Hur sparar ni?

Presto

Trådstartare
Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör.

Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till min lägenhet och har sedan dess betalat av honom 5000kr/mån. Så mestadels har pengarna gått åt till det men nu är det avbetalat och jag har råd att spara lite mer och med det kommer funderingar vad som är smartast. Innan har jag sparat i slutet av månaden, helt enkelt har jag sparat allt som var kvar på kontot när nya lönen kom. Det har därmed blivit väldigt varierande, då jag också har väldigt varierande lön (ut mellan 24' och 33' typ), sparandet har blivit allt mellan 0kr och 15'.

Nu har jag börjat sparat i början av månaden, de jag tidigare betalade till pappa åker nu rakt in på sparkontot, alltså 5'. Hörde av några att den absolut sämsta investeringen man kan göra med sparpengar är att ha dom liggandes på ett sparkonto :banghead: Så då började jag spara ytterligare 2' direkt in på fonder. Sedan tänkte jag utöver detta ta allt som är kvar på kontot när nya lönen kommer och sätta in på sparkontot eller fonder. Eller jag tänkte fonder, men jag kan absolut inget om fonder... Idag har jag inte så mycket där då jag precis börjat med det, typ 20'. Men jag såg att dom gått ner lite nu så det känns idiotiskt att mata in flera tusen där i månaden när man inte kan mer om det? Jag vill inte låsa pengarna på något konto för högre ränta då det kanske är husköp inom några år och då känns det som pengarna kommer behövas.

Just det, har knappt 800' i lån på min lägenhet, amorterar 1000kr/mån. Borde jag amortera mer? Lägga pengar på det istället?

En till tanke, idag har jag ett lönekonto, ett servicekonto för lånet, ett sparkonto och ett fondkonto. Nu har jag köpt båt och går i tankarna att köpa MC. Då känns det så jäkla trist att ta av sparpengarna, så jag funderar på att skaffa ett till konto, ett för "dyrare nöje". Så jag med gott samvete kan spendera lite sparpengar, utan känna att jag snor från framtida kontantinsats till hus, förstår ni? Vad tänker ni kring det?

Hur mycket ska man ha på sitt sparkonto? Tre månadslöner som buffert? Det utöver den bufferten, vad gör jag med dom?

Hur skulle ni gjort om ni var jag?
Hur sparar ni?
Vill spara smart, men det är svårt :(
 
Jag har min buffert på ett vanligt konto nu, ingen ränta osv.. just för att jag behöver tryggheten att kunna använda pengarna när jag behöver dom. Har vissa planer att byta bil och/eller transport + köpa en häst, och behöver kunna komma åt mina medel relativt snabbt när jag väl bestämmer mig.

När jag handlat klart skulle jag behöva skaffa en bättre sparform, så jag hoppas jag kan få några tips här.
 
Jag hade amorterat mer om jag kunde. Man vet aldrig hur räntorna ser i framtiden.
Just nu har jag inte något sparande att tala om, så jag ska väl inte säga för mycket. Men jag har fonder (som går bra) som mamma började köpa/spara i när jag var liten. Sätter själv inte in nått där då jag nyss slutat plugga och börjat jobba (dock varslad igen...) men planen är att sjäv sätta in penar där med sen. Sen sparkonto hos Santander som ger lite ränta, förutom vanliga sparkonton hos min vanliga bank utan ränta.
När jag har jobb igen är planen kortsiktigt sparande hos min bank, typ 500-1000 kr mån som kan gå till nöjen/tatueringar/tyg och sedan ett mer långsiktigt sparande hos Santander eller annan aktör som ger lite ränta, för framtida hus.
 
Dela upp ditt sparande i långsiktig sparande, kortsiktigt sparande och "madrassen".

Fonder är lämpade för långsiktigt sparande, minst 5-10 år. I vissa fall 5-50 år ;) Det är fullt rimligt att månadsspara en fast summa varje månad oavsett hur börsen ser ut eftersom det inte spelar så jättestor roll med tanke på tidsspannet, men har den gått ner är det ju faktiskt "rea". :) De flesta som fondsparar har inga planer på att någonsin sluta eller sälja allt, utan det blir som ett livslångt sparande = prima pengar så småningom.

Jag rekommenderar investeringssparkonto i stället för fondkonto eftersom det är enklare att hantera skattemässigt. De gäller både för aktier och fonder.

Ett kortsiktigt sparande kan vara att amortera, ur ett perspektiv på 0-5 år lönar det sig antagligen ganska prima. Annars är sparkonton med ränta (om du hittar något) eller aktier bra alternativ.

"Madrassen" är en typ hög med pengar på ett bankkonto (eller kontanter), avsedda för att täcka kris, impulsköp eller annat "snabbt". Sätt ett tak för summan, när du har kommit upp i den petar du in mer pengar på andra ställen. (För mig är den summan 25 000.) Det är ett "jättekortsiktigt" sparande, typ 1 år på sin höjd.

Jag sparar ungefär såhär.
Varje månad för jag över pengar (minst 10 % av min lön) till "min madrass" direkt när lönen kommer. Är madrassen full så flyttar jag över pengarna till något av mina ISK och köper alltså fonder eller aktier för dem.
 
Vilken bra tråd! Jag stoppar undan runt 5000kr i månaden på ett konto och glömmer bort dom, men det är nog dags att börja spara i fonder. :nailbiting:
 
Vilken bra tråd! Jag stoppar undan runt 5000kr i månaden på ett konto och glömmer bort dom, men det är nog dags att börja spara i fonder. :nailbiting:
Jag skulle säga att det beror på när du behöver pengarna. Om du vet att du behöver dem inom 5 år tycker jag du ska ha kvar dem på sparkonto.
 
Vi sparar lite i varsitt investeringssparkonto, även barnen har ett varsitt sådant. Sen amorterar vi så mycket vi klarar av. Ska höja amorteringen lite mer nu när vi båda börjar jobba igen efter 1,5 år föräldraledighet och därmed att mera inkomst igen. Sen har vi en "madrass" som Blueberry kallar det. Alltså ett vanligt konto dit allt överskott efter en månad hamnar och som vi använder när det ska renoveras eller köpas dyrare saker eller andra oförutsedda kostnader t.ex tvättmaskinen går i sönder eller djuren blir sjuka.
 
Hur man sparar bäst beror ju helt på när du vill ha tillgång till pengarna.
Jag sparar i flera olika former.
Att spara i madrassen är inte bara dåligt, visst de ökar ju inte i värde men du förlorar inte heller så det är ju ett väldigt tryggt sparande.
Jag sparar en del så och sen har jag fond och aktiespar med i lite olika varianter.
Jag bestämmer dock en summa som jag sparar varje månad när jag får lön.
Annars gör jag av med onödigt mycket pengar.
 
Vilken bra tråd! Jag stoppar undan runt 5000kr i månaden på ett konto och glömmer bort dom, men det är nog dags att börja spara i fonder. :nailbiting:
Fonder kräver visst engagemang.
Jag råddes av min bank att lägga pengar i fonder och förlorade runt 100' på några år på att följa de råden. :cry:
Ska jag spara i fonder så kommer jag att läsa på REJÄLT själv.

Jag amorterar järnet på mitt lån just nu. Varje amorterad tusenlapp är värd mycket mer eftersom räntan är låg. Om jag amorterar samma tusenlapp om några år kanske den kostar dubbelt eller tredubbelt så mycket i ränta. Vem vet om jag är sjuk eller frisk, har jobb eller är arbetslös då.


Tilllägg: jag försöker dessutom ha ett par tre månadslöner på sparkonto för oförutsedda utgifter
 
Fonder kräver visst engagemang.
Jag råddes av min bank att lägga pengar i fonder och förlorade runt 100' på några år på att följa de råden. :cry:
Ska jag spara i fonder så kommer jag att läsa på REJÄLT själv.

Jag amorterar järnet på mitt lån just nu. Varje amorterad tusenlapp är värd mycket mer eftersom räntan är låg. Om jag amorterar samma tusenlapp om några år kanske den kostar dubbelt eller tredubbelt så mycket i ränta. Vem vet om jag är sjuk eller frisk, har jobb eller är arbetslös då.


Tilllägg: jag försöker dessutom ha ett par tre månadslöner på sparkonto för oförutsedda utgifter

Jag har runt fyra månadslöner på mitt sparkonto som jag kan komma åt snabbt. Sedan så har jag ett annat sparkonto med förbjudna pengar. Men jag tänkte att jag skulle börja med ett långsiktigt sparande för att jag skulle gärna vilja köpa hus i framtiden. Kanske bäst att bara fortsätta med vanligt sparkonto innan jag läst på ordentligt. :eek:
 
Jag skulle säga att det beror på när du behöver pengarna. Om du vet att du behöver dem inom 5 år tycker jag du ska ha kvar dem på sparkonto.

Tänkte börja spara för husköp med sambon, så det är ett lite mer långsiktigt sparande jag funderar över.
 
Vi sparar i en gemensam madrass. Sen för jag över litegrann i fonder och 500kr till vardera barn i fonder.

Varken jag eller sambon är speciellt insatt i fonder och aktier för att våga spara mer där.
 
Hur skulle ni gjort om ni var jag?
Hur sparar ni?
Vill spara smart, men det är svårt :(

Vi gör som Blueberry, vi har flera olika sparkonton gällande långsiktigt och kortsiktigt. Vi har tex ett sparkonto för våra elräkningar, under sommaren är vår elräkning minimal men under vintern kan den gå iväg rätt högt. Eftersom jag tar ca 50% föräldrapenning så finns det en buffert att ta till ifall det kommer en hög räkning. Det kontot gäller bara elen, för vi har ett annat buffertkonto också.
Barnens sparkonton är långsiktiga och sitter i fonder. Där håller jag ständig koll hur de utvecklas, eftersom pengarna kommer flyttas om de bara sjunker eller inte ökar.

Vi flyttar till olika sparkonton när lönen kommer, dvs sparpengarna är inräknade i månadens utgifter.
 
Jag är student och har därför inte en så speciellt hög inkomst. Just nu spar jag 200:- automatiskt varje månad i ett lite mer "riskfyllt" sparande som är tänkt att bara få vara och om typ tjugo år kanske jag kan plocka ut pengar därifrån. När jag får jobb och därmed högre inkomst kommer även sparandet att öka.
Annars kör jag ett klassisk "madrass"-sparande där jag pytsar ut de överblivna pengarna på sparkonton med olika sparmål. Dock har min mor fått hjälpa mig denna sommaren med pengar så något sparande ser det inte ut att bli utan jag kommer att göra mig skuldfri från henne så snart som möjligt :)
 
Bra att veta om en madrass:

Räkna med en inflation på 1% varje år. Det innebär alltså enkelt förklarat att pengar på ett vanligt konto faktiskt minskar i värde, även om summan är samma - eftersom "samhället och livet blir 1 % dyrare" varje och pengar i en madrass/vanligt konto står still och alltså inte följer den utvecklingen.
 
Jag har tre olika sparkonton: Huskonto, Hästkonto och Resor- och nöje-konto. Det funkar väldigt bra med månatliga överföringar, får jag in lite extrapengar brukar jag pytsa in dem på lånet.

Jag sparar inte direkt långsiktigt utan när det finns rätt summa pengar går det oftast till renovering eller liknande. Vill alltid ha pengarna först och sen sätta igång ett projekt.
 
Ni som sparar i fonder, vilken ände börjar man i? Hur kommer man igång och lär sig förstå?:confused: Upplever det som rena rama grekiskan :crazy:
 
Jag har en hel drös med konton:
-sparkonto med 0% ränta för närvarande med lätt tillgängliga pengar för om månaden inte går ihop sig typ. Ett till likadant där jag sätter över pengar varje månad för räkningar som är mer sällan typ kvartal eller helår. Dock betalar jag oftast från det vanliga lönekontot, så det blir lite som en buffert det oxå. Totalt är det en mindre summa, 1/2-1 månadslön.
- sparkonto med ränta här sparar jag lite varje månad samt sätter över det som blir över på kontot när lönen kommer. Har den större summan pengar här då de är relativt lätta att komma åt, pga oregelbundna inkomster och planer på större inköp
- sen sparar jag långsiktigt i fonder
- isk med fonder + aktier, håller på att lära mig hur det funkar, men tanken är att jag ska in med mer pengar på sikt och spara långsiktigt
- konton med högre ränta pga ingen insättningsgaranti, olåst + bundna. Mindre summor pga "osäkerheten", men långsiktigt sparande
 
Jag hade fram till idag i princip alla mina besparingar på ett vanlig sparkonto (0% ränta). Flyttade dock idag, tack vare denna tråden faktiskt, över 2/3 till fonder. Jag har haft en mindre summa pengar i dessa fonder i evigheter, pengar någon släkting måste ha satt in när jag var liten då de låg på en annan bank än den vi i familjen har. Flyttade över fonderna till min bank nu och i och med att de gått rätt så bra genom åren så flyttade jag även över en stor del av sparpengarna dit. Det är en högrisk och en medelrisk fond och jag la den större delen av pengar i medelriskfonden. Tanken är att de ska bli en kontantinsats till lägenhet tre-fyra-fem år framåt i tiden.

Kvar på sparkontot ligger pengar som dels används som buffert då jag pluggar och dels troligen kommer behövas till ett utbyte till USA i vår. Räknar även kallt med att behöva en del undanstoppat till nästa sommar då jag tar examen, vilket troligen kommer innebära flytt och inkomstglapp. Alla pengar som kommer in (CSN + lön) går automatiskt till sparkontot och sen har jag en stående överföring därifrån varje månad som ska täcka vardagskostnaderna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 817
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 090
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 172
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Skulle behöva lite synpunkter från någon som är lite ekonomiskt lagd gällande vad som är smart och inte. Jag och min sambo äger...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 288
Senast: Matt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp