Hur slutar man trycka bort "jobbiga" känslor?

What

Trådstartare
Är expert på att trycka bort jobbiga känslor. Känns enklare för stunden, men det kommer ju alltid i fatt till slut. Och då oftast ännu värre :(

Jag hatar känslan att vara riktigt ledsen och att bara vilja gråta för att allt är så jobbigt. Så då försöker jag istället ignorera känslan när den kommer upp. Vilket oftast resulterar i att jag går runt och känner mej lite nedstämd i veckor.

Tex. min familjs hund dog för ca 2 månader sen. Var oväntat även om hon hade börjat bli gammal. När jag fick reda på det blev jag jätte ledsen, men gjorde som jag brukar och försökte ignorera det.
Funkar inte så bra nu när jag bor hemma hos min familj under sommaren. Blir fortfarande påmind nästan varje dag att min hund inte finns längre. Och känslan av att vilja gråta infinner sej, men då trycker jag på en gång bort den!

I min familj är det väl ingen som direkt pratar så mkt om vad man känner, tyvärr! Min bror och min pappa blir väldigt obekväma om jag gråter inför dem, om vi tex pratar om nåt jag tkr är jobbigt. Medan min mamma är mer av typen "gaska upp dej" och sluta vara så känslig.
Känner mej som en svag person när jag gråter. Speciellt att gråta inför andra personer!

Jag är egentligen en väldigt känslosam person, och behöver egentligen "lätta på trycket" genom att gråta lr bli arg. Men känns som att jag mer och mer håller allt inne, vilket till slut gör att jag måste få ut alla känslor. Vilket då oftast kan drabba nån oskyldig kompis, spec om jag druckit lite. Då blir jag antingen väldigt arg eller super ledsen och kan sitta och gråta i 1 h.

Har börjat inse att mitt förhållnings sätt inte är så sunt och inte gagnar mej spec mkt. Men vet inte riktigt hur jag ska hantera det på nåt annat sätt.
Så hur gör man för att ta tag i sina känslor ?
 
Sv: Hur slutar man trycka bort "jobbiga" känslor?

Det finns några olika sätt, ett av dem är att känna det du känner och tillåta dig att gråta när det kommer och prata om det som känns jobbigt med någon som du litar på. Som lyssnar. Ett annat är att avsätta tider varje vecka då du på samma sätt tillåter dig att älta dina problem. Hoppas att det löser sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 789
Senast: skiesabove
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 744
Senast: manda
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 596
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 319
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp