Hur stå ut med att bo bakom byggställning?

Vinden på huset jag flyttade till för ett år sedan ska byggas om till bostäder vilket jag visste när jag flyttade in. Jag tänkte dock att det mesta skulle skötas via andra uppgången i huset eftersom den ligger vid vägen. Jag bor åt motsatt håll. Härom dagen fick jag veta att det kommer ställa byggställningar runt hela huset och antagligen nät utanpå också! Jag är i chock. Ljud och damm etc hade jag räknat med men inte att bli inplastad. Byggnadsställning kan jag ta men inte att bli plastinbakad.
Jag valde lägenheten för att den ligger högt upp i söderläge med en liten dunge utanför som inte kommer att bebyggas. Jag avskyr insyn och älskar ljus. Jag har planerat min balkong och förodlat växter inomhus.

Hur står man ut med att vara instängd på det viset i över ett halvår? Över sommaren? Jag har för första gången tagit en längre sammanhängande semester för att jag har haft ett tufft år och behöver vila. Hur ska man kunna få ro när folk kan klättra upp på byggnadsställningen och ta sig in? När man inte kan vädra? När man inte kan använda balkongen?

Finns det regler kring detta eller får man stänga in folk hur som helst hur länge som helst?
Försök skriva ned dina frågor så tydligt som möjligt och skicka dom till styrelsen. Det är alltid skönare att ha klart för sig vad som ska hända så man kan anpassa sig till det.
 
Jag tänkte lite till på det här, @Görel . Jag fasar nämligen lite inför att våra balkonger ska byggas ut, trots att jag gläder mig som ett barn över att få en större balkong.

Byggnadsställningar etc skärrar mig verkligen på förhand. Men det är ändå så att jag i efterhand knappt minns dem. Alltså, det känns värst innan. Det tycker jag är lite trösterikt att tänka på.
 
Jag tänkte lite till på det här, @Görel . Jag fasar nämligen lite inför att våra balkonger ska byggas ut, trots att jag gläder mig som ett barn över att få en större balkong.

Byggnadsställningar etc skärrar mig verkligen på förhand. Men det är ändå så att jag i efterhand knappt minns dem. Alltså, det känns värst innan. Det tycker jag är lite trösterikt att tänka på.
Vi fick nya balkonger för ett par år sedan. Inklädd fasad, minns inte hur länge. Jag var glad åt att de plomberade balkongdörrarna för de bilade ju bort golven! (Däremot var det inte lika kul att ligga med migrän medan de bilade på min våning).

Men sedan fick jag en större och jättefin balkong så då var besvären glömda.
 
För dig är inte en persons oroade frågor ett tillfälle att antingen vara lite snäll och hjälpsam, efter förmåga, eller att bara hålla tyst. Istället passar du på att dryga dig. Tycker du inte själv, när du ser reaktionerna, att din kommentar var rätt klumpig?

Inte alls faktiskt.
 
Vi fick nya balkonger för ett par år sedan. Inklädd fasad, minns inte hur länge. Jag var glad åt att de plomberade balkongdörrarna för de bilade ju bort golven! (Däremot var det inte lika kul att ligga med migrän medan de bilade på min våning).

Men sedan fick jag en större och jättefin balkong så då var besvären glömda.
Ja, jag tänker att tiden fram till och under tiden.med ställningarna, är väldigt mycket kortare än den tid som följer därefter. Det tröstar mig.

Men om man är en person som odlar, då är det ett hårt slag att sent på våren inse att växterna inte får sommarljus i år. Det är nog jämförbart med att inte få bada på hela sommaren, om man är en person som gillar det. (Givetvis kan man ha turen att gilla båda.)
 
  • Haha
Reactions: fio
Våra två badrumsrenoveringar var inte att leka med. 😉
Jag bor i eget hus.

Det förvånar mig verkligen jättemycket att det inte framgår att vad jag menar är att det då är ett eget val. Ibland undrar jag verkligen om folk alls tänker själva när de läser här.

JAG tycker det är en intressant parallell i diskussionen. Jag inser att jag är jätteensam om den åsikten (även om massor av andra trådar visar motsatsen). Men det betyder ju inte att jag ändrar åsikt för det.
 
Det är bristen på information som är allra mest stressande. Hade jag fått det som du beskriver hade det varit lättare att hantera för då hade jag i alla fall haft lite kontroll på vad som händer och vad jag planeras bli utsatt för.
Det här är ju väldigt typiskt och onödigt. När det gäller större renoveringar eller ändringar är det superviktigt att alla vet om vad som gäller i tid. Sen att alla inte kommer hålla med eller gilla förändringarna men alla inblandade, de som bor måste veta innan så att man kan planera semester, trädgårdsodling osv efter det.
Kommer hela fasaden täckas samtidigt eller kommer det göras i etapper?
 
Det förvånar mig verkligen jättemycket att det inte framgår att vad jag menar är att det då är ett eget val. Ibland undrar jag verkligen om folk alls tänker själva när de läser här.

JAG tycker det är en intressant parallell i diskussionen. Jag inser att jag är jätteensam om den åsikten (även om massor av andra trådar visar motsatsen). Men det betyder ju inte att jag ändrar åsikt för det.
Oavsett om man bor i en koja eller ett slott, har eget, är inhyrd, hyres- bostads- eller äganderätt så ska man få rimlig information om kommande förändringar. Mycket av problemet hänger ju ihop med den bristande infon.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver lite kloka ord och råd! Har två små kissar - en hona på 16 månader och en hane på ungefär 8 månader. Vi bor i lägenhet, och...
Svar
6
· Visningar
1 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp