Hur slipper jag grannarnas katter?

Breaktown

Trådstartare
Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga kattbajsslängarrundan. Så när jag var ute idag fick jag slänga nio högar med kattbajs. En del från rabatterna och en del mitt på gräsmattan. Ganska påtagligt med tanke på att jag har en ca 200 kvm radhusplätt...

Vi bor i utkanten av ett radhusområde. Det bor ett gäng katter i vårt område och grannarna i villa på andra sidan gatan från oss har 5-6 stycken.

Vår tomt verkar ha blivit något sorts katthögkvarter. Förutom att de bajsar mest överallt så ligger de och sover i våra utemöbler på altanen och sitter på våra fönsterbrädor och tittar in. Det kan man ju leva med men flera gånger har katter gått in i vårt hus. Även upp på övervåningen och en gång har vi hittat en katt sovandes i vår säng (!) Jag är allergisk så just det var inte superkul. Just den katten verkar vara något otroligt social. Den katten har även hoppat in genom bakluckan på vår bil och satt sig i baksätet när bilen stod framför husdörren när vi packade in.

Jag vet precis vad lagen säger. Jag vet att mina grannars rätt att släppa ut sina katter utan att bry sig och katternas rätt att bajsa i min trädgård och sova i mina utemöbler väger tyngre än min rätt att slippa det. Så jag vet att jag inte har något att hämta där. Jag vet också att det är lönlöst att prata med mina grannar. Jag har (på ett väldigt trevligt sätt!) beskrivit problemet och de förstår inte ens att det kan vara ett problem. (Och de andra kattägargrannarna skyller på grannarna med många katter).

Så vad kan vi göra? Finns det något effektivt sätt att skrämma bort katter? (utan att skada dem såklart!) Kan man odla något som katter verkligen inte gillar? Vår tomt är inhängnad förutom två öppningar på ca en meter. Skulle det hjälpa att sätta grindar där? Finns det några kattovänliga varianter? :p (klart de tar sig över om de verkligen vill)

Jag vill verkligen inte låta som någon sur granne och jag har ingenting emot katter egentligen (däremot fenomenet utekatter i tätbebyggt område men det är en annan diskussion). Men vi börjar bli rätt trötta på ofrivilliga husdjur och vill kunna låta barn leka i vår trädgård utan att behöva sanera först.
 
Jag har katter men förstår dig fullt ut. Jag vill helst inte heller ha okända/andras katter inne i mitt hus. Det är nog svårt att stänga dem ute helt från själva tomten. Det måste vara väldigt problematiskt när man är allergisk som du när katterna går in i er hus.

Vad jag hört andra som haft samma problem så gillar inte katter citron/lime eller kaffesump. Om detta stämmer vet jag inte men kanske kan vara värt att testa? Citron/lime luktar rätt gott tycker jag😊
 
Jag har katter men förstår dig fullt ut. Jag vill helst inte heller ha okända/andras katter inne i mitt hus. Det är nog svårt att stänga dem ute helt från själva tomten. Det måste vara väldigt problematiskt när man är allergisk som du när katterna går in i er hus.

Vad jag hört andra som haft samma problem så gillar inte katter citron/lime eller kaffesump. Om detta stämmer vet jag inte men kanske kan vara värt att testa? Citron/lime luktar rätt gott tycker jag😊

Provade det där med citron på min katt. La ut citronskal på det ställe jag inte ville att han skulle vara på. Vad hände? Jo, katten blev så otroligt nyfiken på det där som luktade så illa att han stod och slog på citronskalet med ena framtassen en bra stund med en väldigt förfärad min "Vad fanken luktar så illa?!" :laugh: :banghead:
 
Det finns väl kattskrämmare som låter (utan att människor ska kunna höra dem)?
Vet inte hur bra de funkar eller hur långt, dumt att använda om grannen har katt tex.

All förståelse att du vill slippa bajs mm i trädgården!
 
Det finns väl kattskrämmare som låter (utan att människor ska kunna höra dem)?
Vet inte hur bra de funkar eller hur långt, dumt att använda om grannen har katt tex.

All förståelse att du vill slippa bajs mm i trädgården!
Det är jag lite sugen på att testa men tvekar eftersom jag hör ljudet av sådana mullvadsskrämmor tydligt.
 
Jag hade blivit rabiat och fångat in varje katt och kört till katthem. Lagligt här men kanske inte i Sverige?
Det skapar ju bara en massa extrajobb för katthemmen (som bedrivs på ideell basis och de kämpar redan i motvind med små medel för att ta hand om alla förvildade katter som finns) och de hade med största sannolikhet inte tagit emot katten ens och framförallt inte om du hade kommit med samma katt flera gånger. Det finns ingen lag som säger att man har strikt ägaransvar för sin katt utan det är lagligt att låta sin katt gå vind för våg. Tyvärr såklart. Att sno någons katt och köra den till katthem när man vet att ägaren finns är knappast okej och lär falla inom gråzonen lagligt sett.
 
Det finns väl kattskrämmare som låter (utan att människor ska kunna höra dem)?
Vet inte hur bra de funkar eller hur långt, dumt att använda om grannen har katt tex.

All förståelse att du vill slippa bajs mm i trädgården!

Tänker du på sådana som sitter i eluttaget? Har funderat på såna men är lite tveksamma. Vi hade såna på lagret på mitt förra jobb fast för råttor och möss och jag var tydligen en råtta för hörde dem tydligt :cautious: Har iofs blivit 10 år äldre sen dess och sån hörsel ska ju bli sämre med åren :p

Sen känns det lite väl elakt mot katten som bor vägg i vägg med oss. Det är inte mer än ett fåtal meter mellan vårt eluttag och deras tomt, även om det är plank emellan.
 
Det skapar ju bara en massa extrajobb för katthemmen (som bedrivs på ideell basis och de kämpar redan i motvind med små medel för att ta hand om alla förvildade katter som finns) och de hade med största sannolikhet inte tagit emot katten ens och framförallt inte om du hade kommit med samma katt flera gånger. Det finns ingen lag som säger att man har strikt ägaransvar för sin katt utan det är lagligt att låta sin katt gå vind för våg. Tyvärr såklart. Att sno någons katt och köra den till katthem när man vet att ägaren finns är knappast okej och lär falla inom gråzonen lagligt sett.
Okej, här uppmanar katthemmen till det. Jag bor på landet och också här uppmanar katthem till att fånga in alla lösa katter eftersom katter inte ska släppas vind för våg. Folk som släpper ut sina katter vet ju vad som gäller och det är ju deras eget fel om de får lösa ut sin katt för x€
 
Jag hade blivit rabiat och fångat in varje katt och kört till katthem. Lagligt här men kanske inte i Sverige?

Kortfattat säger den svenska lagen att om en någon gör inbrott i ditt hus kan du bli skadeståndsskyldig för ev skador som din hund orsakar personen. Men du kan inte bli skadeståndsskyldig för vad din katt orsakar andra personer om inte DU gjort det avsiktligen. Att släppa ut katten vind för våg räknas inte dit.
 
Kortfattat säger den svenska lagen att om en någon gör inbrott i ditt hus kan du bli skadeståndsskyldig för ev skador som din hund orsakar personen. Men du kan inte bli skadeståndsskyldig för vad din katt orsakar andra personer om inte DU gjort det avsiktligen. Att släppa ut katten vind för våg räknas inte dit.
Vilken skitlag! Helt otroligt. Kör sprinkler 24/7...
 
Exakt. Folk skickar ut sina djur för att dö, typ. Nu i höst hade nån unge tagit första bästa katt och tryckt upp en smällare i munnen på den. Igen. Herregud, jag skulle aldrig våga släppa mina husdjur ur sikte. De blir överkörda eller uppätna, skadade, stulna och jag vet inte vad.
Det fetade :eek: :eek::eek:
Vad är det för jävla fel på folk:arghh: jag ger verkligen upp hoppet om mänskligheten:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 596
Senast: Luff
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 989
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp