Hur skulle ni tanka om det har ...

hastflicka

Trådstartare
Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med "CLOSED" over hanvisnings skyltarna efter vagen.) Vi bor i parken just nu och har darfor en egen ingang dar det inte finns nagra skyltar om att den ar stangd. Anyway, vi gar dar varje dag ... ibland ser vi andra som kommer fran vagen, men vanligtvis ar vi ensamna. Mandy har blivit pahoppad av smahundar flera ganger och jag vet att hennes talamod med dem ar mycket litet sa jag ar vanligtvis mycket noga med att halla ett oga pa henne, kalla in fore kurvor och dar man inte ser om nagon kommer.

I gar var vi nastan tillbaka ute ur skogen nar jag plotsligt ser en liten hund komma farande runt hornet, villt skallande pa Miss Mandy, den rusade fram nastan under nosen pa henne medan den skallde. Mandy tittade overaskat pa ... och jag inser samtidigt att hon ar LANGT framfor mig och att det inte lonar sig just da att gora en inkallning men ropar sa klart anda. (Hon var FOKUSERAD kan man saga)

Mandy lessnar pa den lilla fluff bollen och far efter den, men ar tyst, rullar den utan att anvanda munnen medan den's matte kommer springande och samtidigt forsoker fanga in en storre hund som ocksa ar los ... Mandy rullar den lilla en andra gang och jag har nu ropat tva ganger och lagger till ett argt, "JAVLA HUND" som far Mandy att lyssna (formodligen lat jag tillrackligt arg) och hon kom. Matten far da tag pa den lilla som hon stoppar under armen, fangar den stora (lab) i halsbandet och ... ber om ursakt.:) Hon ber flera ganger om ursakt ... och jag bad ocksa om ursakt men hon insisterar att hon hade dalig koll och att det var henne's hunds fel.:)
Jag kan inte smalta det ... en liten hunds agare som tar ansvar.:) Det har jag inte sett ofta pa den har kontinenten i alla fall.

SA ... nu maste jag hitta smahunds agare som vill stalla upp sa jag far trana mer med Miss Mandy ... hon verkar surare aven an innan.:meh:
 
Sv: Hur skulle ni tanka om det har ...

Du hade fått låna min lilla Melker men du bor lite långt bort tycker jag:)
 
Sv: Hur skulle ni tanka om det har ...

Jag hade mest blivit förvånad över att en ägare vars hundar springer runt okontrollerat tar ansvar. På en här kontinenten är min erfarenhet att storleken på hunden inte är avgörande för om ägaren till den lösa hunden ber om ursäkt eller ej :)

Men det är så tråkigt med andra hundägare som släpper fram sina hundar utan att fråga. Har gjort att min lilla går med taggarna utåt för hon vill inte att det ska komma fram.
 
Sv: Hur skulle ni tanka om det har ...

Det ar Mandy's problem ocksa ... Hon har stor integritet och en hyfsat stor "personlig sfar" och blir SUR nar smahundar kommer rusande innanfor hennes personliga utrymme och skaller ut henne. Storre hundar beter sig oftast helt annorlunda. En glad labb kan komma rusande in i hennes sfar for att leka, det gillar hon inte heller, men tar hand om situationen pa ett helt annorlunda satt.

Se dar Sofia77, alla med smahundar ar for langt borta. Senare i dag far jag ringa till kompisarna i Californien som har litet vitt fluff sa jag far lite hjalp med traning ett par dagar nar vi aker forbi.
 
Sv: Hur skulle ni tanka om det har ...

Grattis! :)
Och kul att höra att fler småhundsfolk har ansvar för sina hundar.
Dom andra drar dåligt rykte över oss som tar vårt ansvar.
 
Sv: Hur skulle ni tanka om det har ...

Alla smahundsagare ar inte blasta! (bara Nastan alla ;) *fniss*)

Nej men, skamt o sido, skont med en hundagare som tar ansvar..! Oavsett storlek pa hunden. Miss Mandy har val fatt en hel del ovalkommet pahalsande genom aren huh? (ar nar jag laser sant har som jag faktiskt uppskattar att bo dar vi bor... lol)

Men dar dar ni ar nu (eeeeh dar jag Tror ni ar nu iaf) finns det val lite hundtranings grupper? Kanske du kan forsoka kontakta dom och se om ni far haka pa om de har smahundar som tranas tankte jag?
 
Sv: Hur skulle ni tanka om det har ...

Jag maste in till Vancouver for att hitta hundtraning jag skulle ta hundarna till ... sa jag haller Miss Mandy lite narmare och vantar till Californien som jag hoppas komma till forsta veckan i December. Dar finns folk med smahundar som jag vet bade tranar "working dogs" och gor det possitivt.:)

Jag har nog egentligen inget emot att kora in till Vancouver nar jag tanker pa det ... Jag ar bara lite kanslig for hur mina hundar tranas och vill inte riskera att det blir annu mer fel.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 104
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 204
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 373
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp