Hur spara ner bild i sämre upplösning/mindre strl

tuaphua

Trådstartare
Jag är asdålig på det här. Men ska försöka förklara. Jag sparade här om dagen om en pdf jag gjort med bilder och texter om olika produkter till jpg. Jag lade upp den på hemsida utan problem.
Dagen efter gjorde jag en pdf med andra produkter likt ovan och sparade ner i jpg. Den går inte att lägga upp på hemsidan.
Jag mailade Squarespace som vi har och de sa att mina två pdf har olika strl och upplösning. Jag har gjort exakt samma då jag sparat dem. De är rent fysiskt i centimeter sas lika stora.
Jag må vara efterbliven. Men jag fattar inte hur jag ska få det att funka så jag kan lägga upp även bild 2.
Jag testade spara om i pain.net och dra ner kvaliteten rejält. Det hjälpte inte ett skit.

Någon som vet hur man gör?
 
Vad är det för storlek på bilderna i filerna, d.v.s. hur många kb eller mb är de? Min gissning är att det är där problemet sitter och att den bild/bilder som är för stor/stor behöver minskas i storlek eller kvalitet.
 
I mobilen använder jag en app som praktiskt nog heter Minska bilder. I datorn antingen photoshop eller ett script som jag fått som jag kan använda för att dra ner storleken på ett gäng bilder. Det borde funka i andra bildbehandlingsprogram också. Alternativt sparar du ner pdf-en i lägre upplösning. Att det blir olika beror antagligen på att bilderna som ingår i pdf-erna har olika upplösning från början.
 
Jag är asdålig på det här. Men ska försöka förklara. Jag sparade här om dagen om en pdf jag gjort med bilder och texter om olika produkter till jpg. Jag lade upp den på hemsida utan problem.
Dagen efter gjorde jag en pdf med andra produkter likt ovan och sparade ner i jpg. Den går inte att lägga upp på hemsidan.
Jag mailade Squarespace som vi har och de sa att mina två pdf har olika strl och upplösning. Jag har gjort exakt samma då jag sparat dem. De är rent fysiskt i centimeter sas lika stora.
Ok, först och främst - om du "sparat om en pdf... ...till jpg" så är det inte längre en pdf. Det är en jpeg-bild av en pdf, och har inte längre någonting alls med formatet pdf att göra. Därför blir det lätt förvirrande både här och för din support om man pratar om pdf.
Om jag förstår dig rätt, och bara läser precis vad du skriver, så har du laddat upp en bild (jpeg) till hemsidan utan problem men lyckas inte ladda upp en annan liknande bild (jpeg). Att bilder är olika stora är i sig normalt inget som ställer till problem, om det inte är extremt stora eller extremt små bilder. Jag skulle kanske börjat med att titta på sådant som hur den krånglande bildfilen är döpt - finns det svenska tecken i filnamnet, mellanslag, snedstreck eller liknande?

(Sen, även om det kanske inte hör hit, funderar jag över ditt arbetsflöde. Du har produktbilder som du vill lägga upp på en websida, men går omvägen via att montera bilderna i en pdf som du sedan reducerar till bildfil igen... finns det någon särskild anledning till den arbetsgången, istället för att lägga bilder och text direkt på websidan (med lämpligt hemsidesprogram)...? )
 
Ok, först och främst - om du "sparat om en pdf... ...till jpg" så är det inte längre en pdf. Det är en jpeg-bild av en pdf, och har inte längre någonting alls med formatet pdf att göra. Därför blir det lätt förvirrande både här och för din support om man pratar om pdf.
Om jag förstår dig rätt, och bara läser precis vad du skriver, så har du laddat upp en bild (jpeg) till hemsidan utan problem men lyckas inte ladda upp en annan liknande bild (jpeg). Att bilder är olika stora är i sig normalt inget som ställer till problem, om det inte är extremt stora eller extremt små bilder. Jag skulle kanske börjat med att titta på sådant som hur den krånglande bildfilen är döpt - finns det svenska tecken i filnamnet, mellanslag, snedstreck eller liknande?

(Sen, även om det kanske inte hör hit, funderar jag över ditt arbetsflöde. Du har produktbilder som du vill lägga upp på en websida, men går omvägen via att montera bilderna i en pdf som du sedan reducerar till bildfil igen... finns det någon särskild anledning till den arbetsgången, istället för att lägga bilder och text direkt på websidan (med lämpligt hemsidesprogram)...? )

Ja, jag är som sagt inte haj på det här - alls.
Men problemet är löst. Jag lyckades minska antalet pixlar i ett ritprogram.
Vi har köpt en hemsida med viss färdig utformning. Jag kunde inte få det att se ut som jag ville, en snabböverblick, genom att lägga in bild på varje produkt och text om den.
Så det blev bra med bilderna.

Tack till dig, @warg och @Magiana för hjälpen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 141
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp