Hur sockerdetox?

moster

Trådstartare
Alltså jag håller på att bli galen på mig själv...
Lång historia kort, jag röker inte, dricker inte kaffe och nästan ingen alkohol. Men jag dricker mängder med cola och red Bull. Uppenbarligen har jag noll karaktär eftersom jag inte kan sluta dricka även fast jag själv vill (uppenbarligen inte tillräckligt mycket)
Jag har försvarat min dagliga red Bull med att jag just inte dricker kaffe, röker osv, men min kropp och speciellt min plånbok mår verkligen inte bra av detta. Jag tänker att nä jag ska inte ha någon mer energidricka så jag köper ingen när jag är på mataffären och handlar, men jag hittar mig själv stående på macken morgonen efter med en dricka som kostar typ det dubbla mot vad den gör på affären... Problemet är att det inte är en om dagen, utan kan vissa dagar bli 2 tom 3... Har en sån smartklocka som visar puls och jag ligger runt 90 slag i minuten.

Colan är ju oxå ett jävla helvete, men det känns som en lättare grej att komma ur om jag ska vara ärlig. Det känns som att den försvinner bara red bullen försvinner. Varför jag tänker så vet jag inte eftersom det inte dricks ihop. Oftast blir det cola till maten, eller när jag är törstig osv.

Hur f*n gör man för att sluta?! Red bullen har blivit en grej på morgonen, jag vill ha den i bilen på vägen till jobbet. Jag känner att jag kanske inte vill byta ut vannan av att ha något i bilen då jag inte äter frukost hemma. Någon som har förslag på något? Jag dricker som sagt inte kaffe, och tycker inte om varma drycker så tex te går bort. Det krävs att det är noll förberedelser (hade en period där jag skulle första göra någon form av smoothie på morgonen men det föll ju på en dag...) och behöver vara ganska billigt ...

Men framförallt finns det någon som varit beroende av socker, och lyckats sluta med läsk, godis, glass mm ? Jag vet inte om man kan säga att socker är ett beroende? Men jag antar det eftersom man uppenbarligen inte kan sluta..
 
Jag har ingen erfarenhet på ämnet men tänker spontant att det kanske kunde funka med smaksatt bubbelvatten i bilen istället? Så blir det liksom något bubbligt och lite småsött, utan att det är Red Bull.

Annars finns det ju div BCAA-drickor, typ Nocco, som är koffeinfria (långt ifrån alla, men de flesta märken brukar ha några koffeinfria varianter i alla fall) men säljs i en förpackning som är väldigt lik Red Bull och därmed säkert kan hjälpa till att ge en liknande känsla. Sådär värst mycket billigare blir det ju dock tyvärr inte...

Sen blir det nog svårt att gå från 2-3 per dag till 0, så det kan nog vara bra att trappa ner successivt.
 
Hur f*n gör man för att sluta?! Red bullen har blivit en grej på morgonen, jag vill ha den i bilen på vägen till jobbet. Jag känner att jag kanske inte vill byta ut vannan av att ha något i bilen då jag inte äter frukost hemma. Någon som har förslag på något?
Nu är det ju socker i det med, men kan inte en drickyoghurt vara bättre än en Red Bull? Eller en god färskpressad apelsinjuice.

När jag ska sluta med någonting för ekonomins skull sätter jag av de pengarna varje dag istället för att handla. Så med din Red Bull hade jag startat ett avstår-konto där jag istället för att köpa en Red Bull stoppar in summan på det specifika kontot. Att se det där kontot växa gör att jag har bättre motivation till att inte dricka den där Red Bullen. Men det eskalerar också i att jag avstår den där tröjan jag villhöver på HM och sätter in pengarna på kontot, så det där kontot växer mycket snabbare än vad man först hade kunnat tänka sig.

Sen måste man tänka ekonomi på årsbasis. Du deklarerar per år av en anledning. En Red Bull varje dag är 25:- x 365 = 9.125:-. Dricker du två om dagen är det 18.250:-, vilket innebär att du dricker upp en resa till Hawaii varje år, eller en ny sadel till hästen, eller 3 st weekendresor till Paris, Barcelona, Amsterdam etc. Och det om den Red Bull du köper kostar 25:-, är den dyrare dricker du upp ännu mer deg. ;)
 
Låter precis som mina kostvanor, men celsius i mitt fall. Har väl inte så mycket råd att komma med, jag är personligen så colaberoende att jag inte vill göra något åt just det :angel:
MEN tips rent ekonomiskt är att köpa koffeintabletter. Billigare med en tablett + vatten (eller nåt gott att dricka) än energidrycker, men liknande effekt.
 
Jag har varit/är sockerberoende. Började med en lchf-inspirerad kost, det har hjälp massor. Jag äter dock vitt bröd, men i begränsad mängd.

Dricker Celsius just nu, men har slutat tidigare.
1. Man måste ge sig fan på det.
2. Man måste vara beredd att må dåligt i två veckor.
3. Koffeintabletter.

Köp koffeinfria energidrycker, så du först vänjer av dig med just red Bull? Alternativ sluta med dryckerna helt, byt ut det mot något annat? Jag gjorde citronvatten och tog koffeintabletter. Efter några dagar började jag glömma koffeintabletterna och sen var jag plötsligt inte beroende längre.

Jag har dock varit dum nog att börja om. Tänkte försöka ge det ett ärligt försök i mitten av augusti, då är jag ledig i två veckor.
 
Alltså jag håller på att bli galen på mig själv...
Lång historia kort, jag röker inte, dricker inte kaffe och nästan ingen alkohol. Men jag dricker mängder med cola och red Bull. Uppenbarligen har jag noll karaktär eftersom jag inte kan sluta dricka även fast jag själv vill (uppenbarligen inte tillräckligt mycket)
Jag har försvarat min dagliga red Bull med att jag just inte dricker kaffe, röker osv, men min kropp och speciellt min plånbok mår verkligen inte bra av detta. Jag tänker att nä jag ska inte ha någon mer energidricka så jag köper ingen när jag är på mataffären och handlar, men jag hittar mig själv stående på macken morgonen efter med en dricka som kostar typ det dubbla mot vad den gör på affären... Problemet är att det inte är en om dagen, utan kan vissa dagar bli 2 tom 3... Har en sån smartklocka som visar puls och jag ligger runt 90 slag i minuten.

Colan är ju oxå ett jävla helvete, men det känns som en lättare grej att komma ur om jag ska vara ärlig. Det känns som att den försvinner bara red bullen försvinner. Varför jag tänker så vet jag inte eftersom det inte dricks ihop. Oftast blir det cola till maten, eller när jag är törstig osv.

Hur f*n gör man för att sluta?! Red bullen har blivit en grej på morgonen, jag vill ha den i bilen på vägen till jobbet. Jag känner att jag kanske inte vill byta ut vannan av att ha något i bilen då jag inte äter frukost hemma. Någon som har förslag på något? Jag dricker som sagt inte kaffe, och tycker inte om varma drycker så tex te går bort. Det krävs att det är noll förberedelser (hade en period där jag skulle första göra någon form av smoothie på morgonen men det föll ju på en dag...) och behöver vara ganska billigt ...

Men framförallt finns det någon som varit beroende av socker, och lyckats sluta med läsk, godis, glass mm ? Jag vet inte om man kan säga att socker är ett beroende? Men jag antar det eftersom man uppenbarligen inte kan sluta..
Det är sannolikt kombinationen av koffein och socker som är grejen.

Så att bli av med bara sockret är väl Cola Zero.

Men om man vill behålla pengarna så är det nog billigare och nyttigare med kaffe, men vissa bara avskyr det rätt och slätt. Te ger inte lika mycket koffeinslam.

Koffeintabletter tror jag ger mer koffeinexplosion men min närstående med liknande avsky för kaffe och kärlek till koffein kör det ibland på läger.

Kaffe tror jag att man kan vänja sig vid genom att dricka det upprepat när man är hysteriskt sugen på koffein och inget annat finns. Kroppen inser att det är koffein i och bestämmer sig kanske för att tycka om det till slut (det är nog så de flesta börjar gilla kaffe).

Kroppen kan känna igen koffein och leda sig själv till att tycka bättre om drycker med koffein. Det har gjorts test på det med två läsk där man ursprungligen tyckte lika mycket om båda läskerna men efter en period tyckte mycket bättre om läsken med koffein i.
 
Koffein är det inget större fel på, kan vara prestationshöjande för många. Kaffe i normal mängd är tydligen bara nyttigt.
 
Om jag var i ditt ställe hade jag satsat på att trappa ner istället för att sluta tvärt. Men jag har noll pannben så om jag ska genomföra förändring måste det vara otroligt lätt.
Börja med att byta ut colan till Zero. Sen minskar du mängden.
Och drick en red bull per dag istället för två. Sen kan du dricka en halv... osv.
Små små steg mot målet. Och varje red bull du inte dricker är en framgång.

Sparkontot ovan är nog väldigt motiverande också.
 
En vän slutade med Coca Cola genom att byta ut det mot smaksatt mineralvatten.

Kan du göra så här:

Byt ur Red Bull i bilen på morgonen (och annars också) mot en liten flaska smaksatt mineralvatten.
Byt ut coca cola mot coca cola light (helt utan socker) så får du bort sockret.

Redan där har du gjort en hälsovinst och minskat ordentligt på sockret. Senare kan du ju byta ut cola light mot mineralvatten också eller nåt annat.
 
Min svärmor bytte ut Coca Cola mot vanligt sodastreamvatten. Hon har definitivt inte slutat med allt socker så uppenbarligen går det ändå.
 
Många triggar sitt sockerberoende på även light-socker. Sluta med allt sånt också, så slipper du suget. Ibland om jag vill unna mig ngt har jag ätit ngn lightprodukt med artificiellt socker. Funkar superdåligt. Tre dagar tar det för mig att släppa suget igen.
Strunta i alla genvägar, ta tre dagars helvete och bli av med skiten istället. Mitt bästa råd.
 
Först och främst skulle jag se till att börja äta frukost innan jag åker iväg. Det är en vanesak det också. Att äta frukost alltså. Jobbigt i början och man är inte alls sugen på någonting, men det släpper allteftersom och till slut smakar frukosten riktigt bra. Koka ett par ägg kvällen före och äta upp dem på morgonen fixar du nog t ex. Ta ett glas fil med lite kanel eller yoghurt också om du kan. Bristen på frukost gör att du får ett extra sug efter socker eftersom blodsockernivån är på noll om du inte äter något innan du åker iväg. I bilen kan du ta med dig en flaska vatten eller mineralvatten. Ladda också med lite huvudvärkstabletter den första perioden, för huvudvärk kommer du få.

Jag hade en kollega som var beroende av coca cola. Han drack ca 2 liter cola om dagen. När han slutade dricka cola fick han helt galen abstinens, men efter några dagar gick det över :) Så visst är socker beroendeframkallande precis som rökning och alkohol. Men jag gissar att abstinensen minskar lite snabbare om man är sockerberoende än om man är t ex. alkoholist eller fd rökare, men det är bara en gissning.
 
Jag har hällt i min alldeles för många energidrickor genom åren. Min upplevelse är att det är mer en vana än ett beroende.
Jag hade migrän 1-3 dagar vid varje mens och ägglossning förut och om jag sköljt ner mina mediciner med en energidricka så har medicineringen fått betydligt bättre effekt. Varför vet jag inte och det är inte enbart koffeinet som gör skillnaden (bevisas av att en koffeintablett inte alls har samma effekt)
Nu är mitt menstruerande på upphällningen och jag har migrän betydligt mer sällan. Och då är det lättare att låta bli att köpa energidrickor.
För mig fungerar det bra med smaksatt bubbelvatten (jag bubblar själv och smaksätter med "lättdrycker" - en förpackning koncentrat brukar räcka till 4-5 flaskor bubbelvatten) och en koffeintablett. Och jag tycker att det bästa är att sluta tvärt med energidryckerna.
Det är väl också en fördel att jag bor på landet och är alldeles för snål (och för mycket miljömupp :p) för att köra till stan bara för att handla energidrycker.

Vad gäller sockersug kan jag rekommendera att lägga till lite baljväxter i den vanliga matlagningen. Bönor, linser och ärtor hjälper till att hålla blodsockerhalten jämnare och därmed minska suget efter socker på naturligt sätt.
Vet man inte hur man ska använda dem, så är det enklaste att hälla i lite röda linser i vanliga maträtter. De behöver inte blötas upp och de smakar inte heller särskilt mycket, men tillför fibrer och långsamma kolhydrater.
 
Tack alla för era svar!
Många av er säger att jag ska byta ut mot mineralvatten på morgonen, och det kan nog vara en bra idé 👍.
Jag är helt säker på att jag är en av dom som måste sluta tvärt, att försöka trappa ner ser jag hur jag kommer fuska...
Funderar lite på det här med koffein, några av er föreslår koffeintabletter. Problemet för mig är inte att kaffe egentligen smakar illa, utan att det är varmt. Varm dryck och jag passar inte ihop... Det som jag funderar över om det verkligen är bra att byta ett beroende/en vana emot en annan?
 
Nu är det ju socker i det med, men kan inte en drickyoghurt vara bättre än en Red Bull? Eller en god färskpressad apelsinjuice.

När jag ska sluta med någonting för ekonomins skull sätter jag av de pengarna varje dag istället för att handla. Så med din Red Bull hade jag startat ett avstår-konto där jag istället för att köpa en Red Bull stoppar in summan på det specifika kontot. Att se det där kontot växa gör att jag har bättre motivation till att inte dricka den där Red Bullen. Men det eskalerar också i att jag avstår den där tröjan jag villhöver på HM och sätter in pengarna på kontot, så det där kontot växer mycket snabbare än vad man först hade kunnat tänka sig.

Sen måste man tänka ekonomi på årsbasis. Du deklarerar per år av en anledning. En Red Bull varje dag är 25:- x 365 = 9.125:-. Dricker du två om dagen är det 18.250:-, vilket innebär att du dricker upp en resa till Hawaii varje år, eller en ny sadel till hästen, eller 3 st weekendresor till Paris, Barcelona, Amsterdam etc. Och det om den Red Bull du köper kostar 25:-, är den dyrare dricker du upp ännu mer deg. ;)
Riktigt bra idé om att spara pengarna på ett konto! Tänker fan döpa varenda översättning med "Red Bull" 😅
 
Alltså jag håller på att bli galen på mig själv...
Lång historia kort, jag röker inte, dricker inte kaffe och nästan ingen alkohol. Men jag dricker mängder med cola och red Bull. Uppenbarligen har jag noll karaktär eftersom jag inte kan sluta dricka även fast jag själv vill (uppenbarligen inte tillräckligt mycket)
Jag har försvarat min dagliga red Bull med att jag just inte dricker kaffe, röker osv, men min kropp och speciellt min plånbok mår verkligen inte bra av detta. Jag tänker att nä jag ska inte ha någon mer energidricka så jag köper ingen när jag är på mataffären och handlar, men jag hittar mig själv stående på macken morgonen efter med en dricka som kostar typ det dubbla mot vad den gör på affären... Problemet är att det inte är en om dagen, utan kan vissa dagar bli 2 tom 3... Har en sån smartklocka som visar puls och jag ligger runt 90 slag i minuten.

Colan är ju oxå ett jävla helvete, men det känns som en lättare grej att komma ur om jag ska vara ärlig. Det känns som att den försvinner bara red bullen försvinner. Varför jag tänker så vet jag inte eftersom det inte dricks ihop. Oftast blir det cola till maten, eller när jag är törstig osv.

Hur f*n gör man för att sluta?! Red bullen har blivit en grej på morgonen, jag vill ha den i bilen på vägen till jobbet. Jag känner att jag kanske inte vill byta ut vannan av att ha något i bilen då jag inte äter frukost hemma. Någon som har förslag på något? Jag dricker som sagt inte kaffe, och tycker inte om varma drycker så tex te går bort. Det krävs att det är noll förberedelser (hade en period där jag skulle första göra någon form av smoothie på morgonen men det föll ju på en dag...) och behöver vara ganska billigt ...

Men framförallt finns det någon som varit beroende av socker, och lyckats sluta med läsk, godis, glass mm ? Jag vet inte om man kan säga att socker är ett beroende? Men jag antar det eftersom man uppenbarligen inte kan sluta..

Jag har till och från haft ett sockerberoende. Det är svårt och första två veckorna är ett helvete. Men när det är klart så mår jag alltid sjukt mycket bättre.
 
Jag gick över till lchf. Man måste sluta med allt socker, ungefär som en alkoholist behöver sluta med all alkohol. För mig var det så ialf.

Lider med dig!
Ja jag tror att det är lite så med mig, iaf i början..
Jag gjorde ett halvhjärtat försök med lchf för ett par år sedan men det var inte riktigt min grej tror jag
 
Jag har till och från haft ett sockerberoende. Det är svårt och första två veckorna är ett helvete. Men när det är klart så mår jag alltid sjukt mycket bättre.
Det känns skönt och höra att det faktiskt kan bli bättre! Inser att det här inte kommer att bli lätt...
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 290
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 088
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp