Hur sover ni?

Enya

Trådstartare
Min sömn är det ju lite si och så med och den har givit mina närmaste lite goda skratt då och då. Hur sover ni?

Jag sover med pyjamas, med tre kuddar och ett normalt täcke.

Jag somnar på mage med en hand på var sida om kuddarna eller en hand under kudden och en hand under kinden. Jag somnar så. Jag har däremot vaknat på golvet, i fotändan är rätt vanligt, med huvudet över sängkanten, med benen över sängkanten, PÅ sängkanten, jag har vaknat sittande mot väggen, på tvären i sängen trots att det är en 90 säng och givetvis är alla kuddar och täcke och lakan antingen i en endaste hög i sängen eller utspritt på golvet. Jag har tre kuddar för att jag åtminstone ska ha en kvar i sängen, men det funkar aldrig....

Vid ett tillfälle vaknade jag och hade just haft en dröm gissar jag för jag blev rädd för något och sträckte mig efter lampan. Istället för att tända den missade jag den och trillade med huvudet och ansiktet före rakt ner i golvet med ett brak. Jag har tur att jag fått bulor i skallen och inte en massa blåtiror, men på resten av kroppen är jag blåmärkesprydd då och då. Jag har vant mig vid att ha blåmärken som jag inte vet hur jag fått.....

Fryser jag brukar jag vakna på mage fast med armarna långt in under mig, jag är för tjock för att vika in benen :p annars hade de garanterat också varit där under!

Enligt mina barn snarkar jag, men jag tror inte på dem, jag hör ju inget! :sneaky:

Men hur sover ni? Lugnt och stilla, osnarkande, oförvirrade och mycket luuuuugna?:D
 
Sv: Hur sover ni?

Jag sover rätt lignt tror jag. Har en kudde och extra varmt täcke, det enda som stör mig på nätterna när jag sover hem är min hund Ture som tassar på mig för att jag ligger på fel sida eller för att han vill ligga under täcket.

Sover väldigt bra överallt, har ett jobb som innebär att sova borta en till tre nätter per vecka. Jobbar extremt oregelbundet och tar alltid en powernap på jobbet när det finns tillfälle pga många korta nattvilor.
 
Sv: Hur sover ni?

Jösses, hur farao orkar du med att vara vaken på dagarna när du sover så stökigt på nätterna? O_o

Jag sover nästan alltid bra. Somnar på rygg inom max en minut från att jag släckt lampan (ofta inom 3-4 andetag), med min frus huvud på min axel, och mitt huvud på en rätt platt tempurkudde. En balkongdörr i sovrummet på glänt på natten oavsett årstid; frisk luft och inte för varmt är väldigt viktigt för min sömnkvalitet. Det behöver också vara ordentligt mörkt i rummet, däremot är jag inte alls lika känslig för störande ljud.
Själva sängen spelar också roll, i många år har jag sovit i 60-80 hotellsängar per år och fått en tydlig bild av vilka egenskaper jag behöver, framför allt en rätt fast säng. Den får inte bli för varm heller, varken madrassen eller täcket, och där funkar vår 16-18 år gamla Hästenssäng hemma perfekt.
De nätter jag sover med någon form av klädesplagg på mig (vilket aldrig sker hemma) både somnar och sover jag sämre... :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sover ni?

Är frusen av mig så jag har oftast duntäcke året runt. Men vägrar ha massa kläder på mig när jag ska sova. Dom är ju bara ivägen. Fönstret gärna öppet så det är friskluft i rummet.
Oftast ligger jag väldigt stilla. Ibland undrar jag om jag ens rör mig alls på natten. Har till och med fått konstiga tryck"skador" när jag legat i samma ställning flera timmar.
Somnar gärna runt 22 och får jag själv bestämma går jag gärna upp runt 7-8 på morgonen.
 
Sv: Hur sover ni?

Jag har två egenheter när jag sover; Om jag sover på rygg lägger jag benen i kors, alltså så här: http://www.gettyimages.se/detail/fo...sed-low-section-royaltyfri-bild/200429589-001 , och så har jag ovanan att i sömnen riva upp lakanet och antingen knöla eller vika ihop det i fotändan. Är även väldigt fysisk av mig, särskilt när jag drömmer våldsamma lucida drömmar, och har mer än en gång slagit till ragg och pojkvänner i fejset och vevat ner saker från sängbordet.

Sover jag hemma måste jag ha en film eller video påslagen på laptopen, som står på sängbordet, annars kan jag inte slappna av. Folk bara "det är beviiiisat att skenet gör att man sover sämre" och mm, visst, kom hit och stäng av datorn, så får ni se mig stirra i taket en hel natt.

Jag har sovit mig igenom tjutande brandvarnare i samma rum, däremot vaknar jag på stört om någon snarkar eller andas högt...
 
Sv: Hur sover ni?

Rör mig sällan när jag sover, ibland vaknar delar av hjärnan så jag är medveten om att jag sover, kan styra drömmar. Är lugn även om jag hallucinerar.
Vill gärna ha kläder och täcke på mig. Sover bäst ensam i huset/lägenheten, vill absolut inte ha sällskap i sängen.
 
Sv: Hur sover ni?

Skönt att kunna sova överallt! Det kan inte riktigt jag, det ska vara en lugn miljö för att jag ska kunna somna och sova riktigt.

Jag har också hundar och den ena framför allt sover hos mig och det är ett jädrans bökande för henne att hamna under täcket och jag för sova krokigt och vigt ibland :cautious::cautious:
 
Sv: Hur sover ni?

Snarkar, gnisslar tänder, krampar i käken, en kudde under huvudet och en uppe på, öron proppar och bindel för ögonen. Men jag sover trots allt detta gott, vaknade kvart över fem i morse utvikad.

/ b
 
Sv: Hur sover ni?

Varje kväll som sambon är hemma somnar jag i soffan liggandes bredvid honom. Sedan brukar han säga till mej ungefär vid 23-00tiden att jag ska gå upp och lägga mej. Ibland vaknar jag och ibland går jag i sömnen upp så på morgonen vet jag inte riktigt hur jag hamnade där :D

Uppe i sängen somnar jag alltid i fosterställning. Kan inte somna på något annat sätt. Oftast har jag täcket upp över axlarna för att mysa ner mej i det varma täcket. Ibland vaknar jag av att sambon kommer för att sova och då brukar jag krypa in till honom.

Jag vill gärna ha det varmt om kroppen men svalare i rummet. Det är enklare att andas. Eftersom jag har svårt att behålla kroppstemperatur och fryser lätt så ska täcket vara varmt. Kudden får gärna vara låg och fluffig. Har 2 normalstora kuddar och en som jag har haft sedan jag var bebis. Helst sover jag i enbart trosor men på sommaren är det urskönt att sova utan :o
 
Sv: Hur sover ni?

Jösses, hur farao orkar du med att vara vaken på dagarna när du sover så stökigt på nätterna? O_o

Jag sover nästan alltid bra. Somnar på rygg inom max en minut från att jag släckt lampan (ofta inom 3-4 andetag), med min frus huvud på min axel, och mitt huvud på en rätt platt tempurkudde. En balkongdörr i sovrummet på glänt på natten oavsett årstid; frisk luft och inte för varmt är väldigt viktigt för min sömnkvalitet. Det behöver också vara ordentligt mörkt i rummet, däremot är jag inte alls lika känslig för störande ljud.
Själva sängen spelar också roll, i många år har jag sovit i 60-80 hotellsängar per år och fått en tydlig bild av vilka egenskaper jag behöver, framför allt en rätt fast säng. Den får inte bli för varm heller, varken madrassen eller täcket, och där funkar vår 16-18 år gamla Hästenssäng hemma perfekt.
De nätter jag sover med någon form av klädesplagg på mig (vilket aldrig sker hemma) både somnar och sover jag sämre... :grin:

Det är det jag inte gör, orka hålla mig vaken :(

Min sömnaktivitet kommer sig nog mest av att jag är stressad, så här sov jag inte för 10 år sedan. Jag har varit rörig i sängen alltid, men långt ifrån så här. Den senaste tiden, året, har varit riktigt hemskt! Jag rör mig mer, jag har svårt att somna, jag vaknar ideligen (och har då svårt att somna igen) osv. Jag tror även att min epilepsi har ett finger med i sömnen. Barnen säger att jag rycker i sömnen, som epanfall (inte grand mal dock) och mumlar och smaskar. Inte hela tiden men då och då under nätterna. Jag ska ta upp det med min läkare också.

Ja det ska vara kallt när jag sover, tycker jag, avskyr att svettas! Det är dock inte alltid så lätt för eftersom jag sparkar av mig täcket nånstans till Kina så fryser jag ju utan ifall det är kallt i rummet, då är det skönt att ligga nära hunden och känna hennes värme. Hade hon varit en naken hund hade det inte gått, hud mot hud avskyr jag :p

Jag erkänner här också- jag är typ mörkrädd och sover gärna med lite ljus, funkar bra med månljus men mitt i mörkaste vintern är hemskt, då vågar jag inte sova och absolut inte med ryggen utåt när jag ligger på sidan.... Den senaste tiden, 2-3 månader eller något har jag märkt att ljus stör. Utan ljus gör mig rädd, med ljus gör att jag har ännu svårare att somna...

Sängen spelar som du förstår ingen som helst roll för mig, anar jag :p
 
Sv: Hur sover ni?

Jag sover i sambons t-tröjor och trosor (mina). Ett täcke och minst två kuddar. En för huvudet och en under armen. Jag ligger halvt på sidan. Numer sover jag rätt ytligt då jag har småbarn. Jag vaknar lätt för ljud. Jag hör när sonen kliver ur sängen 2 rum bort och då har han ingen knakande säng.
Jag sorterar bort dotterns ljud då hon väsnas rätt ordentligt mellan varven i sömnen. Men när hon gnäller vaknar jag direkt. Men jag sover bättre nu än jag gjorde innan jag fick barnen. Klev jag upp kl 07 då va jag halvdöd resten av dagen.
Jag vaknar oftast rätt precis som jag lagt mej. Jag snarkar endast när jag är förkyld eller full enligt sambon.

Förr sov jag som en virvelvind. Jag knuffade ut sambon från sängen allt som oftast. Jag gick i sömnen och hade för mej tokerier och skällde på sambon. Jag sov ostört hela nätterna men va aldrig utvilad pga alla nattliga rörelser och påhitt. (jag ringde jobbet i sömnen en gång:nailbiting:).. Det pinsammaste jag gjort tror jag.
 
Sv: Hur sover ni?

Lugnt stilla. Somnar så fort huvudet når kudden, typ. Enligt osäkra källor ibland snarkandes. Fast det stämmer inte ;) Sover alltid med endast under-underkläder.

Någon gång ibland finns det ett tekniskt problem som ännu inte har lösts i världen som gäckar hjärnan. Ibland önskar jag att man gick upp - antecknade alla lösningsförslag och sedan kunde somna om lugnt. För det är sällan man under natten, i sängen, faktiskt löser problem helt och hållet. Även om det förekommit.

Inga som helst beroende av omgivningen: mörkt/ljust/blinkande ljus - sover lika bra ändå.

Och typ kan sova överallt; flyget, tåget osv.
 
Sv: Hur sover ni?

Jag har två egenheter när jag sover; Om jag sover på rygg lägger jag benen i kors, alltså så här: http://www.gettyimages.se/detail/fo...sed-low-section-royaltyfri-bild/200429589-001 , och så har jag ovanan att i sömnen riva upp lakanet och antingen knöla eller vika ihop det i fotändan. Är även väldigt fysisk av mig, särskilt när jag drömmer våldsamma lucida drömmar, och har mer än en gång slagit till ragg och pojkvänner i fejset och vevat ner saker från sängbordet.

Sover jag hemma måste jag ha en film eller video påslagen på laptopen, som står på sängbordet, annars kan jag inte slappna av. Folk bara "det är beviiiisat att skenet gör att man sover sämre" och mm, visst, kom hit och stäng av datorn, så får ni se mig stirra i taket en hel natt.

Jag har sovit mig igenom tjutande brandvarnare i samma rum, däremot vaknar jag på stört om någon snarkar eller andas högt...

Oh vad skönt jag inte är ensam om att vara propeller i sängen!! Min man lärde sig två saker (och då var jag inte alls så här rörlig på nätterna!!) att antingen håller man sig på sin sida och låter mig snurra på min när jag hade sådana nätter, eller så ligger man nära och "håller fast" mig när jag väl somnat... Fast jag är inte förtjust i hud mot hud värme, urk. Människor ska inte ligga nära mig, de ska inte heller snarka, då vaknar jag genast! :o

Men hur i all sin dar kunde du sova igenom en tjutande brandvarnare?? Det låter ju jättehögt, eller?

Förresten, det du gör med benen, jag gör en variant på det när jag sover på rygg! JAg sätter benen i "skräddarställning" om du förstår hur jag menar? Testa, det är jätteskönt :D
 
Sv: Hur sover ni?

Snarkar, gnisslar tänder, krampar i käken, en kudde under huvudet och en uppe på, öron proppar och bindel för ögonen. Men jag sover trots allt detta gott, vaknade kvart över fem i morse utvikad.

/ b

Jösses! Vaknar du lätt under nätterna?
 
Sv: Hur sover ni?

Varje kväll som sambon är hemma somnar jag i soffan liggandes bredvid honom. Sedan brukar han säga till mej ungefär vid 23-00tiden att jag ska gå upp och lägga mej. Ibland vaknar jag och ibland går jag i sömnen upp så på morgonen vet jag inte riktigt hur jag hamnade där :D

Uppe i sängen somnar jag alltid i fosterställning. Kan inte somna på något annat sätt. Oftast har jag täcket upp över axlarna för att mysa ner mej i det varma täcket. Ibland vaknar jag av att sambon kommer för att sova och då brukar jag krypa in till honom.

Jag vill gärna ha det varmt om kroppen men svalare i rummet. Det är enklare att andas. Eftersom jag har svårt att behålla kroppstemperatur och fryser lätt så ska täcket vara varmt. Kudden får gärna vara låg och fluffig. Har 2 normalstora kuddar och en som jag har haft sedan jag var bebis. Helst sover jag i enbart trosor men på sommaren är det urskönt att sova utan :o

Ja täcket ska också vara varmt hos mig, men kallt i rummet, blir man för varm stoppar man ut fötterna ur det :p Och kudden ska banne mig vara kall! Viktigt!
 
Sv: Hur sover ni?

Jag sover utan kläder men med varmt täcke. Fyra kuddar men använder två. Somnar antingen på sidan eller snett på rygg, alltid med ena benet uppdraget mot kroppen. Ibland är det lättare att somna med händerna ovanför huvudet som ett barn :D Enligt sambon snarkar jag lite då och då men ganska tyst, jag gnisslar även tänder och "tuggar", men det avhjälps numera med bettskena.

Något jag avskyr är när täcket liksom sitter fast i fotändan, till exempel om en filt ligger där. Det första jag gör när jag lägger mig är att sparka upp nederkanten av täcket så att jag kan vira det om fötterna hur jag vill. Och så måste jag alltid dra lite i täcket så att hörnen sticker ut i hålen i påslakanets överkant :cautious:

Ljust eller mörkt spelar ingen roll. Jag har mer än en gång vaknat på morgonen av att sänglampan har lyst mig rakt i ansiktet hela natten :angel: Kan jag inte sova så läser jag en bok eller en tidning och har många gånger vaknat med boken över ansiktet :p
 
Sv: Hur sover ni?

Jag sover naken eller med enbart trosor. Har två kuddar, en lite fastare och en lite mjukare. Så fort det blir minsta lilla vår i luften så plockar jag ut täcket ur påslakanet och har enbart påslakan eller lakan. På vintern har jag täcke men ett väldigt tunt och så svalt som möjligt.

Min säng upplever jag numera som väldigt stor (vanlig dubbelsäng, 180 cm) eftersom jag sover där ensam men den är underbar. Jag och min före detta köpte den i höstas och den är verkligen perfekt. Men som sagt, numera kanske onödigt stor. Dessutom är hans sida fastare än min sida så jag föredrar min egen halva i vilket fall som helst.
Ibland sover jag i någon av mina TV-soffor. Även de bekväma men klart smalare :p

Jag kan sova i princip var som helst och hur som helst. Mycket behändigt, särskilt under resor. Dock vill jag ha det svalt när jag sover. Så svalt att det är på gränsen till kallt. Hemma har jag balkongdörren öppen i sovrummet alternativt altandörren öppet i vardagsrummet. (Beroende på var jag sover.)

Snarkar gör jag men sömnkvalitén tycks ändå vara god. Ligger sällan vaken någon längre stund om jag inte själv vill det. TV:n har jag på oavsett var jag sover. Sömnkvalitén "ska" ju bli sämre av det men för mig tycks det funka utmärkt. Somnar gärna till någon serie i stil med Big bang theory eller till Top Gear. Men det ska vara avsnitt som jag redan har sett! :)
Eftersom TV-apparaten hänger där den hänger så lägger jag mig ibland åt "fel" håll i sängen för att inte nacken ska vara vriden för mycket åt ena hållet.

Har gärna en katt eller två i sängen men det är oftast bara den ena som är inne på nätterna. Hon brukar dock komma när jag kallar. Sover jag i soffan tycker den katten nog att det är för trångt för då sover hon ensam i sängen. Däremot lägger sig hunden på golvet precis nedanför soffan eller myser en stund lutandes mot soffan och huvudet på kudden.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sover ni?

Lugnt stilla. Somnar så fort huvudet når kudden, typ. Enligt osäkra källor ibland snarkandes. Fast det stämmer inte ;) Sover alltid med endast under-underkläder.

Någon gång ibland finns det ett tekniskt problem som ännu inte har lösts i världen som gäckar hjärnan. Ibland önskar jag att man gick upp - antecknade alla lösningsförslag och sedan kunde somna om lugnt. För det är sällan man under natten, i sängen, faktiskt löser problem helt och hållet. Även om det förekommit.

Inga som helst beroende av omgivningen: mörkt/ljust/blinkande ljus - sover lika bra ändå.

Och typ kan sova överallt; flyget, tåget osv.
Nej nej, ingen av oss snarkar! Speciellt inte jag! :p Mina hundar snarkar däremot, ibland får jag knuffa till dem så de vaknar och slutar snarka för jag kan inte somna! :o
 
Sv: Hur sover ni?

Sover helst varm om fötterna och sval för övrigt:p

Kan INTE somna om fötterna är kalla, men det är lätt avhjälpt med varmvattenflaska!

Två eller tre kuddar, vilka jag flyttar runt under natten, INTE varmt täcke!

TROR att jag snarkar, iaf om jag hamnar på rygg (kör ibland avslappningsövningar och vaknar ALLTID till av snarkningar!!)


Somnar oftast tidigt och vaknar någon gång mellan 4,30 och 6,00
 

Liknande trådar

Kropp & Själ inatt fick jag sån plötslig attack. låg i sängen o skulle sova -- så blev jag så jätteillamående o konstig i kroppen.. började...
Svar
17
· Visningar
1 976
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 831
Kropp & Själ I natt var jag med om något jag upplevde som väldigt skrämmande, och jag kan inte riktigt släppa det... Vad fan hände? Under kvällen...
2
Svar
25
· Visningar
3 932
Senast: aiquen
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 738
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp