast inte på barnens skola) borde man då inte tänka sig för lite mer :confused:
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Fy farao vad ruttet gjort, och speciellt av lärare, de borde ha en ´mycket bättre kännedom om barn :(

Jag tycker det var bra att du reagerade, genomslagskraften kanske hade blivit lite större om du uppträtt lite mer hyfsat, men jag hade förmodligen gjort som du ändå. Jag kan inte behärska mig i såna situationer.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Jag skulle defenitivt sagt ifrån, men inte visat fingret. Nu har jag ju inga barn, om jag får det kanske tigermorsan kommer fram i mig också...

Sm lärare tycker jag också att de borde tänkt sig för mer. Men som lärarbarn vet jag att trots pedagogikkurser och att de var mycket populära bland eleverna så följde inta alltid läraromdömet med hem till de egna barnen.

Jag skulle ha frågat dem varför inte mitt barn blivit bjudet. Men inte när barnet var med.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Gnist skrev:
???????
typ " om inte du gör ditten för mig, så får du inte komma på mitt kalas" ??

Så är iaf Inte mina ungar...

Ja precis så menar jag. Eller om de har ett tillfälligt bråk och säger att de inte vill bjuda X för bla bla.

Skönt att dina barn inte är sådana, men jag är övertygad om att många barn kan bete sig så....
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Fy säger jag... Tycker inte att mqan ska göra som de andra föräldrarna, du reagerade förståeligt starkt. När barn blir lite äldre, säg 12-13 år tycker jag att de får bestämma själva, såvida det inte är någon som är taskig mot dem de måste bjuda...
Jag hade blivit jättearb för mitt barns skull, och att föräldrar vägrar bjuda andras barn pga av att dem inte gillar deras föälrdrar är äckligt. Barn är inte deras föräldrar och man kan därför inte låta sin vrede gå ut över barnen...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

men hallå hur många gånger hände de inte när man va liten att man inte blev bjuden??? de va ju inget man gick o dog för direkt...inte kul men så e livet man kan inte vara bästa vän me alla (i klassen)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat?

Förstår att det känns hårdare när det gäller ens egna barn men egentligen vet du ju inte om deras barn har ngt emot ditt barn eller inte.Föräldrar är rätt blinda å märker inte allt tyvärr.Ett exempel på det är när jag var liten å 2 flickor var dum mot mej men aldrifg så deras föräldrar såg, mamma bjöd hela kvarterets ungar utom de 2, sedan var såklart deras föräldrar arga å ungarna var ledsna men saken är att deras föräldrar inte visste om att de inte var speciellt snäll mot mej.Nu skriver jag inte att din unge är en mobbare men det kan mkt väl vara så att de helt enkelt inte är så nära kompisar som de andra på kalaset.'Kalla mej grym men har även gjort så när jag bjudit nästan hela klassen förutom tex 2 eller3 som inte varit speciellt schyssta annars. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 899
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 985
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp