Hur stå ut med att bo bakom byggställning?

Jag har flera kompisar inom gångavstånd som jag säkert kan tvätta hos och även en gammal mamma så det går att lösa.

Jag sörjer min balkongsommar med alla växter jag har förodlat, och blir tokstressad av tanken på att inte kunna sova med öppen fönster och att någon ska ta sig in.
Du kan inte hyra en annan lägenhet över sommaren då? Och hyra ut din till någon som inte störs av byggandet på samma sätt? Så kan du ha balkongliv i stan ändå.
 
Du kan inte hyra en annan lägenhet över sommaren då? Och hyra ut din till någon som inte störs av byggandet på samma sätt? Så kan du ha balkongliv i stan ändå.

Det vore en dröm men jag tror tyvärr inte att den är realistisk.
 
Mitt hus plastades in förra sommaren, april-september. Byggnadsställningar och plast på alla fönster. Hos oss var det väl förberett och informerat, med veckovis schema för vad som skulle göras och när vilka delar plockades bort. Jag köpte ett halvårskort på Kallbadhuset och var hemma så lite som möjligt. Köpte en bra fläkt redan i mars (sedan tog de ju slut!). Bodde också högst upp med balkong, i mitt fall fick jag inte använda balkongen för räckena togs bort och byttes. De låste balkongdörren utifrån. Var inte direkt rädd för inbrott, de tog bort stegarna upp på byggställningen varje eftermiddag och det är inte direkt lätt att komma upp. Tänkte att om någon vill göra inbrott så gör de det på de lägre våningarna ;)

Det gick, jag hade förberett mig på värre men jag överlevde det hela.
 
Mitt hus plastades in förra sommaren, april-september. Byggnadsställningar och plast på alla fönster. Hos oss var det väl förberett och informerat, med veckovis schema för vad som skulle göras och när vilka delar plockades bort. Jag köpte ett halvårskort på Kallbadhuset och var hemma så lite som möjligt. Köpte en bra fläkt redan i mars (sedan tog de ju slut!). Bodde också högst upp med balkong, i mitt fall fick jag inte använda balkongen för räckena togs bort och byttes. De låste balkongdörren utifrån. Var inte direkt rädd för inbrott, de tog bort stegarna upp på byggställningen varje eftermiddag och det är inte direkt lätt att komma upp. Tänkte att om någon vill göra inbrott så gör de det på de lägre våningarna ;)

Det gick, jag hade förberett mig på värre men jag överlevde det hela.

Det är bristen på information som är allra mest stressande. Hade jag fått det som du beskriver hade det varit lättare att hantera för då hade jag i alla fall haft lite kontroll på vad som händer och vad jag planeras bli utsatt för.
 
Det är bristen på information som är allra mest stressande. Hade jag fått det som du beskriver hade det varit lättare att hantera för då hade jag i alla fall haft lite kontroll på vad som händer och vad jag planeras bli utsatt för.

Jag hade mailat styrelsen och övriga i huset och bett om ett infomöte där även någon från företaget som gör jobbet är med.
Ta hand om dig!
 
Hur står man ut med att vara instängd på det viset i över ett halvår? Över sommaren? Jag har för första gången tagit en längre sammanhängande semester för att jag har haft ett tufft år och behöver vila. Hur ska man kunna få ro när folk kan klättra upp på byggnadsställningen och ta sig in? När man inte kan vädra? När man inte kan använda balkongen?

Jag bodde instängd precis sådär för 10 år sedan i ett halvår. Förstår att det är pissjobbigt att tänka på, speciellt över semestern och på sommaren när man gärna vill få in både ljus och luft. Men som alla andra ljud typ i trapphuset osv så vänjer man sig vid att det låter lite från bygget. Och vädra borde du ju kunna göra på kvällarna när byggarbetarna gått hem.

Finns det någonstans du kan åka en del av semestern? Någon väns/bekants sommarhus eller hyra någon stuga någonstans? Förstår att det verkligen inte blir samma sak men så du får komma iväg lite och kan längta till ett andningshål.
 
Det är bristen på information som är allra mest stressande. Hade jag fått det som du beskriver hade det varit lättare att hantera för då hade jag i alla fall haft lite kontroll på vad som händer och vad jag planeras bli utsatt för.

Ja det var väl informerat hos oss, men vår förening har tre byggnader som alla skulle fasadrenoveras under ett års tid. Alla "fick" 4 månader var, därav den exakta veckoplaneringen tror jag. Sedan kom också löpande trapphusinformation, och när allt var klart ordnade styrelsen en rejäl mängdrabatt hos en fönsterputsare. Överlag har jag en bättre bild av månaderna med byggställning efter, än vad jag hade innan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver lite kloka ord och råd! Har två små kissar - en hona på 16 månader och en hane på ungefär 8 månader. Vi bor i lägenhet, och...
Svar
6
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp