Hur snart efter förlossning klarar man av en tillställning?

Tack för input! Låter som att det blir en riktigt ordentlig chansning oavsett om vi flyttar framåt eller bakåt i så fall :) Är inte så väldigt många veckor vi har att röra oss på heller tyvärr om det ska fungera med allt annat. Vi ska nog försöka att flytta det från deras vecka i alla fall, så kanske i alla fall en av föräldrarna kan dyka upp, om det funkar för dem just då och tajmar med när bebisen faktiskt väljer att dyka upp :)

Min sambo hade inte lämnat mig för att åka så långt så nära inpå en förlossning oavsett om det var före eller efter. Jag tror ni får räkna med antingen kommer alla eller ingen.
 
Med första barnet typ tre månader. Fysiskt typ två veckor men den koliken han hade skrek non-stop 18-06 hade vi inte farit ngnstans och min man avbokade en fjällresa då jag inte orkade vara själv.

Bebis två en vecka. Han sov och så sov han lite till. När han var tio dagar så var jag två dagar på universitetet (mattekurs) med honom. Inga problem.

Tyvärr vet man inte, ni får prata med släktingen om hur de mår jag tror det är störst chans innan bf. Men det är omvälvande med bebis och man vet inte hur vare sig kroppen eller bebis mår. Vad gulligt att ni försöker för att de ska kunna närvara.
 
Jag hade kunnat gå på bröllop en timme efter förlossningen, andra kan ju knappt gå flera veckor efteråt, så det är ju så himla individuellt. Jag tycker att ni ska välja det datum som passar dig och din man bäst.
 
Jag hade valt ett bröllopsdatum som passade mig och den jag tänkte gifta mig med - så får vänner och släktingar komma om de kan och vill!

Själv var jag på (min morbrors) bröllop som 1 månad gammal bebis (jag fanns lite "vid sidan av" så att mamma kunde gå undan och amma), och det tyckte uppenbarligen mina föräldrar var okej :) Själv hade jag lätt kunnat vara med på bröllop en vecka eller två efter förlossningen om jag ser till mitt eget mående och ork. Däremot hade det känts tveksamt att ta ut en så liten bebis bland en massa folk med risk för smittor av olika slag, tycker jag. Min dotter var med på sin kusins dop när hon var fyra veckor, men det var ju en lite mindre tillställning!
 
Hur snabbt efter att ni fick barn kändes det okej att ta sig iväg på något tillsammans med bebisen?

Tanken är att sambon och jag ska gifta oss i sommar, men precis när vi bestämt ett datum fick vi veta att en nära anhörig väntas få barn med BF samma vecka som vi tänkt ha bröllopet. Alltså hade det varit bra att flytta det vi kan flytta det vill säga bröllopet, men hur länge hade krävts för att det hade varit rimligt för er att åka? Såklart mår alla olika, och det här är förstagångsföräldrar så de har inte heller någon koll på hur de själva funkar, men hur brukar det vara? Restiden är omkring 2,5 timme med bil enkel väg, och det finns möjlighet att sova över 1 eller 2 nätter. Det finns goda möjligheter att dra sig tillbaka ifred med bebisen. Blir nog omkring 40 personer på bröllopet. Är 3-4 veckor efter BF överhuvudtaget rimligt, eller borde vi försöka tänka åt andra hållet och ta det under graviditeten...? Båda blivande föräldrarna har uttryckt att de gärna vill komma om det går :)
Innebär det att restiden till tilltänkt förlossningsklinik ökar med 2,5 timme? Finns det i så fall någon annan på kortare avstånd? Påverkar kanske hur nära BF som man kan tänkas åka så långt. Även om många har långt till förlossningen ändå, så tror jag få vill lägga till 2,5 timme "i onödan".
 
Med andra barnet var jag på dop efter 7 dagar och bröllop 14 dagar. :angel::rofl: Inga problem!
På bröllopet hade dessutom min mamma dottern, hade pumpat ur bröstmjölk hela veckan. Under kvällen fick jag springa ut och pumpa på toaletten för att lätta på ”trycket”.

Jag hade dock inte sett detta som ett alternativ med första dottern, då var jag mer orolig av mig. Men med andra barnet kändes det helt okej!
 
Innebär det att restiden till tilltänkt förlossningsklinik ökar med 2,5 timme? Finns det i så fall någon annan på kortare avstånd? Påverkar kanske hur nära BF som man kan tänkas åka så långt. Även om många har långt till förlossningen ändå, så tror jag få vill lägga till 2,5 timme "i onödan".
Ja precis, så jag tror inte att de vill åka när det är hög risk att bebisen kommer. Finns en förlossningsklinik på 1 timmes avstånd från där bröllopet kommer att hållas (vilket ju i och för sig får duga för alla som bor i den delen av landet), men det är förstås mycket enklare att ha det på hemmaplan.

***

Det slutade med att vi spikade datumet 4 veckor efter BF. Och så håller vi tummarna och räknar med dem i planeringen för mat och husrum men räknar också med att vi kanske inte får veta om de kommer eller inte förrän samma dag :)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 098
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 420
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 896
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag vill börja med att säga att jag vet att det inte finns några klara svar men jag behöver få ventilera lite tankar och förhoppningsvis...
Svar
13
· Visningar
2 498
Senast: Lithonit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp