Hur snabbt kan man börja jobba efter Coronan?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag funderar på om rekommendationerna är andra än de som står på 1177 nu?

Kalle tappar lukt- och smakkänseln går hem från jobbet en onsdag/torsdag, Kalle testar sig. På måndag får Kalles kollegor höra att det var bekräftat med Coronan.
På nästa Onsdag är Kalle tillbaka på jobbet.
 
Enligt FHM: " Om du har tagit ett test som visar att du har covid-19 bör du vara hemma i minst sju dygn räknat från den dag du fick symtom. Om du av någon anledning blivit provtagen trots att du inte har symtom räknas sju dygn från den dag du tog ditt test. Du behöver dessutom ha varit feberfri och mått bra i minst två dygn. Om du har kvarvarande lindriga symtom som lätt hosta och snuva eller lukt- och smakbortfall men i övrigt känner dig helt frisk, kan du återgå till arbete, skola, förskola och annan aktivitet om det gått minst 7 dygn sedan insjuknandet. "
 
Enligt FHM: " Om du har tagit ett test som visar att du har covid-19 bör du vara hemma i minst sju dygn räknat från den dag du fick symtom. Om du av någon anledning blivit provtagen trots att du inte har symtom räknas sju dygn från den dag du tog ditt test. Du behöver dessutom ha varit feberfri och mått bra i minst två dygn. Om du har kvarvarande lindriga symtom som lätt hosta och snuva eller lukt- och smakbortfall men i övrigt känner dig helt frisk, kan du återgå till arbete, skola, förskola och annan aktivitet om det gått minst 7 dygn sedan insjuknandet. "
Så det är från insjuknandet? Är det inte från det att man blev frisk? 👀
Läste på 1177 att man kunde smitta även efteråt några dagar när tillfrisknat.
 
Hur räknas de där 7 dygnen? Säg att Kalle går hem på onsdagen runt 12 gör testet på eftermiddagen.
Blir det 7 dygn till nästa onsdag eller borde det vara torsdagen eller till och med på den tiden på onsdagen Kalle gjorde testet?

Så noga har jag inte koll :D Jag hade nog själv tagit det säkra före det osäkra och hållt mig hemma hela onsdagen men hur det räknas formellt vet jag inte.
 
Hur räknas de där 7 dygnen? Säg att Kalle går hem på onsdagen runt 12 gör testet på eftermiddagen.
Blir det 7 dygn till nästa onsdag eller borde det vara torsdagen eller till och med på den tiden på onsdagen Kalle gjorde testet?

Från insjuknande blir ju från när Kalle går hem pga symptom. Då startar tiden. Oavsett när han sen gör testet, om han gör det samma dag eller två dagar senare. Det rek ta det tidigast efter 48 h med symptom.
 
Från insjuknande blir ju från när Kalle går hem pga symptom. Då startar tiden. Oavsett när han sen gör testet, om han gör det samma dag eller två dagar senare. Det rek ta det tidigast efter 48 h med symptom.
Blir det då 7 dagar om Kalle kommer till jobbet nästa onsdag eller hur räknas det?
 
Hur räknas de där 7 dygnen? Säg att Kalle går hem på onsdagen runt 12 gör testet på eftermiddagen.
Blir det 7 dygn till nästa onsdag eller borde det vara torsdagen eller till och med på den tiden på onsdagen Kalle gjorde testet?

Rimligtvis är det väl 7 dygn efter den dagen han fick symptom som det står, när han testade sig eller när han gick hem från jobbet är väl oväsentligt.

Däremot är det ju en liten otydlighet om ifall onsdagen i det här fallet räknas som ett av de sju dygnen om han fick symptomen mitt på dagen. Antagligen har Kalle tolkat det som att onsdagen räknas.
 
Rimligtvis är det väl 7 dygn efter den dagen han fick symptom som det står, när han testade sig eller när han gick hem från jobbet är väl oväsentligt.

Däremot är det ju en liten otydlighet om ifall onsdagen i det här fallet räknas som ett av de sju dygnen om han fick symptomen mitt på dagen. Antagligen har Kalle tolkat det som att onsdagen räknas.
Kalle kan ha varit sjuk innan symtomen visade sig. Läste på 1177 att det kan bli värre efter ett tag.
Tror inte det går att säga när Kalle blev sjuk, mer än att han fick tydliga symtom och gick hem.
Någon skrev tidigare i tråden att de 7 dagarna började efter man testat sig därav mina funderingar.
 
Blir det då 7 dagar om Kalle kommer till jobbet nästa onsdag eller hur räknas det?

Det är nog upp till arbetsgivaren att bedöma exakt vilken dag. Jag skulle tänka att torsdagen veckan därpå kan Kalle återgå till arbetet (om han varit feberfri 2 dygn dessförinnan). Men i slutänden avgör ju arbetsgivaren.

Jag skulle gissa det är tänkt att man i enkla fall ska kunna vara tillbaka innan man behöver sjukintyg. Det behövs från åttonde dagen normalt. I så fall bör Kalle kunna vara tillbaka onsdagen veckan efter, då onsdagen är första dagen sjuk. Halva dagar spelar normalt ingen roll utan går man hem kl 15 på onsdag är onsdag karensdag och sjukdag 1.
 
Det är nog upp till arbetsgivaren att bedöma exakt vilken dag. Jag skulle tänka att torsdagen veckan därpå kan Kalle återgå till arbetet (om han varit feberfri 2 dygn dessförinnan). Men i slutänden avgör ju arbetsgivaren.

Jag skulle gissa det är tänkt att man i enkla fall ska kunna vara tillbaka innan man behöver sjukintyg. Det behövs från åttonde dagen normalt. I så fall bör Kalle kunna vara tillbaka onsdagen veckan efter, då onsdagen är första dagen sjuk. Halva dagar spelar normalt ingen roll utan går man hem kl 15 på onsdag är onsdag karensdag och sjukdag 1.
Så säg att Kalles arbetsgivare väljer att Kalle ska komma tillbaka för läkare sagt att det är okej, men Kalles kollegor känner sig oroliga och säg att arbetsgivaren säger till Kalles kollegor att en risk mer eller mindre spelar ingen roll. Är det rätt eller fel eller beror det på?
Hur hade du reagerat om du varit Kalles kollega och fått höra det?

(Har hört en liknande historia ej på mitt jobb, därav fiktiva Kalle i samma sits)

Funkar det inte olika med coronan? Jag minns när jag var hemma (hade inte corona men liknande symtom så stannade hemma för säkerhetsskull ) och fick då karensdagen betald, som normaltsett inte blir betald. Gör den någon skillnad på det där med sjukintyg.
 
Så säg att Kalles arbetsgivare väljer att Kalle ska komma tillbaka för läkare sagt att det är okej, men Kalles kollegor känner sig oroliga och säg att arbetsgivaren säger till Kalles kollegor att en risk mer eller mindre spelar ingen roll. Är det rätt eller fel eller beror det på?
Du ska nog skilja på frågan hur AG och Kalle hanterar hans närvaro från hur AG och kollegorna hanterar deras oro.
Att säga till folk att de bara ska skita i oro och risk är enligt min mening inte ett bra sätt att hantera den frågan. Men Kalle ska inte behöva drabbas av negativa attityder eller ojuste beteende från kollegorna heller ifall han gjort allt rätt. AGs sak att se till att detta inte blandas ihop om kollegorna inte klarar att hantera sin oro tillräckligt väl.
 
Så säg att Kalles arbetsgivare väljer att Kalle ska komma tillbaka för läkare sagt att det är okej, men Kalles kollegor känner sig oroliga och säg att arbetsgivaren säger till Kalles kollegor att en risk mer eller mindre spelar ingen roll. Är det rätt eller fel eller beror det på?
Hur hade du reagerat om du varit Kalles kollega och fått höra det?

(Har hört en liknande historia ej på mitt jobb, därav fiktiva Kalle i samma sits)

Funkar det inte olika med coronan? Jag minns när jag var hemma (hade inte corona men liknande symtom så stannade hemma för säkerhetsskull ) och fick då karensdagen betald, som normaltsett inte blir betald. Gör den någon skillnad på det där med sjukintyg.

Ag kan ju inte gärna låta Kalle gå hemma med lön för kollegorna är orolig. Så deras oro påverkar inte när Kalle kommer tillbaka. Däremot måste såklart ag hantera kollegornas oro, och spontant tänker jag att utbildning där är första steget efter att ha lyssnat på oron.

Året ut får man karensdagen ersatt med ett schablonbelopp av fk för all sjukdom. Fram till 31 oktober behöver man inte sjukintyg till FK förrän dag 21, normalt dag 15. Och gissningsvis accepterade alla ag även frånvaro dag 8-14 utan intyg.

Men från 1 Nov är det som vanligt med intyg till FK. Karens ersätts tom 31 dec dock.

(normalt krävs intyg till ag från dag 8,och FK vill ha från dag 15 och karensdagen får man sas stå för själv, man ersätts inte)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: hastflicka
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 023
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp