Hur sover era 2åringar dagtid?

Sofie.S

Trådstartare
Just nu är timmarna mellan kl 11-13 ren överlevnad, känns det som ibland.. :o

Har en 2åring som bara sover middag i vagnen, sängen har hon sagt ifrån om. Hon sover ca 1 h i vagnen.
Men, lillasyster på 4 månader har avskytt vagnen från dag ett! Stressmoment att ut och gå tyvärr, lillasyster måste vara mätt och lagom trött, hon kan somna under promenaden men vaknar så fort vagnen stannar.

Lillasyster blir övertrött runt lunch = då kan man glömma vagnen. Brukar kunna ha henne i bärsele och då somnar hon.

Om sambon är hemma (jobbar obekväma tider) så tar vi och söver ett varsitt barn.

Det har funkat hyfsat för mig själv, fram tills nu. Det har regnat konstant i en veckan snart, att få ungarna i vagnen blir ett för stort projekt, kläder, skydd hit och dit. Bära en övertrött bebis i regnet lockar inte alls.
Och till vintern då, känns inte lockande att bylsa på barnen för att sova i vagnen då, speciellt inte lillasyster som endast sitter i vagnen under tiden storasyster ska sova.

Så, hjälp mig! Hur löser jag lättast min vardag?
Just nu känns det som att vardagen handlar om deras middagssömn..

Storasyster har senast veckan inte sovit alla dagar, hon fixar att vara vaken utan större gnäll, men är skönt att få den där "lugna timman" om pappan jobbar 14 timmars pass.

Hur sover era barn?
 
Jag tyckte helt klart att det var värt att bylsa på ungarna för utesov även på vintern. Tänk så härligt att sova i friska luften! Tror också vi undvek en och annan infektion på det sättet. Hade iofs inget val, ettan sov endast i vagn dagtid.
 
Utesömn!

Mvh hon som vägrade sova någon annanstans än i vagnen, ute. Oavsett tid på dygnet. Besvärligt barn var jag ;)
 
Min 2-åring sover ca 1-1,5 efter lunch. Det kräver dock att hon aktiveras tillräckligt, får lunch rätt tid och sedan erbjuds lugn rätt tid. Annars somnar hon inte
 
Min (snart) tvååring sover i vagnen efter lunch, både hemma och på förskolan. Han har en dunoverall som är perfekt att sova i ute nu när det är kyligt, enkel att ta på och tillräckligt lätt för att inte bli bylsig.

Ofta somnar han ganska snabbt i vagnen, så jag behöver inte gå så långt utan den får stå på farstun med babyvakt större delen av tiden = himmelskt skön vila för den här mamman.
 
Har ju bara en unge, men när han var 4 månader så ville han bara sova på mig =sele! Han somnade fint och jag hade armarna fria.

Nu är han ju 21 månader och sover gott både i vagnen på dagis- (sovpåse plus vantar) och hemma i sängen.
Han sover ca 1,5h.

Så mitt tips är sovpåse, vantar och mössa till tvååringen, lillen i sele under din jacka/tjocktröja.

Ut och söv tvååringen i vagn, lämna utomhus . Så har du förhoppningsvis en sovande lillplutt i sele, som du inte behöver ta av några kläder på ( kanske mössan då).
Jag hängde en regnponcho över V i selen, dvs han fick huvan på sitt huvud och skydd av ponchon.
Vet att ergobaby har bra regnskydd till sina selar...allt för att slippa klä på de små :P
 
Nu är han visserligen snart 3 och sömnbehovet har ändrats från när han va 2 år. Men han sover ibland, är vi bara hemma så vill han inte sova men åker vi bil mitt på dagen somnar han alltid.

På förskolan sover han oftast 1h om han vaknat innan 08 på morgonen. Han blir trött på ett annat sätt när han är där också vilket är ganska logiskt :)
 
Vår äldsta är 4,5 år nu men när hon var 2 år ville hon helst sova i sin egen säng. Ibland kunden vagnen funka om den rörde sig men hon tyckte det blev för trångt där så egna sängen var lätt bäst.

Vår yngsta är "bara" 1,5 år och hon sover i sin säng hemma och i vagn på dagis (osäker på om det är inne eller ute faktiskt).
 
Sonen blir 2 i december och sover som regel 2 timmar mitt på dagen.
I övrigt vaknar han vid 6 på morgonen och somnar vid 7 på kvällen. Han kan sova precis överallt dock kan vi inte söva honom i hans säng då det är en spjälsäng och han vill vara nära om han inte åker vagn.
 
Min äldsta slutade sova på dagen när hon var 2 år. Och min yngsta slutade sova på dagen när hon var 1 år. Nu är hon 1,5 år och sover på förskolan ibland. Och så kan hon somna i bilen ibland.
Men om det är krångligt att gå ut och gå så bädda ner henne i soffan så som du gjorde. Är hon trött så somnar hon, annars får ni väl bara vila lite :)
 
Just nu är timmarna mellan kl 11-13 ren överlevnad, känns det som ibland.. :o

Har en 2åring som bara sover middag i vagnen, sängen har hon sagt ifrån om. Hon sover ca 1 h i vagnen.
Men, lillasyster på 4 månader har avskytt vagnen från dag ett! Stressmoment att ut och gå tyvärr, lillasyster måste vara mätt och lagom trött, hon kan somna under promenaden men vaknar så fort vagnen stannar.

Lillasyster blir övertrött runt lunch = då kan man glömma vagnen. Brukar kunna ha henne i bärsele och då somnar hon.

Om sambon är hemma (jobbar obekväma tider) så tar vi och söver ett varsitt barn.

Det har funkat hyfsat för mig själv, fram tills nu. Det har regnat konstant i en veckan snart, att få ungarna i vagnen blir ett för stort projekt, kläder, skydd hit och dit. Bära en övertrött bebis i regnet lockar inte alls.
Och till vintern då, känns inte lockande att bylsa på barnen för att sova i vagnen då, speciellt inte lillasyster som endast sitter i vagnen under tiden storasyster ska sova.

Så, hjälp mig! Hur löser jag lättast min vardag?
Just nu känns det som att vardagen handlar om deras middagssömn..

Storasyster har senast veckan inte sovit alla dagar, hon fixar att vara vaken utan större gnäll, men är skönt att få den där "lugna timman" om pappan jobbar 14 timmars pass.

Hur sover era barn?

Kan lillasyster sitta i selen och du bara tar en större jacka om er båda och så balaklava och mössa på henne så klarar ju hon vädret och stora kan få sin vagnpromenad? Fortsätter lilla att sova om hon får sova vidare i selen? Min sov mååånga timmar på mig när hon var yngre, men hellre ha bebis sovandes på mig och kunna fixa hemma /slappa i soffan än att behöva bära runt på vaken missnöjd bebis.
 
Tror de ofta slutar sova på dagarna i den åldern. Mitt bästa råd är att inte krångla till det! Va lite flexibel, är hon trött och behöver sova somnar hon antagligen. Om du/lillasyster behöver en lugn stund kan du väl sätta storasyster att pyssla eller kika på barnprogram eller någon annan lugn aktivitet en stund den tiden så kan du natta lillasyster eller ta en kopp te eller vad du behöver innan det är full fart igen?
 
Min tvååring sover inte mitt på dagen längre, han blev så himla svår att lägga på kvällen så vi tog bort dagvilan helt enkelt.
 
Jag kommer ihag att vi hade samma problem, det var nästan det jag tyckte var väst med barn tät (19 manader mellan mina). Jag behövde en paus pa dagen, men enda chansen att fa storasyster att somna var att ga ut och ga med henne i vagnen. Lillasyster sov iof sa ocksa men vaknade igen (gillade inte sele). Nu är dom 6 och 7 sa problmet har vi inte längre men du väckte minnen.

Minsta lillasyster är 2,5 ar nu och sover pa dagen pa förskolan men sällan hemma, är hon trött far hon förstas sova men vi lägger henne inte "aktivt".
 
Jag kommer ihag att vi hade samma problem, det var nästan det jag tyckte var väst med barn tät (19 manader mellan mina). Jag behövde en paus pa dagen, men enda chansen att fa storasyster att somna var att ga ut och ga med henne i vagnen. Lillasyster sov iof sa ocksa men vaknade igen (gillade inte sele). Nu är dom 6 och 7 sa problmet har vi inte längre men du väckte minnen.

Minsta lillasyster är 2,5 ar nu och sover pa dagen pa förskolan men sällan hemma, är hon trött far hon förstas sova men vi lägger henne inte "aktivt".
Skönt att höra att någon haft samma "problem"!
Idag har storasyster valt att inte sova middag, vilket också har fungerat bra.
Får väl helt enkelt känna av dagsformen lite. :)

Får ofta kommentarer som "vad jobbig att vara själv på kvällen/natten" men nej, våra kvällar/nätter är helt klart lättare än runt lunch. :p
 
Min är iofs 2,5 år nu men hon sover inte alltid middag längre. Opererades för mandlar och polyp för ett par månader sen och då ändrades hennes beteende helt, från att behöva bli väckt på dagis och sova middag i fyra timmar hemma på helgerna till bara sova 1-2 h på dagis och oftast inte alls hemma.

Hon sover bäst i sin egen säng, ibland somnar hon i soffan och då bär vi henne till sängen. Kan somna i vagnen men oftast blir hon svettig och störd över att hon inte kan röra sig obehindrat som hon kan i sin säng.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 828
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 373
Senast: Zewz
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 337
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp