Hur snäll är Snäll?

Det är alltid trevligt att få höra, funderar bara på vad som ingår i "snäll". Är det stor skillnad från att vara säg empatisk?

Som man kan läsa i tråden verkar det variera. För mig är en snäll människa helt enkelt en normal, inkännande och reko person.
I min värld krävs det en avvikelse för att jag ska klassa någon som "inte snäll".
 
Min sambo är en person som jag verkligen tycker är snäll. Han är så uppriktigt mån om andra och ställer alltid upp även om det ibland bär honom emot av någon orsak (dvs enklare saker som typ väder, vind, omväg från jobbet osv. Inte värderingar eller så!). Sedan har han massa andra fina egenskaper också så klart, och med åren har han lärt sig att även vara snäll mot sig själv och sätta sig själv främst emellanåt.

Jag tänker nog att jag lägger en del av det där vardagliga sakerna i begreppet ”snällhet”.
Om någon av hundarna kräks på natten skulle han aldrig sova räv eller väcka mig t ex, utan går direkt och torkar upp.
Jag betecknar nog mig själv som en schysst person, men i sådana lägen händer det att jag sover räv till han vaknar :angel: :o
 
Personligen ser jag att det finns olika grader av "snäll".
De finns de som är så snälla att dom bryr sig mer om andra än sig själva och det anser jag inte vara hälsosamt. Vilket också öppnar upp det för att dom kan bli utnyttjade...

Så en hälsosam dos av snällhet är bra. Men inte för mkt eller för lite...
 
Min sambo är en person som jag verkligen tycker är snäll. Han är så uppriktigt mån om andra och ställer alltid upp även om det ibland bär honom emot av någon orsak (dvs enklare saker som typ väder, vind, omväg från jobbet osv. Inte värderingar eller så!). Sedan har han massa andra fina egenskaper också så klart, och med åren har han lärt sig att även vara snäll mot sig själv och sätta sig själv främst emellanåt.

Jag tänker nog att jag lägger en del av det där vardagliga sakerna i begreppet ”snällhet”.
Om någon av hundarna kräks på natten skulle han aldrig sova räv eller väcka mig t ex, utan går direkt och torkar upp.
Jag betecknar nog mig själv som en schysst person, men i sådana lägen händer det att jag sover räv till han vaknar :angel: :o
Alltså lite så tänker jag också. Jag har vissa (mina närmsta) kompisar som är så himla snälla. De hjälper till när man ber om det, bjuder på sig och ser till att man mår bra.
Sen är de också ego, vill ha hjälp tillbaka, men de känns bara så snälla. Jag tycker snäll är en fin egenskap, för mig betyder det inte att man är menlös, toffel, eller inte har andra egenskaper.
Däremot så kan jag hålla med om att de allra flesta innehar en "grundsnällhet" (och en del har den klart inte).
 
Jag känner flera singelkillar som är just snälla. Väldigt snälla, empatiska och hyggliga. Blyga. Men det är inte samma killar som beskriver sig som snälla i dejtingannonser eller samma bittert gnäller över att tjejer vill ha badboys. Två helt olika typer av män.
 
För att utveckla det så tycker jag "snäll" är ett svårt begrepp? Känns enklare att definiera en handling -det var snällt gjort - än en person. Eller djur. Är hunden snäll? Det är en snäll nybörjarhäst.

Skulle jag använda det som nån sorts krav så vore nog varmhjärtad bättre.
 
Jag tänker inte på.mig själv som särskilt snäll. Men att inte vara direkt snäll, betyder ju inte att man är konstant elak eller en rövhatt.

Överlag lutar jag åt att sådana egenskaper är mer sociala än "ens egna". Jag menar, jag är snäll OM andra uppfattar mig som snäll. Det är meningslöst att säga det om sig själv. Avgörandet ligger hos andra.
 
Men det är ju jättedumt. Det finns ingen person som bara har EN enda egenskap. Om man inte kan komma på något utöver snäll att säga om någon så har man helt enkelt inte försökt lära känna personen
För en evighet sen, när jag gick i sjunde klass, skulle alla i klassen efter ett knappt år tillsammans skriva en positiv egenskap om var och en av sina klasskamrater. Jag var väldigt blyg och hade egentligen bara lärt känna en liten klick på fem-sex personer väl. När jag fick mina lappar stod det ”snäll” på flera stycken och jag minns hur ledsen jag blev, eftersom det stod klart för mig att snäll var något man skrev om en person som gjort absolut noll intryck:D
 
Jag anser nog också att det är en självklarhet, mer eller mindre. Lite som att en människa är oskyldig tills motsatsen bevisats tänker jag nog att människor är generellt snälla.
Det behöver inte för mig betyda att de är fantastiska på något sätt, utan att de är hövliga och trevliga och normala människor, därför blir det jättekonstigt att läsa att folk beskriver sig som "snälla" som om det vore ett undantag. Som om alla andra går runt och sparkar valpar och våldför sig på sina medmänniskor, och så är det ju inte.
Det kanske låter lite naivt, men det beror nog på vilken laddning man ger ordet, tror jag. :)

Självisk och snäll kan man vara samtidigt i mina ögon. Självisk är inte heller en dålig egenskap, och det är nog alla människor.
Jag tycker nog att det är ok att beskriva någon annan som snäll. Dvs ofta ställer upp och hjälper till och flyttar osv även om det är lite lätt obekvämt för hen själv.

Det finns ju folk som inte är "snälla" men inte heller "elaka" utan bara aldrig någonsin skulle göra någonting som är lite obekvämt för dem själva för att underlätta för någon annan utan att de 100% vet att de får tillbaka exakt samma tjänst sedan. Dvs de bär bara flyttlådor åt någon om de 1. vet att de flyttar snart själva 2. vet att de då inte kommer att ta en flyttfirma. En snäll person gör det ju om hen har tid, utan att reflektera över om hen får tillbaka helt senare.

Däremot när "snälla killar" säger att de är snälla, på internet där jag läst... (dvs extremt vag källa), så har det ibland låtit som att de känner sig snälla för att de inte slår folk/kvinnor. Det är ju ett default att inte slå folk, inte snällt. Så det tyder snarare på att de har en skev verklighetsuppfattning och moraluppfattning och man oroar sig för vad som skulle hända om de bestämde sig för att sluta anstränga sig det där lilla extra för att vara "snälla" och inte slå folk och barn.
 
För en evighet sen, när jag gick i sjunde klass, skulle alla i klassen efter ett knappt år tillsammans skriva en positiv egenskap om var och en av sina klasskamrater. Jag var väldigt blyg och hade egentligen bara lärt känna en liten klick på fem-sex personer väl. När jag fick mina lappar stod det ”snäll” på flera stycken och jag minns hur ledsen jag blev, eftersom det stod klart för mig att snäll var något man skrev om en person som gjort absolut noll intryck:D
Jag skulle bli jätteglad om jag hade fått såna lappar!

mvh La ett häftstift på min bästa klasskamrats stol på mellanstadiet.
 
Jag skulle bli jätteglad om jag hade fått såna lappar!

mvh La ett häftstift på min bästa klasskamrats stol på mellanstadiet.
:D
Ja, men jag var ju inte snäll, bara tystlåten. Att flera bara hade snäll att säga om mig gjorde mig ledsen, inte för att jag inte ville vara snäll, utan för att det egentligen inte var min mest utmärkande egenskap. De skrev snäll för att de inte kom på något bättre, tänkte jag.

mvh
Stack min tre år yngre bror med ett häftstift bara för att det hade ett bi som skalle och det ju var jättefyndigt.
 
Jag tycker att snäll är en av de finaste egenskaperna en människa kan ha. Dvs att vara genuint snäll. Jag tycker att Einhorn reder ut det här på ett lysande sätt i sin bok "Konsten att vara snäll".
Visst är det det! Jag avundas ibland personer som verkar var genuint snälla, så ogin är jag.
 
:D
Ja, men jag var ju inte snäll, bara tystlåten. Att flera bara hade snäll att säga om mig gjorde mig ledsen, inte för att jag inte ville vara snäll, utan för att det egentligen inte var min mest utmärkande egenskap. De skrev snäll för att de inte kom på något bättre, tänkte jag.

Aha. Ja det låter ju inte så roligt. Mitt svar kanske berodde på att jag inte kan relatera till "tystlåten".

mvh
Stack min tre år yngre bror med ett häftstift bara för att det hade ett bi som skalle och det ju var jättefyndigt.

Men då hade det ju åtminstone en poäng! :laugh:
 
Aha. Ja det låter ju inte så roligt. Mitt svar kanske berodde på att jag inte kan relatera till "tystlåten".



Men då hade det ju åtminstone en poäng! :laugh:
Idag är väl kanske inte blyg och tystlåten något jag identifierar mig med heller (snarare tvärtom) och jag tror nog att jag hämtat mig från det där högstadietraumat vid det här laget:D

Jag minns att det där med bi-häftstiftet var vansinnigt lustigt, men att min bror inte alls förstod det roliga.:devil:
 
Jag har träffat en människa som verkligen var genuint och totalt genomsnäll, utan att vara mesig och det var min far. Jag är inte ens i närheten av hans snällhet :angel: Det är inte heller enbart min bild av honom som hans dotter utan även något som ofta återkommer när folk pratar om honom (lokal kändis, dvs det är ofta folk pratar om honom hemma för han är saknad). Jag tror personligen att mycket berodde på hans omgivning under hans uppväxt, den familjen var känd för att vara snälla människor som gjorde vad de kunde om någon behövde hjälp. De gjorde det trots att de var extremt fattiga och mycket långt ner på den sociala rangordningen.

Flera män jag dejtat seriöst har varit snälla människor i grunden men lite kantstötta som jag själv, dvs man klara inte av att vara snäll i absolut alla situationer. Jag vill också beskriva de människor jag valt att ha i mitt liv som snälla för annars har de ingen plats i mitt liv. Att alla sedan inte hanterar alla situationer på optimalt sätt är en annan femma.

Det alla snälla människor jag har och har haft omkring mig har gemensamt är att de behöver inte tala om att de är snälla...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 095
Senast: Hazel
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
173
Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
231
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 182
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp