Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni vilja bo?

Problematisk

Trådstartare
Inspirerad av tråden om varför man bor där man bor. Hur skulle ni VILJA bo, om ni fick drömma? Stort hus på landet? Våning i stan? Radhus i småstad? Nära till havet, flygplats, osv? Var skulle ert drömboende ligga?

Jag har tänkt rätt mycket på det här och kommit fram till att jag nog skulle vilja bo i (utkanten av) ett lite mindre samhälle (runt 5-10.000 pers typ) med den service man behöver i vardagen. En "större stad" (typ, om man måste till större sjukhus, köpa julklappar, gå på bio, den storleken på stad) vill jag ha max en timme bort ungefär.
Jag vill bo på landet lite utanför det samhället, med öppna åkrar och ridbar skog i närheten. Helst i ett rött hus med många fönster, ser det precis framför mig men jag vet inte vad "typen" heter :o Jag vill ha mycket sjöar med badmöjligheter i närheten, och gärna berg/fjäll och sånt vackert.

Jag har lite dålig koll på var jag kan hitta det men jag tror västmanland, dalarna eller hälsingland kan ha det jag längtar efter :)
 
Jag vill flytta hela Lund till där Lomma ligger nu, och sen vill jag flytta hit lite miljö från Söderåsen så den ligger bredvid. DET hade varit mitt drömboende.

Huset då, vill bo i hyreslägenhet på markplan. Kanske radhus. Men ingen jobbig trädgård. En gräsmatta kanske jag hade kunnat sköta.
 
Jag är väldigt kluven! Just nu bor jag perfekt för mina levnadsförhållanden. Men när barnen är stora drömmer jag om både stort hus på Romeleåsen och sekelskifteslägenhet i Lund alternativt nybyggd lägenhet. Bättre planlösning och stora balkonger.
 
Jag bor egentligen väldans mysigt geografiskt sett, norra Småland, hyfsat nära till närmaste stad och 2,5 timme med snabbtåg till Stockholm.
Kommunikationerna är dock bedrövliga med länspassage för pendeltåget, och lägenheten är för liten och eftersatt.

En stor 4:a eller 5:a med mycket ljusinsläpp i ungefär det område vi bor i nu, och sen får gärna direkttåget till Stockholm gå oftare än 2 ggr/dag inför de gånger jag får ”hemlängtan”:angel::love:
Jo en badstrand på gångavstånd som tillåter hundar skulle sitta fint somrar som denna också :up:
 
Jag vill flytta hela Lund till där Lomma ligger nu, och sen vill jag flytta hit lite miljö från Söderåsen så den ligger bredvid. DET hade varit mitt drömboende.

Huset då, vill bo i hyreslägenhet på markplan. Kanske radhus. Men ingen jobbig trädgård. En gräsmatta kanske jag hade kunnat sköta.

Så himla praktiskt att flytta hela staden. Jag funderar på om jag vill flytta Uppsala till Medelhavet eller om det räcker att flytta ner det till smålandskusten.
 
Ungefär som jag bor. Lägenhet hyfsat centralt, västra delarna av staden. Balkong och badkar. Lite lagom fult hyredhus, men funktionellt.

Jag drömmer liksom inte om bostäder och jag ser mig inte som en person som bor snajdigt.

Dock skulle jag gärna ha egen uteplats eller takterass.
 
Mitt hus är i princip allt jag ville ha :love: enda önskemålen hade varit en egen sjö (för jag vill kunna bada ensam :angel: ) och lite mer mark.
 
Jag skulle vilja på på en gård med boningshus, stall, garage/verkstad samt ett gästhus. Gården ska ligga fjällnära. Allra helst hade jag gärna bott uppåt Karesuando eller liknande, men jag inser att bo där och ha hästuppfödning/träning inte funkar så bra. Långt till riktigt bra veterinärklinik och ännu längre till tävlingar i Europa funkar liksom inte. Så drömmen om att bo däruppe får nog förbli en dröm. :cry:

Näst bäst blir en liknande gård någonstans utmed västkusten. Kanske t.o.m neråt Skåne.
 
En lite större lägenhet i orten där jag bor. Modernare kök med diskmaskin, egen tvättmaskin, hiss.
 
Jag vill bo på landet lite utanför det samhället, med öppna åkrar och ridbar skog i närheten. Helst i ett rött hus med många fönster, ser det precis framför mig men jag vet inte vad "typen" heter :o Jag vill ha mycket sjöar med badmöjligheter i närheten, och gärna berg/fjäll och sånt vackert.

Jag har lite dålig koll på var jag kan hitta det men jag tror västmanland, dalarna eller hälsingland kan ha det jag längtar efter :)
Dalarna och Bergslagen kan vara rätt. Kanske är det just en bergsmansgård du letar efter?

Här en bergsmansgård :)
images
 
Jag har alltid haft våta drömmar om en vindsvåning men det stupar på att de är hopplösa att möblera, där finns ju inga hela väggar. Annars gillar jag lägenheter i ombyggda gamla vårdhem och liknande, tycker om atmosfären i bastanta tegelhus med höga fönster.

Ett annat spår är att jag skulle vilja bo i typ radhus med marklägenhet där man kunde släppa ut hund och katt, alltså med gräsplätt utanför. Men jag vill hyra, inte äga och ha underhållsansvar, och då verkar det knappt finnas.
 
Ett gammalt missionshus med jättetomt. Gärna med vaktmästarbostad på övervåningen. Och läktare.
Det vore nåt det. :D
 
Jag vill bo på landet, helst i enplanshus, nån eller några mil utanför Örebro. Gärna med sjötomt. Det ska vara stall och bra ridbana, nära ridhus (helst ridavstånd med 10 min med bil och transport skulle funka). Hagarna ska helst vara kuperade och blandat gärde/skog.
 
Ett gammalt, vackert hus på en egen ö i skärgården runt Vaxholm är den ouppnåeliga drömmen. Med glasverandor och vinklar och däck vid vattnet!

Annars ett rött torp enskilt ute i naturen med utsikt över vatten eller fält, helst i Vallentuna, Österåker eller södra Norrtälje. Jag vill gärna renovera själv, då ska det bli fullt modernt med gammal touch. Dubbla gamla fönster med spröjs och dubbeldörrar.
Finns ett område som heter Gullunge, där skulle jag vilja bo :love:

Allt max 8 mil från Stockholm.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
715
Senast: MissFideli
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 694
Senast: Linda_A
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 850
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp