Hur spara anteckningar från utbildning?

moster

Trådstartare
Jag har suttit en stund och funderat över vad jag ska har för rubrik, vet inte riktigt om jag träffat rätt.

Så här: Jag har börjat en utbildning/kurs som varar fram till årsskiftet. Min fråga är hur man bäst förvarar/renskriver anteckningar?
Jag skriver förhand under lektionerna/föreläsningarna men har även möjlighet att skriva på tex dator, men hur gör man sen? Jag skulle vilja bygga någon form av "mind-map" för att kunna sortera in alla information mm men jag känner att jag inte riktigt får till det? Jag prövade att ta ned lite appar till datorn, jag prövade även lite i bla word samt försöka renskriva förhand. Men jag känner att jag inte riktigt får till det...

Vad är era bäst tips? Hur sparar/renskriver ni era anteckningar från skola/utbidlning? Både för att kunna gå tillbaka till vid tenta men även senare om man skulle vilja kolla upp saker...
 
Nja inte allt för de skulle jag inte orka 😅 Skriver oftast på datorn och sparar ned i min mapp där allt ligger sedan första terminen. Lärarna brukar lägga ut sina PP efter föreläsning. Där brukar de viktigaste stå.
 
Som student renskrev jag anteckningarna lektion för lektion/föreläsning för föreläsning, fast i ett löpande dokument. Sedan kunde jag enkelt gå igenom dokumentet och hitta gemensamma nämnare, t.ex genom att söka efter olika termer som dök upp många gånger under föreläsningarna. Dessa använde jag sedan som underlag till egna mindmaps som jag gjorde som studiemedel till tentor etc. Numera finns det ju smarta funktioner som t.ex Google Jamboards: hade jag pluggat idag hade jag använt Jamboards till att bygga dem där enkla men effektiva ”tankemolnen” (använder det för övrigt i min egen undervisning och upplever att studenterna tar till sig materialet bättre när det presenteras på mer än ett sätt och att de aktiveras i lärandet mer effektivt än vad passivt läsande [inte] gör).
 
Jag har en del renskriva anteckningar sparade på datorn men ska villigt erkänna att jag aldrig gått tillbaka till dem sen jag började jobba. Behöver jag friska upp minnet i något så söker jag på nätet, slår i facklitteratur eller frågar kollegor.
 
Rekommenderar dig att skriva för hand när du antecknar, då det visat sig avsevärt förbättra inlärningen. Själv har jag använt mig av notes på platta eller gammalt hederligt anteckningsblock. För mig har jag sedan inte behövt renskriva något, jag använder ju kunskapen när jag pluggar och då sitter den. Enstaka diagram eller källor har jag skrivit av i separat anteckningsblock sorterade efter ämne.

Känner att det beror mycket på vad du pluggar, och hur det examineras, samt varför du tänker dig att det är viktigt att spara just anteckningarna.
 
Som student renskrev jag anteckningarna lektion för lektion/föreläsning för föreläsning, fast i ett löpande dokument. Sedan kunde jag enkelt gå igenom dokumentet och hitta gemensamma nämnare, t.ex genom att söka efter olika termer som dök upp många gånger under föreläsningarna. Dessa använde jag sedan som underlag till egna mindmaps som jag gjorde som studiemedel till tentor etc. Numera finns det ju smarta funktioner som t.ex Google Jamboards: hade jag pluggat idag hade jag använt Jamboards till att bygga dem där enkla men effektiva ”tankemolnen” (använder det för övrigt i min egen undervisning och upplever att studenterna tar till sig materialet bättre när det presenteras på mer än ett sätt och att de aktiveras i lärandet mer effektivt än vad passivt läsande [inte] gör).
Men vilket bra tips!
Visste inte att det fanns trots att jag ofta använder Googles program. Jamboards skulle underlätta mitt liv mycket, så tack!
Även om ditt svar inte var till mig. 😅👍
 
Jag skrev allt för hand under mina ljuva studieår. Tycker det är mycket smidigare att anteckna i block än på dator, då kan man rita cirklar, trianglar och whatnot som ens föreläsare får för sig att visa upp under föreläsningen. (Lycka till med att hinna få till det i typ word under tiden nån professor drar samma kurs för 1000e gången 😅).

Jag är en mycket lat person så ingen risk för renskrivning på dator i efterhand. Men man lär sig fort att ta begripliga anteckningar!

Jag har sparat de flesta anteckningarna men har använt dem mycket sparsamt (läs: inte alls) efter examen. En del kurslitteratur använder jag fortfarande då och då i jobbet och privat däremot.
 
Jag skrev noggranna anteckningar i kollegieblock, behövde inte renskriva efteråt utan hade ett system i layouten. Genom att anteckna så noggrant behövde jag inte ge kurslitteraturen så mycket tid då det mesta redan hade satt sig i huvudet.

Jag har kvar mina kollegieblock fast jag gick ut -99, det har hänt att jag gått tillbaka och kollat upp något flera år efteråt.
 
Jag skriver direkt på datorn eller paddan, på PowerPoint-presentationen. Så jag öppnar alltså föreläsarens presentation på datorn och lägger sedan till text, pilar, ringer in osv på datorn/paddan. Det går snabbare för mig att få med allt än om jag skriver för hand. Plus att jag har tillgång till det överallt då det sparas på iCloud.
Använder tangentbord på paddan så har inte använt datorn på länge faktiskt.
 
När jag pluggade på stenåldern skrev jag för hand och ”renskrev direkt” dvs utarbetade ett system med symboler för viktig info, lästips, svårt att greppa etc, som jag kodade med olika färger och tecken. På så sett kunde jag enkelt se vad på varje uppslag jag behövde memorera eller analysera.

nu skulle jag nog använda appen notability på paddan. Den låter en öppna ppt:en, anteckna/highlighta/fota tavlan direkt in i presentationen och varje anteckning blir ett bokmärke till motsvarande ställe i ljudinspelningen som appen gör. Mycket bra vid snabbpratande föreläsare! Går att göra bara utropstecken eller frågetecken för att kunna kolla upp efter.

Jamboard låter intressant!
 
Jag skriver alla mina anteckningar i OneNote. Varje projekt har en egen flik, varje möte en egen sida. Mötets namn som rubrik. Lägger ibland till datum i rubriken för hitta tillbaka lättare.

Jag skriver i princip lika fort som när någon pratar vilket underlättar. Jag tar också skärmklick på tex presentationer eller systemvisningar. Får jag dokument eller presentationer för mötet drag and droppar jag dem i anteckningen.

Men nu pluggar ju inte jag utan jobbar mer som projektledare. Men jag hade absolut applicerat samma teknik för studieanteckningar.

Jag tror dessutom OneNote kommer med på köpet i en Office licens.

Mvh Miks
 
Jag skrev också för hand. Tycker precis som @Nahar att jag lär mig bättre genom att göra det. Ska dock erkänna att jag också tillhör kategorin som aldrig gått tillbaka läst varken anteckningar eller kurslitteratur i efterhand. Hade en bok som hade varit intressant, den lånade jag mot alla mina principer ut åt en klasskamrat som sen aldrig lämnade tillbaka den.
 
Jag antecknar för hand. Blir mest funderingar som jag vill återkomma till. Läser igenom om det är behövligt. Kan ibland hitta gamla anteckningar och tänka att ja just det, det där fastnade faktiskt. Alla lär sig olika. Jag har sparat i plastmappar. Har i princip aldrig använt materialet igen efter avslutad kurs.
 
Jag skrev också för hand. Tycker precis som @Nahar att jag lär mig bättre genom att göra det. Ska dock erkänna att jag också tillhör kategorin som aldrig gått tillbaka läst varken anteckningar eller kurslitteratur i efterhand. Hade en bok som hade varit intressant, den lånade jag mot alla mina principer ut åt en klasskamrat som sen aldrig lämnade tillbaka den.
Vill förtydliga att jag inte bara tycker, det finns evidens;
 
Jag köpte ett antal skrivhäften (du vet de där man hade som skrivbok i grundskolan, A5-format). Jag antecknade i ett vanligt block på lektionerna och renskrev sedan i skrivhäftena (och skrev lite mer omfattande i de fall jag mindes mer som jag inte antecknat på lektionen). På min utbildning var det rätt mycket kemiska formler, kurvor och sånt, så att skriva på datorn hade inte varit optimalt i mitt fall.
Jag daterade anteckningarna, skrev vilken lärare jag haft och ev. En rubrik.
 
Jag skriver i anteckningsblock och det viktigaste för mig är datumet och kurs. Renskriver aldrig.
Försöker skriva ut en del och lägger det i samma antek.bok eller så öppnar jag flikar i en webbläsare som aldrig stängs under hela kursen. Gör en folder för varje kurs.
Har penna till datorn, så skriver jag på datorn skriver jag förhand, använder kursnamn + datum för att hitta.
Mitt bästa tips är att tänka två kolumner på en sida, skriver alltid till vänster och då är det enkelt att lägga till när tankar/ mer info kommer till höger.
Använder mig av underrubriker och skriver hur många sidor varje föreläsning har antecknat. Olika färger för att lätt hitta i anteckningarna, dock inget direkt system.

Jag sparar kollegieblock och går ibland tillbaka för att titta och läsa lösbladen jag har lagt till.
 
Jag skriver i anteckningsblock och det viktigaste för mig är datumet och kurs. Renskriver aldrig.
Försöker skriva ut en del och lägger det i samma antek.bok eller så öppnar jag flikar i en webbläsare som aldrig stängs under hela kursen. Gör en folder för varje kurs.
Har penna till datorn, så skriver jag på datorn skriver jag förhand, använder kursnamn + datum för att hitta.
Mitt bästa tips är att tänka två kolumner på en sida, skriver alltid till vänster och då är det enkelt att lägga till när tankar/ mer info kommer till höger.
Använder mig av underrubriker och skriver hur många sidor varje föreläsning har antecknat. Olika färger för att lätt hitta i anteckningarna, dock inget direkt system.

Jag sparar kollegieblock och går ibland tillbaka för att titta och läsa lösbladen jag har lagt till.
Det med kolumner är superbra! :bow: Jag gör så för hand. I datorn är det ju lätt att lägga till kommentarer i marginalen i bubblor t.ex. Jag köper fortfarande anteckningsblock som har extra breda marginaler just för att en bred högermarginal automatiskt blir en separat och fint avgränsad kolumn.
 
Jag antecknade allt för hand. Ett block för föreläsningar, ett för övningar per kurs. Rev ut och satte in till övrigt material i en pärm per kurs. Sparade allt och alla kursböcker. Tittar på dem (ryggarna haha) varje dag och älskar känslan av att allt finns kvar 😍 kursböckerna har jag bläddrat i lite då o då när jag saknar att plugga. Jag jobbar inte med något kvalificerat att jag behövt kolla upp något i dem dock.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 866
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 239
Senast: Trissa
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 420
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 026
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp