Hur sparar ni era bilder?

Jag har ett större SD-kort i telefonen där ala bilder ligger. Sen är tanken att jag ska göra kopia till datorns hårddisk. Men blir tyvärr inte så ofta som jag tänkt...

Långsiktiga planen är iallfall att gå igenom allt och ladda upp det jag vill spara på molntjänst någon dag i framtiden. 😅
 
Jag har 1 TB Dropbox, autosynkar foton varje gång jag är på hemmanätverket. Jag fotar i snitt 60 GB om året bara med mobilen (efter första gallring där jag slänger det som inte blev alls bra), det blir en del att hålla efter.
 
En hårddisk har en förväntad livstid innan haveri på 3-5 år, så om det är enda lagringsplatsen kan man ligga lite rökigt till. Även om den också kan hålla 15 år. Haveriet beror på olika saker för olika hårddiskteknologier.
Spara i det så kallade molnet har också en sannolik ’haveritid’ om man pratar perspektiv på 15 år och uppåt.

Med innehållet på en (läs: flera) hårddisk(ar) har du lättare att själv ändra en framtida hantering.
 
Jag har de nyare på molnet, men äldre foton dels i hårddisk och dels i utskrivet format i fotoalbum - just för att faktiskt få till att titta på bilderna ibland. Jag fotar dock inte särskilt mycket, utan det har räckt med ett fotoalbum på kanske 4 år.
 
Jag har ett större SD-kort i telefonen där ala bilder ligger. Sen är tanken att jag ska göra kopia till datorns hårddisk. Men blir tyvärr inte så ofta som jag tänkt...

Långsiktiga planen är iallfall att gå igenom allt och ladda upp det jag vill spara på molntjänst någon dag i framtiden. 😅
Tycker du ska försöka få över bilderna till annat media (hårddisk ) än ett SD-kort. Kortet känns inte säkert och kan avmagnetiseras så att filerna inte blir läsbara.
 
Hur sparar ni era bilder? Har ni dem bara på telefon eller på något mer ställer?
Var? hur gör ni när ni sparar ner?

Jag har en iphone, har tidigare sparat på google drive och ett externt minne. Nu när jag sparar på google drive får bilderna något konstigt filnamn och går inte att öppna på datorn?

Har också testat att spara ner på icloud men har för många bilder så de går inte plats.

Samt när jag kopplar in iphone i datorn har det tidigare bara funnits EN mapp med bilder som jag kunnat kopiera till mitt minne. Grymt smidigt. Nu finns det minst en mapp för varje månad och vissa månader har 5 undermappar?! Plus att det är blandat med nån sorts filer som inte går att öppna, vissa vanliga JEPG filer samt vissa bilder som blivit filmer.

GAAAH hur gör jag detta på lättaste sätt? Någon som vet? *desperat*
Sparar alla bilder på Dropbox.
 
Spara på sticka är dumt, de är inte gjorda för långvarig förvaring.
Samma sak gäller för SD-kort, även om just avmagnitisering inte är en issue då både SD och USB-minnen lagrar mha Solid State.
Tillfällig förvaring och flytt från ett media till ett annat är rekommenderade användningsområden för båda.
 
Hur sparar ni era bilder? Har ni dem bara på telefon eller på något mer ställer?
Var? hur gör ni när ni sparar ner?

Jag har en iphone, har tidigare sparat på google drive och ett externt minne. Nu när jag sparar på google drive får bilderna något konstigt filnamn och går inte att öppna på datorn?

Har också testat att spara ner på icloud men har för många bilder så de går inte plats.

Samt när jag kopplar in iphone i datorn har det tidigare bara funnits EN mapp med bilder som jag kunnat kopiera till mitt minne. Grymt smidigt. Nu finns det minst en mapp för varje månad och vissa månader har 5 undermappar?! Plus att det är blandat med nån sorts filer som inte går att öppna, vissa vanliga JEPG filer samt vissa bilder som blivit filmer.

GAAAH hur gör jag detta på lättaste sätt? Någon som vet? *desperat*
Köpt extra utrymme på iCloud
 
En hårddisk har en förväntad livstid innan haveri på 3-5 år, så om det är enda lagringsplatsen kan man ligga lite rökigt till. Även om den också kan hålla 15 år. Haveriet beror på olika saker för olika hårddiskteknologier.
Så länge som disken är en konventionell magnetdisk utan kryptering så är åtminstone återskapandet normalt inga större problem. Men kryptering blir vanligare och vanligare, det är inte ens alltid tillverkaren av en komplett extern USB-hårddisk är tydlig med om disken är krypterad eller ej...
 
Så länge som disken är en konventionell magnetdisk utan kryptering så är åtminstone återskapandet normalt inga större problem. Men kryptering blir vanligare och vanligare, det är inte ens alltid tillverkaren av en komplett extern USB-hårddisk är tydlig med om disken är krypterad eller ej...
Det här är ett otyg.
Kryptering ja - om JAG vill ha det så.
 
Jag sparar på Google Photos. Och jag tittar ganska ofta på mina foton, skapar olika fotoalbum online och har väldig nytta av det. Dessutom är det lätt att se sina foton, kunna filtrera på person, stad, år osv. För mig passar det väldigt bra och gör att jag ser på mina foton mkt oftare än när jag sparade på hårddisk.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
362
IT & mobiler Med jämna mellanrum hjälper pappa mig att spara ner mina bilder från min Iphone 11. Problemet är att om jag tar en bild och redigerar...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Lilla
·
IT & mobiler Jag håller på och blir galen. Ska föra över bilder till datorn från min iPhone 7. Tidigare när jag anslutit USB-kabeln har jag fått...
Svar
18
· Visningar
1 481
Äldre Sahar i mellandagarna sitter jag hemma hos foraldrarna utan mycket socialt liv vilket betyder att jag antligen har tid o gora alla saker...
Svar
12
· Visningar
2 083
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp