Hur sparar du foton?

Stefffie

Trådstartare
Sahar i mellandagarna sitter jag hemma hos foraldrarna utan mycket socialt liv vilket betyder att jag antligen har tid o gora alla saker som legat pa att gora listan laaaaange.

Da jag nyss tagit bort facebook och laddat ner alla bilder darifran, och darutover funderar pa att byta fran Android till iphone funderar jag pa hur jag vill spara bilder framover. Hur gor bukefalisten?

Litar ni enbart pa telefonens digitala cloud? (iCloud/Samsung Cloud etc)
Om ni utover telefonbilder ocksa anvander en "riktig" kamera, hanterar ni de fotona pa samma satt?
Sparar ni pa en harddisk?
Far ni photon utskrivna med jamna mellanrum/ gor fotobocker etc?

Trots att jag over de senaste 10 aren tagit en ofantlig mangd bilder kan jag i nulaget inte skaka fram en enda bild fran 2008 t.ex, sa funderar pa att bygga ut nagon slags arlig rutin sa att jag faktiskt sparar mina foton pa ett satt dar jag foirfarande kan komma at dem ett decennium senare!
 
Sahar i mellandagarna sitter jag hemma hos foraldrarna utan mycket socialt liv vilket betyder att jag antligen har tid o gora alla saker som legat pa att gora listan laaaaange.

Da jag nyss tagit bort facebook och laddat ner alla bilder darifran, och darutover funderar pa att byta fran Android till iphone funderar jag pa hur jag vill spara bilder framover. Hur gor bukefalisten?

Litar ni enbart pa telefonens digitala cloud? (iCloud/Samsung Cloud etc)
Om ni utover telefonbilder ocksa anvander en "riktig" kamera, hanterar ni de fotona pa samma satt?
Sparar ni pa en harddisk?
Far ni photon utskrivna med jamna mellanrum/ gor fotobocker etc?

Trots att jag over de senaste 10 aren tagit en ofantlig mangd bilder kan jag i nulaget inte skaka fram en enda bild fran 2008 t.ex, sa funderar pa att bygga ut nagon slags arlig rutin sa att jag faktiskt sparar mina foton pa ett satt dar jag foirfarande kan komma at dem ett decennium senare!
Sparar ner allt på datorn och för över på en bärbar hårddisk.
 
Jag lagrar bilder dels på en separat intern hårddisk i en stationär dator, dels speglat på en lös hårddisk på en hyfsat brandsäker plats i huset, den speglingen tänker jag ändra till en nätverksdisk när jag får tid. Överväger att dessutom spegla på någon molntjänst.
 
Extern hårddisk samt låsta i album på FB som bara jag kan se.
 
Jag sparar bilder i min dator. Bilder som jag vill kunna komma åt utan datorn skickar jag till mig själv i gmail. Har även ganska mycket bilder på Facebook. Äldre bilder på ett USB-minne.
 
Jag lägger allt från riktiga kameran på två externa hårddiskar. Även mobilens innehåll kopieras över dit med ojämna mellanrum.
 
Jag har på google drive. Haft på extern hårddisk förut, vilket var jättebra tills hårddisken la av :(. Jag har iphone, men gillar inte iCloud.
 
Sahar i mellandagarna sitter jag hemma hos foraldrarna utan mycket socialt liv vilket betyder att jag antligen har tid o gora alla saker som legat pa att gora listan laaaaange.

Da jag nyss tagit bort facebook och laddat ner alla bilder darifran, och darutover funderar pa att byta fran Android till iphone funderar jag pa hur jag vill spara bilder framover. Hur gor bukefalisten?

Litar ni enbart pa telefonens digitala cloud? (iCloud/Samsung Cloud etc)
Om ni utover telefonbilder ocksa anvander en "riktig" kamera, hanterar ni de fotona pa samma satt?
Sparar ni pa en harddisk?
Far ni photon utskrivna med jamna mellanrum/ gor fotobocker etc?

Trots att jag over de senaste 10 aren tagit en ofantlig mangd bilder kan jag i nulaget inte skaka fram en enda bild fran 2008 t.ex, sa funderar pa att bygga ut nagon slags arlig rutin sa att jag faktiskt sparar mina foton pa ett satt dar jag foirfarande kan komma at dem ett decennium senare!

Jag har en extern hårddisk med viktiga saker på.

Efter att ha haft tre laptops som dött är jag numer förberedd. Vill däremot inte ha en massa privata saker i molnet av olika orsaker.

Drive är bra, men har den för jobbgrejer bara än så länge.
 
Ni som sparar pa externa harddiskar - synkar ni telefonen var tredje manad eller nagot sadant da?
Har lart mig under dagen att min telefon automatiskt updaterar till inte mindre an 3 (!) molntjanster, sa det kanns ju ganska tryggt.

Har andock ett externt minne hemma som jag ska forsoka hitta nar jag kommer hem (eller bestalla ett nytt) och sen maste jag komma in i vanan att faktiskt ta riktiga kopier pa utvalda foton ett par ganger om aret - har ett par foton fran universitetstiden som sitter uppe i mitt rum, hade varit kul att kunna lagga till lite farskare kort!
 
Sparar på hårddisk, har funderingar på att även ha en backup disk ifall den ena går sönder, men ej kommit dit än. Många bilder skulle jag nog kunna radera rätt upp å ner.
Brukar föra över från mobilen när jag tycker det är dags.
 
Ni som sparar pa externa harddiskar - synkar ni telefonen var tredje manad eller nagot sadant da?
Nej, för min del är det bilder från kameror som jag syftade på, de är viktigare än mobilbilder för mig. Mobilen synkar mot iCloud, det räcker fint för mig även om jag har brukat spara undan därifrån också nån gång om året eller så. :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: cucoomber
·
Övr. Barn Precis hemkommen fran 6v vul. TVA hjartan som slog!!!!!! :bump: :bump: Ena var 4.1mm och den andra 4.8mm, bada sag perfekta ut enl...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 160
Senast: ika77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Kreditkort

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp