Hur skydda häst från fästingar?

Kenzo2019

Trådstartare
Hej,

Jag har haft min 12-åriga Irish Cob i ca 5 månader nu (han står i Frankrike). Han har alltid varit väldigt pigg så när han började kännas trött och flåsig efter endast en minut i trav så började jag bli orolig. Veterinären tog ett blodprov som visade anemi (allt annat normalt) och sedan visade ytterligare tester att han även har anaplasmos och piroplasmos (både Babesios och Theilerios). 😢 Vi kommer att påbörja behandling ikväll.

Han går nu ute 24/7. Jag försöker kolla honom varje dag och har plockat av 3 fästingar. Jag använder flugmedel som även skall funka på knott och fästingar och han har mask på sig.

Vad mer kan jag göra för att skydda mot fästingar?

Tack!
 
Medel med permethrin i sig funkar väldigt väl mot fästingar för häst.

Permethirin är f.ö livsfarligt för katt att få i sig, så använder man flugmedel till hästen med detta i sig, måste man vara minutiöst noga att inte katter, om man har katter, kommer i kontakt med det.
 
Fästingar sägs avsky kokosolja. På huden alltså, eller är det fettet som påförs huden de inte gillar?? Åtminstone giftfritt! (har ej behövt testa själv, men skulle absolut testa om fästingarna invaderar mitt område)
 
Jag har Z-itch på min shettiskorsning, (dock inte enbart för fästingarnas skull) och hittills har jag inte hittat en enda fästing på honom.
Om jag inte minns helt galet så är det samma verksamma ämne i det som i Ultra shield.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 698
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 708
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 613
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 956
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp