Hur snäll är Snäll?

Sel

Trådstartare
Tänkte att jag kunde leda ut det är sidospåret från dejtingtråden då jag är intresserad, men inte vill skriva där. :D Hoppas att det är okej att jag lånar in ditt citat här @Voeux.
 
Vågar mig in här fast jag inte dejtar aktivt. Jag tänker ju att "Snäll" är ett slags default som vanliga människor helt enkelt ÄR, och inte någonting som är speciellt och säreget som man ska behöva påpeka. När någon känner sig nödd att påpeka att de är snälla känns det som att de behövt tänka på det hela lite för mycket.
Motsatsen är liksom "elak" och det känner jag faktiskt inte särskilt många människor som är.

Jag tänker att det inte nödvändigtvis är det ena eller det andra, snäll eller elak. Vi fick i skolan en gång en uppgift att skriva ner 3 komplimanger till en utvald klasskamrat och läraren sa att man får inte skriva snäll, för ”snäll är kossor också” och hon ansåg alltså att det var just en självklarhet och inte en komplimang. Personligen ser jag inte alls snäll som en självklarhet, jag tycker snarare tvärtom, att samhället kryllar av personer som orienterar sig ganska mittemellan snäll och elak. Man säger de artighetsfraser man bör och man är vänlig mot de personer som ger än något utbyte i livet. När det väl kommer till kritan är många ganska själviska. Att vara genuint snäll, på ett utmärkande sätt, tycker jag absolut är en beundransvärd egenskap. Nu tror jag ju kanske inte att det är just så ”snälla killar” i sina Tinderpresentationer är alltid, men så som jag själv tänker kring begreppet.

Jag anser nog också att det är en självklarhet, mer eller mindre. Lite som att en människa är oskyldig tills motsatsen bevisats tänker jag nog att människor är generellt snälla.
Det behöver inte för mig betyda att de är fantastiska på något sätt, utan att de är hövliga och trevliga och normala människor, därför blir det jättekonstigt att läsa att folk beskriver sig som "snälla" som om det vore ett undantag. Som om alla andra går runt och sparkar valpar och våldför sig på sina medmänniskor, och så är det ju inte.
Det kanske låter lite naivt, men det beror nog på vilken laddning man ger ordet, tror jag. :)

Självisk och snäll kan man vara samtidigt i mina ögon. Självisk är inte heller en dålig egenskap, och det är nog alla människor.
 
Generellt så är jag en människa som antar att folk är snälla utan att jag naivt litar på varenda människa direkt. Men för mig är det också en stor skillnad på om en människa säger att "Ja" om dom blir frågade om dom är snälla än att presentera sig som snäll. Snäll enligt vem? Det finns nog väldigt få egenskaper jag inte reagerar likadant på. Säger någon "hej, jag är ROLIG" så kommer jag undra samma sak, att säga att man har torr/mörk/konstig humor är liksom en annan sak.

Som någon skrev i den andra tråden så känns det mest som att jag är snäll killarna menar att dom inte varken våldtagit eller slagit någon tjej, min ribba för snäll är snäppet högre om det nu är ens främsta (och oftast enda) egenskap. Vilket det ju oftast är, för ingen av de där presentationerna har efterföljande egenskaper utan snäll, det är det han är och sen är det bra med det.

Det känns lite som att jag skulle skriva i min press "jag har vettiga åsikter"
 
Jag tycker snäll är ett undantag! Älskar genuint snälla, bussiga människor. Jag själv är väldigt empatisk och rubbat lojal men ändå rätt ond på nåt vis? Så jag beundrar verkligen människor som är snälla på riktigt.
 
Jag tycker snäll är ett undantag! Älskar genuint snälla, bussiga människor. Jag själv är väldigt empatisk och rubbat lojal men ändå rätt ond på nåt vis? Så jag beundrar verkligen människor som är snälla på riktigt.
Oh, igenkänningsfaktorn är hög på det där. Vet inte riktigt vad det är som gör det, snäll men ändå lite ond (som du säger på nått vis). :sneaky:
 
När jag var yngre kunde jag säga att jag ville ha en snäll pojkvän. Nu, 10-12 år senare skulle jag inte ens tänka på det för det är en grundläggande självklarhet att man är snäll enligt mig, inte ett plus i kanten som gör den killen mer intressant. Tar för givet att alla är mer eller mindre snälla, det visar sig ju på så många olika sätt.
Killar som använder ordet "snäll" i en presentation eller dylikt, blir jag alltid att fundera om dom har någon baktanke med det. Jag tror jag till och med har svarat som @Voeux skrev, att kossor också är snälla, när någon har sagt "men så tråkigt att det är slut mellan dig och XX, han var ju så snäll" :grin:
man behöver vara mer än snäll för att det ska bli något bra. Snäll är liksom grunden till resten kan jag tycka.
 
När jag var yngre kunde jag säga att jag ville ha en snäll pojkvän. Nu, 10-12 år senare skulle jag inte ens tänka på det för det är en grundläggande självklarhet att man är snäll enligt mig, inte ett plus i kanten som gör den killen mer intressant. Tar för givet att alla är mer eller mindre snälla, det visar sig ju på så många olika sätt.
Killar som använder ordet "snäll" i en presentation eller dylikt, blir jag alltid att fundera om dom har någon baktanke med det. Jag tror jag till och med har svarat som @Voeux skrev, att kossor också är snälla, när någon har sagt "men så tråkigt att det är slut mellan dig och XX, han var ju så snäll" :grin:
man behöver vara mer än snäll för att det ska bli något bra. Snäll är liksom grunden till resten kan jag tycka.
Ja, snäll är en grundegenskap som måste finnas.

Men det är inte nog. En person som enbart är "snäll" känns för mig menlös och utan egen vilja. Tråkvarning. Mer vill jag ha.
 
När jag var yngre kunde jag säga att jag ville ha en snäll pojkvän. Nu, 10-12 år senare skulle jag inte ens tänka på det för det är en grundläggande självklarhet att man är snäll enligt mig, inte ett plus i kanten som gör den killen mer intressant. Tar för givet att alla är mer eller mindre snälla, det visar sig ju på så många olika sätt.
Killar som använder ordet "snäll" i en presentation eller dylikt, blir jag alltid att fundera om dom har någon baktanke med det. Jag tror jag till och med har svarat som @Voeux skrev, att kossor också är snälla, när någon har sagt "men så tråkigt att det är slut mellan dig och XX, han var ju så snäll" :grin:
man behöver vara mer än snäll för att det ska bli något bra. Snäll är liksom grunden till resten kan jag tycka.

Nästan precis såhär tänker jag också. Att "snäll" på något vis är neutralt och default hos de flesta människor som fungerar normalt i samhället... sedan kan man vinna plus och/eller minus i en oändlig, spretig spindel. :)
Det låter helt enkelt inte på något vis imponerande i mina öron när någon säger att någon annan (eller de själva för all del) är snälla.
Hur är man när man Inte är snäll liksom? Då måste man ju vara rätt otrevlig?

Sedan tror jag att jag förstår vad @niphredil menar också, men jag tror att jag skulle välja ett annat ord för att beskriva de där genuina människorna. Eller flera andra ord kanske! :D
 
Jag tycker att det folk (eller t.ex. vissa av de som beskriver sig som en ”snäll kille”) ofta verkar mena med snäll, typ att vara artig, inte säga taskiga saker osv snarare är någon slags grundläggande allmänt hyfs. En snäll person ser jag som en genuint trevlig och omtänksam person som verkligen bryr sig om andra människor på riktigt och inte av artighet, det kommer liksom naturligt.

Jag skulle inte beskriva mig som snäll :o jag är nog en aning för självupptagen för att vara det :o
 
Men det är ju jättedumt. Det finns ingen person som bara har EN enda egenskap. Om man inte kan komma på något utöver snäll att säga om någon så har man helt enkelt inte försökt lära känna personen
Jo, ska nog kanske se om jag kan få någon att tycka annat om mig än snäll.
 
Ja, snäll är en grundegenskap som måste finnas.

Men det är inte nog. En person som enbart är "snäll" känns för mig menlös och utan egen vilja. Tråkvarning. Mer vill jag ha.
Ja jag är helt med dig. Är man bara "snäll" känns det lite tomt på personlighetskontot.

Nästan precis såhär tänker jag också. Att "snäll" på något vis är neutralt och default hos de flesta människor som fungerar normalt i samhället... sedan kan man vinna plus och/eller minus i en oändlig, spretig spindel. :)
Det låter helt enkelt inte på något vis imponerande i mina öron när någon säger att någon annan (eller de själva för all del) är snälla.
Hur är man när man Inte är snäll liksom? Då måste man ju vara rätt otrevlig?

Sedan tror jag att jag förstår vad @niphredil menar också, men jag tror att jag skulle välja ett annat ord för att beskriva de där genuina människorna. Eller flera andra ord kanske! :D
Ja, men exakt. Snäll är grunden. Sen att man inte är barnkär/är bitter på män/inte ger pengar till tiggare/hatar hundar eller vad fan som, påverkar ju inte själva grunden i snäll enligt mig.
 
Jo, ska nog kanske se om jag kan få någon att tycka annat om mig än snäll.
Vad jag har läst av dig här kan jag komma på en massa andra egenskaper hos dig som är andra än snäll. Till exempel inkännande, eftertänksam, lyhörd, humoristisk, (vad det verkar) lojal, vettig osv. Så nog kan andra se det med.

Sen vet jag inte vad det är värt att få höra det av nån random forumanvändare men ja...
 
Vad jag har läst av dig här kan jag komma på en massa andra egenskaper hos dig som är andra än snäll. Till exempel inkännande, eftertänksam, lyhörd, humoristisk, (vad det verkar) lojal, vettig osv. Så nog kan andra se det med.

Sen vet jag inte vad det är värt att få höra det av nån random forumanvändare men ja...
Det är alltid trevligt att få höra, funderar bara på vad som ingår i "snäll". Är det stor skillnad från att vara säg empatisk?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 127
Senast: Hazel
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
385
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 556
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp