Hur snäll ska man vara?

H

happy007

Har fått problem med en tjej som ska långtidshyra min transport. Tjejen verkade mycket seriös när jag pratade med henne och vi var överens om allt. Hon kom och hämtade släpet (körde ca 15 mil enkel väg) i torsdags och efter att vi skrivit på papperna tog hon släpet med sig och jag tyckte att allt verkade fungera bra.

Eftersom jag ville vara extra säker på att allt skulle fungera så lät jag en jurist utforma kontraktet, det står klart och tydligt att hyrestiden är på ett år, hyresbelopp per månad och ansvar mm.

Idag fick jag ett mail av hyraren att hon inte kan ha kvar släpet utan vill lämna tillbaka det. Eftersom jag skall vara hästfri under ett år och inte har tillgång till varken uppställningsplats eller dragbil vill jag helt inte ha tillbaka släpet (jag hyrde ju ut det för att jag inte kunde förvara det). Svarade hyraren att jag kan tänka mig att hon väntar någon månad med att betala hyran, jag vill ju givetvis ha mina pengar men jag vill ju att vårt samarbete skall fungera så jag ville försöka hjälpa henne också. Hon sa i alla fall att jag inte förstod vad hon sa, hon vill bryta avtalet eller ev. att jag sänker hyran rejält.

Rent juridiskt har jag absolut ingen orsak att bryta avtalet, frågan är bara hur "snäll" jag borde vara mot henne. Hon har ju helt klart orsakat mig massor av problem och kostnader. Jag har betalt fullförsäkring, besiktning, skatt + lackat om släpet och gått igenom allt det elektriska för hennes skull så som sagt, jag har haft en del extra jobb. Skulle hon inte hyra det skulle det varit avställt (betydligt billigare för mig).

Dessutom har jag en liten tanke i bakhuvudet att hon kanske tog hem transporten till sig för att senare kunna ha ett bättre läge att pruta på hyran. Hon tror kanske att jag sänker månadshyran (som är på vad det kostar att hyra släp 2 dagar på bensinmack här) om jag är rädd för att något skall hända med släpet när jag inte har kontrollen över det. Måste kanske tillägga att jag har tagit ut en deposition på 1000 kr som hon enl. kontraktet skall få tillbaka när släpet återlämnas hos mig. Ville ha det som ersättning för de bensinpengar + bilhyra det skulle kosta mig att köra 30 mil och hämta släpet hos henne.

Kan som sagt inte ta tillbaka släpet men eftersom jag om ett år vill ha ny häst igen vill jag ju inte att hon missköter det för då skall jag ju ha det till min ev. nya häst. Tycker hon varit rejält oansvarig när hon tar på sig att hyra ett släp för att sedan ångra sig när hon efter 5 dagar kommer på att hon inte har råd.

Vad skulle ni ha gjort?
 
Denna typ av avtal är ju ganska attraktiva och framförallt så här års.
Du kan väl hyra ut släpet till någon annan och låta nuvarande hyrare ha kvar och betala för släpet till du hittat någon annan som kan ta över.

F.ö. om släpet går sönder pga hästen vem betalar det, det jag tänker på är att inga försäkringar täcker skadegörelse gjord av häst.
 
Har ni skrivit något om uppsägningstid i kontraktet? Antar det om du låtit en jurist titta på det.

Följ i såfall uppsägningstiden och var inte snäll :D!
 
Jag hade inte tagit tillbaka slapet. Varfor sa hon att hon ville hyra om hon egentligen inte ville?
Hon far minsann betala som hon skrivit pa att hon ska gora.

Lamnas inte slapet tillbaka i det skicket det hyrdes ut, sa ska hon som hyrde slapet minsann sta for de kostnaderna.
Jag blir sa sur pa manniskor som inte fullfoljer saker de borjat. De forstor sa mycket for andra arliga manniskor!!
 
Visst kan jag låta någon annan hyra men vis av erfarenhet sedan förra gången vet jag att 9 av 10 som man bestämt visningstid med inte dyker upp, folk ringer på annonsen mitt i natten och även om man försöker selektera stenhårt så gick det ju fel ändå. Känner också att jag inte har tid/möjlighet att hålla på med proceduren just nu.

Kontrakten är som sagt utformat av jurist och jag har full rätt att vägra bryta avtalet. Ev. skada som hennes häst orsakar (utom "normalt slitage") skall hyraren ersätta. Släpet skall återlämnas i samma skick som det var vid utlämningen.

Egentligen hade jag helst velat ta tillbaka släpet och hyra ut det till någon som bor närmre (för att få bättre kontroll över det) men denne hyraren verkade ju så bra och det var inga problem med referenser mm.
 
Gör som i andra fall där man vill förtidslösa ett kontrakt. Räkna fram en lösensumma. Hyressumman för hela kontraktstiden, avgår redan erlagd hyra samt någon reducering för att du trots allt har möjlighet att hyra ut det till någon annan.

Sedan är det upp till henne om hon vill lösa kontraktet eller fortsätta hyresavtalet som det är uppgjort från början. Lagt kort ligger.
 
Jag vill hyra en transport... Jag är pålitlitg också... :o Är det vanligt att folk hyr ut sina transorter? Vad har du begärt per månad?
 
Jag kan ta det i stället ;)
Varken jag eller hästen brukar misshandla transporter :smirk: utan vårda dom ömt :devil:

Det jag egentligen undrar är vad du har tagit ut per månad? Sitter och räknar på avbetalningskosnader om man köper ett resp. hyr ett.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skulle vilja höra vad ni tycker om detta: Jag har en häst på heltid som jag tränar och tävlar och som ägs av en person som...
Svar
6
· Visningar
1 537
Senast: Angel
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 092
Senast: em-pirre
·
R
Kropp & Själ För en månad sedan lyckades min lillasyster äntligen lämna sin sambo (arbetslös, missbrukare och psykiskt sjuk) och befinner sig sedan...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 804
Senast: Raderad medlem 19815
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 385
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp