Hur snart efter förlossning klarar man av en tillställning?

Vira

Trådstartare
Hur snabbt efter att ni fick barn kändes det okej att ta sig iväg på något tillsammans med bebisen?

Tanken är att sambon och jag ska gifta oss i sommar, men precis när vi bestämt ett datum fick vi veta att en nära anhörig väntas få barn med BF samma vecka som vi tänkt ha bröllopet. Alltså hade det varit bra att flytta det vi kan flytta det vill säga bröllopet, men hur länge hade krävts för att det hade varit rimligt för er att åka? Såklart mår alla olika, och det här är förstagångsföräldrar så de har inte heller någon koll på hur de själva funkar, men hur brukar det vara? Restiden är omkring 2,5 timme med bil enkel väg, och det finns möjlighet att sova över 1 eller 2 nätter. Det finns goda möjligheter att dra sig tillbaka ifred med bebisen. Blir nog omkring 40 personer på bröllopet. Är 3-4 veckor efter BF överhuvudtaget rimligt, eller borde vi försöka tänka åt andra hållet och ta det under graviditeten...? Båda blivande föräldrarna har uttryckt att de gärna vill komma om det går :)
 
Det beror helt och hållet på. Det kan ju vara så att personen i fråga går över tid 2 v, det kan bli komplikationer osv osv. Det finns hur många scenarion som helst. Jag hade väntat minst 4 v efter BF om det var extremt viktigt att personen kunde närvara.
 
Oj, i princip omöjligt att svara på skulle jag säga... som kakan89 skriver, det finns hur många olika scenarion som helst. Det är vanligt att förstföderskor går över tiden men det är ju ingen exakt vetenskap. Och vissa mår helt fantatiskt (eller åtminstone helt ok) snabbt efter, andra dåligt i månader av ett eller annat skäl. Bebisar är också olika och det vet man ju heller inget om innan.

Samma i slutet av graviditeten - otroligt olika hur man mår och det är ju svårt att veta i förväg. Under min första graviditet åkte vi drygt 30 mil enkel väg över dagen för att fira jul med släkten en dryg månad före BF, det var inga problem. I nuvarande graviditet skulle det vara helt otänkbart pga div krämpor.
 
Med tanke på att det är vanligt att gå över ett par veckor känns 3-4 veckor efter BF väldigt tätt inpå. Slutet av graviditeten lika osäkert. Även om alla mår bra är det inte alls säkert att det känns som en bra idé att åka på bröllop när bebis bara är några veckor. Omöjligt att svara på vad som kan passa.
 
Jag fick mitt första (och hittills enda) barn en vecka innan BF ungefär. Hade en underbar graviditet så jag hade hellre valt innan BF i ditt fall, men inte för nära BF heller med tanke på resväg om det inte är nära till en förlossning där ni ska vara :D
 
Personligen hade jag nog flyttat bröllopet till typ 4 v innan BF i sånt fall.

Efteråt är jättesvårt att svara på. Så himla olika hur man mår, hur bekväm man känner sig med bebisen och ev amning, sömn osv.
 
Personligen hade jag nog flyttat bröllopet till typ 4 v innan BF i sånt fall.

Efteråt är jättesvårt att svara på. Så himla olika hur man mår, hur bekväm man känner sig med bebisen och ev amning, sömn osv.

Jag hade gjort lika. Innan BF brukar många orka närvara på ett bröllop om det är någon som står dom nära (räkna dock inte med att hon är röjigast på festen eller kvar längst), efteråt är mer vanskligt.
 
Hur snabbt efter att ni fick barn kändes det okej att ta sig iväg på något tillsammans med bebisen?

Tanken är att sambon och jag ska gifta oss i sommar, men precis när vi bestämt ett datum fick vi veta att en nära anhörig väntas få barn med BF samma vecka som vi tänkt ha bröllopet. Alltså hade det varit bra att flytta det vi kan flytta det vill säga bröllopet, men hur länge hade krävts för att det hade varit rimligt för er att åka? Såklart mår alla olika, och det här är förstagångsföräldrar så de har inte heller någon koll på hur de själva funkar, men hur brukar det vara? Restiden är omkring 2,5 timme med bil enkel väg, och det finns möjlighet att sova över 1 eller 2 nätter. Det finns goda möjligheter att dra sig tillbaka ifred med bebisen. Blir nog omkring 40 personer på bröllopet. Är 3-4 veckor efter BF överhuvudtaget rimligt, eller borde vi försöka tänka åt andra hållet och ta det under graviditeten...? Båda blivande föräldrarna har uttryckt att de gärna vill komma om det går :)
Jag var knappt bekväm att åka iväg med bebisen öht förrän efter typ 4 månader, och vi var på bröllop med övernattning efter 5 månader - det var en smärre pärs. Det är ju mycket som spelar in, jag hade tex en förlossningsdepression som påverkade, bebisen kan ha kolik första tiden och skrika timvis varje kväll, mm mm.

En bit före bf känns med andra ord mer säkert än efter.
 
Håller med övriga, före barnet hellre än efter. Min unge var punktlig men vi behövde vara kvar på BB en tid. Ville inte träffa folk mer än mamma och stallkompisarna i början, typ. I slutet av graviditeten, när jag slutat jobba, orkade jag med rätt mycket (värre var det innan jag slutade jobba... Men så var det höst, jobb och en häst att ta hand om).
 
Jag hade (och har) en skitgraviditet, jag hade haft väldigt svårt att uppbringa nog med energi till att åka på bröllop några timmar bort en månad före bf. En månad efter att första barnet föddes var vi dock på 40-årsfest utan bekymmer, barnet var hyfsat punktligt och sov sig igenom hela middagen för att senare charma alla närvarande :D vi åkte hem rätt tidigt, men det var väldigt kul att kunna vara med!
Men det är ju en chansning oavsett, bebisar kommer när de är redo och det är omöjligt att gissa hur familjen kommer må efter förlossningen.
 
Håller med övriga, före barnet hellre än efter. Min unge var punktlig men vi behövde vara kvar på BB en tid. Ville inte träffa folk mer än mamma och stallkompisarna i början, typ. I slutet av graviditeten, när jag slutat jobba, orkade jag med rätt mycket (värre var det innan jag slutade jobba... Men så var det höst, jobb och en häst att ta hand om).
Och andra är sängliggande halva graviditeten (eller mer).
Det är ju helt omöjligt att veta i förväg.
@Vira mitt råd skulle vara att välja ett datum som passar er. Om släktingen kan vara med oavsett om ni flyttar på datumet några veckor hit eller dit kan ingen veta. Se det som en bonus om de kan vara med.
 
Om din bekant mår bra under graviditeten skulle jag välja bröllopet en månad innan beräknad ankomst.

Efteråt vet man ju inte alls hur det är.
Förlossningsskador? Förlossningsdepression? Kolikbebis? Akut behov av att skydda bebis mot baciller? .. Allmänt skittrött? :p
 
Jag tänker att det inte bara handlar om hur man mår efter förlossning utan även hur den nykomna är.
Vi var på bröllop en månad efter att liten kom tidigt i höstas. Men utifrån att den lille var väldigt ledsen de första månaderna och helst vill bäras var jag med under vigsel och förrätt för att sedan åka hem. Nu var bröllopet på hemorten, hade det varit någon timme bort hade jag inte följt med.
Utifrån hur har mådde efter förlossningen, vilket ju är högt individuellt hade jag kunnat stanna.
Känns som det är viktigt för er att fundera på kring när ni vill ha bröllopet, oavsett om släktingen kan närvara eller ej. risk finns ju att de även tre månader efter förlossning inte är redo, skulle det då ha försämrat för er att ända försökt anpassa datumet?
 
Jag och min man anpassade vårt datum för att en släkting som var gravid skulle ha långt kvar till BF.
Hon blev inlagd samma dag som bröllopet och fick sina tvillingar två dagar senare, 8 veckor tidigt.. planera kan man ju alltid försöka :angel:
Välj ett datum som ni vill ha! :heart
 
Min är 10 mån och jag skulle helst inte åka så långt och ha kvällsaktivitet med henne än :p
Skämt åsido, jag hade inte åkt tidigare än 2,5 mån. 3-4 veckor efter förlossningen var jag knappt redo för besök - och en vecka efter förlossningen (vilket 3-4 veckor efter bf kan bli) var jag varken redo för besök eller att lämna hemmet.
Innan förlossningen hade jag kommit, trots rätt pissig graviditet.
 
Tack för input! Låter som att det blir en riktigt ordentlig chansning oavsett om vi flyttar framåt eller bakåt i så fall :) Är inte så väldigt många veckor vi har att röra oss på heller tyvärr om det ska fungera med allt annat. Vi ska nog försöka att flytta det från deras vecka i alla fall, så kanske i alla fall en av föräldrarna kan dyka upp, om det funkar för dem just då och tajmar med när bebisen faktiskt väljer att dyka upp :)
 
Jag var på bröllop 6 v efter bf. Då hade jag en helt komplikationsfri förlossning och ett barn som sov 6 h/natt. Det var lagom för mig.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 432
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 900
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag vill börja med att säga att jag vet att det inte finns några klara svar men jag behöver få ventilera lite tankar och förhoppningsvis...
Svar
13
· Visningar
2 498
Senast: Lithonit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp